recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-amp af højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi-amp af højtalere

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 16:18
 
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Der er rigtig mange ting der her ikke er rigtig!
Kabel over 1 mm2 er bestemt relevant afhængig hvad det bruges til. Jeg har prøvet mange kabler i forskellig dimensioner og ja, det er tydeligt hørbart. Jeg bruger NLE højtalerkabel i rent sølv, som er 2 x 2,5 kvt. pt. soid core. Jeg skal på et tidspunkt øge det til det dobbelte.
Til subwoofer bruger jeg 2 x 6 kvt. solid core. Det er et virkelig godt kabel til dybbas med masser af hug i bassen.
Man kan aldrig får for meget forstærker kraft, da der vel altid sker klipning. Jeg har 1000 watt i 4 ohm. Men det er endnu vigtigere, at der kan afgives noget strøm i korte spidsperiode, så stor trafo og lyttere er rigtig godt. Når der trækkes meget strøm så det er bestemt vigtigt med kraftige net kabler, når apparatet kan trække noget strøm. Det skal være overdimensioneret. Og ja, jeg har prøvet mange netkabler i forskellig dimensioner til forskellige apparater.
Et delefiltre kan ødelægge meget, men kan også være lavet godt, hvis det er bygget af en kompetent person.


Du tager ikke bare fejl, du tager rigtigt meget fejl. Et højttalerkabel med 2x 0,75mm^2 kobber kan bære over 2000 watt uden nævneværdigt effekttab over i hvert fald 5 meters afstand. Det er samme dimension som et almindeligt netkabel, og der er endda en betragtelig sikkerhedsmargen indbygget. Hvis du er uenig i det, så er du uenig i noget så fundamentalt som Ohms lov.

Det kan godt være at du har overbevist dig selv om at dine dyre højttalerkabler i rent sølv er bedre end almindeligt kobber, men her tager du igen fejl. Massive ledere er ikke bedre end almindelig ledning, faktisk er skin-effekten højere jo tykkere lederen er. Man kan så diskutere hvor relevant det er ved så lave frekvenser som det hørbare område hvor skin-effekten er nærmest ikke-eksisterende, men forskellen på massive ledere og almindelig ledning er målbar. Desuden er forskellen i modstand på kobber og sølv så godt som ikke-eksisterende ved almindelige højttalerkabel-afstande.

Din betragtning om at man ikke kan få for meget forstærkerkraft er selvfølgelig rigtig, men man når hurtigt til et punkt hvor det er ligegyldigt at tilføje forstærkerkraft. Selv hvis du spiller rigtigt højt tvivler jeg på at du bruger mere end 150-200 watt af de 1000 du har. Ligeledes er det helt korrekt at det er vigtigt med en strømforsyning som rent faktisk kan levere effekten.

Din betragtning om netkabler er dog desværre fuldstændigt uden hold i virkeligheden. Kig på det kabel der f.eks. fulgte med din forstærker. Jeg gætter på at det er enten 2x 0,75 mm^2 eller 2x 1mm^2. Med mindre din forstærker trækker over 2000 watt fra væggen ved spidsbelastning, så opnår du lige præcis intet ved at skifte til et andet netkabel. Almindelige netkabler som leveres med apparaterne er allerede ved lovbefaling overdimensionerede, så man opnår intet ved at "opgradere" dem. Og hvad med dine ledninger i væggen? De er højst sandsynligt 1,5mm^2 kobber-installationsledning. Og hvad med den tynde lille bitte tråd i sikringen i skabet? Den kan holde til 10 ampere og ofte endda mere. Det er op til 2300 watt gennem et lillebitte stykke ståltråd. Men den betyder måske ikke noget?

Din tilgang til el og elektronik svarer nogenlunde til homøopati og har omtrent samme hold i virkeligheden. Det nytter bare ikke noget når man begynder at diskutere med fagfolk ;-)


Redigeret af HenrikStevn - 17-April-2014 kl. 16:21
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 16:53
Ak ja så gentager historien sig også her på recordere. Det var jo ikke helt tilfældig at du blev smidt ud på HI4ALL.
      carsten
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Ak ja så gentager historien sig også her på recordere. Det var jo ikke helt tilfældig at du blev smidt ud på HI4ALL.
      carsten

Netop derfor skrev jeg sådan her: (Men med det anlæg han skrev at han havde, forstår man måske godt at han ikke lige oplever de store forskelle på diverse ting)




Redigeret af Bastianboxer - 17-April-2014 kl. 17:26
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 17:38
Nu hvor tråden alligevel er på vej ud på overdrevet tillader jeg mig at stille et også lidt off-topic spørgsmål:

På Yamaha's RX-V577 7.1 AV-receiver kan man vælge, at bruge de to "sidste" højttaler-udgange til bi-amp, hvis man kun har et sæt forhøjttalere. Dvs. man så sætter den i "bi-amp" mode, og trækker i alt 4 kabler ud til forhøjttalerne.


Har dén løsning nogen betydning? Jeg hælder til, at det ikke burde betyde noget, da jeg antager at hvis man kun har forhøjttalerne sat til i Front-udgangene, jamen så får de bare mere saft og kraft den vej, uden at man behøver sende den samme energi ud af 4 forskellige porte?

Der står imidlertid dette i manualen:
"Bi-amplification connection (Bi-amp)
A bi-amplification connection uses two amplifiers for a speaker. When you use the bi-amplification connection, the unit drives the tweeter and woofer in a speaker with the discrete amplifiers. As a consequence, the tweeter and woofer provide clear audio signal without the interference."

Så det virker faktisk til, at der er tale om separat forstærkning på højttalerudgangene? Kan det så være en god idé?

I mit tilfælde skal det eventuelt bruges til et par KEF Q300 kompakthøjttalere. Giver det mening i den situation?

HenrikStevns behøver ikke svare på mit spørgsmål.


Redigeret af avemestr - 17-April-2014 kl. 17:38
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 17:41
Henrikstevn@. Lige nøjagtig alm højttalerkabel på 0,75 m* har jeg erfaring med IKKE er tilstrækkeligt til 8 m træk. Der var lige pludselig meget bedre styr på, og en strammere bas med 2x4 mm* Monsterkabel istedet.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Ak ja så gentager historien sig også her på recordere. Det var jo ikke helt tilfældig at du blev smidt ud på HI4ALL.
      carsten


Sjovt at du åbenbart kender hele historien. Jeg har nogle meget bizarre mails liggende fra Mikkel Gige, hvor han på allermest perfide vis beskylder mig for lide af diverse mentale sygdomme og truer med advokathenvendelse. Den venter jeg i øvrigt stadig på. Det står enhver frit for at læse mine indlæg på Hifi4All og konstatere at jeg gennem hele forløbet har argumenteret sagligt og faktuelt. Altså med mindre Mikkel har slettet, ændret eller censureret i dem, hvilket ikke ville undre mig overhovedet.

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Netop derfor skrev jeg sådan her: (Men med det anlæg han skrev at han havde, forstår man måske godt at han ikke lige oplever de store forskelle på diverse ting)


Mit ene anlæg, vel at mærke. Det er efterfølgende blevet opgraderet til et sæt Adam A5X aktive studiemonitorer og en NAD C165BEE forforstærker. NADen fordi jeg havde brug for en volumenkontrol og ekstra inputs. Det lyder absolut bedre end det tidligere anlæg og har kostet over det dobbelte, men uanset hvilket af dem der spiller, så er der stadig ingen forskel at høre på strømkablerne, og det vil der aldrig være uanset hvilket anlæg man spiller på.

Og så tvivler jeg fortsat meget kraftigt på at der findes noget anlæg der kan spille op med Adam's studiemonitorer, eller tilsvarende fra andre mærker som Genelec, EVE, PMC, ATC osv., endsige med deres mainmonitors som fejer alt andet af banen som var det ingenting. Bare fordi man ikke er medlem af det audiofile broderskab hvad angår mærker, så kan man stadig være overlegen :-)


Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Nu hvor tråden alligevel er på vej ud på overdrevet tillader jeg mig at stille et også lidt off-topic spørgsmål:

På Yamaha's RX-V577 7.1 AV-receiver kan man vælge, at bruge de to "sidste" højttaler-udgange til bi-amp, hvis man kun har et sæt forhøjttalere. Dvs. man så sætter den i "bi-amp" mode, og trækker i alt 4 kabler ud til forhøjttalerne.


Har dén løsning nogen betydning? Jeg hælder til, at det ikke burde betyde noget, da jeg antager at hvis man kun har forhøjttalerne sat til i Front-udgangene, jamen så får de bare mere saft og kraft den vej, uden at man behøver sende den samme energi ud af 4 forskellige porte?

Der står imidlertid dette i manualen:
"Bi-amplification connection (Bi-amp)
A bi-amplification connection uses two amplifiers for a speaker. When you use the bi-amplification connection, the unit drives the tweeter and woofer in a speaker with the discrete amplifiers. As a consequence, the tweeter and woofer provide clear audio signal without the interference."

Så det virker faktisk til, at der er tale om separat forstærkning på højttalerudgangene? Kan det så være en god idé?

I mit tilfælde skal det eventuelt bruges til et par KEF Q300 kompakthøjttalere. Giver det mening i den situation?

HenrikStevns behøver ikke svare på mit spørgsmål.


Jeg svarer nu alligevel, for den er lige til højrebenet.

En surroundforstærker er bygget op af flere separate forstærkere til hver kanal. Derfor kan de ikke bare sende mere effekt til fronthøjttalerne når man ikke bruger baghøjttalerne. Derfor er du inde på det helt rigtige at du kan få mere effekt til højttalerne sådan.

Pil bøjlerne af bag på højttalerne og træk et sæt kabler fra det ene sæt terminaler til diskantindgangene, og et andet kabel fra det andet sæt terminaler til basindgangene. Du har nu fordoblet den effekt der kan leveres til dine højttalere. Om det reelt betyder noget afhænger af hvor højt du spiller, men der er ingen fare for at du udretter nogen skade ved at gøre det.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Henrikstevn@. Lige nøjagtig alm højttalerkabel på 0,75 m* har jeg erfaring med IKKE er tilstrækkeligt til 8 m træk. Der var lige pludselig meget bedre styr på, og en strammere bas med 2x4 mm* Monsterkabel istedet.


Fair nok, det har selvfølgelig en betydning for dæmpningsfaktoren, specielt hvis der er tale om store tunge membraner. Nu var det også mest tænkt som et worst-case eksempel, dog er et kabeltræk på 8m også ret langt for en højttaler der skal spille bas af nogen betydning. Heldigvis er 2x 2,5mm^2 højttalerkabel billigt hos Harald Nyborg, og så behøver man aldrig bekymre sig igen :-)
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 

Mit ene anlæg, vel at mærke. Det er efterfølgende blevet opgraderet til et sæt Adam A5X aktive studiemonitorer og en NAD C165BEE forforstærker. NADen fordi jeg havde brug for en volumenkontrol og ekstra inputs. Det lyder absolut bedre end det tidligere anlæg og har kostet over det dobbelte, men uanset hvilket af dem der spiller, så er der stadig ingen forskel at høre på strømkablerne, og det vil der aldrig være uanset hvilket anlæg man spiller på.

Og så tvivler jeg fortsat meget kraftigt på at der findes noget anlæg der kan spille op med Adam's studiemonitorer, eller tilsvarende fra andre mærker som Genelec, EVE, PMC, ATC osv., endsige med deres mainmonitors som fejer alt andet af banen som var det ingenting. Bare fordi man ikke er medlem af det audiofile broderskab hvad angår mærker, så kan man stadig være overlegen :-)


Er det så ligegyldigt hvad der er bagved de højttalere ?

Mener du stadig at der ikke er forskel på CD-afspillere ?

Hvad består det andet anlæg så af ? Det nævnte er jo det der er blevet opgraderet !

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 20:04
Så længe kilderne lever op til nogle helt basale kvalitetskrav, så lyder de ens, ja. Se f.eks. http://matrixhifi.com/ENG_ppec.htm.

Diskussion af mine anlæg går langt udover dette emne, men du kan finde mine indlæg på hifi4all, der har jeg gennemgået det.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Så længe kilderne lever op til nogle helt basale kvalitetskrav, så lyder de ens, ja. Se f.eks. http://matrixhifi.com/ENG_ppec.htm.



Fint fint, jeg skulle bare lige høre om du stod ved det stadig, for så er der ingen grund til at bruge mere tid på at debattere med dig Wink

Mht siden du linker til, så kunne 24 ud af 38 høre forskel og det er et fint resultat for mig.
Du hører så til den sidste gruppe på 14 personer der ikke evner at høre forskellene Big smile


Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 20:33
De mente at kunne høre forskel, men de kunne ikke identificere de to systemer fra hinanden. Læs teksten i stedet for at springe direkte til billederne.

Dvs. en næsten 50/50 fordeling af hvilket system der "lød bedst", og i alt cirka en tredjedel til hver af de tre svarmuligheder. Det betyder med lidt simpel logik at deres svar ikke adskiller sig nævneværdigt fra rent gætteri. Det samme der i øvrigt sker hver gang audiofile med store meninger om deres egne hørelser deltager i dobbelte blindtests. De kan simpelthen kun "høre" forskellen når de på forhånd ved hvilket anlæg der spiller.

Og der er i øvrigt ingen grund til at blive perfid, bare fordi du tager fejl og læser testresultatet forkert.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De mente at kunne høre forskel, men de kunne ikke identificere de to systemer fra hinanden. Læs teksten i stedet for at springe direkte til billederne.

Dvs. en næsten 50/50 fordeling af hvilket system der "lød bedst", og i alt cirka en tredjedel til hver af de tre svarmuligheder. Det betyder med lidt simpel logik at deres svar ikke adskiller sig nævneværdigt fra rent gætteri. Det samme der i øvrigt sker hver gang audiofile med store meninger om deres egne hørelser deltager i dobbelte blindtests. De kan simpelthen kun "høre" forskellen når de på forhånd ved hvilket anlæg der spiller.

Og der er i øvrigt ingen grund til at blive perfid, bare fordi du tager fejl og læser testresultatet forkert.

Jeg tager skam ikke fejl, "lød bedst" er jo op til den enkelte..... Nogle kan også bedst li Cerwin Vega og vil finde dine højttalere kedelige......... Men når man kan vælge hvad man synes der lyder bedst, kan man også høre en forskel........ og her er der endda tale om blindtest som du går rigtig meget op i.......... og vær du glad for at du ikke hører (eller vil) ligeså godt som så mange andre, der er mange penge at spare.

Jeg går udfra at du så har en afspiller a la denne:


Andet ville jo være dumt


Redigeret af Bastianboxer - 17-April-2014 kl. 20:52
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 21:37
Når man rammer så tæt på 50/50 med så få deltagere, så er der ingen klar vinder. Og er det ikke pudsigt at et billigt Sony+Behringer-anlæg kan spille helt lige op med Classé osv.? Siger det ikke noget om at det man betaler for er navnet?

Den Denver du linker til er en fin afspiller, men jeg har alting rippet tabsfrit og spiller fra min PC over TOSLINK til en DAC (for at lave galvanisk adskillelse og undgå støj) videres til forforstærkeren. Kabler er valgt efter hvilke jeg allerede havde og hvilke der kunne nå.

Det er i øvrigt sørgeligt at du er nødt til at komme med slet skjulte nedgørelser af min hørelse, den fejler intet udover det normale der kommer med alderen. Men det piner dig sikkert at jeg nyder min musik mindst lige så meget som du nyder din, på trods af at jeg ikke har spildt mine penge på audiofilt bullshit som du har :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu