recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Start på biograf opbygning*Nye billeder Side 7*
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Start på biograf opbygning*Nye billeder Side 7*

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Start på biograf opbygning*Nye billeder Side 7*
    Sendt: 26-Oktober-2012 kl. 15:09

Hej med jer.

SE DET HELT FRA BEGYNDELSEN HER: http://byggeprojectdk.blogspot.dk/p/hjemme-biograf.html#start

Nu er tiden kommet til at begynde at bygge en biograf op fra bunden

Den kommer til at være oven på min garage i mit udhus. Der er nu kun tag, undertag og de metalplader der udgør ydervæggene. Gulvet er heller ikke lagt men der ligger 200mm isolering ned mod garagen. Og der kommer så gulvspånplader oven på med tæppe til sidst når alt er færdig

Mål osv. kommer skal lige have målt op. Men det er ca. 6,3x6,3 meter altså uden indervægge. Rummet har skråvægge som kommer til at gå op til kip. Oppe i kippet skal der så nok laves nogen spots.

Rummet bliver 100% fri for vinduer :)

Som udgangspunkt skal mit eksisterende udstyr bruges. Men med tiden kunne jeg godt tænke mig nogen bedre og større højtalere nu hvor det ikke skal være i stuen mere.

Fastramme lærred 21:9 300cm bredt, 126cm højt, 128"
Panasonic PT AE-5000
Pioneer resiver LX75 9.2
7x Teufel L220 140Watt peak 80Watt RMS
1x L 2200 SW Sub 300Watt peak 170Watt RMS
2x Mirage nanosat  
1x Mirage nano S8 sub 8” 75Watt RMS
HTPC
Ipad 3 til styring via.
Irule.

Nu hvor rummet er så råt kan jeg jo lige så godt få lavet det ordentligt fra starten af. Der kommer 200-400mm isolering i væggene som bliver lavet af et træskellet. Normalt vil jeg jo så afslutte alle vægge med gipsplader men det giver dårlig akustik. Så spørgsmålet er hvad man ellers kan bruge, akustik gips, troll tek eller noget andet? Det skal helt ikke være for dyrt og det skal kunne males sort. Forslag meget velkommen.

Jeg regner med at trække rør til højtalere jeg vil trække til 11 højtalere selv om jeg ikke skal bruge det. Så er rummet klar hvis det bliver standart engang. Og til mindst 2 subs.

Jeg kan vel på en eller anden måde regne ud hvor de rør til højtalere skal trækkes til for at være placeret bedst muligt?

Alt udstyr kommer i et rum for sig med et rackskab og rør trukket frem og tilbage. Projektoren hænges i loftet regner jeg med.

Opdateres med billeder herinde: http://byggeprojectdk.blogspot.dk/p/hjemme-biograf.html



Redigeret af PlasmaFreak - 25-Februar-2014 kl. 10:07
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2012 kl. 16:06
Mht. placering af højtalere så er det rimeligt enkelt. Du skal blot lave en almindelig 7.1 opstilling og derefter tilføje et sæt surround front-wide og et sæt surround front-high. Det kan så vidt jeg husker ses på DTS's hjemmeside. DTS laver 11.1 matrix. Audyssey laver også 11.1 (Audyssey DSX):

http://www.audyssey.com/audio-technology/audyssey-dsx

Det lyder til at blive et spændende projekt, pø pøj med det, glæder mig til at følge med på sidelinjen Smile

Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 17:19
Første skitse








Redigeret af PlasmaFreak - 27-Oktober-2012 kl. 17:24
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 18:04
Gips giver ikke en dårlig akustik . Gips er fremragende til at dæmpe bas. De glatte overflader vil til gengæld øge din efterklang . Men tæppe og evt nogle arbsorbenter på førstegangs reflektionerne vil gøre noget ved det. Hvilket loft skal du have? Troldteks ? Så vil du være noget langt i forhold til efterklang. Det og så gulvtæppe - så vil det måske. Ære behov for nogle bas's traps. Men dine gipsvægge vil i den grad hjælpe til
Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 18:56
p.las Vi har kigget meget på det. Tror det bliver en stribe gips på de første 90cm ude ved væggen. Derefter 3 rækker troldtek af 60cm og så gips oppe i kip med spot i.

Har lavet et billede af hvordan vi har tænkt det. Det sorte er troltek og det grå er gips


Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 19:33
Kan man bruge 2 center højtalere som jeg har lavet på billedet, vil det give noget eller ødelægge mere? Syntes ikke rigtigt det er perfekt med den over eller under er bange for at lyden enten går over hovedet eller det lyder som om den kommer fra neden. Den skal selvfølgelig vinkles mod lytter position. 
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af PlasmaFreak PlasmaFreak skrev:

p.las Vi har kigget meget på det. Tror det bliver en stribe gips på de
første 90cm ude ved væggen. Derefter 3 rækker troldtek af 60cm og så
gips oppe i kip med spot i.

Har lavet et billede af hvordan vi har tænkt det. Det sorte er troltek og det grå er gips






Jeg vil tro at det godt kan fungere. På Min processor er der faktisk to udgange til to centerhøjtalere. Så det er ikke noget ukendt at , at gøre det på den måde.

Hvad er målene på rummet
Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2012 kl. 08:30
brede 5,96m længde 6,24m højde i ved kip 1,98m højde ved væggen 1,35m

Min har så kun en udgang til center. Så de 2 højtalere skulle dele den udgang hvis jeg skulle gøre det, er det smart?
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2012 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af PlasmaFreak PlasmaFreak skrev:

brede 5,96m længde 6,24m højde i ved kip 1,98m højde ved væggen 1,35m

Min har så kun en udgang til center. Så de 2 højtalere skulle dele den udgang hvis jeg skulle gøre det, er det smart?


Du skal være obs på belastningen, alt efter højttalerne skal de forbindes enten parallelt eller serielt. En anden mulighed ville være en stereoeffetforstærker eller to monoblokke til preout center, der bliver måske for stor forskel hvis du sætter en til preout og en til ht-udgangen. Jeg skal selv afprøve to centers løsningen i løbet af November måned(regner med jeg bliver færdig med mit projekt, langt om længe).
Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2012 kl. 10:22
Højtaler står øverst Teufel L220 140Watt peak 80Watt RMS anlæg er pioneer LX75 der står til at levere 180watt pr. udgang. Vil den kunne klare det?
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2012 kl. 11:19
siden du skal opbygge fra bunden ville det ikke vaere en ide at placere alt bag laeredet og saa lave en "falsk vaeg.
Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2010
Status: Offline
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2012 kl. 14:01
Mit lærred er bare ikke transparent så bliver nok ikke så godt. Men jeg kunne godt lave pladser til det hvis jeg evt. senere skal skifte lærred ud. Jeg kan godt bygge højtalere og subs ind ved siden af lærredet og så sætte nogen højtaler stof for.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu