recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af surround reciever til B&O Beolab 14?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af surround reciever til B&O Beolab 14?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af surround reciever til B&O Beolab 14?
    Sendt: 12-Juni-2013 kl. 09:33
Marantz - på grund af useendet......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Esmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juni-2013
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2013 kl. 07:20
Jeg blev i går både ringet op og fik følgende mail. 

MAIL: 
Det glæder os at se, at du er blevet ejer af BeoLab 14. 

Vi kan sige, at du bør kunne tilslutte BeoLab 14 til en standard AV modtager. 
Det eneste krav til AV modtageren er at den har 5 højttalerudgange og en RCA subwoofer udgang. Dette er standardspecifikatione for de fleste AF modtagere på markedet. 

Hvis modtageren har volumenreguleret pre-output, kan BeoLab 14 også forbindes til dem, hvis man foretrækker det. 

Til information og inspirationer har vi i forbindelse med udviklingen af BeoLab 14 testet forbindelse osv. med bl.a. følgende 5 AV modtagere:

- Denon AVR-1312
- Denon AVR-2805
- Marantz AV receiver SR 4500
- Onkyo TX SR 508
- Pioneer VSX-S300

Disse modtagere blev valgt på baggrund af popularitet og prisniveau.


:: 
Jeg bestiller i dag en reciever. 
Hvad mener I ? 

Denon AVR 2313 (3800) + fragt
Eller 
Marantz sr6007 (4700kr) + fragt

Med HDMI 1.4A og audio return channel kan jeg få surround sound uden andre kabler? 

Jeg forventer at udskifte mit TV, evt. Panasonic ST60 (50")
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 20:33
Som jeg rettede i mit indlæg, så er der forskel på linje og Powerlink.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

KlausDM: ingen BL højttalere kan tænde når der bruges Powerlink forbindelse hvis der ikke er triggersignal med. Hvorfor skulle BL14 være anderledes?


Tjah, jeg vil nu mene at Beolab 14 kan trigges på linjesignal, eller højttalersignal, så den selv tænder og slukker.

Ikke mindst ud fra denne hjælpeside hos B&O. Her beskrives det at den bør slukke selv efter 3 minutter uden lyd og hvilke fejlmuligheder man har i forbindelse med "auto-on" kredsløbet i højttalerne.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jakobii Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakobii Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 13:44
En dyr løsning, men kunne man ikke bruge en Oppo BDP-103 som processor? Den har pre-out, og kan sættes til variabel volume(huskes inden første lytning!).




Redigeret af Jakobii - 09-Juni-2013 kl. 13:53
Panasonic TX-P50G30Y - Onkyo TX-SR605 - Kef KHT-3005 - Sony PS3 Slim - Apple Mac mini i5
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 13:15
Yes, jeg fandt den omskifter i det link jeg smed ovenfor.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Online
Point: 1142
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 13:09
Hej Torben
Jeg har et sæt Beolab 3 tilsluttet til pre out på min surround forstærker, og det virker fint.
Højttalerne er forbundet med kabler , som har et phonostik i den ene ende og et dinstik i den anden ende.
Højttalerne er så indstillet (via en switch) til linein.
De tænder når der kommer lyd på og slukker efter ca. 2 minutter uden lyd.
Hilsen Søren
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 12:52
Terminalerne til pre-out er Powerlink terminaler ligesom alle deres øvrige modeller (i den nye RJ45 type, men det er same-same). For at bruge Powerlink skal der sendes er triggersignal med ellers tænder højttaleren ikke. Jeg har fanget hvad B&O har lavet, men med mindre I kan vise, at Powerlink nu ikke længere bruger triggersignaler, så kan jeg virkelig ikke se hvordan I kan have ret, hvis vi skal se på samtlige andre aktive modeller de har i sortimentet. Jeg har før prøvet at sende et pre-out signal ind i et PL stik og der sker nada hvis ikke der også er triggerstrøm, med mindre der er Line-omskifter på højttalerne.

Jeg er 100% med på, at dette sæt er anderledes, men KUN fordi du her kan bruge din egen surroundreceivers forstærkede udgang via det nye VGA-wannabe stik. Derudover ligner de alle andre højttalere med PL indgange.

Der er ganske rigtigt to kabler med i kassen. Det er et Powerlink kabel med RJ45 terminaler i begge ender, som hver bærer to Powerlink forbindelser. Dvs. signal og triggerstrøm til to Beolab højttalere. Der skal så bruges 3 af disse til et 5.1 system og disse skal sidde i et B&O TV. Det andet kabel er det nye kabel til forbindelse med en forstærkers højttalerterminaler og aktive subwooferudgang. Hvis du så alligevel vil bruge RJ45 terminalerne - dvs. Powerlink - så må du sende noget der ligner Powerlink igennem det. Og det er altså ikke et pre-out signal i henhold til traditionerne (kig i enhver af Peter Pans tråde for beskrivelser af loddediagrammer). Der skal være en Line-omskifter for at set virker uden.

Edit: Kablerne og forbindelserne kan ses her:
http://www.bang-olufsen.com/da/customer-service/product-support/sound/loudspeakers/beolab-14

På mit link er der faktisk en omskifter til Line-in, som kan bruges til pre-out, som man kan på de øvrige modeller. Sorry. Det ændrer dog ikke på, at man kommer til at betale ekstra for en receiver med pre-out, selvom det ikke er nødvendigt. Mit indlæg ovenfor var baseret på, at man ikke havde denne omskifter.

Redigeret af Torben Rasmussen - 09-Juni-2013 kl. 13:18
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emilos88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 11:25
Torben der er noget du ikke har fanget, og det er at b&o har ændret tilgang med dette sæt, da det skal kunne virke med alle surroundrecieverer. At der skal bruges trigger er fordi du tænker de tidligere højttalere, hvorfor skal det så være anderledes for disse, måske fordi de vil ramme et større markede? Det er egentlig ikke relevant hvorfor, det vigtige er at de har ændret stil. Så inden du giver flere råd omkring sættet så synes jeg du skal læse lidt mere om det! Desuden er vejledningen fra b&o nok som den er, de skal ikke sælge den billige receiver men bare fortælle at den kan bruges. Vores gode mand der spørger til råds kan købe den billigste onkyo og få sættet til at spille, og han vil nok være tilfreds med det! At han så mangler AirPlay og div. Er jo noget han selv vælger og defor skal gå op i prisleje. B&o har lavet et kabel til pre-out og et til almindelige højttaler terminaler der skal ikke laves noget specielt. Sættet er lavet til tredjeparts produkter!
Get HIFI or die trying c",
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 09:31
Hvor skiver jeg at rådene herinde er dårlige? Det er en frifortolkning. Jeg skriver at butikkernes råd har været dårlige indtil nu. Jeg pointerer derudover, at man prøver at forbinde BL14 på en måde der ikke er hensigten. Du kommer jo til at betale for effektblokken i forstærkeren uanset hvad - en surroundreceiver kommer jo med effektblok i alle modellerne, så med en forstærker med pre-out betaler du da om noget for en ekstra effektforstærker, som du ikke bruger. Dertil skal der så bruges specialkabler, så fra at prisen kunne holdes under 2000 kr så koster systemet nu 5000+kabler til mindst 1000 kr for 3 stk. der kun er 1 meter lange. Husk at der kun er 3 PL indgange, så kablerne skal kobles sammen to og to - det bliver altså lidt af en opgave at lave de kabler.

KlausDM: ingen BL højttalere kan tænde når der bruges Powerlink forbindelse hvis der ikke er triggersignal med. Hvorfor skulle BL14 være anderledes? RJ45 forbindelsen er den samme som Powerlink, så du skal have smidt noget ækvivalent med Powerlink igennem kablet. Og det betyder triggersignal.

Edit: jeg kan godt se, at jeg på forrige side skriver at trådstarter er blevet dårligt vejledt, men det afsnit var nu altså møntet på butikkerne (HFK og B&O). Rådene herinde har været velmente, men jeg mener ikke det er de ubetinget bedste for indeværende problem.

Redigeret af Torben Rasmussen - 09-Juni-2013 kl. 10:04
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Den må du vel tage op med dem. Jeg kan se, at mit lidt længere indlæg ligger en side tilbage nu. Jeg vil opfordre trådstarter til at bladre tilbage og læse det. Jeg synes han er på vej ud på lidt af et sidespor med de råd der er givet indtil nu mht. pre-amps mv.
 
 
Må sige jeg bestemt ikke er enig med dig overhovedet i at han har fået dårlige råd herinde.
 
Han har fået vist eksempler på nye og brugte recievere der opfylder hans krav. Som var pre-out, airplay evt spotify samt en maks pris omkring de 5k. Endvidere har fået bekræftet han faktisk godt kan bruge billig SR uden pre-out.
 
Dit råd er at han skal købe en alm. effektforstærker og koble det hele sammen det det mystiske kabel? Hva er det lige helt præcist han  skal bruge en effektblok til?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Du skal dog have et triggersignal smeltet med i sidstnævnte løsning for at få BL14 til at tænde og det kræver specialkabler - du kan ikke bare bruge phono-til-RJ45, for med denne tilslutning forventer BL14 at få at vide hvornår den skal tænde og det sker kun med trigger-strøm.


Er du 100% sikker på at den kræver et triggersignal?

Jeg tror det nemlig ikke...............



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu