recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2014 kl. 20:53
Det er godt at vide, hvis der nu mod forventning skulle ske noget

Redigeret af Ham_Der_Hansen - 08-April-2014 kl. 20:54
Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-September-2009
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Masterbrew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 08:42
Citér
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.

Hvorfor ikke? 


Redigeret af Masterbrew - 09-April-2014 kl. 08:43
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2334
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Masterbrew Masterbrew skrev:


Citér
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.


Hvorfor ikke? 



Fordi loven vis bare foreskriver, at du skal have et tilsvarende tv med samme specifikationer eller bedre. Da udviklingen går hurtigt i den verden, og prisen hurtigt falder kan man ikke bruge det med at få penge retur til meget. Med mindre du kan påvise at der er noget helt unikt ved dit tv, som ingen andre på markedet kan tilbyde.

Det kan sammenlignes med, når der er et tv til salg privat, og det blive oplyst at det kostede 20.000 kr. i 2010. Det kan man ikke bruge til ret meget, da du nok kan få et der er bedre til den halve pris nu.
Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-September-2009
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Masterbrew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af Masterbrew Masterbrew skrev:


Citér
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

OG at du får diff. på de 2k cash i hånden.. :)

Nej.


Hvorfor ikke? 



Fordi loven vis bare foreskriver, at du skal have et tilsvarende tv med samme specifikationer eller bedre. Da udviklingen går hurtigt i den verden, og prisen hurtigt falder kan man ikke bruge det med at få penge retur til meget. Med mindre du kan påvise at der er noget helt unikt ved dit tv, som ingen andre på markedet kan tilbyde.

Det kan sammenlignes med, når der er et tv til salg privat, og det blive oplyst at det kostede 20.000 kr. i 2010. Det kan man ikke bruge til ret meget, da du nok kan få et der er bedre til den halve pris nu.

OK, men der er jo bare en million specifikationer at tage udgangspunkt i. Det ville være unfair hvis butikken f.eks. kun matchede størrelse og opløsning. Dit gamle TV var 50" og 1080p, derfor får du nu et andet TV der også er 50" og 1080p, uanset at det så er grimmere, dårligere farver, osv. osv. 

Hvor meget mulighed har forbrugeren for at argumentere imod hvis han ikke mener kvaliteten er matchet?
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 11:01
@Masterbrew

Det er klart, at forhandleren ikke bare må udvælge to tilfældige specifikationer, der matcher, hvis tv'et i sin helhed fremstår ringere.

Det er ikke så meget anderledes end andre steder i vores retssamfund. Hvis forbrugeren mener, at det nye tv er af en ringere beskaffenhed end det første, så må han jo argumentere for sin sag, evt. med hjælp fra en jurist/advokat. Eller han kan klage til Forbrugerklagenævnet.
Til top
tbj2803 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbj2803 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 12:24
Loven foreskriver at du skal have den samme vare ved omlevering:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Ombytning-hvad-er-det?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

"Den nye vare, du får leveret, skal være magen til den, du købte. Det vil sige samme farve, samme model, samme funktioner – helt magen til."

I mit eksempel (og for den sags skyld trådstarters eksempel) ombyttes der ikke til præcis den samme vare (der sker ikke omlevering). Istedet bliver/burde det oprindelige køb ophæves, køber skal have alle penge tilbage og kan så købe et nyt produkt.
I praksis sker der dog det, at sælger tager røven på kunden ved netop at sige: vi kan desværre ikke rep. dit tv, men du kan få et helt nyt et med 2 års reklamationsret uden du skal betale en krone. (kunden bliver ikke informeret om, at han har muligheden for at få alle pengene tilbage, men bare at han kan få et sprit nyt tv). Da priser på elektronik oftest er faldet så vil det nye tv sandsynligvis koste mindre (et lign. tv i samme kvalitet) - her retter sælgeren bare prisen op på det nye tv så prisen på det oprindelige tv stemmer overens med prisen på det nye tv. (her skulle kunden naturligvis have haft udbetalt diff.)

Her er der lidt mere læse stof:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B


Det som nævnes tidligere i tråden omkring at et tilsvarende tv skal have lignende specs ved ombytning er i forbindelse med forsikringssager og er en helt anden sag.!
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Istedet bliver/burde det oprindelige køb ophæves, køber skal have alle penge tilbage og kan så købe et nyt produkt.

Nej... Med mindre forhandleren giver en udvidet garanti mod værdiforringelse, så skal kunden kun have det beløb tilbage, som et tilsvarende produkt kan købes til lige nu - både hvis det er i opadgående og nedadgående retning fra den originale pris kunden har betalt.

Du kan ikke købe et super-duper-4K-ultra-HD til 40.000 når det kommer, og så 2 år efter forvente at få 40.000 tilbagebetalt, hvis det går i stykker under reklamationsretten og ikke kan repareres. Du vil så få måske 10.000 (eller hvad et 2 år gammelt, tilsvarende Ultra-HD fjernsyn koster på det tidspunkt). Er det i mellemtiden steget til 50.000 så er det det, du skal have...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
tbj2803 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbj2803 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Istedet bliver/burde det oprindelige køb ophæves, køber skal have alle penge tilbage og kan så købe et nyt produkt.

Nej... Med mindre forhandleren giver en udvidet garanti mod værdiforringelse, så skal kunden kun have det beløb tilbage, som et tilsvarende produkt kan købes til lige nu - både hvis det er i opadgående og nedadgående retning fra den originale pris kunden har betalt.

Du kan ikke købe et super-duper-4K-ultra-HD til 40.000 når det kommer, og så 2 år efter forvente at få 40.000 tilbagebetalt, hvis det går i stykker under reklamationsretten og ikke kan repareres. Du vil så få måske 10.000 (eller hvad et 2 år gammelt, tilsvarende Ultra-HD fjernsyn koster på det tidspunkt). Er det i mellemtiden steget til 50.000 så er det det, du skal have...


Hvis man ønsker at følge den gældende lovgivning i danmark så er det du skriver forkert. Køber jeg et super-duper-4K-ultra-HD til 40.000,- kr. og butikken vælger at godtage ophævelse af købet efter 1,5 år så skal jeg have alle mine 40.000 kr retur.!

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Ophaeve-koebet-hvad-er-det?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

"Det beløb, du har krav på, er det, du i sin tid betalte for varen, og ikke det, varen koster på det tidspunkt, hvor købet ophæves."

"Hvis varen fx i mellemtiden er kommet på udsalg, skal du have den fulde pris tilbagebetalt og ikke kun udsalgsprisen."

Hvis du er uenig så kom med dokumentation der underbygger din udtalelse :)
Til top
tbj2803 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbj2803 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 14:07
Nu siger jeg ikke Tænk har 100% styr på alt hvad de siger og skriver, men de underbygger det jeg skriver:

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven

Punkt nr 21:

"Hvis min defekte genstand skal byttes, skal det som udgangspunkt være til en identisk model. Kan det ikke lade sig gøre at skaffe en model, som stemmer overens med købsaftalen, og kan forhandleren ikke reparere min genstand, har jeg krav på at få mine penge tilbage.

Det står mig frit for, om jeg vil tage imod en forhandlers tilbud om at bytte til en anden model. Men er den nye model billigere end den oprindelige, skal jeg have differencen udbetalt.

Jeg kan også aftale med forhandleren, at vi bytter til en dyrere model. Hvis forhandleren ikke vil dække differencen i prisen, må jeg acceptere at betale forskellen selv."

Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 14:08
Præcis!

En anden måde at sige/skrive det på er, at hvis du f.eks. har købt et Panasonic TV model TX-50VT30 for knap to år siden og nu skal have et nyt under garantien, vil det mest naturlige være at forhandleren giver dig modellen TX-50VT60, da det er en nyere version af samme TV. At den pågældende serie er faldet eller steget i pris er ikke relevant!
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 14:19

Forbrug.dk er ikke altid helt præcis i deres redegørelser, og der mangler væsentlige nuancer, når det kommer til ombytningsbeføjelsen. Dette bekræftes endda af en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet (det vender jeg tilbage til).

Man skal huske på, at Forbrug.dk er et forsøg på at formidle reglerne på en måde, så selv hr. og fru. Danmark kan forstå dem. Man misser dog væsentlige pointer i lovgivningen, hvis man læser Forbrug.dk alt for bogstaveligt.

Udgangspunktet for ombytningen er selvsagt købeloven, nærmere bestemt § 78, stk. 1, nr. 2 der lyder:

”2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),”

Bemærk at købeloven ikke noget sted definerer, hvad der i øvrigt skal til, for at en ombyttet vare ”stemmer overens med aftalen” (der stilles intet krav om modelnummer, specifikationer, farver osv.).

Spørgsmålet opstår derfor: Hvad skal der i praksis til, for at den ombyttede vare ”stemmer overens med aftalen”?

Til besvarelsen af dette spørgsmål bliver man nødt til at kigge andre steder end i købeloven, idet købeloven ikke giver os svar på ovenstående. Købeloven definerer ikke aftalens indhold. Det sted, hvor man finder svaret, er i aftaleloven og i den almindelige aftaleret. Det vil være for omfattende at gå ind i en redegørelse af hele aftaleretten i Danmark, men hovedpointen er imidlertid også kun, at en aftale kan variere ganske meget, alt efter hvem der køber og på hvilken baggrund. Lad mig herved opstille et par eksempler:

Hvis et ældre pensionistpar kommer ind i Elgiganten og efterspørger et nyt tv, ”der skal være flot” og have ”det der nye HD”, så er det disse forhold, der vil være centrale i den aftale, der bliver indgået mellem parret og Elgiganten.

Hvis der dagen efter kommer en tv-nørd ind og køber det præcist samme tv, men køber det, fordi det har fire HDMI-indgange, 200 Hz-motion og internetopkobling, så vil det være disse forhold, der definerer aftalens indhold.

Hvis der så, efter et par måneder, viser sig en fejl ved tv'et, og forhandleren tilbyder ombytning af tv'et, til et der kun har tre HDMI-indgange, vil tv-nørdens retsstilling umiddelbart være bedre end pensionistparrets, idet et nyt tv med kun tre HDMI-indgange ikke ”stemmer overens med aftalen” - han gjorde jo ekspedienten opmærksom på, at han bl.a. var interesseret i et tv med fire HDMI-indgange. Alt andet lige vil en ombytning derfor være udelukket i tv-nørdens tilfælde, og han vil have krav på en ”hævelse af købet”, hvilket indbefatter tilbagebetaling af købesummen.

Er det derimod parret, der afslår ombytningen med henvisning til antallet af HDMI-indgangene, vil de umiddelbart stå betydeligt svagere, idet antallet af HDMI-indgange aldrig har haft betydning for deres købsaftale med forhandleren.

Med andre ord er det altså uhyggeligt svært at generalisere på dette område, idet en købsaftale kan variere endda ret så meget fra kunde til kunde. Der er altid tale om en konkret vurdering. Dette kommer bl.a. til udtryk i en af Forbrugerklagenævnets afgørelser (http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/ny-dvd?tc=21A3F8F257894930928B22B4AF5ACDE9), hvor klagenævnets afgørelse netop blev begrundet således:

”Da hjemmebiografsystemet skal indgå som en del af møblementet i klagerens hjem, lægger nævnets flertal (fire nævnsmedlemmer) vægt på, at det tilbudte hjemmebiografsystem afviger fra det oprindelige hjemmebiografsystem i udseendet. Nævnsmedlemmerne lægger desuden vægt på, at den medfølgende DVD-afspiller til det tilbudte hjemmebiografsystem ikke har samme tekniske specifikationer som den medfølgende DVD-afspiller til det oprindelige hjemmebiografsystem, idet DVD-afspilleren ikke kan afspille visse typer diske, som den oprindelige afspiller kan afspille.”

”På denne baggrund er det nævnets opfattelse, at indklagede ikke har tilbudt omlevering med et hjemmebiografsystem, som stemmer overens med aftalen, jf. købeloven § 78, stk. 1, nr. 2, og at klageren derfor er berettiget til at hæve købet, jf. købelovens § 78, stk. 1, jf. § 78, stk. 3.”

Bemærk hvordan der er flere forhold, der indgår i vurderingen, og at det er disse, der ved en samlet vurdering, hindrer ombytningen.

Det er klart, at et forhold som farven nok vil være af afgørende betydning i det fleste tilfælde og vægte ret voldsomt ved enhver vurdering. Modsat kan man ikke forvente, at et modelnummer i sig selv vil være udslagsgivende, da de fleste mennesker principielt er ligeglade med modelnummeret, hvis produktet i øvrigt matcher ens præferencer. Alle disse nuancer får Forbrug.dk selvsagt ikke med i deres ”forsimplede” redegørelse.



Redigeret af Among - 09-April-2014 kl. 14:26
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 15:40
Som der også står hos Forbrug på det tidligere link:
"Sælgeren kan afvise dit ønske om at ophæve købet, hvis han i stedet tilbyder dig valget mellem afhjælpning og omlevering."
Det er nok de færreste sælgerer der vælger at returnere det oprindelige købsbeløb


Redigeret af Byteman2 - 09-April-2014 kl. 15:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu