recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Typisk opfattelse af billedekvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Typisk opfattelse af billedekvalitet

 Besvar Besvar Side  <1 23456 13>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:



Lidt drilsk kan man jo så sige at i konkurrencen med højere kontraster/farver taber det 'korrekte' billede fordi det opleves som kedeligt. Nogle går op i at vælge det de instinktivt bedst kan lide - hvor andre vælger efter en defineret standard - som de så overbeviser sig selv om er det bedste.

Det skal siges at jeg selv går efter det videnskabelig 'korrekte' billede og har hovedrysten overfor de folk der pumper det hele op i et lejrbål, men omvendt er man nødt til at respektere smag og behag.




Jeg opfatter det overhovedet ikke som drilsk, det er dét fænomen jeg har forsøgt at arbejde imod i ti år. Især dén del af fænomenet der omhandler at dét du synes bedst om i butikken, ikke nødvendigvis er dét du ville synes bedst om hvis du havde tv'et hjemme i stuen hver for sig.

Jeg er helt enig i at man skal respektere smag og behag, men der er to ting jeg ikke mener man skal respektere: For det første at nogle ophøjer deres egen smag til sandhed (man kan diskutere om man foretrækker det korrekte, men man kan ikke diskutere hvad korrekt er). For det andet, at folk vælger ud fra deres smag på et fejlagtigt grundlag, såsom at A/B teste apparaterne ved siden af hinanden.

Men en væsentlig detalje for at forstå hvorfor jeg så nidkært jagter "korrekt": Jeg interesserer mig overhovedet ikke for det "bedste" billede. Hvad der er pænest, flottest, mest imponerende, mest underholdende, sjovest, fedest osv... Det rager mig en papand. Dét der interesserer mig, er at se indholdet og dets kvalitet. Dvs. displayet skal være "transparent" overfor kildematerialet, så jeg kan se dét håndværk der ligger bag at lave filmen. Det betyder ikke en brille for mig hvor grøn græsplænen er, men det betyder en hel del for mig om græsset har dén farve grøn som de har givet den da de lavede filmen. Jeg får ikke en bedre oplevelse af at græsset er mere grønt, men jeg får en bedre oplevelse hvis græsset har den farve det skal have i den givne film - for der er som regel en bagtanke med at lyssætning og farvesætning i en given scene er som den er. Det er trods alt (blandt andet) dét filmkunst går ud på.

Dér er det så at folk kommer rendende og siger at jamen vi ikke kan vide hvordan producenten har tænkt sig at filmen skal se ud, derfor kan vi ikke gengive den korrekt. Det er lodret forkert, og det siger man kun fordi man ikke har forstået hvordan billedgengivelse fungerer. At gengive kildematerialet korrekt, er _netop_ metoden til at vide at vi gengiver filmen sådan som producenten havde tænkt sig, det er dét korrekt gengivelse går ud på. Enhver film er som udgangspunkt skabt til at blive gengivet korrekt, det vil sige, hvis vi gengiver den korrekt, så ser den (tilnærmelsesvist - intet er perfekt) ud som filmproducenten havde tænkt sig den skulle se ud. Dette er ikke et spørgsmål om smag og behag hos brugeren, det er sådan hele video-systemet og idéen med billedgengivelse er opbygget.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Min hypotese går på at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem et 'vinderen' og det 'korrekt' kalibrerede TV.

Og det er egentlig bare min pointe som jeg synes er interessant Smile


Jeg er helt enig i at der ikke vil være nogen sammenhæng. Det interessante er imidlertid hvad du så vil bruge det resultat til. At opnå det bedst mulige billede er ikke en demokratisk proces.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 13:22
hvad er problemet ?
man kan jo ÆNDRE disse indstillinger, og bruge dem man selv syndtes er bedst,
om man gør det efter smag og behag eller fancy måle apperater, er vel underordnet for den enkelte,
det der sælger bedst i butikken er det rigtige for butikken,
hvordan det - efter salget ser ud hjemme hos brugeren er jo helt ligemeget
både for mig dig og butikken.


Redigeret af TommyBoy - 15-December-2011 kl. 13:23
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvad er problemet ?
man kan jo ÆNDRE disse indstillinger, og bruge dem man selv syndtes er bedst,
om man gør det efter smag og behag eller fancy måle apperater, er vel underordnet for den enkelte,
det der sælger bedst i butikken er det rigtige for butikken,
hvordan det - efter salget ser ud hjemme hos brugeren er jo helt ligemeget
både for mig dig og butikken.


Men vel ikke for ham der køber det?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 13:47
Der er naturligvis ikke et "problem" i den forstand at jeg som sådan kan være lige glad med hvad folk kigger på hjemme og hvad de synes ser godt ud. Jeg synes dog diskussionen er meget sjov da det er påfaldende at mange umiddelbart finder at det pumpede og ukorrekte billede (i forhold til gældende standard ) er det bedste at kigge på. Hvorfor gør de det? Jeg har ikke svaret, men min påstand er at det hænger sammen med manglende interesse for hvad der menes med "god kvalitet", tilvænning og mangel på en ordentlig referenceramme. Der til kommer at meget af det folk ser i forvejen ser ud af H... til. Jeg mener hvis man alligevel skal bruge sit TV til at se TV eller skamkomprimerede p.bay film med så kan det sku snart være lige meget. For mit eget vedkommende havde jeg nok ikke gidet bruge så meget tid på at sætte mig ind i det hvis jeg ikke også skulle se blu ray eller lignende. Nu ved jeg godt at det bliver anført at skærmen skal være tranperant over for kildematerialet. Det er jeg i udgangspunktet enig i, men i praksis ville jeg nok selv synes at det er meget op ad bakket at få lov at se præcis hvor ringe det meste kildemateriale i virkeligheden er, hvis det var det eneste jeg skulle kigge på. At det ringe kildemateriale så også ser bedre ud på en ordentlig skærm er jeg ikke i tvivl om, men jeg forstår godt at mange forlængst har mistet interessen.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 15-December-2011 kl. 13:57
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 14:07
Nu er de fleste af os herinde jo nogen der ved en del om billede på TV og projektor.
Men i min omgangskreds er folk generelt set ligeglade med det.
De siger bare at det er et stort tv du har.
Når de kigger ned i biografen griner de jo næsten af at man vil bruge penge på det, når man kan tage i biffen for 100,-.
Så jeg vil sige at det kun er 5 % af dem jeg kender ud over nørderne, der bare det mindste går op i kvaliteten.


Redigeret af SVP03 - 15-December-2011 kl. 14:07
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Nu er de fleste af os herinde jo nogen der ved en del om billede på TV og projektor.
Men i min omgangskreds er folk generelt set ligeglade med det.
De siger bare at det er et stort tv du har.
Når de kigger ned i biografen griner de jo næsten af at man vil bruge penge på det, når man kan tage i biffen for 100,-.
Så jeg vil sige at det kun er 5 % af dem jeg kender ud over nørderne, der bare det mindste går op i kvaliteten.


Jeg synes så der er forskel på at være uvidende, og ikke at interessere sig for det. Det er fysisk umuligt for mig at sidde i et selskab med mere end 4 mennesker uden at nogen på et eller andet tidspunkt lige skal høre hvilket fladskærms-tv de skal købe... Det fortæller mig at selv om folk måske ikke er entusiaster på nogen måde, og ikke ved en brille om hvad det drejer sig om, så har de alligevel en eller anden interesse for at dét tv de hænger op derhjemme, i det mindste ikke ser _dårligt_ ud. Og det er dér jeg mener man bliver snydt af tv-væggen, at dét der ser "ok" ud i butikken, rent faktisk godt kan se "dårligt" ud derhjemme - også for den almindelige ikke-entusiast. De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
Til top
foffer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-November-2007
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér foffer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg synes så der er forskel på at være uvidende, og ikke at interessere sig for det. Det er fysisk umuligt for mig at sidde i et selskab med mere end 4 mennesker uden at nogen på et eller andet tidspunkt lige skal høre hvilket fladskærms-tv de skal købe... Det fortæller mig at selv om folk måske ikke er entusiaster på nogen måde, og ikke ved en brille om hvad det drejer sig om, så har de alligevel en eller anden interesse for at dét tv de hænger op derhjemme, i det mindste ikke ser _dårligt_ ud. Og det er dér jeg mener man bliver snydt af tv-væggen, at dét der ser "ok" ud i butikken, rent faktisk godt kan se "dårligt" ud derhjemme - også for den almindelige ikke-entusiast. De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Jeg syntes det er rigtig interessant det du skriver Otto. Jeg er ret enig med dig i, at en korrekt gengivelse må være som filmen er optaget. Professionelle fotografer er jo også nød til at ha deres skærm kalibreret til 'Standarten', da det materiale de ellers ville levere til forlagende ville svinge enormt i farve temeperatur, kontrast, sort nivau og hvad ved jeg.
 
Men hvad anbefaler du at man kan gøre for at komme uden om problemet med dårligt kalibrerede skærme? Jeg ved en smule om HiFi og generelt herom, men jeg ville ikke kunne sætte mig og kalibrere et tv til, for at bruge dit udtryk, korrekt indstilling. Derimod ville jeg skulle bruge penge på at få en som vidste noget om det, ud for at kalibrere tv'et. Kan man ikke hente nogle kalibrerings 'filer' og smække ind i sit tv? Hvordan får man denne korrekte gengivelse og indstilling formidlet ned til den gængse forbruger?
Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troelsit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Jeg er helt enig i at der ikke vil være nogen sammenhæng. Det interessante er imidlertid hvad du så vil bruge det resultat til. At opnå det bedst mulige billede er ikke en demokratisk proces.


Jeg synes det er en spændende konklusion. (hvis det forholder sig sådan)

Altså at man på den ene hånd kan dokumentere videnskabeligt at et sæt indstillinger er bedre end andre og på den anden hånd kan dokumentere hvad der er 'korrekt' jævnfør standarder (hvilket også kan defineres som 'bedre'.

Et typisk råd til folk der skal købe fladskærm er at de skal tage ud i byen og bruge deres øjne og sammenligne skærme istedet for at hænge sig i producentens specificationer.
Men det råd harmonerer bare ikke forhold til den konklusion for så ville valget jo falde skævt.
Så det handler nærmere om at sætte sig ind i hvad 'korrekt' billedekvalitet for herefter at søge det der ligner mest.
Jeg tror det er lidt den omvendte verden af hvad mange siger/gør/tror



Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
akas Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-September-2007
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.


Nej det ved gud det ikke er. Men det kan være afgørende for hvad man synes ser bedst ud. Det er ikke alle der foretrækker at se en film gengivet rigtigt, og dét valg skal man jo have lov til at tage. Men det ændrer ikke på hvad "rigtigt" er.

Og et kalibreret billede er ikke nødvendigvis lig med et korrekt billede, det er lig med så korrekt et billede udstyret kan levere. En projektor der kalibreres til korrekte farver men for lidt lys, giver ikke et korrekt billede.
  Det er jo lige det jeg skriver,hvad med at tage briller på. Øjet der ser.Så er det fuldstændig ligegyldig du mener ,at vi skal se på hvad du mener, er et rigtigt billed,det er stadig hvordan hver enkel
kan lide.


Redigeret af akas - 15-December-2011 kl. 15:46
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

... De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Ja, det er bl.a. derfor der stadig findes (en del) mennesker, som mener at deres gamle CRT-TV er væsentlig bedre, end moderne fladskærme. Nåh ja, og så lige de fejl der er i billedet på LCD/LED-skærme. LOL
 
M.v.h.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

... De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Ja, det er bl.a. derfor der stadig findes (en del) mennesker, som mener at deres gamle CRT-TV er væsentlig bedre, end moderne fladskærme. Nåh ja, og så lige de fejl der er i billedet på LCD/LED-skærme. LOL
 
M.v.h.
 
Så-så!! Har plasmabrugere måske ikke også DERES problemer? Med logoerne, fx...........
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu