recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af surround reciever til B&O Beolab 14?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af surround reciever til B&O Beolab 14?

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Esmann Esmann skrev:

Det er en noget billigere løsning. Hvad mener I?


Hmmmm, den kan outputte stereo, kun stereo og ikke andet end stereo (altså lyd til 2 højttalere og ingen sub). Hvor mange højttalere består dit Beolab 14 af?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 21:41
Står da det kan bruges til både stereo og surround, men har nu ikke nærlæst teksten. Tænkte nu også med det samme at det ikke ville du.
Til top
Esmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juni-2013
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 21:50
Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med den rådgivning, jeg har fået. B&O forhandleren fortalte mig, at det overhovedet ikke var noget problem at tilslutte det til andre produkter. Det ville kun kræve en "Surround reciever", der kostede ca. 1000-2000 kr. 

Nu hedder det lige pludselig ca. 5000 pga. pre-out? 

Jeg gider ikke kontakte de sælgere længere, så har skrevet til support.

Jeg har fået sættet til en attraktiv pris. Det er et 4.1 sæt, men forventer at tilføje centerhøjttaleren i løbet af sommeren (tilkøb). 

Af henstyn til stereo? 
Der står: "Connect er Sonos-systemets trådløse streaming-musikafspiller, som er lige til at koble på dit eksisterende stereo- eller surroundanlæg eller et sæt aktive højttallere". 

Han snakkede om, at jeg kunne koble det til via digital line-out? 

Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 21:58
Ja den har digital line out, men det er om den kan håndtere surround signal der står den kam, men det er der åbenbart tvivl om.
 
Ang B&O sælgeren er det han har sagt jo fuldstændigt korrekt. Du kan sagtens "nøjes" med en billig SR, eftersom Beo 14 selv laver højttalersignalet om til linie signal.
 
Jeg ved ikke om man kan høre forskel på den ene eller den anden tilslutning.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:00
Det er muligt at man kan tilslutte B&Osættet direkte til højttalerudgangene på en surroundreciever. Det lyder i hvert fald som om det er det de lægger op til. Det kan man med nogle subwoofere, men man kan IMO ikke umiddelbart læse det af B&Os piktogram-maual, hvis det skulle være  tilfældet.
 
Uanset om man kan eller ej så virker det som en meget bagvendt løsning, der kommer af at almindelige surroundrecievere er beregnet til at blive brugt med passive højttalere (uden indbygget forstærker) og B&Osættet som allerede har indbygget sin egen forstærker til alle kanalerne.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:05
Har Beolab 14 en digital indgang der kan håndtere et volumenreguleret indgangssignal? Indtil nu har det kun været Beolab 5 der har haft det. Alle andre har haft analoge linie-indgange. Sonos Connect kan klare begge dele, men det ændrer ikke på, at det er enormt dårligt råd du har fået mht. blot at købe en Connect til dit 4.1 sæt. En Connect kan ikke bruges til et surroundsæt på nogen fornuftig måde, så drop alle tanker om at købe sådan en med henblik på at sætte den direkte til Beolab 14.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 

Din bærbare skal bare være på netværket.

AirPlay er kun via iTunes på en Mac, med mindre at du køber airfoil. Airfoil gør at al lyd fra din Mac kan sendes til en AirPlay modtager.

Klaus

Med Mountain Lion kan al lyd på en Mac sendes via Airplay, dvs. en Airplay modtager kan sættes til at være lyd-output, og så kommer al lyd over. 
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Har Beolab 14 en digital indgang der kan håndtere et volumenreguleret indgangssignal? Indtil nu har det kun været Beolab 5 der har haft det. Alle andre har haft analoge linie-indgange. Sonos Connect kan klare begge dele, men det ændrer ikke på, at det er enormt dårligt råd du har fået mht. blot at købe en Connect til dit 4.1 sæt. En Connect kan ikke bruges til et surroundsæt på nogen fornuftig måde, så drop alle tanker om at købe sådan en med henblik på at sætte den direkte til Beolab 14.

 
Det ser ikke ud til at der er en digitalindgang. Der er Powerlink og en anden multi-connektor. Multistikket har, efter billederne, phono i den anden ende. EDIT: Også forkert. Se Torbens indlæg nederst.
 
PS: Jeg håber B&O læser med her så de får en forståelse af hvor ringe deres manual er. Hvis man ikke kender bare lidt til B&O (eller udelukkende har B&O-produkter) har man ikke en chance for at fatte hvad der er meningen med billederne eller den yderst sparsomme tekst.


Redigeret af dpdk - 08-Juni-2013 kl. 23:51
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Esmann Esmann skrev:

Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med den rådgivning, jeg har fået. B&O forhandleren fortalte mig, at det overhovedet ikke var noget problem at tilslutte det til andre produkter. Det ville kun kræve en "Surround reciever", der kostede ca. 1000-2000 kr. 

Nu hedder det lige pludselig ca. 5000 pga. pre-out?


Du skrev "Hvordan sikrer jeg bedst mulig lyd?". Det gør du (i følge min overbevisning) ved at vælge en receiver med pre-out.

Vil du bruge højttalersignal ud fra en surroundforstærker, så kan Beolab 14 også det. Du skal blot have et specielt kabel, med et 15 polet stik (ligner det) i den ene ende og 5x løse ledninger samt et phonostik i den anden. Det er det kabel der følger med i 5.1 pakken og ikke er i 4.1 pakken (se brugsanvisningen).

Om du kan finde en billig surroundforstærker med airplay ved jeg ikke.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Med Mountain Lion kan al lyd på en Mac sendes via Airplay, dvs. en Airplay modtager kan sættes til at være lyd-output, og så kommer al lyd over. 


Woop, tak. Så lærte jeg noget i dag :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Vil du bruge højttalersignal ud fra en surroundforstærker, så kan Beolab 14 også det. Du skal blot have et specielt kabel, med et 15 polet stik (ligner det) i den ene ende og 5x løse ledninger samt et phonostik i den anden. Det er det kabel der følger med i 5.1 pakken og ikke er i 4.1 pakken (se brugsanvisningen).


Klaus

 
Ja du har sørme ret. Hvis man zoomer nok kan man se dette:
 



Redigeret af dpdk - 08-Juni-2013 kl. 22:30
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 22:32
Hvis der kun er analog phono-indgange, så kan den digitale udgang på Sonos ikke bruges. Så her var endnu et dårligt råd fra en forhandler. Retfærdigvis, så har han nok ikke prøvet at koble tingene sammen, men der er altså kun én B&O højttaler, som kan sidde i SPDIF-udgangen på Sonos og det er Beolab 5 til 150.000 kr.

Så vidt jeg forstår, så kan Beolab 14 virke på to måder. Koblet til et B&O TV, hvor TVet agerer center og man bruger PL-indgangene som er linjeindgange, eller man kan bruge det mystiske VGA-lookalike, som tager imod et forstærket signal fra en receiver. I princippet kan første option så også bruges med en forstærker med pre-out, da Beolab 14 alligevel ikke kan kende forskel. Du skal dog have et triggersignal smeltet med i sidstnævnte løsning for at få BL14 til at tænde og det kræver specialkabler - du kan ikke bare bruge phono-til-RJ45, for med denne tilslutning forventer BL14 at få at vide hvornår den skal tænde og det sker kun med trigger-strøm.

Den nemmeste og billigste metode er for dig stadig at købe en alm. effektforstærker og bruge det mystiske kombikabel. Men huske dog på, at TVet ikke kan bruges som centerkanal. Det virker kun med et B&O TV. Du skal selv koble noget til som center hvis du kun har købt 4.1 systemet, for dit nuværende TV aner ikke at det indgår i et sådant setup og vil derfor spille fuld stereo (og køre sit helt eget volumen-show). Det bliver noget rod.

Alt i alt synes jeg ikke du er blevet vejledt særlig godt på flere planer. Et 4.1 system er ikke et specielt godt valg til et non-B&O TV og at du ikke har fået fortalt mere specifikt hvad du havde brug for mht. receiver er også kritisk. Jeg vil dog medgive B&O forhandleren at det der er hensigten med BL14 og non-B&O TV netop blot er en ganske almindelig surround receiver, som så bruges med det mærkelige kabel. Alle de her diskussioner omkring pre-out er slet ikke hvad der er meningen med det og du kommer til at skulle købe både en dyrere forstærker, og nogle ret specielle kabler, som går fra phono+trigger til RJ45. Disse kan ikke købes som andet en specialbestillinger fra enkelte butikker der laver dem selv - så sæt +1000 kr af til dem også, men mindre du vil lodde selv.

Redigeret af Torben Rasmussen - 08-Juni-2013 kl. 22:40
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu