recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androids akilleshæl: Manglende opdateringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAndroids akilleshæl: Manglende opdateringer

 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 20:33
Det er altså ikke korrekt at google/Androide ikke har en del af skylden.
Den "open source" model som android bruger er at mobil producenterne først
får koden når systemet er helt færdigt. Det betyder at mobil producenterne allerede
fra starten er håbløst bagude. Undtagelsen er nexus som er googles egen telefon.

Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg har kun ejet HTC Android telefoner, derfor kan jeg jo ikke udtale mig om hvor ofte de andre opdaterer... Jeg kan kun konstatere at jeg har været meget tilfreds med udsendte opdateringer til Desire, Desire S og Desire HD...
Nej dette problem har netop IKKE noget med Android at gøre... Det har noget at gøre med de producenter der fremstiller smartphones til Android systemet, og deres evne og vilje til hurtigt at tilpasse den frigivne Android version, så den kan køre på deres smartphones.

Du kan være 1000% sikker på at Android (Google) gerne så at samtlige smartphones fik deres nyeste software (ICS) allerede idag, for på den måde fik de hurtigt udbredt ICS. Men dette afhænger som sagt udelukkende af producenternes evne og vilje til hurtigt at få tilpasset Android-softwaren til at køre på deres hardware...
Jeg har indtil videre også kun ejet HTC android smartphones (Legend), og oplever at den blev opgivet for længe længe siden.
Men lad os slå fast at Android er opensource, og bliver udviklet af Open Handset Alliance, som ledes af Google, men de er bestemt ikke de eneste der er med, så man kan ikke udlede at Android = Google, mange af telefon producenter er en del af OHA.
Som sagt er det ikke Android i sig selv der er problemet, men det er et problem der berører Android, da det er producenterne der selv bestemmer hvis, hvornår og hvordan telefonerne bliver opdateret med det nyeste Android.
Nu er Legend også en "gammel" svend, og var udgået længe før HTC bekendtgjorde at de ville opdatere deres smartphones i 18 mdr. såfremt hardwaren kunne køre nye Android versioner. Jeg ved godt hvem der udvikler Android, og at Google er den største spiller på det punkt, men lad os nu holde os til topic. Men som sagt er Android helt udenforstående i dette, da de ikke har nogen indflydelse på udviklingen af smartphones bortset fra Motorola.

Så at skrive (Lars Ladingkær) at Android er ikke rask, Android er syg... Viser bare endnu en gang hvor lidt han giver for alt andet end Apple, for han ved udemærket at Android ikke har noget med det at gøre... Det går tit ekstrabladet i hans artikler synes jeg, og han er igen her ALT for farvet.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 09:39
Som glad android ejer er jeg enig i at dette uden tvivl er en del af det der ikke fungere for android. Det er lidt ligesom når man køber en acer/hp/etc. laptop med windows 7. Der følger en masse bloatware med som næsten ingen bruger og kvaliteten af den software er fuldstændig i elendig men windows 7 fejler jo som sådan ikke noget. I androids tilfælde blokere alt det bloatware så for at man kan opdatere android hvilket jeg synes er trist. 
Synes google burde lave en mere komplet udgave hvor gui var med men at det evt. var skinable og at producenterne kun lagde apps på som så typisk også virkede efter en opdatering og hvis de ikke gjorde så kunne man have mulighed for at installere opdateringen med det samme eller vente på ens producent fik opdateret deres lort. 

En anden ting er at jeg f.eks. ikke ved hvad forskellen er på android 2.3.4 og 2.3.5 så overlever da nok uden :)


Redigeret af Briam - 29-Oktober-2011 kl. 10:10
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er ikke muligt at opgradere en windows 6.5 til 7.0, så Windows mobile mobiltelefoner med 6.5 var altså enden på disse, uanset hvornår de er købt!


På trods af Windows navnet så er Windows Mobile og Windows Phone to vist forskellige OS'er, så det er ikke helt fair at drage de to ind i samme kontekst.
 
Jeg mente ellers det var præcis det jeg gav udtryk for, at det hed Windows mobile, (indtil version 6.5) og med 7éren kom det til at hedde Windows Phone. I og med 7éren er et nyere OS, og det ikke er muligt at opgradere fra windows mobile til windows phone, så er det da i allerhøjeste grad relevant. Og endnu mere, når der slet ingen opdateringer er til de forskellige windows mobile versioner, (det var f.eks heller ikke muligt at gå fra version 5 til 6, eller fra 6.1 til 6.5, medmindre at producenten lavede en rom opdatering, hvilket jeg ikke er bekendt med, at nogle gjorde).
Og skal vi endelige snakke Windows mobile, så er Microsoft My Phone væk fra 6.5, en feature som jeg mener netop kom med version 6.x. Den kræver idag Windows Phone, altså version 7.
Så det er ikke bare manglende opgradringer der mangler, næ det er sågar en nedgradering!
 
Det er altid en skøns sag, om det er muligt at opgradere fra en version af OS til en anden. Eksempelvis kan man heller ikke (gratis) opgradere fra ældre Windows platform til windows 7.
Men der kommer da i det mindste stadigvæk sikkerhedsopdateringer adskillige år efter et OS er "udbrændt" og erstattet af et nyere.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er ikke muligt at opgradere en windows 6.5 til 7.0, så Windows mobile mobiltelefoner med 6.5 var altså enden på disse, uanset hvornår de er købt!


På trods af Windows navnet så er Windows Mobile og Windows Phone to vist forskellige OS'er, så det er ikke helt fair at drage de to ind i samme kontekst.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Erroneus Erroneus skrev:

Det skema fra den nyhed er latterlig. Der er modeller med som er billig telefoner, så at sammenligne med topmodellerne (hvor flere sjovt nok mangler) er forkert.


Samtlige Android modeller lanceret før juli 2010 er med (der skal jo ligesom være en periode at teste opdateringsfrekvensen i, så derfor er nyere modeller ikke med i det aktuelle skema, men det kan jo komme i en senere udgave).

Om den er billig eller ej har intet med sagen at gøre.

Redigeret af lunddal - 28-Oktober-2011 kl. 23:42
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Erroneus Erroneus skrev:

Det skema fra den nyhed er latterlig. Der er modeller med som er billig telefoner, så at sammenligne med topmodellerne (hvor flere sjovt nok mangler) er forkert.
Hvor billig skal en mobil være, før den ikke "gør sig fortjent" til opdatering?
Hvor billig skal en PC være?
 
Min datters Sony Ericsson X10 mini, og min søns X8, disse kører stadigvæk med Android 2.1. Hardware mæssigt siges det, at der intet er tilhindre for at opdatere. Og SE overvejer det også, såvidt jeg kan læse mig frem til. Men faktum er, at Android er på vej til ver. 4.0, (som vist mere eller mindre er frigivet til en Samsung telefon).

Oprindeligt skrevet af Erroneus Erroneus skrev:

Ud over det, så kan man være 100% sikker på der kommer custom roms til Nexus One, Desire, Droid osv. osv.
 
Ahh, det er måske der løsningen ligger. I fremtiden køber vi mobiltelefoner uden OS, og smider et custom OS på? Hmm..
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:


Nej dette problem har netop IKKE noget med Android at gøre... Det har noget at gøre med de producenter der fremstiller smartphones til Android systemet, og deres evne og vilje til hurtigt at tilpasse den frigivne Android version, så den kan køre på deres smartphones.

Du kan være 1000% sikker på at Android (Google) gerne så at samtlige smartphones fik deres nyeste software (ICS) allerede idag, for på den måde fik de hurtigt udbredt ICS. Men dette afhænger som sagt udelukkende af producenternes evne og vilje til hurtigt at få tilpasset Android-softwaren til at køre på deres hardware...
 
Heri er jeg helt 100% enig. Det er producenterne som har problemet. Men de er jo også samtidig afhængige af producenten af OS (nu vælger jeg bevidst at kalde det for et OS, da princippet er det samme).
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Nu synes jeg recordere gør det værre end det er. HTC lover deres kunder 18 måneders opdateringer, såfremt det er muligt for hardwaren at køre den nye udgave af Android. Så det synes jeg ikke man kan klage over... Men endnu engang har recordere støvsuget en artikel frem hvor de mener Apple er bedre end Android, selvom dette "problem" absolut INTET har med Android at gøre. Hvor bliver artiklerne af som viser Androids fordele over Apple???
 
Jeg er ikke helt sikker på, at du helt forstår, hvad der menes i det jeg skriver. Det handler ikke om Recordere.dk eller deres valg af nyheder. Det handler ikke kun om Android. Det handler om opdateringer til en mobiltelefon, som ikke længere bare er en gadget som du bruger til at snakke i telefon med, men en mere eller mindre mini-pc, som derfor bør have samme fokus på sikkerhed, som en Windows, Linux eller anden form for operativsystem har i dag.
Til top
Erroneus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:25
Det skema fra den nyhed er latterlig. Der er modeller med som er billig telefoner, så at sammenligne med topmodellerne (hvor flere sjovt nok mangler) er forkert.

Ja nogle af Android producenterne har været sløve til, f.eks. vil jeg styre langt rundt om LG, men HTC og Samsung er faktisk blevet gode til det. Yderligere så får Google's egne telefoner, som jo er de ægte Android flagskibs modeller den nyeste opdatering, så lang tid det giver mening. Og ja ICS kommer ikke til Nexus One officielt, men nogle gange er det altså bedre at sige, at telefonen er blevet for gammel og kan ikke køre den nyeste version ordenligt. Det burde Apple f.eks. have gjort med 3G modellerne og IOS4 og IOS5.

Ud over det, så kan man være 100% sikker på der kommer custom roms til Nexus One, Desire, Droid osv. osv.
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 16:35
Tid der går fra en Android release til opdatering, afhænger også af mængden af ændringer som producenten har lavet; HTC skal jo have tilpasset Sense.
 
Sony-Ericsson fik en del kritik i starten for at være langsomme med deres opdateringer; nu hvor de har droppet at lave deres egne store avancerede brugerflader/apps er opdaterings frekvensen blevet meget bedre.


Redigeret af slate - 28-Oktober-2011 kl. 16:35
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg har kun ejet HTC Android telefoner, derfor kan jeg jo ikke udtale mig om hvor ofte de andre opdaterer... Jeg kan kun konstatere at jeg har været meget tilfreds med udsendte opdateringer til Desire, Desire S og Desire HD...
Nej dette problem har netop IKKE noget med Android at gøre... Det har noget at gøre med de producenter der fremstiller smartphones til Android systemet, og deres evne og vilje til hurtigt at tilpasse den frigivne Android version, så den kan køre på deres smartphones.

Du kan være 1000% sikker på at Android (Google) gerne så at samtlige smartphones fik deres nyeste software (ICS) allerede idag, for på den måde fik de hurtigt udbredt ICS. Men dette afhænger som sagt udelukkende af producenternes evne og vilje til hurtigt at få tilpasset Android-softwaren til at køre på deres hardware...
Jeg har indtil videre også kun ejet HTC android smartphones (Legend), og oplever at den blev opgivet for længe længe siden.
Men lad os slå fast at Android er opensource, og bliver udviklet af Open Handset Alliance, som ledes af Google, men de er bestemt ikke de eneste der er med, så man kan ikke udlede at Android = Google, mange af telefon producenter er en del af OHA.
Som sagt er det ikke Android i sig selv der er problemet, men det er et problem der berører Android, da det er producenterne der selv bestemmer hvis, hvornår og hvordan telefonerne bliver opdateret med det nyeste Android.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu