recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-Wiring - men hvudden? :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBi-Wiring - men hvudden? :)

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-Wiring - men hvudden? :)
    Sendt: 19-Juni-2010 kl. 21:33
Jeg er allerede mentalt ved at forberede mig på at modtage min XTZ'er i næste uge :o)
 
Fronterne (XTZ 99.36) skal kobles til min Onkyo 608 med Bi-Wiring, det er der bestilt kabler til - men jeg er faktisk kommet lidt i tvivl om hvordan højttalerne faktisk skal kobles..
 
Højttaleren har jo egentlig 3 sæt terminaler til kabler, men skal "broen" mellem de 3 egentlig bare blive siddende, og så vælger jeg 2 x 2 valgfrie terminaler at kable til forstærkeren, eller skal broen fjernes, og så skal jeg vælge hvilke jeg vil anvende?
 
Jeg forstår det ikke helt Embarrassed
 
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 21:43
broen skal fjernes! de er beregnet til at kun det ene sæt terminaler får strøm, hvis den ene bliver på kan du risikerer kortslutning idet at højttalerudgangene så vil "se" hinanden, og din forstærker vil være brændt af på et splitsekund
og det er triwire, og ikke biwire der er mulighed for. jeg er dog ikke sikker på hvordan det er termineret internt.

Redigeret af kim olsen - 19-Juni-2010 kl. 21:48
Crown - there is no substitute.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

broen skal fjernes! de er beregnet til at kun det ene sæt terminaler får strøm, hvis den ene bliver på kan du risikerer kortslutning idet at højttalerudgangene så vil "se" hinanden, og din forstærker vil være brændt af på et splitsekund

Det lyder logisk - men hvilke 2 terminaler skal jeg så kable?

Jeg skal anvende højttalerne med en aktiv sub (99W12.10) - skal jeg så vælge de 2 øverste, midrange + woofer?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 21:49
der er flere muligheder, den mest logiske er bas, samt mellemtone. så skal der en jumper (evt en stump ledning mere) imellem mellemtone og diskant. hvis du er meget i tvivl efter at have konsulteret både forum og manual, så skal du for guds skyld få fat i en der ved lidt om det, ellers brænder du hele skidtet af.
 
rød er ene sæt kabler, grøn er andet sæt, blå er jumpers


Redigeret af kim olsen - 19-Juni-2010 kl. 21:52
Crown - there is no substitute.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

der er flere muligheder, den mest logiske er bas, samt mellemtone. så skal der en jumper (evt en stump ledning mere) imellem mellemtone og diskant. hvis du er meget i tvivl efter at have konsulteret både forum og manual, så skal du for guds skyld få fat i en der ved lidt om det, ellers brænder du hele skidtet af.
 
rød er ene sæt kabler, grøn er andet sæt, blå er jumpers
 
Smuk tegning Wink
 
Jeg regner med at jeg blot kan flytte "broen" op så den forbinder de 2 øverste terminaler - det vil så give det resultat du skriver...
 
Jeg er enormt forsigtig, og det er også derfor jeg spørger her Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:04
på billedet ligner det at de premonterede jumperbøjler vil støde ind i kortslutningsbøjlerne til delefilteret?
Crown - there is no substitute.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg forstår det ikke helt Embarrassed


Jeg forstår ikke du vil have bi-wiring når du er i tvivl om hvordan det virker? Wink

Anyway, dine kommende højttalere har mulighed for at du kan sende et signal til diskanten, et andet signal til mellemtonen og et tredie signal til bassen. Alternativt kan du lade bøjlerne sidde og nøjes med et kabel der leverer samme signal til alle tre enheder.

Hvis du fjerner bøjlerne og sætter kabler til bas og mellemtoneterminalerne så siger diskantenheden ikke noget.

Sagt på en anden måde, hvis du fjerner bøjlen skal du bruge 3 kabler. Vælger du at lade bøjlen sidde må du kun montere et kabel, ellers risikerer du at båle dine forstærkere af som Kim er inde på..

Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:06
Hvorfor ikke høre XTZ direkte hvordan det skal gøres? - Som Kim skriver, så kan vi jo kun gætte om hvorledes det er meningen det skal sættes op ud fra et billede af terminalerne. Rikard fra XTZ er utrolig hjælpsom.

Ellers kan du hente manualen ned fra XTZ's hjemmeside. Der står ihvertfald hvordan jeg skal bi-wire mine 99.26.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg forstår det ikke helt Embarrassed


Jeg forstår ikke du vil have bi-wiring når du er i tvivl om hvordan det virker? Wink 

Jeg er blot i tvivl om hvilke af terminalerne jeg evt. skulle anvende, og hvordan - at man er i tvivl om hvordan det skal kables, er vel ikke ensbetydende med at man ikke skal forsøge at optimere sit setup?

Hvis jeg ikke spørger, bliver jeg ikke klogere...

Citér
Anyway, dine kommende højttalere har mulighed for at du kan sende et signal til diskanten, et andet signal til mellemtonen og et tredie signal til bassen. Alternativt kan du lade bøjlerne sidde og nøjes med et kabel der leverer samme signal til alle tre enheder.

Så langt var jeg faktisk med - lige pånær at jeg regnede/troede at jeg med bi-wiring kun skulle kable 2 sæt terminaler, ikke 3.

Citér
Hvis du fjerner bøjlerne og sætter kabler til bas og mellemtoneterminalerne så siger diskantenheden ikke noget.

Forstået..

Citér Sagt på en anden måde, hvis du fjerner bøjlen skal du bruge 3 kabler. Vælger du at lade bøjlen sidde må du kun montere et kabel, ellers risikerer du at båle dine forstærkere af som Kim er inde på..

Også forstået...

Citér
Personligt har jeg svært ved at se pointen i at du vil køre bi-wiring med kun en enkelt forstærker, den spytter jo alligevel samme signal ud på udgangene. Bi-wiring giver mere mening hvis du har en stor grum forstærker til at trække bassen og en blød og fin forstærker til at levere detaljer til mellemtone og diskant.

Det vil jeg fordi min forstærker har muligheden for at gøre det, og fordi jeg håbede på at kunne få noget ud af det, selv med min åbenbart brystsvage Onkyo 608'er...

Men hvis det forholder sig som du skriver, så er muligheden for Bi-wiring i de små forstærkere altså bare en gimmick?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Hvorfor ikke høre XTZ direkte hvordan det skal gøres? - Som Kim skriver, så kan vi jo kun gætte om hvorledes det er meningen det skal sættes op ud fra et billede af terminalerne. Rikard fra XTZ er utrolig hjælpsom.

Jeg startede bare med at søge hjælp/oplysning på Danmarks bedste AV Magasin Smile

Citér
Ellers kan du hente manualen ned fra XTZ's hjemmeside. Der står ihvertfald hvordan jeg skal bi-wire mine 99.26.

Den har jeg såmænd hentet, og læst, men jeg synes faktisk ikke den er helt klar omkring det..

Men jeg går i tænke boks med om det overhovedet kan svare sig at bi-wire...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:29
Jeg synes lige, at vi skal have afklaret, om det er bi-wiring eller bi-amping, du vil lave.

Ved bi-wiring trækker du begge kabelpar fra samme forstærkerudgang. Her er ingen som helst risiko for at brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne (medmindre du ligefrem bytter rundt på faserne på de to kabelpar).

Ved bi-amping trækker du kabelparrene fra hver sin forstærkerudgang. Her kan du brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne.

Med hensyn til dine tre sæt indgange på højttalerne:
Hvis de tre indgange internt i højttaleren er helt adskilte, kan du sagtens sætte bro mellem to af dem og lade det ene kabelpar / den ene forstærkerudgang trække disse to. Da bassen er mest effekthungrende vil jeg tro, at det vil give mest ligelig fordeling mellem to forstærkerudgange, hvis du lader den ene udgang trække bas, mens den anden trækker diskant og mellemtone.

Jeg ved så ikke, hvor meget du får ud af det. Alle forstærkerudgangene skal jo alligevel fødes af den samme strømforsyning, og den er sikkert alligevel flaskehalsen på en 608.


Redigeret af Allan Olesen - 19-Juni-2010 kl. 22:32
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg synes lige, at vi skal have afklaret, om det er bi-wiring eller bi-amping, du vil lave.

Ved bi-wiring trækker du begge kabelpar fra samme forstærkerudgang. Her er ingen som helst risiko for at brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne (medmindre du ligefrem bytter rundt på faserne på de to kabelpar).

Ved bi-amping trækker du kabelparrene fra hver sin forstærkerudgang. Her kan du brænde forstærkeren af ved at undlade at fjerne broerne på højttalerne.

Okay, det er så Bi-amping vi taler om jeg vil lave - altså kabelpar fra hver sin forstærkerudgang/højttaler udgang.

Beklager at det ikke var klart - hvilket er forståeligt hvis jeg kalder det Bi-wiring...

Citér
Med hensyn til dine tre sæt indgange på højttalerne:
Hvis de tre indgange internt i højttaleren er helt adskilte, kan du sagtens sætte bro mellem to af dem og lade det ene kabelpar / den ene forstærkerudgang trække disse to. Da bassen er mest effekthungrende vil jeg tro, at det vil give mest ligelig fordeling mellem to forstærkerudgange, hvis du lader den ene udgang trække bas, mens den anden trækker diskant og mellemtone.

Jeg ved så ikke, hvor meget du får ud af det. Alle forstærkerudgangene skal jo alligevel fødes af den samme strømforsyning, og den er sikkert alligevel flaskehalsen på en 608.

De skulle være helt adskilte i højttalerne - men du har måske ret i at jeg intet vil få ud af det, men jeg taber vel intet ved at prøve det, kablerne kan jo fjernes igen.

Men tak for opklaringen - nu ved jeg så også hvad det hedder det jeg prøver at lave Embarrassed
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu