recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fausing's Setup's
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fausing's Setup's

 Besvar Besvar Side  <12345 71>
Forfatter
Besked
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 21:43
Hey hey, Brians ven Smile

Den skal vende ind mod bilforhandleren, eller der hvor han engang lå Smile

-

Der skal nok komme løbende opdateringer som jeg får mere grej.

Rasmus
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smitty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 22:06
Et fint møbel og flot lavet.

230v installationen er dog ikke god.

Jeg havde som minimum enten lagt rigtige kabler eller 16mm rillerør. Der er stort set intet der er lovligt i den installation, sorry.

Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af smitty smitty skrev:

Et fint møbel og flot lavet.

230v installationen er dog ikke god.

Jeg havde som minimum enten lagt rigtige kabler eller 16mm rillerør. Der er stort set intet der er lovligt i den installation, sorry.



Hej Smitty. Smile

Tak for rosen og ja, jeg har fundet ud af det ikke er helt lovligt mit el arbejde.
Har en kammerat der er elektriker, og han har nævnt det samme som du har,
så der er vidst ingen vej uden om, at få det skildt af, og få det smidt igennem
noget flex-rør.  Embarrassed

Rasmus
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 10:24
Jeg er enig med smitty i at el-installationen kunne laves pænere. Derimod tvivler jeg på, at den er ulovlig, da den (forhåbentlig) ikke er en del af den faste installation. Du har vel koblet møblet til installationen ved en stikkontakt i væggen.

Mig bekendt må private gerne bygge underlige elektriske konstruktioner, når blot de kan afbrydes ved at trække stikket ud af væggen. Selvfølgelig er man så ansvarlig for brand- og stød-fare.

Jf.
http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde
:

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre

  • Nye installationer i boligen
  • Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig
  • Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende
  • Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen
  • Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt
  • Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter.

Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl!


Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 13:55
Helt enig med ThomasP
Hvis du sætter et helt almindelig stik i enden af det kabel der er rullet op på bagsiden af møblet, og sætter den i et stikkontakt på væggen, så er det bare en forvokset stikdåse du har lavet, og det er fuldt ud lovligt. At din stikdåse så kan indeholde HIFI er der bare sejt, men det gør den stadig ikke ulovlig.

Nå, men ser man bort fra det, så er det VIRKELIG et flot møbel du har lavet dig der. Skide praktisk og godt håndværk ligner det også. Men det hjælper vel også noget, at være tømrer i sådan en situation. Glæder mig til at se hvordan du får bygget den ind i væggen.


Redigeret af Nagash - 16-April-2012 kl. 13:58
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 14:24
Hvis det bare var en almindelig forlænger, men her er der monteret deciderede stikdåser, hvilket gør det kan forveksles med en fast installation og dermed er der nok nogle andre krav af hensyn til belastningen.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 14:49
Bare fordi du bruger "grisetryner" er det stadig ikke en fast installation, og det er heller dem loven skelner på. Men du skrev godt nok i tråden et sted, at du fører dem direkte ud til tavlen? For så skal der laves noget om.
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smitty Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 16:47
Det er vel også ligegyldigt om installationen er fast eller ej. Strækstrømsbekendgørelsen skelner ikke mellem fast og ikke fast installation, men derimod om spændingen (0-1000V).
 
Endvidere skal du følge producentens anvisninger. Hvis ikke er det ulovligt. En forfradåse er jo ikke beregnet til at sidde i et møbel og installationskabel er ikke beregnet til brug som forlængerledning.
 
Min pointe var såmænd heller ikke så meget om det var lovligt eller ej, men mere om det var forsvarligt lavet, hvilket jeg ikke synes det er.
 
Men det er stadig et flot møbel Smile
 
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 17:35
Smukt håndværk...
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 20:07
Tillykke med det hele fausing. Det ser meget lækkert ud det hele. Thumbs Up Clap

Det eneste jeg vil pointere vibrationerne der kan skabes mellem "bordet", venstre front står på, og bunden af møblet. Det kan nemt elimineres ved at klistre "gummi-dutter" under "bordet", og hvis det har samme dybde som møblets inderside så kan der også klistres "gummi-dutter" bagved.

Det eneste jeg der efter kunne frygte er at vibrationerne fra subwooferen bliver så store at de får "bordet" og højttaleren til at "springe/hoppe" så den fysisk flytter sig frem i møblet. Selvfølgelig ikke så det er fysisk synligt at den hopper, men nok til at den flytter sig. Dette kan både blive grimt og træls.

Det sidste jeg vil foreslå er at pakke højttalerrummenes vægge med lydisolerende materiale så lyden ikke bliver reflekteret og kun spredt fremad. Dette kan faktisk også være med til at hindre at tingene bliver flyttet fysisk.

Som sagt, meget flot arbejde... nydeligt! Smile


Redigeret af Hessi - 16-April-2012 kl. 20:15
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 21:35
Der vil i morgen komme billeder af den nye og lovlige el installation. Smile

Det bliver alle tiders. Smile
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Tillykke med det hele fausing. Det ser meget lækkert ud det hele. Thumbs Up Clap

Det eneste jeg vil pointere vibrationerne der kan skabes mellem "bordet", venstre front står på, og bunden af møblet. Det kan nemt elimineres ved at klistre "gummi-dutter" under "bordet", og hvis det har samme dybde som møblets inderside så kan der også klistres "gummi-dutter" bagved.

Det eneste jeg der efter kunne frygte er at vibrationerne fra subwooferen bliver så store at de får "bordet" og højttaleren til at "springe/hoppe" så den fysisk flytter sig frem i møblet. Selvfølgelig ikke så det er fysisk synligt at den hopper, men nok til at den flytter sig. Dette kan både blive grimt og træls.

Det sidste jeg vil foreslå er at pakke højttalerrummenes vægge med lydisolerende materiale så lyden ikke bliver reflekteret og kun spredt fremad. Dette kan faktisk også være med til at hindre at tingene bliver flyttet fysisk.

Som sagt, meget flot arbejde... nydeligt! Smile


Mange tak Hessi. Smile

Jeg er bestemt åben for at forbedre med eventuelle tiltag i kan komme med herinde, så lad dem bare flyde.

Jeg havde en kammerat forbi idag med en heftig forstærker for lige at prøve det hele af (har endnu ingen selv) og det spillede bare godt. Lod ikke mærke til om der var noget der rykkede sig, men det vil nok også typisk vise sig over længere tid. Smile

Mht det lille "bord" som fronten står på, så er der tænkt på en lille tynd gummiliste, der sørger for stabilitet, samt der under front, center og sub, er gummi fødder.

Opdatering af billeder kommer imorgen.

Mvh. Rasmus Fausing
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 71>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu