recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blue Ray eller HD DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlue Ray eller HD DVD

 Besvar Besvar Side  123 4>
Afstemningsspørgsmål: Hvem tror du vinder kampen om næsten generation af medier?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
90 [65,22%]
35 [25,36%]
13 [9,42%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Emne: Blue Ray eller HD DVD
    Sendt: 16-Maj-2006 kl. 08:35
Hvad mener du? Vinder Blue-Ray fordi produktet er bedst, eller vinder HD DVD fordi det har færrest produktionsomkostninger?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 09:28
Blu-ray er ikke Sonys! Ikke mere end CD er.

Sony har skubbet meget på og sat det igang, men formatet er udviklet i
samarbejde med en masse andre.
Til top
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 09:40
Fair nok. Men de er da i hvert fald en af de bærende kræfter i Blue-Ray projektet. Ikke mindst i lanceringen af maskineri.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 10:33
Bortset fra at Samsung kommer først

Der er bare mange der ser det som et Sony format i stil med MD, Memory
Stick, UMD m.m.
Til top
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 10:48

Fair nok, fair nok

Jeg er nok en af de "mange", der har set det som et Sony format. Men hvis Samsung kommer først med en Blue-Ray afspiller, er det helt fint med mig . Jeg håber bare, at det er det bedste format der vinder og ikke nødvendigvis det billigste, og så håber jeg at det bliver ét format, istedet for to sideløbende.

Nogen der ved om regionskode-princippet bliver ført med over på næste generation?



Redigeret af MadManMingo - 16-Maj-2006 kl. 10:49
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 11:34
Jeg satser på Blu-ray - før i tiden ville jeg have sagt at HD-DVD var vejen frem, fordi den ligner nutidens DVD mest. Men i en anden diskusion blev jeg overbevist om at Blu-ray nok er det bedste format.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2006 kl. 11:50

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg satser på Blu-ray - før i tiden ville jeg have sagt at HD-DVD var vejen frem, fordi den ligner nutidens DVD mest. Men i en anden diskusion blev jeg overbevist om at Blu-ray nok er det bedste format.

Hvad tænker du specifikt på her? Blot nysgerrig.

Film på HD-DVD og Blu-Ray bliver formentlig lagret i det samme format, 1080p @ 24fps, i hvert fald i USA (hvad man gør i Europa er vist ikke klart endnu). Hvis der bare skal være en film per disc, er det ikke afgørende om discen har en kapacitet på 30Gb eller 50Gb. Den vil alligevel ikke blive fyldt op (ligesom almindelig DVD disce ikke er fyldt op). Den maksimale bitrate på HD-DVD er lavere end på Blu-Ray, men det bør være rigeligt til en film i 1080p med H.264 codec (de HD-DVD første film kommer dog i VC-1, et superset af WMV HD).

Ud fra disse objektive kriterier kan jeg ikke se den store forskel på HD-DVD og Blu-Ray formatet. Hvis jeg endelig skulle pege på et af dem må det blive ud fra en vurdering af hvor mange tåbelige regionskodning og DRM-skrammel systemer, der implementeres i de to formater. Og det ved vi ikke voldsomt meget om p.t.

Afspillernes kvalitet kender vi heller ikke. Toshiba's A1 ser ud til at have nogle mangler, men mon ikke de bliver rettet? Det virker som om at de havde meget travlt med at komme først.

Sidst, men ikke mindst, er der prisen. Hvis HD-DVD kan laves billigere end Blu-Ray, og det for alle praktiske formål er lige så godt, ville jeg da foretrække det.



Redigeret af JesperLund - 16-Maj-2006 kl. 12:46
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 07:35
Det er denne debat jeg henviser til: HD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray! Det er jo ikke kun til film - men også til data, hvor man i princippet altid kan bruge mere plads. Men prøv at læse det emne igennem.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 13:48

Jeg er enig med Thorvald (og de over 70% andre der har stemt på blu ray).

For mig er pladsen faktisk også det mest afgørende. Og jeg tænker nu ikke så meget på den originale spillefilm eller det originale PS3 spil når nu de kommer, om de kan benytte 30 eller 50 gb. Det er mere som et optage medie, hvor jeg mener at Sony m.fl. har fat i den rigtige ende.

+ det faktum at flere større filmselskaber understøtter Blu Ray end HD DVD formatet...

Thomas



Redigeret af fumse - 17-Maj-2006 kl. 13:50
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 15:25

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det er denne debat jeg henviser til: HD-DVD er fremtiden! - eller er Blu-ray! Det er jo ikke kun til film - men også til data, hvor man i princippet altid kan bruge mere plads. Men prøv at læse det emne igennem.

Når folk diskuterer disse forskelle er det primært kapaciteten, som man fokuserer på, og her har Blu-Ray entydigt en fordel. Ingen tvivl om det. Med hensyn til andre faktorer (codec, 1080p understøttelse, rettighedsbeskyttelse, etc) er der givetvis sket en konvergens mellem HD-DVD og Blu-Ray formatet, så vi vil formentlig havne i en situation, hvor formaterne primært adskiller sig ved kapaciteten og prisen.

Til film kan jeg ikke se at den ekstra kapacitet på Blu-Ray skulle være nødvendig, men jeg kunne sagtens forestille mig at situationen var en anden til spil.

Diskussionen "Blu-Ray vs HD-DVD" bærer nogle gange præg af en tro på at begge formater vil tordne af sted på salgsfronten, ligeså snart de bliver frigivet, og at det ene format på et tidspunkt glider ud.

Et spørgsmål som derimod ikke bliver stillet så ofte er "vil du betale for de ekstra fordele som HD-DVD/Blu-Ray tilbyder i forhold til DVD?". Her kunne jeg sagtens forestille mig, at et stort flertal vil svare nej (det kan godt være at de første Blu-Ray/HD-DVD film ikke er så voldsomt meget dyrere end DVD film, men afspillerne ser ud til at være noget dyrere). Forskellen mellem DVD og HD-DVD/Blu-Ray til fim vil være laaaaangt mindre end forskellen mellem VHS og DVD. Man kan sagtens lave en DVD film, så den ser kanon ud på en 50" skærm. DVD produktionen er blevet meget bedre, og selv på mit lille 32" CRT kan jeg sagtens se forskel på en DVD fra det forrige årtusinde og en nyere produktion.

Når der er to forskellige HD formater vil forbrugerne utvivlsomt være endnu mere afventende. I det hele taget tror jeg at begge formater vil få en langsom start, ikke mindst i Europa hvor forbrugerne er langt mindre villige til at betale for ny elektronik end andre steder på kloden. Med en langsom start går der tilsvarende lang tid før producenterne enorme investeringer i HD-DVD eller Blu-Ray kommer hjem igen. En helt anden facet på spørgsmålet "hvilket format vil overleve" kunne være den økonomiske tålmodighed hos producenterne. Jeg kunne godt forestille mig en situation, hvor det ene format dør uden nogen sinde at være kommet igang!!!

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 15:34

Oprindeligt skrevet af fumse fumse skrev:

For mig er pladsen faktisk også det mest afgørende. Og jeg tænker nu ikke så meget på den originale spillefilm eller det originale PS3 spil når nu de kommer, om de kan benytte 30 eller 50 gb. Det er mere som et optage medie, hvor jeg mener at Sony m.fl. har fat i den rigtige ende.

Med hensyn til optagelse er det rigtigt, at der er enorme muligheder i den nye digitale HD verden. Men spørgsmålet er om forbrugerne får lov til at komme i nærheden af dem? Der er et voldsomt paranoia hos diverse rettighedshavere vedr. digital kopiering, så spørgsmålet er om du i praksis vil få lov til at kopiere noget som helst?

Selvfølgelig bliver der en optagemulighed, men jeg tror snarere at det bliver lukkede bokse med digitale dekodere og harddiske, kombineret med en stram lovgivning (skrevet af rettighedshaverne, som sædvanlig) og EULAer, som siger at du bliver sendt til Guantanamo, hvis du bare nærmer dig boxen med en skruetrækker

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 15:58

Oprindeligt skrevet af fumse fumse skrev:

For mig er pladsen faktisk også det mest afgørende. Og jeg tænker nu ikke så meget på den originale spillefilm eller det originale PS3 spil når nu de kommer, om de kan benytte 30 eller 50 gb. Det er mere som et optage medie, hvor jeg mener at Sony m.fl. har fat i den rigtige ende.

Som datamedia har jeg også mest fidus til Blu-ray Disc. Både p.g.a. den højere kapacitet, og p.g.a. at BD bruger ikke-organisk materiale som det lysfølsomme lag i de brændbare medier.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Med hensyn til optagelse er det rigtigt, at der er enorme muligheder i den nye digitale HD verden. Men spørgsmålet er om forbrugerne får lov til at komme i nærheden af dem? Der er et voldsomt paranoia hos diverse rettighedshavere vedr. digital kopiering, så spørgsmålet er om du i praksis vil få lov til at kopiere noget som helst?

Dette er grunden til at jeg ikke vil afgive min stemme i denne afsteming.

Der mangler nemlig et fjerde valg:

* Jeg tror både Blu-ray Disc og HD-DVD flopper, fordi de er alt for tynget af forbrugerfjendlige DRM teknologier.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu