recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik loft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik loft

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 
Er det forstået korrekt, at du vil have gips mellem Troldtekt og isolering? Det lyder ikke som en god løsning i mine ører.

Mht. Rockwool, så er de typiske typer der bruges i Danmark Flexi A-Batts og Terrænbatts. Jeg ville holde mig til Flexi batts. 
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 12:33
her er grafer ang troldtek absorbering med og uden isolering bag ved:
 
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 
Er det forstået korrekt, at du vil have gips mellem Troldtekt og isolering? Det lyder ikke som en god løsning i mine ører.

Mht. Rockwool, så er de typiske typer der bruges i Danmark Flexi A-Batts og Terrænbatts. Jeg ville holde mig til Flexi batts. 
 
hej jonas .. nej jeg skal ikke have gips imelem... men da mine eksisterende lofter er af gips plus 350mm isolering ovenpå..
 
der jeg skal i krig med er der her
 
 
men jeg vil ikke bruge den plader som de har som alerede er med isolering på , jeg vil sevl i gang med at finde 40mm isolering som bedst ejner sig til opgave
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 12:40
flexi A bats er "kun" ca   36 kg/m3  tunge
terenbats produceres ikke mere de er erstatet med
pladde bats som er  ca 70 kg/m3
 
jeg er mega i tvivl om jeg kan nøjes med  flex A bats , vil helst bruge dem da de findes i 40 mm , hvor imod pladde bats er i 30mm og 50 mm
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering 
 
Som sagt kan man ikke bruge beregningerne til at vise noget om et bestemt produkt. Jeg lavede dem bare for at vise hvor stor forskel der er på tynd og tyk absorbering. Nu skrev jeg ganske vist rockwool, men du skal bare forstå det som mineraluld i almindelighed. 
 
Det der er afgørende i for mineraluldens egenskaber i denne simulering (og sikkert også i virkeligheden) er uldens flowmodstand, her angiveit i rayls/m. Det svære er at finde ud hvilken flowmodstand roockwool i virkeligheden har, da det ikke er opgivet på deres hjemmeside. Jeg satte den til 10.000 rayls/m her, da det efter hvad jeg kan forstå ca. er en middelværdi som jeg har sjusset mig til passer omtrent med et tærrenbatt. Der er INGEN garanti for at jeg har sjusset rigtigt, men jeg er sikker på at man kan få de rigtige værdier hvis man henvender sig til teknisk afdeling hos rockwool.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 04-September-2012 kl. 12:56
Til top
larsstampe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsstampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 20:14
Hej Sani
Tak for besked. Men jeg kan ikke svare dig da din postkasse er fyldt i recordere.dk
 
Jeg vil meget gerne høre om dit resultat stampe1@hotmail.com
mvh lars
Mvh
Lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 22:41
Sani - hvis du virkelig ønsker at "ramme rigtigt" én gang for alle, så brug dog en professionel akustiker - det er altså ikke særligt dyrt. Se sådan her på det - hvis du nu skulle bygge din egen højttaler, ville du så forvente at opnå et perfekt resultat i andet forsøg? Forstå mig ret, jeg har intet imod DIY, men det er ikke en hurtig eller billig genvej, tværtimod.

Mht min udtalelse om høje frekvenser, så var det i lyset af Jonas' spørgsmål om over 4000 hz, og jeg indrømmer at jeg ikke overvejede muligheden for at lime troldtekt direkte på beton, hvilket måske var en fejl. Jeg vil undlade at komme med flere specifikke udtalelser, da det ikke er min ekspertise, udover at jeg præcist som med kalibrering vil sige at det bedste resultat kræver proffer - det er sjovt at lege med det selv hvis man har tid og råd, men hvis du gerne vil have en færdig løsning inden for overskuelig fremtid, så betal dig fra det. Jeg kender _ingen_ der har brugt en prof akustiker, som ikke siger at det er den bedste investering de har gjort.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 23:14
Otto, hvad er "ikke særligt dyrt"? - det er lidt svært at forholde sig til når man ikke kender din reference. Man kan jo købe et helt anlæg til 20k som jo er få penge ift. en processor til 60k..
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2012 kl. 07:06
Det afhænger jo af hvor meget man sætter ham til, men måling af dit rum og en rapport med foreslåede løsninger kan du få for 5-8000.-. Skal det være en decideret byggeplan i detaljer løber der selvfølgelig lidt på, men 20.000 når du næppe for rådgivning alene, medmindre du er i gang med at lave en THX certificeret bif.

Og så kan man jo vurdere prisen på sin hardware i den sammenhæng, i det lys at akustikken er den vigtigste faktor i anlægget.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2012 kl. 09:33
Prøv at kig på  http://earmark.dk/privat/

De besigtiger gratis 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2012 kl. 09:39
Hvis man gerne vil bruge penge på akustik fra "proffer", vil jeg mene, at det er vigtigt at vælge nogle som har erfaring med biografer, studier eller lignende. Hvis der kommer én hjem, som normalt gør klasseværelser behagelige at være i, kan du være helt sikker på, at du vil have nogle issues hvis du bruger rummet som biograf.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2012 kl. 09:46
Helt enig. Der er dog næppe nogen der KUN laver biografer (i danmark). AB akustik kan anbefales. VM akustik ligeså.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu