recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatomskiftning  16:9  4:3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatomskiftning 16:9 4:3

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Emne: Formatomskiftning 16:9 4:3
    Sendt: 28-November-2007 kl. 13:41
Jeg er meget utilfreds med den formatomskiftning som mit nuværende TV tilbyder.
Jeg ser praktisk taget kun digitalt TV (DVB-T og HDMI).

Jeg søger et TV mærke med en formatomskiftning, der tilfredstiller nogle ganske enkle ønsker.
- automatisk omskiftning mellem 16:9 og 4:3 således at
- 16:9 gengives i fuld skærm, uforvrænget
-  4:3 gengives i pillar box, uforvrænget.
- fjernbetjeningen har en  knap til formatomskiftning, hvor
- omskiftningen ikke afbryder/anullerer den automatiske omskiftning.

Jer er specielt interesseret i at høre om Sony's bedre modeller tilfredstiller dette.

Erik Helmer Nielsen

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2007 kl. 16:30
Det er også dødirreterende. Men så længe TV-stationerne ikke kan finde ud af at sende de rigtige formater, (skam jer TV2) så er der ikke så meget at gøre. Jeg kan i min externe DTT vælge 4:3 letterbox og lade tvet zoome, så er forvrængningen minimal, men den er der.
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 16:51
Jeg er enig i at det første problem er at stationerne tilsyneladende ikke altid sender den rigtige information om formaterne.
Der findes en digital standard som kaldes 'Active Format Descriptor' (AFD), men bliver den brugt? og hvordan bliver den egentlig udsendt?
Selv uden AFD skulle det være muligt at lægge format information ind i selve MPEG2 filen. Fungerer det i praksis og da hvordan?

Et andet problem er at indlæg i 4:3 format kan udsendes digitalt på to måder, enten som et anamorph 16:9 signal med bjælker i siderne eller som et rent 4:3 signal.  De skal selvfølgelig behandles forskelligt .

Mit sidste problem er at mit TV ikke kan finde ud af behandle signalerne ordentligt.  4:3 udsendelser og en gang imellem også 16:9 bliver forvrænget, ofte er folk tykhovede, en gang imellem radmagre.

Findes der virkelig ikke TV modtagere, der gør deres arbejde bare nogenlunde ordentlig?

Erik Helmer Nielsen

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 17:01

Ved ikke om Sony skulle være bedre end andre til at kompensere for forkert formatkodning, men jeg tvivler på det. Det er i bund og grund stationens ansvar at sende det rigtige format, men det er lige som om tv2 tror at vi alle stadigvæk sidder og glor på et analogt 4:3 CRT. Jeg oplever sjældent problemer med DR1 og DR2.

Med hensyn til AFD sidder der eksperter her på forummet, der kan svare på det. 



Redigeret af Kampus - 29-November-2007 kl. 17:04
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 10:22

Automatik og ens Fladskærms Formater.

Og udbydere vil f.eks. til deres dødsdag fastholde 1,85 ikke må bringes til fylde hele 16:9 billedet. Men ødelægge noget ved Pan Scan er skam en velsignelse.

Det ville kun skabe problemer, når de enkelte udbydere suverænt bestemmer hvad er automatik så værd?

En af grundene er når ting ikke slår igennem. Det analoge og Anamorfiske 16:9 slog aldrig igennem; selvom rigtig mange 4:3 CRT havde en omskifter for samme.

Eller med andre ord, når denne billedforbedring med Anamorfisk aldrig slov igennem, hvorfor skal HDTV slå igennem. . . . i forhold til det almindeligt Digitale Tv. Selector hhv. Zaptor (Satellit).



Redigeret af moho - 30-November-2007 kl. 10:26
Til top
Victorkarl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 18:31

Min erfaring med Sony (X2000) er at den både kan "låses" på et bestemt billedformat men også er god til automatisk at skifte til det format som passer med det som modtages. Hver gang der vælges andet end 4:3 "låses" Sony til valgte format. For at komme tilbage til automatisk vælges 4:3, skift kanal (og tilbage igen hvis ønskes) og den er med sikkerhed sat til automatisk format skift. Når jeg skriver passer til formatet mener jeg at højde/brede forholdet skal være så billedet har sine originale propotioner, selv om det nogen gange giver sorte bjælker i siderne eller i top og bund, men hellere det end unaturlige tynde eller tykke personer/ting på billedet.

At 16:9 ikke slog igennem på CRT ser jeg som TV stationer manglende vilje til at markedsføre dette. Det der skal til for at få nye tekniske forbedringer til at slå igennem er seriøs vejledning, lidt lige som den Stereo test som kørte på DR radio i mange år og som lærte alle hvordan højtaler forbindes så man får den bedste lyd oplevelse. Man kan jo undre sig over TV stationerne overhovedet ikke vil hjælpe deres seer til en bedre oplevelse.

 



Redigeret af Victorkarl - 30-November-2007 kl. 18:52
mvh
Karl
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Victorkarl Victorkarl skrev:

Man kan jo undre sig over TV stationerne overhovedet ikke vil hjælpe deres seer til en bedre oplevelse.

Kunne ikke være mere enig

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Victorkarl Victorkarl skrev:

Min erfaring med Sony (X2000) er at den både kan "låses" på et bestemt billedformat men også er god til automatisk at skifte til det format som passer med det som modtages. Hver gang der vælges andet end 4:3 "låses" Sony til valgte format. For at komme tilbage til automatisk vælges 4:3, skift kanal (og tilbage igen hvis ønskes) og den er med sikkerhed sat til automatisk format skift. Når jeg skriver passer til formatet mener jeg at højde/brede forholdet skal være så billedet har sine originale propotioner, selv om det nogen gange giver sorte bjælker i siderne eller i top og bund, men hellere det end unaturlige tynde eller tykke personer/ting på billedet.

Tak for svaret.
Det ser ud til at tilfredstille mit ønske på en god måde.
Den nye X3000 fungerer sikkert på samme måde,
Hvor vanskeligt er omskiftningen? Hvor mange tastetryk kræver det mon?

I mit nuværende TV, Philips 37PF9731D, skal jeg ind i en besværlig menu, som kræver mindst 7 tastetryk. Det er utåleligt.
Endnu værre er det at TV'ets Autozoom funktion skifter format på tilfældige og upassende tidspunkter og laver en rædsom pan-scan forvrængning af 4:3 formater og somme tider endda af 16:9.

Erik Helmer Nielsen

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 13:33

Til Ehelmer

Sålænge TV 2 og andre sender tekster i "Bjælkerne" så glem alt om automatik og Tv formaterne. Dengang hvor man begyndte med 16:9 og CRT. burde man ved samme lejlighed have sendt i anamorfisk 16:9. Og da man ikke ville dette faldt det til jorden.

HIFI kæden opfordrede faktisk dengang købere til holde sig til STORE 4:3 Tv dog med indbyggede Anamorfiske omskiftere ___ som der sjovt nok aldrig blev brug for. Og nu skriver DR1 direkte at ægte 16:9 kun kan sendes digitalt.   



Redigeret af moho - 03-December-2007 kl. 13:35
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Sålænge TV 2 og andre sender tekster i "Bjælkerne" så glem alt om automatik og Tv formaterne.
Du taler åbenbart om analogt TV.
Jeg modtager stort set kun digitale DVB-T udsendelser, og jeg har ingen problemer med tekster og sorte bjælker øverst og nederst i billedet.
Mine problemer er først og fremmest knyttet til udsendelser i 4:3 format. De har hidtil set rædsomme ud.

Men nu har jeg endelig fundet en brugbar løsning.
Jeg bruger min DVD optager (Sony HXD870B), som modtager og lader den sender signalet digitalt videre til TV modtageren over HDMI.
Sony optageren kan indstilles til at videresende 4:3 udsendelser indlejret i en 16:9 ramme, d.v.s. i pillar box format.
TV modtageren (Philips PF9731D) skal så låses fast på Widescreen format (-ikke- 16:9 format, - forstå det vo der kan).
Derved bliver både 16:9 og 4:3 billeder vist korrekt, uden beskæringer og forvrængninger af nogen art.
Format omskiftningen 16:9/4:3 og omvendt har nu virket perfekt nogle dage, både på Danske og Svenske sendere. DVD afspilning virker også korrekt.
Alt synes hidtil at fungere helt ideelt.

Jeg vil stadigvæk gerne vide lidt om hvordan format signaleringen egentlig sker i DVB-T signalet. Er der ikke forskellige metoder til det og kan det ikke være årsag til at nogle modtagere ikke skifter rigtigt? Min Sony DVD fungerer tilsyneladende fint.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 20:07

Citér Jeg vil stadigvæk gerne vide lidt om hvordan format signaleringen egentlig sker i DVB-T signalet. Er der ikke forskellige metoder til det og kan det ikke være årsag til at nogle modtagere ikke skifter rigtigt? Min Sony DVD fungerer tilsyneladende fint.

 Der udsendes et 16:9 signal, når udsendelsen er i 16:9, ellers er alt andet 4:3. Så intet skifte signal = udsendelsen er i 4:3.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 16:45

Jeg har det samme problem. Modtager signalet terristisk og digitalt, men skal skifte manuelt med fjernbetjeningen fra 16:9 til 4:3, når TV2 eksempelvis sender nyhederne i 4:3 og igen, når stationen går over til 16:9, når reklameblokken udsendes. 

Skiftet foregår problemfrit fra går både DR1 og DR2 og via Satellit (Canal Digital), når de to stationer skifter mellem de to formater

Anvender Samsung LE40M8 fladskærm - nogen forklaring?

mvh
Ole Kaare. .

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu