recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det være rigtigt? Mister man garantien når....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det være rigtigt? Mister man garantien når....

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hvis der er tegn på fysiske skader (flænge i glasset eller lign.) så bliver de som udgangspunkt afvist at blive lavet på garantien og der bliver tilbudt ombytning for et beløb omkring 17-1800 kr (Så vidt jeg husker). Der er dog tilfælde som hvis det er en sammenhænge ridse uden "løbere" (andre ridser som fremspringer fra samme ridse), at den er dækket af garantien.


Der må være kunder som kommer med ridsede telefoner, men hvor f.eks. elektronikken er stået af. Det vil trods ridserne stadig være en berettiget reklamation, som sælger kunne afhjælpe ved at udskifte/reparere den defekte elektronik, så kunden fik det samme ridsede frontglas tilbage. Men hvis mangler altid afhjælpes ved ombytning til refurbished enheder som kaldes "nye" går den ikke. Til gengæld har sælger nogle ridsede dele som ikke kan indgå i "nye" telefoner (i så fald kan enhver se at de ikke er "nye").

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:


Endvidere er der tilfælde hvor kunden bedes betale fuldpris for ombytning. Dette er f.eks. hvis der er lavet ændringer af uautoriseret værksted, man selv har skiftet glasset, skiftet til rødt glas eller lign.
Sådan var det i hvert fald hos 3.


Betaler folk så fuld pris for at få en gammel repareret telefon?

Hvis der ikke er nogen sammenhæng mellem mangelen og den reparation som det "uautoriserede" værksted har levet, kan sælger ikke afvise reklamationen med den begrundelse. Det burde være noget som udløste en massiv strøm af klager til Forbrugerklagenævnet..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hvis der er tegn på fysiske skader (flænge i glasset eller lign.) så bliver de som udgangspunkt afvist at blive lavet på garantien og der bliver tilbudt ombytning for et beløb omkring 17-1800 kr (Så vidt jeg husker). Der er dog tilfælde som hvis det er en sammenhænge ridse uden "løbere" (andre ridser som fremspringer fra samme ridse), at den er dækket af garantien.


Der må være kunder som kommer med ridsede telefoner, men hvor f.eks. elektronikken er stået af. Det vil trods ridserne stadig være en berettiget reklamation, som sælger kunne afhjælpe ved at udskifte/reparere den defekte elektronik, så kunden fik det samme ridsede frontglas tilbage. Men hvis mangler altid afhjælpes ved ombytning til refurbished enheder som kaldes "nye" går den ikke. Til gengæld har sælger nogle ridsede dele som ikke kan indgå i "nye" telefoner (i så fald kan enhver se at de ikke er "nye").

Hvis det er tilfældet, at folk kommer med telefoner med lommeridser og lignende er det dækket af reklamationsretten. Det er kun hvis der er decideret tegn på fysisk overlast som flænger, flækket glas, væskeskade eller lign. at det bliver afvist af værkstedet. Det er i hvert fald min erfaring. 
Som sagt bliver telefonerne betegnet som nye - dette emne har været omtalt i medierne tidligere. De ser ligesådan ud som havde du købt en splinterny fra apple. De telefoner som bliver taget imod ved ombytning bliver de fungerende dele testet og puttet i nye enheder udefra mine oplysninger.
Har som sagt ikke oplevet at disse ombyttede telefoner er i dårligere stand end dem man får når man køber fra ny.

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:


Endvidere er der tilfælde hvor kunden bedes betale fuldpris for ombytning. Dette er f.eks. hvis der er lavet ændringer af uautoriseret værksted, man selv har skiftet glasset, skiftet til rødt glas eller lign.
Sådan var det i hvert fald hos 3.


Betaler folk så fuld pris for at få en gammel repareret telefon?

Hvis der ikke er nogen sammenhæng mellem mangelen og den reparation som det "uautoriserede" værksted har levet, kan sælger ikke afvise reklamationen med den begrundelse. Det burde være noget som udløste en massiv strøm af klager til Forbrugerklagenævnet..

Fuld pris er måske det forkerte ord. Ved en ombytning ved fysisk overlast ligger beløbet som sagt mellem 17-1800 kr. Ved tale om uautoriseret indgreb er beløbet det dobbelte - altså ikke det samme som hvis man købte telefonen fra ny. Men der gives ikke dette tilfælde ikke rabat på ombytningen. Giver det mening?

Jeg har tidligere haft sager hvor kunder har haft en flænge i skærmen, og sendt den ind for reparation af en ødelagt home-knap. Her bliver ombytning oftest afvist af værkstedet med begrundelsen har været fysisk overlast, da telefonen er er brugt uhensigtsmæssigt. I sager hvor kunder ikke har ment der har været sammenhæng mellem dette har udmeldingen oftest været at værkstedet har fundet en sammenhæng. Alt efter skaden er der dog i tilfælde sket ombytning på garantien.

Jeg er med på at dette ikke hører under reglerne, og har selv kritiseret netop dette punkt for min tidligere arbejdsgiver, men i sager hvor kunder har indgivet skriftlig klage til selskabet (teleankenævnet kræver at der er bevis for klage til teleselskabet, og anbefaler skriftlig klage), er sagen oftest faldet ud til kunden fordel - højest sandsynlig fordi teleselskaberne godt ved det ikke er efter bogen.

Dette er hvordan det var i branchen da jeg stoppede for 1½ år siden.
Til top
Stromgren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2010
Sted: Valby København
Status: Offline
Point: 275
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stromgren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 12:59
Mkirkelund@ har lige sendt min iphone 5 til rep fordi den raslede itoppen og har så lige fået besked idag om at den skal sendes til apple for rep eller ombytning vil det så sige jeg kan regne med at få en refurbished iphone istedet for min kun 3 uger gamle (nye) iphone ?
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

Mkirkelund@ har lige sendt min iphone 5 til rep fordi den raslede itoppen og har så lige fået besked idag om at den skal sendes til apple for rep eller ombytning vil det så sige jeg kan regne med at få en refurbished iphone istedet for min kun 3 uger gamle (nye) iphone ?
¨

Ja. Prøv at google lidt mere. Jeg har som sagt en skriftlig dokumentation på dette fra teleselskaberne, kun mundtlig information fra højere rangerede ansatte.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

Mkirkelund@ har lige sendt min iphone 5 til rep fordi den raslede itoppen og har så lige fået besked idag om at den skal sendes til apple for rep eller ombytning vil det så sige jeg kan regne med at få en refurbished iphone istedet for min kun 3 uger gamle (nye) iphone ?


Lige en indskudt bemærkning: raslen i toppen er sandsynligvis kameraets autofokus - den skal rasle.

Mht. refurbshed, så er det mere korrekt at kalde dem remanufactured. De kommer fra samme fabrik i Kina som nye, og de er f.eks. ikke bare et gammelt bundkort med ny skal.

Redigeret af lunddal - 28-November-2012 kl. 13:21
Til top
Stromgren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2010
Sted: Valby København
Status: Offline
Point: 275
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stromgren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

Mkirkelund@ har lige sendt min iphone 5 til rep fordi den raslede itoppen og har så lige fået besked idag om at den skal sendes til apple for rep eller ombytning vil det så sige jeg kan regne med at få en refurbished iphone istedet for min kun 3 uger gamle (nye) iphone ?


Lige en indskudt bemærkning: raslen i toppen er sandsynligvis kameraets autofokus - den skal rasle.

Mht. refurbshed, så er det mere korrekt at kalde dem remanufactured. De kommer fra samme fabrik i Kina som nye, og de er f.eks. ikke bare et gammelt bundkort med ny skal.
jeg har haft googlet det lidt med raslen, og der var mange forskellige ting det ku være f.eks auto fokus løst batteri og vibratoren, men mange af dem der havde været nede for at få den byttet fik beskeden at det sku være autofokus men de iphone 5 de havde i butikkerne raslede ikke, så jeg sendte min afsted til rep den fungerede fint men en tlf til 5000 skal bare være helt iorden
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Betaler folk så fuld pris for at få en gammel repareret telefon?


Hvis de ikke vil reparere den for dig, og du skal betale fuld pris, kan du jo købe en ny fra sælger, hvis ikke det er en ny du får.

MEN, en ombytningstelefon er IKKE en gammel repareret telefon. Den er lavet igen fra ny med brugbare dele fra andre telefoner (SoC m.m.).

En PlayStation ombyttes også altid (medmindre de har ændret praksis), og det er noget hurtigere end at skulle afvente diagnose og udbedring og evt. mangelfuld reparation.

Redigeret af lunddal - 28-November-2012 kl. 13:54
Til top
Stromgren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2010
Sted: Valby København
Status: Offline
Point: 275
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stromgren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

Mkirkelund@ har lige sendt min iphone 5 til rep fordi den raslede itoppen og har så lige fået besked idag om at den skal sendes til apple for rep eller ombytning vil det så sige jeg kan regne med at få en refurbished iphone istedet for min kun 3 uger gamle (nye) iphone ?
¨

Ja. Prøv at google lidt mere. Jeg har som sagt en skriftlig dokumentation på dette fra teleselskaberne, kun mundtlig information fra højere rangerede ansatte.

Min kone har lige hentet min iphone idag og det var en "ny" den var pakket ind i bobleplast, så er det vel rimelig sikkert det er en refurbished, lidt svineri når man har indleveret en 3 uger gammel telefon man har betalt fuld pris for.
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag
Til top
AndersKjergaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Oktober-2012
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndersKjergaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 13:08
@Stromgren:

Svineri? iPhone 5 har vel kun været på markedet i en måned eller to, så uanset hvad kan den du har fået vel ikke være meget mere end de tre uger? Derudover er det da kun en forbedring at få en tre uger gammel telefon ombytte til en som er tjekket 100%, med spritnye covers osv. Jeg tror ikke du skal være i tvivl om at telefonerne bliver gennemtjekket før de bliver sendt ud igen. Og når det er sagt tror jeg stort set at det eneste "refurbished" der er over dem er, at de ikke kommer i original indpakning.

Vh Anders
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 678
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 13:10
Bare lige for at få det helt på det rene:

Reklamationsret giver ikke ret til noget som helst - andet end at brokke dig over de fejl som må formodes at have været på telefonen på købstidspunktet.

Hvis man er ude over 6 måneder efter købsdatoen overgår bevisbyrden til dig som køber - dvs. at du skal bevise at fejlen var til stede da du købte telefonen, hvilket i langt de fleste tilfælde vil være tæt på umuligt.

Der er ingen lovhjemmel til at sælger skal tilbyde nogen form for reperation eller lignende, med mindre man er enige om at fejlen var til stede på købstidspunktet.

Reklamationsret er i bund og grund meget lidt værd.
Betal dit forsikringsselskab det det koster at få en "elektronik dækning" i stedet for.

Igen: Reklamationsret er udelukkende en ret til at reklamere - og intet andet.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 16:45
Det er ikke korrekt, at du skal bevise, at fejlen var til stede ved købstidpunktet. Du skal "blot" sandsynliggøre det...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er ikke korrekt, at du skal bevise, at fejlen var til stede ved købstidpunktet. Du skal "blot" sandsynliggøre det...
Og den formulering er ligesom at købe elastik i metermålOuch
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu