recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af nyt surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af nyt surround

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Cantwar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2013
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cantwar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af nyt surround
    Sendt: 26-April-2013 kl. 16:11
Hej,
Jeg er på udkik efter et nyt surround anlæg.


Forstærkeren jeg har kik på er en Nad T 757v2

Mit spørgsmål til jer er om forstærken kan spille de højttaler op, jeg vil komme til af bruge det mest til film men de skal også bruges til musik 80-20 vil jeg tro. Eller jeg kan få mere for pengene ved at kikke andre steder. 
I hvilket prisleje bør jeg finde højttaler kabel?

Disse ting er alle fra hifi-klubben. Men det er mest fordi sådan en er der her i byen, bor i jylland så har ingen mulighed for at besøge nogle butikker i kbh.

Hilsen Jakob
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Cantwar Cantwar skrev:

Hej,

I hvilket prisleje bør jeg finde højttaler kabel?


Regn med omkring 8-10kr pr. meter.
Til top
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af Cantwar Cantwar skrev:



Disse ting er alle fra hifi-klubben. Men det er mest fordi sådan en er der her i byen, bor i jylland så har ingen mulighed for at besøge nogle butikker i kbh.

Hilsen Jakob

Jeg vil også kigge i nogle andre forretninger for at høre hvad de har,

F.eks.:



Eller elgiganten, expert osv.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Cantwar Cantwar skrev:

Hos hi-fi klubben jeg kik på Zensor 5 serien https://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/dali_zensor-5_hojttalersystem.htm


Erstat fronterne med minimum Zensor 7.
Eller nap dette sæt:
https://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/dali_lektor-6-surround_hojttalersystem.htm

Højttalerkabel findes her:
http://www.av-connection.dk/?PGr=2104&ML=359

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ozimek Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-April-2013
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozimek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 09:45
Jeg har et par B&W af de store fra 6 serien (604s3 vistnok), og de er meget strømkrævende. Da jeg skulle købe stereoforstærker til dem lånte jeg en Denon til 6.000 (forgænger til PMA 1510, tror den hed 1200) og en NAD C372, også til 6.000. 

I de fleste situationer kunne jeg bedst lide lyden fra Denon'en, men der var situationer, hvor den simpelthen ikke havde kræfter nok til at have helt styr på højttalerne, så valget faldt på NAD'en, som er et støm-bæst. Jeg havde desværre ikke budget til en Denon et nummer større (12.000), hvilket jeg har fortrudt lige siden.

Det er ca. 6-7 år siden, så der kan selvf være sket meget siden, men umiddelbart ville jeg være nervøs for, om dén surround receiver kan trække dem ordentligt. Jeg har ikke hørt den, så det er udelukkende baseret på, at når en STEREO forstærker til ca samme pris ikke kan trække 2 af dem, tvivler jeg på at surroundreceiveren kan trække et helt 5.1 sæt.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 11:37
Det der med "strømstærk" forstærker er en myte - det handler om det maksimale antal watt der kan lokkes ud af den, det definerer hvor højt der kan spilles før forvrængning indtræffer, hvis eller højttaleren kan håndtere det. God lyd er ensbetydende med gode, store højttalere! Forstærkeren vil kun have betydning for niveauet! Brug 90% af budgettet på højttalere, det giver den bedste lyd.
Til top
ozimek Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-April-2013
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozimek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 11:58
Hvis spændingen ligger indenfor et begrænset og foruddefineret interval afhængigt af "data" i signalet signalet, kan det betragtes som en konstant. Derfor må effekt og stømstyrke være ligefrem proportionale og dermed lige retvisende mål for en forstærkers "kræfter". Ellers har jeg misforstået Ohms lov. Ved godt den er en tilnærmelse pga. impedans osv., men det er vel præcist nok til dette formål.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 12:43
Effekt er lig e*i, spænding gange strøm dog med en faktor afhængig af fasedrej. Så alle 100 watts forstærkere kan give samme strøm!
Men en forøgelse af lydtryk på 3dB kræver en fordobling af effekten, så man vinder ikke meget med en 150 watts forstærker kontra en 140 watts, så under forudsætning af at de to effekter er målt på samme måde er der ingen forskel i evnen til at "yde strøm mellem den Denon og NAD du nævner. Men man kan jo tro det Smile
Fakstidk er der ikke belæg for, at der er hørbar forskel på vel-konstruerede forstærker der drives uden klipning. 
Til top
ozimek Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-April-2013
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozimek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 13:00
Så er vi altså enige om, at Effekt og Strømstyrke i dette tilfælde er udtryk for det samme. 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 13:20
ver ikke meget strømQUOTE=LarsGeisler]Det der med "strømstærk" forstærker er en myte - det handler om det maksimale antal watt der kan lokkes ud af den, det definerer hvor højt der kan spilles før forvrængning indtræffer, hvis eller højttaleren kan håndtere det. God lyd er ensbetydende med gode, store højttalere! Forstærkeren vil kun have betydning for niveauet! Brug 90% af budgettet på højttalere, det giver den bedste lyd. [/QUOTE]
Nu kan effekten på en forstærker jo måles på mange forskellige måder, nogle målemetoder kræver langt mere strøm end andre ( især med tungtdrevne højttalere ).
Så begerebet strømstærk forstærker eksisterer da.
Skulderwatt måles som regel ved 1 kanal drevet og 1 kHz sinustone. De ægte watt måles gerne ved 20-20.000 Hz, begge kanaler drevet, her skal der noget mere til. Og hvis der så kommer en "tungtdreven" højttaler til, og alt stadigvæk skal lyde ordentligt, så skal forstærkeren være strømstærk. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 13:50
Til ozimek, nej strøm og effekt er ikke det samme faktisk er effekten = strøm i anden gange impedansen.
Men en forstærker med flere watt kan give mere strøm ved en given spænding og impedans.
Til Jetex: stadigvæk, to forstærkere med et givent antal watt kan give samme strøm. Ved stereo forstærkere måles typisk med begge kanaler 20-20.000 Hz. og burde være sammenlignelige.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2013 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Det der med "strømstærk" forstærker er en myte - det handler om det maksimale antal watt der kan lokkes ud af den, det definerer hvor højt der kan spilles før forvrængning indtræffer, hvis eller højttaleren kan håndtere det.


Problemet er bare at det måles med en 8 ohms effektmodstan og ikke en B&W højttaler med leve impedanser og grimme fasedrej.

Den optimale 100w forstærker leverer 100 w i 8 ohm, 200w i 4 ohm og 400w i 2 ohm.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu