recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Typisk opfattelse af billedekvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Typisk opfattelse af billedekvalitet

 Besvar Besvar Side  123 13>
Forfatter
Besked
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Typisk opfattelse af billedekvalitet
    Sendt: 14-December-2011 kl. 21:34
Noget jeg ofte bemærker er når 'usagkyndige' personer skal udtale om hvornår et TV-billede er godt.
Der er en tendens til at de tvbilleder og apparater hvor kontrasten er skruet ekstra højt op får det største bifald. Det er i princippet ligegyldigt at billedet fremstår falsk i forhold til de oprindelige farver. Det er givetvis woweffekten i at et TV skal levere så meget lys som muligt.

Det er på sin vis tankevækkende da branchefolk og entusiaster går mere op i at billedet gengives originalt og så 'rigtigt' som muligt.
Det kan vel lidt sammenlignes med lyd hvor entusiaster går mere op i nuancer og 'usagkyndige' går mere op i en dyb bas eller andre lettere primitive parametre.
Eller at den brede befolkning kun kigger efter MegaPixel når de skal købe digitalkamera.

Jeg vil vove at påstå at flertallet af befolkningen er 'usagkyndige' i mit eksempel med TV og det retfærdiggør vel at mange varehuse bevidst skruer lidt op for alle settings så billedet fremstår mere 'hidsigt' og i manges øjne lidt mere 'wow-agtig'. Seneste eksempel var da jeg havde min kone med i Bilka hvor vi kiggede på TV. Hun var uden tvivl mest fascineret af dem der havde hårdeste farver, kraftigste kontrast og på den måde fremstod mest hidsig.

Så måske er det bevidst at El-mutanten, Bilka og de andre bevidst 'tuner' apparaterne lidt med denne pointe i baghovedet? Det vil jo udfra min teori give et bedre salg.
Jeg har dog svært ved at tro de er så smarte, men det er da en interessant tanke.








Redigeret af troelsit - 14-December-2011 kl. 21:36
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:41
Det er ikke El-mutanten og Bilka, der skruer op for farver, kontrast osv. Det gør producenterne af tv´ene for dem....
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Det er ikke El-mutanten og Bilka, der skruer op for farver, kontrast osv. Det gør producenterne af tv´ene for dem....


Du har sikkert ret... Men interessant om det er i kommerciel øjemed eller tilfældigt.
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:56
Det skyldes sikkert at belysningen i varehusene ville "dræbe" billedet, hvis der var korrekte indstillinger
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:11
Kommericielt øjemed. Det fanger kunderne og sælger tv......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:13
Når man ser et tv i eks. El-Giganten eller lign. så er farverne kontrast og lys skruet op således at de kan ses i det ofte stærkt belyste rum, og så kan man ofte høre kunder der imponeres af disse vilde kontraster, hysteriske farver og det faktum at de ser imponerende ud, ofte med en ukritisk tegnefilm på som demo.
Disse tv er indstillet til "butiksmode", og bør selvfølgelig justeres til normal mode når det kommer ind i en amlindelig stue, men prøv at vend det om.  Hvis kunden er imponeret af det "falske" billede, er det så sælgers pligt at fortælle at det står forkert hvis kunden er glad og tilfreds?
Det er jo nu engang sådan at smag og behag er forskellig, og netop derfor er der en debat igang omkring de efterhånden aldrende Pioneer Kuro Plasma TV, hvor uenigheden i høj grad drejer sig om behov for nye features, i højere grad end billedekvalitet og sådan kan vi blive ved.
Man skal opfylde SINE EGNE behov, og ikke købe det der har målbart bedre billede hvis man foretrækker et 8 mm. tyndt tv.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:23
Jeg tror ikke på den med at de er skruet op af hensyn til overbelyste rum. Rummet er vel ikke mere oplyst end et hus/lejlighed med mange vinduer og belysning.

Og hvorfor skulle en sælger rådgive kunden til at skrue ned for kontrast/farve hvis kunden nu netop valgte TV'et på den baggrund? Måske for at være en troværdig sælger, men giver det mening hvis kunden er ligeglad med hvad 'rigtig' billedekvalitet er og egentlig helst vil have det i 'hidsig' mode.

Dybest set er det jo dilemmaet mellem en god og 'hidsig' oplevelse med farver og lys - kontra en oplevelse der er defineret 'rigtig' af ingeniører og andre eksperter.

Så pointen er vel at 'rigtig' billedeindstillinger ikke nødvendigvis er der opfattes som bedst. I hvert fald hvis man lytter til flertallet.


Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg tror ikke på den med at de er skruet op af hensyn til overbelyste rum. Rummet er vel ikke mere oplyst end et hus/lejlighed med mange vinduer og belysning.

Og hvorfor skulle en sælger rådgive kunden til at skrue ned for kontrast/farve hvis kunden nu netop valgte TV'et på den baggrund? Måske for at være en troværdig sælger, men giver det mening hvis kunden er ligeglad med hvad 'rigtig' billedekvalitet er og egentlig helst vil have det i 'hidsig' mode.

Dybest set er det jo dilemmaet mellem en god og 'hidsig' oplevelse med farver og lys - kontra en oplevelse der er defineret 'rigtig' af ingeniører og andre eksperter.

Så pointen er vel at 'rigtig' billedeindstillinger ikke nødvendigvis er der opfattes som bedst. I hvert fald hvis man lytter til flertallet.


Nu er det jo ikke så meget et spørgsmål om hvad vi tror.   Faktum er at mange tv HAR en indstilling til "Showroom", "Butik" eller lignende, og netop det at sælger jo skal SÆLGE og ikke nødvendigvis rådgive, gør at kunden ofte får det han søger, og det er sjældent et korrekt billedeWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg vil vove at påstå at flertallet af befolkningen er 'usagkyndige' i mit eksempel med TV og det retfærdiggør vel at mange varehuse bevidst skruer lidt op for alle settings så billedet fremstår mere 'hidsigt' og i manges øjne lidt mere 'wow-agtig'.
 
Jeg er ked af at ødelægge din illusion af, at det er varehusene, som kører med disse "wow-indstillinger". Det gør størstedelen af faghandlen også - Fona, Expert, 2Tal m.v. Jeg vil anslå at under 5% af butikker som sælger fladskærme, bruger så meget som 2 min. på at finde nogle ordentlige indstillinger...  Thumbs Down
 
M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Og hvorfor skulle en sælger rådgive kunden til at skrue ned for kontrast/farve hvis kunden nu netop valgte TV'et på den baggrund? Måske for at være en troværdig sælger, men giver det mening hvis kunden er ligeglad med hvad 'rigtig' billedekvalitet er og egentlig helst vil have det i 'hidsig' mode.

Selvfølgelig skal sælgeren rådgive omkring billedindstillinger - dels for at være seriøs, og dels for at give kunden valget mellem et billed som er tæt(tere) på "virkeligheden og så de neongrønne green's i golf! Bagefter kan kunden så selv vælge, hvad kunden finder bedst. Men valget skal helt klart være til stede. Og er butikken ydermere seriøs, foretager de nogle fornuftige (naturtro) indstillinger af samtlige skærme. På den måde kan man meget nemmere se den réelle forskel på forskellige fladskærmes billedkvalitet. Og unoderne i billede træder tydeligere frem...

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Dybest set er det jo dilemmaet mellem en god og 'hidsig' oplevelse med farver og lys - kontra en oplevelse der er defineret 'rigtig' af ingeniører og andre eksperter.

Så pointen er vel at 'rigtig' billedeindstillinger ikke nødvendigvis er der opfattes som bedst. I hvert fald hvis man lytter til flertallet.
 
Lige nøjagtig hér tager du helt fejl! "Rigtige billedindstillinger" som du kalder det, handler ikke om, hvad ingeniører eller "eksperter" mener, men derimod handler det om at ramme en nøje fastsat - og målbar - standard (D65). Ved at ramme den, vil det billede man ser på, være så tæt på virkeligheden, som det nu engang lader sig gøre. D.v.s. at de farver man ser på skærmen, er så tæt på at være til stede selv, som muligt. Det er jo ikke for sjov, at samtlige tv-stationer bruger oceaner af tid, penge og kalibrering, af alt deres udstyr: Monitorer, kameraer m.v. Bruger tid på justering af hvidbalance, kalibrering m.v.
 
Fremviser/demonstrer man ovenstående for kunder, så kan de godt se, at det er helt skævt med fabriksindstillingerne. Og det sjove er, at hvis man har sine fladskærme stående på naturtro gengivelse, og så skifter over på "demo-/butiks-indstillingen", så er folk ved at falde bagover af al den kontrast, lys og farver, de får i hovedet. Og de kan sagtens se, at green'en på golfbanen er neongrøn, og at studieværterne enten ligner lyserøde grise i ansigterne, eller ser ud som om de netop er stået ud af et solarie. For ikke at tale om at de synlige billedfejl der er, når alt muligt "gejl" er slået til...
 
M.v.h.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Jeg er ked af at ødelægge din illusion af, at det er varehusene, som kører med disse "wow-indstillinger". Det gør størstedelen af faghandlen også - Fona, Expert, 2Tal m.v. Jeg vil anslå at under 5% af butikker som sælger fladskærme, bruger så meget som 2 min. på at finde nogle ordentlige indstillinger...  Thumbs Down
 
M.v.h.


Det skal du da ikke være ked af! Wink
Jeg anser nu også Fona, Expert, 2Tal, osv for værende 'varehuse' mere end faghandlere.

Men lidt hårdt sagt er det jo meget naturligt at de alle bruger 'wow-indstillinger' da det jo er det der sælger bedst? Hvorfor bevidst drosle ned for performance hvis kun fåtallet efterspørger det? Det er naturligvis sagt med kommercielle briller, men det primære formål for forhandlere er jo at tjene penge, ikke?

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Men lidt hårdt sagt er det jo meget naturligt at de alle bruger 'wow-indstillinger' da det jo er det der sælger bedst? Hvorfor bevidst drosle ned for performance hvis kun fåtallet efterspørger det? Det er naturligvis sagt med kommercielle briller, men det primære formål for forhandlere er jo at tjene penge, ikke?
 
Det er så ikke korrekt! Da Tapeconnection solgte fladskærme (med afdæmpede indstillinger), blev der solgt rigtig meget på, at folk netop følte at de fik vejledning - og ikke vildledning. De blev pludselig opmærksomme på, at man ikke skulle lade sig forblænde, og så hvor tydeligt fejl ses i billedet, når de står på "blændeffekt". Det blev der solgt rigtig, rigtig mange skærme på - altså seriøs vejledning.
 
M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu