recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hobbitten hakker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hobbitten hakker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hobbitten hakker
    Sendt: 22-April-2013 kl. 09:17
Hej folkens,

Jeg sad i går sammen med konen og tog hul på den nye Hobbitten film, som vi har lejet på blu ray. Jeg har jo læst en del om filmen og jeg elsker universet, så det var med stor forventning at den blev sat i PS3'en går. 

Jeg havde især glædet mig til at se de spektakulære landskabs scener, som man har læst så meget om, men desværre blev jeg skuffet... Det er som om langsomme panoreringer HAKKER. ja dælme ja, de hakkerOuch ikke voldsomt - men en moderne bluray, ville jeg nok forvente at se glidende panoreringer i Progressive mode. Nu har jeg jo også læst at den gode Peter Jackson har afprøvet en ny teknik (48 fps) og jeg undrer mig så om det er her kæden hopper af. Kan det passe at det går galt mellem konverteringen til Bluray og 30 fps? 

Har andre oplevet det samme.

Måske er det mit grej den er gal med... Jeg ser det på en PS3 (den gamle  model) forbundet via Marantz NR1601 til Panasonic TH-42PZ85.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 11:28
30 fps hvor kommer det lige fra? Blu-ray afspilles korrekt med 24 fps, som jo er en halvering af den nye indspilningsteknik, så der skulle ikke være problemer her. Tjek indstillingerne på din PS, om den afspiller med 1080/24p

Redigeret af Kampus - 22-April-2013 kl. 11:32
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

30 fps hvor kommer det lige fra? Blu-ray afspilles korrekt med 24 fps, som jo er en halvering af den nye indspilningsteknik, så der skulle ikke være problemer her. Tjek indstillingerne på din PS, om den afspiller med 1080/24p

Ja det har du da ret i. Jeg trode faktisk det var 30 fps, det tal må jeg have fra PC verdenen. Så er jeg ikke så bekymret for 24 går jo fint op i 48. Det mærkelige er dog fortsat at jeg konstaterede en "hakke" effekt ved panoreringer. Jeg prøver dog lige at tjekke indstillingerne på PS3, men jeg har ikke tidligere haft lignende problemer med Blu-ray film.
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 13:39
Det hakker ved panorering fordi du kun kan afspille i 24 fps. Dette er et kendt fænomen og blandt andet derfor Hobitten er optaget i 48 fps. Havde du en afspiller der kunne spille i 48 fps vil du ikke se det.
 
Desværre ikke så meget man kan gøre ved det :-(
 
/Ehlz
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:


Havde du en afspiller der kunne spille i 48 fps vil du ikke se det.


Det er helt forkert. Hobbitten på Blu-ray har IKKE 48 billeder i sekundet, uanset hvilken afspiller du har. Blu-ray-formatet understøtter overhovedet ikke 48 fps.

Hvis Hobbittens panoreringer 'hakker' mere end panoreringerne i andre film på Blu-ray, så er der noget galt. Hvis det er det samme, så er der nok ikke noget i vejen.

Jeg havde læst at Hobbitten skulle køre lidt mere flydende end andre film, ved afspilning med 24 billeder i sekundet, fordi man har optaget den med 48 billeder i sekundet. Det synes jeg ikke rigtig jeg oplevede, men til gengæld synes jeg, at detaljegraden ved hurtige bevægelser var rigtig god. Især ved alt det der rabalder under jorden, mod slutningen af filmen.

Så for min skyld må de gerne optage med 48 billeder i sekundet, men jeg vil helst nøjes med at se det ved de sædvanlige 24Hz.
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 14:36
Jeg har også Hobbitten, og den hakker ikke på mine Sony BR afspillere.
   carsten
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:


Havde du en afspiller der kunne spille i 48 fps vil du ikke se det.


Det er helt forkert. Hobbitten på Blu-ray har IKKE 48 billeder i sekundet, uanset hvilken afspiller du har. Blu-ray-formatet understøtter overhovedet ikke 48 fps.

Hvis Hobbittens panoreringer 'hakker' mere end panoreringerne i andre film på Blu-ray, så er der noget galt. Hvis det er det samme, så er der nok ikke noget i vejen.

Jeg havde læst at Hobbitten skulle køre lidt mere flydende end andre film, ved afspilning med 24 billeder i sekundet, fordi man har optaget den med 48 billeder i sekundet. Det synes jeg ikke rigtig jeg oplevede, men til gengæld synes jeg, at detaljegraden ved hurtige bevægelser var rigtig god. Især ved alt det der rabalder under jorden, mod slutningen af filmen.

Så for min skyld må de gerne optage med 48 billeder i sekundet, men jeg vil helst nøjes med at se det ved de sædvanlige 24Hz.

Godt ord igen :-) Men hakkende billeder ved 24 fps. ved panorering er ganske normalt og jeg tror det er det der opleves. Det virker måske mere udbredt i Hobitten fordi der netop er filmet rigtig mange panoreringer for herved at kunne vise den forbedret effekt i biffen (48 fps).

Afspiller selv Hobitten herhjemme og synes ikke jeg oplever noget markant anderledes end jeg er vant til.

/Ehlz   
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:


Godt ord igen :-) Men hakkende billeder ved 24 fps. ved panorering er ganske normalt og jeg tror det er det der opleves. Det virker måske mere udbredt i Hobitten fordi der netop er filmet rigtig mange panoreringer for herved at kunne vise den forbedret effekt i biffen (48 fps).

Afspiller selv Hobitten herhjemme og synes ikke jeg oplever noget markant anderledes end jeg er vant til.

/Ehlz   

Nej det er ikke normalt!!! Havde på et tidspunkt hakkende panorering i "Vores Jord", specielt der hvor der flyves over bjergkæder. Det viste sig at TV'et ikke havde 24p slået til i ISF mode. Og siden har jeg ikke observeret hakkeri ved nogen BD.
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 20:11
@Kampus. 24 billeder i sekundet er jo ikke særligt meget. Derfor er det umuligt helt at undgå hakkende billeder ved hurtigere panoreringer. Der findes forskellig skalering osv til afhjælp af problemet, men du kan så vidt jeg ved ikke undgå det helt ved hurtig panorering.

/Ehlz
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 21:00
Ok, der er måske nok en begrænsning med de 24p ved hurtige bevægelser. Men nok også lidt forskelligt hvordan et panel klarer opgaven. Jeg har endnu tilgode at se hakkeri på BD på mit Pioneer panel.
Til top
kronholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kronholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 21:10
og lidt forskel på hvilke øjne der ser det. Mig bekendt er øjet i stand til at opfatte mere end 24 billeder i sekundet, og derfor må der jo være hakkeri når der bliver panoreret så hurtigt, at der bliver / burde blive vist mere end de 24.

men det er jo så nok der "cinema-smooth" og lignende funktioner skaber mellemliggende billeder for at undgå hakkeri.


Redigeret af kronholm - 22-April-2013 kl. 21:45
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af kronholm kronholm skrev:

og lidt forskel på hvilke øjne der ser det. Mig bekendt er øjet i stand til at opfatte mere end 24 billeder i sekundet, og derfor må der jo være hakkeri når der bliver panoreret så hurtigt, at der bliver vist mere end de 24.

men det er jo så nok der "cinema-smooth" og lignende funktioner skaber mellemliggende billeder for at undgå hakkeri.

Øjet der ser har også betydning. Mht billedforbedring, er det ikke noget der er på mit panel.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu