recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Typisk opfattelse af billedekvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Typisk opfattelse af billedekvalitet

 Besvar Besvar Side  <12345 13>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Peter Schrøder Peter Schrøder skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
Præcis. Ingen i min omgangskreds har beholdt de indstillinger som jeg har "hjulpet" dem med. De syntes at billedet var "fesent" og "fladt". Selvom ingen sagde noget, mens jeg var tilstede, stillede de alle tv'et tilbage til deres personlige smag. Og det er sgu ok med mig. 
Skønheden ligger, som bekendt, i beskuerens øjne. 
 
Præcis. Jeg har haft samme oplevelse og er af samme årsag hold op med at "hjælpe". Jeg begriber så ikke hvad det er for kvaliteter folk ser i billedet med "ud af kassen" indstillinger. For mit eget vedkommende ville jeg nok slet ikke have haft mit nuværende TV mere hvis det ikke var for lidt amatør kalibrering. Det samme gælde for min projektor.
Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning. Til alt held er der dog stadig efterspørgsel på apparater der er i stand til nogenlunde neutral visning, så man kan da i det mindste få det hvis man -vil- havde det.
I bund og grund er det min opfattelse at lagt de fleste er ret lige glade med gengive kvalitet i det hele taget. Alle jeg kender interesserer sig ikke det mindste for hverken billed eller lydkvalitet, så længe det er over et vist ( lavt ) niveau. Features og særligt betjening er det der sætter dagsordenen.
 
MVH
 


Redigeret af tvkartoffel - 15-December-2011 kl. 10:47
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning.
 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning.
 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.
 
Du behøver ikke at råbe! ;-)
 
Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 15-December-2011 kl. 10:55
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning.
 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.
 
Du behøver ikke at råbe! ;-)
 
Jeg råber skam ikke (=ingen caps lock). Wink
 
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH
 
Jeg tror det handler om to ting:
1. Alle konkurrenterne har deres stående på "Bål og brand", og så vil man ikke fremstå med et "fesent" billede til sammenligning.
2. Man bruger ganske enkelt ikke tid på, at rode med indstillingerne. Det kan der være flere årsager til, såsom tidspres, mangel på kompetence til at gøre det m.v.
 
M.v.h.
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH


Præcis.
Det var egentlig også det der lå til grund for mit indlæg.

Hvilket igen leder mig hen til den hvor spændende det ville være at undersøge sammnehængen mellem et 'godt billede' og et 'korrekt billede'


Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af DavidHimself DavidHimself skrev:



Lige for at præcisere: Det er en udbredt misforståelse at "butiksindstillingen" eller "shopmode" er en hemmelig indstilling der giver stærkere billeder en man ellers kan få. Det er forkert. Det eneste indstillingen gør at den sørger for at rette alle indstillinger tilbage til fabriksindstillinger med et eller andet tidsinterval. Du kan få fuldstændig det samme billede der hjemme som i butikken selv med "Homemode".
Det er de færreste der foretrækker det i længden - men alligevel :)


Dét der ofte sker er at når man vælger "butiksmode", så får du "dynamisk" indstillingen, og når du vælger "stue-mode", så får du "standard" indstillingen - som så som regel heller ikke er tilnærmelsesvist korrekt, den mest korrekte hedder så typisk "film" eller lignende (og det er så meget forskelligt hvor korrekt den i virkeligheden er). Så det er ikke helt rigtigt at butiks-mode bare nulstiller indstillingerne til det samme som hjemme-indstillingen (omend nogle tv muligvis virker sådan). Men det er rigtigt at du kan få samme billede derhjemme som i butiks-mode hvis du vil.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan genkende dét at jeres venner skruer tilbage til "dynamisk" når I er gået. Så må i være for dårlige til at "hjælpe" Wink Dét JEG ofte oplever hos bekendte (som jeg typisk ikke gider lave en decideret kalibrering for, medmindre de beder mig om det), er at jeg kommenterer at "der godt nok er bål på billedet hva?", når de står i "dynamisk" og lignende. Så siger de som regel "ja, kan det egentlig være rigtigt at det skal se sådan ud, det er godt nok lidt anstrengende", og så bruger jeg lige et par minutter på at justere på øjemål. Der er en meget klar sammenhæng: Hvis de IKKE har et Philips med Ambilight, så synes de det blev meget bedre og indstillingerne får lov at blive. Hvis de HAR et Philips med Ambilight og synes det er superfedt med farver på hele væggen, så synes de at de tilnærmelsesvist rigtige farver er "kedelige", og justerer tilbage... Så min egen lille lomme-konstatering er at folk med Ambilight tv ikke foretrækker korrekte billeder Smile

En anden interessant ting man kan iagttage, er at hvis du viser et korrekt billede i en typisk butik ved siden af en masse tv med "blus på", så foretrækker stort set ingen det "korrekte" billede. Men hvis du viser det korrekte billede (dvs. ikke bare et kalibreret tv der stadig ikke er korrekt, men et tilnærmelsesvist korrekt billede på et godt display), fremvist alene i den rigtige belysning, så er der _meget_ langt imellem folk der siger at det ikke er et godt billede. Der er _meget_ langt imellem at folk kommer ind fra gaden, ser et reelt korrekt billede, og så siger at de savner knald på farverne. Det sker meget oftere at folk har et tv med meget knald på farverne, så skruer man ned, og så synes de at de savner det. Dét er jo i sig selv også tankevækkende - det drejer sig langt hen ad vejen om at folks opfattelse af billedet på et tv lige skal "nulstilles".

Derudover, så er det jo nu engang sådan at der er en del mennesker for hvem indholdet på deres tv alligevel bare er hjernetom underholdning, og så giver det ikke mening at jagte en korrekt gengivelse - for at få glæde af at få indholdet gengivet ordentligt, så skal der jo ligesom være noget meningsfyldt indhold at gengive. Hvis man ikke interesserer sig for filmkunst, så interesserer man sig selvsagt heller ikke for om tv'et gengiver filmkunsten ordentligt. Det er der jo ikke noget galt i.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:



Hvilket igen leder mig hen til den hvor spændende det ville være at undersøge sammnehængen mellem et 'godt billede' og et 'korrekt billede'




Jamen, så er du jo nødt til først at lave en definition af hvad "godt billede" er. Er "populært" lig med "godt"?

Men bortset fra det, så efterspørger du en undersøgelse af noget der allerede er ret veldokumenteret og omdiskuteret.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.


Forudsat at butikken satser på det og forstår at demonstrere og forklare hvorfor et neutralt billede er bedst. Det er dyrt og besværligt, derfor vælger de fleste butikker at tage den nemme løsning, og sælge "bål og brand". Jeg synes der er forskel på at sige at det er muligt at sælge et neutralt billede hvis man vil, og på at sige at der ER masser af salg i neutralt billede. Det viser historien at der ikke er. Stort set alle butikker der har forsøgt at sælge neutrale billeder, inkl. dén hvor du og jeg selv har stået og solgt neutrale billeder, er lukkede eller er holdt op med at sælge fladskærms-tv.

Det er lidt som at sige at der er masser af salg i mad der har Noma-kvalitet, med den begrundelse at Noma altid har udsolgt. Det kan godt være, men der bliver nu altså solgt en del flere McDonald's menuer end Noma menuer (uden at det gør McD til bedre mad!)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH


Præcis.
Det var egentlig også det der lå til grund for mit indlæg.

Hvilket igen leder mig hen til den hvor spændende det ville være at undersøge sammnehængen mellem et 'godt billede' og et 'korrekt billede'


 
Jeg vil tro at de fleste ville finde at der er sammefald mellem et "godt" og et "korrekt" billede. Hvis de fik muligheden for at sammeligne og hvis de i øvrigt havde interesse i at bruge lidt tid på det. En stor hjælp er også at få udpeget hvad det konkret er der gør et "pumpet" billede ringere. Da jeg for nogle år siden fik mit første plasma kunne jeg simpelt hen ikke se hvad der var galt med det andet end at det så "underligt" ud i forhold til mit gamle CRT og det var først da jeg aktivt begyndte at undersøge det via internettet og begyndte at kalibrere lidt selv at det blev klart for mig hvad der konkret var galt med "ud af kassen" indstillingerne. Det blev også langt mere klart for mig hvilke begrænsninger der er til at leve med og hvor hysterisk man er nødt til at være for at billede bliver godt nok til ikke at være påfaldende forkert/unaturligt.
 
Som skrevet ovenfor har jeg prøvet at hjælpe andre på vej med et mere korrekt billede, men de er vendt tilbage til de gamle indstillinger. Jeg tror simpelthen at det har handlet om at jeg dels har påduttet dem noget der i bund og grund ikke interesserede dem og de har på den anden side ikke givet det en schance.
 
MVH
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


En anden interessant ting man kan iagttage, er at hvis du viser et korrekt billede i en typisk butik ved siden af en masse tv med "blus på", så foretrækker stort set ingen det "korrekte" billede. Men hvis du viser det korrekte billede (dvs. ikke bare et kalibreret tv der stadig ikke er korrekt, men et tilnærmelsesvist korrekt billede på et godt display), fremvist alene i den rigtige belysning, så er der _meget_ langt imellem folk der siger at det ikke er et godt billede. Der er _meget_ langt imellem at folk kommer ind fra gaden, ser et reelt korrekt billede, og så siger at de savner knald på farverne. Det sker meget oftere at folk har et tv med meget knald på farverne, så skruer man ned, og så synes de at de savner det. Dét er jo i sig selv også tankevækkende - det drejer sig langt hen ad vejen om at folks opfattelse af billedet på et tv lige skal "nulstilles".



Lidt drilsk kan man jo så sige at i konkurrencen med højere kontraster/farver taber det 'korrekte' billede fordi det opleves som kedeligt. Nogle går op i at vælge det de instinktivt bedst kan lide - hvor andre vælger efter en defineret standard - som de så overbeviser sig selv om er det bedste.

Det skal siges at jeg selv går efter det videnskabelig 'korrekte' billede og har hovedrysten overfor de folk der pumper det hele op i et lejrbål, men omvendt er man nødt til at respektere smag og behag.


Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:



Jeg vil tro at de fleste ville finde at der er sammefald mellem et "godt" og et "korrekt" billede. Hvis de fik muligheden for at sammeligne og hvis de i øvrigt havde interesse i at bruge lidt tid på det. En stor hjælp er også at få udpeget hvad det konkret er der gør et "pumpet" billede ringere.
 
MVH


Selve undersøgelsen skulle være således:

- Man udpeger en tilfældig gruppe af personer (såvel sagkyndige som usagkyndige)
- Man opsætter 10 tv af samme model, men med forskellige indstillinger. Et af dem er 'korrekt' kalibreret og de andre har forskellige sammensætning af  indstillingerne. Deriblandt er der par udgaver af 'bål og brand' indstillinger.
- Man beder gruppen af personer give karakter for billedekvalitet mellem 1-10
- Som Otto nævner er det nødvendigt at have tidsaspektet med, så det skal gøres dagligt over et par uger.
- Der byttes rundt på placeringen af de 10 tv dagligt for at sikre tendenser

Efter et par uger vil man så have en 'vinder' forstået på den måde at de fleste personer fandt billedekvaliteten bedst.
Min hypotese går på at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem et 'vinderen' og det 'korrekt' kalibrerede TV.

Og det er egentlig bare min pointe som jeg synes er interessant Smile


Redigeret af troelsit - 15-December-2011 kl. 12:06
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

[QUOTE=tvkartoffel]

Efter et par uger vil man så have en 'vinder' forstået på den måde at de fleste personer fandt billedekvaliteten bedst.
Min hypotese går på at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem et 'vinderen' og det 'korrekt' kalibrerede TV.

Og det er egentlig bare min pointe som jeg synes er interessant Smile
 
Og min påstand vil være, at der heller ikke vil være en sammenhæng mellem "vinderen" og så de 2 - 3 skærme med mest "bål og brand"...
 
M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu