recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-amp af højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi-amp af højtalere

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Når man rammer så tæt på 50/50 med så få deltagere, så er der ingen klar vinder. Og er det ikke pudsigt at et billigt Sony+Behringer-anlæg kan spille helt lige op med Classé osv.? Siger det ikke noget om at det man betaler for er navnet?

Den Denver du linker til er en fin afspiller, men jeg har alting rippet tabsfrit og spiller fra min PC over TOSLINK til en DAC (for at lave galvanisk adskillelse og undgå støj) videres til forforstærkeren. Kabler er valgt efter hvilke jeg allerede havde og hvilke der kunne nå.

Det er i øvrigt sørgeligt at du er nødt til at komme med slet skjulte nedgørelser af min hørelse, den fejler intet udover det normale der kommer med alderen. Men det piner dig sikkert at jeg nyder min musik mindst lige så meget som du nyder din, på trods af at jeg ikke har spildt mine penge på audiofilt bullshit som du har :-)

Der er ingenting der piner mig og du aner intet om hvad mit anlæg koster, men et rent gæt er at du har givet mere for dit, så jeg har bestemt ikke noget at pive over Wink

Der er ingen skjulte nedgørelser, jeg skrev blot at du var i den gruppe der ikke hørte en forskel..... Og det er vel rigtigt nok, eller ?

Hvad er det for audiofilt bullshit jeg har ? Er det ikke dig der gætter med skjulte nedgørende toner nu uden at vide noget som helst om hvad jeg har og ikke har ?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 21:55
Dine indlæg bar præg af at du troede på diverse audiofile overbevisninger, men det er korrekt at jeg ikke aner hvad du har givet for dit anlæg. Det spiller sikkert fint, og du er sikkert glad for det.

Fred være med det, denne diskussion er efterhånden løbet så langt af sporet at der ikke kommer noget produktivt ud af den. Det er utroligt hvad man må stå på mål for, bare fordi man er persona non grata i Mikkels lille hifi-klub. (Det er ikke rettet mod dig, men mod andre i diskussionen)


Redigeret af HenrikStevn - 17-April-2014 kl. 21:57
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Fred være med det, denne diskussion er efterhånden løbet så langt af sporet at der ikke kommer noget produktivt ud af den.

Det er jo set før Big smile
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Fred være med det, denne diskussion er efterhånden løbet så langt af sporet at der ikke kommer noget produktivt ud af den.

Det er jo set før Big smile


På internettet?! Sig det er løgn! :-)
Til top
ReneJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ReneJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Nu hvor tråden alligevel er på vej ud på overdrevet tillader jeg mig at stille et også lidt off-topic spørgsmål:

På Yamaha's RX-V577 7.1 AV-receiver kan man vælge, at bruge de to "sidste" højttaler-udgange til bi-amp, hvis man kun har et sæt forhøjttalere. Dvs. man så sætter den i "bi-amp" mode, og trækker i alt 4 kabler ud til forhøjttalerne.


Har dén løsning nogen betydning? Jeg hælder til, at det ikke burde betyde noget, da jeg antager at hvis man kun har forhøjttalerne sat til i Front-udgangene, jamen så får de bare mere saft og kraft den vej, uden at man behøver sende den samme energi ud af 4 forskellige porte?

Der står imidlertid dette i manualen:
"Bi-amplification connection (Bi-amp)
A bi-amplification connection uses two amplifiers for a speaker. When you use the bi-amplification connection, the unit drives the tweeter and woofer in a speaker with the discrete amplifiers. As a consequence, the tweeter and woofer provide clear audio signal without the interference."

Så det virker faktisk til, at der er tale om separat forstærkning på højttalerudgangene? Kan det så være en god idé?

I mit tilfælde skal det eventuelt bruges til et par KEF Q300 kompakthøjttalere. Giver det mening i den situation?

HenrikStevns behøver ikke svare på mit spørgsmål.



Jeg prøvede det på min Yamaha 3020 og det gav absolut intet. Spar dig selv for besværet.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2014 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Du tager ikke bare fejl, du tager rigtigt meget fejl. Et højttalerkabel med 2x 0,75mm^2 kobber kan bære over 2000 watt uden nævneværdigt effekttab over i hvert fald 5 meters afstand. Det er samme dimension som et almindeligt netkabel, og der er endda en betragtelig sikkerhedsmargen indbygget. Hvis du er uenig i det, så er du uenig i noget så fundamentalt som Ohms lov.


Jeg er ked af det Henrik, men det er altså dig der tager fejl. Og ikke kender nok til ohms lov :)

At du siger at 0,75mm2 kan bærer 2kw, har du ret i, det afhænger dog af flere ting. Først og fremmest sammenligner du med en lampeledning eller kabel til tilslutning af anlæg eller lign hvilket jeg vil tage udgangspunkt i.

Grunden til du tager fejl er fordi du tror et kabel er designet efter mængden af watt det kan klare. Men kendte du til ohms lov selv ville du vide at watt er blot et mål for forbrug udregnet fra spænding x strøm. (volt x ampere) og du derved sammenligner med en spænding på 230v. Du kan også godt hive 20.000watt ud af et 0,75mm2 hvis spændingen bare er 2000volt.

Faktum er at et 0,75mm2 kabel kan klare 8-9ampere max ved 5meter.
Og hvis vi tager udgangspunkt i at du har en højtaler på 6 ohm og din forstærker kan levere 200w. Så vil maks. spændingen på kablet være 34,6V x 8A = 276W maks. dvs ca. 7,5 meter kabel ved 200w er maks. længde.

Der er så et problem og det er at modstanden i højtaleren er ikke konstant, men variere efter frekvens, det betyder at feks lave frekvenser kan måske have den halve modstand altså i vores eksempel 3ohm, det betyder at regnestykket ville se sådan ud ved 3ohm og 200w er maks. spænding 20V x 8A = 160W som kablet kan klarer så her er meter for langt.

Og så er der en masse andet de spiller ind. Så derfor er det ikke korrekt at sige de kan jo klare 2000w ja, men ikke i denne sammenhæng.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Du tager ikke bare fejl, du tager rigtigt meget fejl. Et højttalerkabel med 2x 0,75mm^2 kobber kan bære over 2000 watt uden nævneværdigt effekttab over i hvert fald 5 meters afstand. Det er samme dimension som et almindeligt netkabel, og der er endda en betragtelig sikkerhedsmargen indbygget. Hvis du er uenig i det, så er du uenig i noget så fundamentalt som Ohms lov.


Sgu bittert at tale om "elastik" i delefiltre, for herefter at mene at 0,75 mm2 kabel intet problem har med 5 meter.

5 meter 0,75mm2 kabel (10 meter frem og tilbage) tilføjer 0,22 ohms modstand i serie med udgangsimpedansen på forstærkeren. En udgangsimpedans som gerne skulle ligge under 0,1 ohm. Dermed syntes du at det er fint at vi øger udgangsimpedansen til mindst tre gange den oprindelige?

Det er fint du kender ohms lov, men jeg tror helt ærligt at du skal have styr på hvordan man bruger den.....


Klaus
P.S. Angående den tynde tråd i sikringen, hvorfor er den så kort som den er?
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 08:31
Godt ord igen, der var lige røget en faktor i svinget, sådan går det når det skal gå lidt hurtigt. Den tager jeg på min kappe.

0,75mm^2 er dog stadig rigeligt til langt de fleste hjemmeanlæg, og ingen har reelt brug for mere end 2,5mm^2.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 09:21
Ja til plasticanlægget fra Bilka er det ligemeget med tykkelsen. Men til et seriøst anlæg med styr på bas og diskant, er det en fordel med tykke slanger.

Redigeret af Kampus - 18-April-2014 kl. 09:22
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Der er rigtig mange ting der her ikke er rigtig!
Kabel over 1 mm2 er bestemt relevant afhængig hvad det bruges til. Jeg har prøvet mange kabler i forskellig dimensioner og ja, det er tydeligt hørbart. Jeg bruger NLE højtalerkabel i rent sølv, som er 2 x 2,5 kvt. pt. soid core. Jeg skal på et tidspunkt øge det til det dobbelte.
Til subwoofer bruger jeg 2 x 6 kvt. solid core. Det er et virkelig godt kabel til dybbas med masser af hug i bassen.
Man kan aldrig får for meget forstærker kraft, da der vel altid sker klipning. Jeg har 1000 watt i 4 ohm. Men det er endnu vigtigere, at der kan afgives noget strøm i korte spidsperiode, så stor trafo og lyttere er rigtig godt. Når der trækkes meget strøm så det er bestemt vigtigt med kraftige net kabler, når apparatet kan trække noget strøm. Det skal være overdimensioneret. Og ja, jeg har prøvet mange netkabler i forskellig dimensioner til forskellige apparater.
Et delefiltre kan ødelægge meget, men kan også være lavet godt, hvis det er bygget af en kompetent person.


Du tager ikke bare fejl, du tager rigtigt meget fejl. Et højttalerkabel med 2x 0,75mm^2 kobber kan bære over 2000 watt uden nævneværdigt effekttab over i hvert fald 5 meters afstand. Det er samme dimension som et almindeligt netkabel, og der er endda en betragtelig sikkerhedsmargen indbygget. Hvis du er uenig i det, så er du uenig i noget så fundamentalt som Ohms lov.

Det kan godt være at du har overbevist dig selv om at dine dyre højttalerkabler i rent sølv er bedre end almindeligt kobber, men her tager du igen fejl. Massive ledere er ikke bedre end almindelig ledning, faktisk er skin-effekten højere jo tykkere lederen er. Man kan så diskutere hvor relevant det er ved så lave frekvenser som det hørbare område hvor skin-effekten er nærmest ikke-eksisterende, men forskellen på massive ledere og almindelig ledning er målbar. Desuden er forskellen i modstand på kobber og sølv så godt som ikke-eksisterende ved almindelige højttalerkabel-afstande.

Din betragtning om at man ikke kan få for meget forstærkerkraft er selvfølgelig rigtig, men man når hurtigt til et punkt hvor det er ligegyldigt at tilføje forstærkerkraft. Selv hvis du spiller rigtigt højt tvivler jeg på at du bruger mere end 150-200 watt af de 1000 du har. Ligeledes er det helt korrekt at det er vigtigt med en strømforsyning som rent faktisk kan levere effekten.

Din betragtning om netkabler er dog desværre fuldstændigt uden hold i virkeligheden. Kig på det kabel der f.eks. fulgte med din forstærker. Jeg gætter på at det er enten 2x 0,75 mm^2 eller 2x 1mm^2. Med mindre din forstærker trækker over 2000 watt fra væggen ved spidsbelastning, så opnår du lige præcis intet ved at skifte til et andet netkabel. Almindelige netkabler som leveres med apparaterne er allerede ved lovbefaling overdimensionerede, så man opnår intet ved at "opgradere" dem. Og hvad med dine ledninger i væggen? De er højst sandsynligt 1,5mm^2 kobber-installationsledning. Og hvad med den tynde lille bitte tråd i sikringen i skabet? Den kan holde til 10 ampere og ofte endda mere. Det er op til 2300 watt gennem et lillebitte stykke ståltråd. Men den betyder måske ikke noget?

Din tilgang til el og elektronik svarer nogenlunde til homøopati og har omtrent samme hold i virkeligheden. Det nytter bare ikke noget når man begynder at diskutere med fagfolk ;-)
Jeg må igen sige, jeg har arbejdet meget med at skifte kabel dimensioner i højtalere, effektforstærkere, højtalerkabler og strømkabler i mængder; og ja der er forskel. Forbløffende forskel. Et skift af strømkabel kan ødelægge så meget i lydoplevelsen og modsat give så meget. Men det tror du jo ikke på. Du skulle vel ikke være ingeniør? Nå ligemeget.
En kraftig effektforstærker har et stort strømtræk, når elektrolytterne er tømte. Det er her der trækkes noget strøm. Mit anlæg har en god dynamik som du umuligt kan opleve med dit anlæg. Godt indspillet klassisk musik får en eksplositionsaktig dynamik i mellemtoneområdet. Det oplever man kun med watt stærke forstærkere. Stor watt styrke støttet op af massiv strømforsyning giver en mere hurtig, fast, uanstrengt og afslappet lyd. Man kan sige, at små forstærkere jævner dynamikken og dræber musikengamentet. Virkelighedens musik er dynamisk.
Jeg har fået trukket egen strøm til hifien med kabel på 5 x 2,5 kvt. Der bruges 2 x 2,5 kvt. pr. leder og 2,5 kvt. til jord.
Jeg har skam lyttet til forskellige sikringer. 10 amp, 13 amp og 16 amp. De har hvert deres egen signatur på lyden. Jeg havde virkelig ikke troet, det ville være hørbart, men det var det.
Massive ledere er bedre end kabler med mange ledere, fordi der kan ledes noget mere strøm.
Jeg bliver altid forbløffet, når folk påstår der ikke er forskel på netkabler, da jeg oplever forskellen nogen gange så stor, at det næsten svarer til at skifte højtalere.
Det betyder ikke, at man skal bruge rigtig mange penge på det for der er en masse plat og svindel med kabler. Man skal bruge sin hørelse og lytte kritisk.
Plastik i forbindelse med strøm er dynamik begrænsende. Jeg havde fået sat en billig fordeler boks op i forbindelse med, at der kommer folk hos mig med apparater der skal sammenlignes med nogle jeg har. Da den fordeler boks blev fjernet igen og udskiftet med en bedre type var jeg alligevel vildt forbløffet.
Nå nu har jeg ikke tid mere for nu.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja til plasticanlægget fra Bilka er det ligemeget med tykkelsen. Men til et seriøst anlæg med styr på bas og diskant, er det en fordel med tykke slanger.


Ja ja, bevares. Men allerede 2,5mm^2 er en tyk slange med mindre man skal spille rockkoncert udendørs. Til selv det største stueanlæg er det ganske overdimensioneret.

Og når vi snakker netkabler og signalkabler, så betyder det intet, bare minimumskravene er overholdt. Den eneste opgradering man kan lave der er at skifte til balancerede signalkabler, og det betyder alligevel først noget ved lange kabeltræk. Men sjovt nok er det de færreste audiofile som bruger balancerede kabler.

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg må igen sige, jeg har arbejdet meget med at skifte kabel dimensioner i højtalere, effektforstærkere, højtalerkabler og strømkabler i mængder; og ja der er forskel. Forbløffende forskel. Et skift af strømkabel kan ødelægge så meget i lydoplevelsen og modsat give så meget. Men det tror du jo ikke på. Du skulle vel ikke være ingeniør? Nå ligemeget.
En kraftig effektforstærker har et stort strømtræk, når elektrolytterne er tømte. Det er her der trækkes noget strøm. Mit anlæg har en god dynamik som du umuligt kan opleve med dit anlæg. Godt indspillet klassisk musik får en eksplositionsaktig dynamik i mellemtoneområdet. Det oplever man kun med watt stærke forstærkere. Stor watt styrke støttet op af massiv strømforsyning giver en mere hurtig, fast, uanstrengt og afslappet lyd. Man kan sige, at små forstærkere jævner dynamikken og dræber musikengamentet. Virkelighedens musik er dynamisk.
Jeg har fået trukket egen strøm til hifien med kabel på 5 x 2,5 kvt. Der bruges 2 x 2,5 kvt. pr. leder og 2,5 kvt. til jord.
Jeg har skam lyttet til forskellige sikringer. 10 amp, 13 amp og 16 amp. De har hvert deres egen signatur på lyden. Jeg havde virkelig ikke troet, det ville være hørbart, men det var det.
Massive ledere er bedre end kabler med mange ledere, fordi der kan ledes noget mere strøm.
Jeg bliver altid forbløffet, når folk påstår der ikke er forskel på netkabler, da jeg oplever forskellen nogen gange så stor, at det næsten svarer til at skifte højtalere.
Det betyder ikke, at man skal bruge rigtig mange penge på det for der er en masse plat og svindel med kabler. Man skal bruge sin hørelse og lytte kritisk.
Plastik i forbindelse med strøm er dynamik begrænsende. Jeg havde fået sat en billig fordeler boks op i forbindelse med, at der kommer folk hos mig med apparater der skal sammenlignes med nogle jeg har. Da den fordeler boks blev fjernet igen og udskiftet med en bedre type var jeg alligevel vildt forbløffet.
Nå nu har jeg ikke tid mere for nu.

Lad os lige få terminologien på plads her. Med mindre du har modtaget betaling for dit "arbejde" med at skifte kabler, så har du ikke arbejdet. Du har fusket med at skifte kabler, og bildt dig selv ind at skift af strømkabler har en effekt.

Nej, jeg er ikke ingeniør, men jeg er rent faktisk uddannet inden for det her (selvom jeg har arbejdet mest med data siden).

Du snakker om "stor watt-styrke", men det er stadig ingenting i forhold til hvad f.eks. en ovn, en støvsuger, en mikroovn, en brødrister eller en elkedel trækker af strøm. Og de gør det allesammen perfekt gennem 0,75mm^2 eller 1mm^2. Eller mener du også at dit ristede brød vil smage bedre hvis du bruger 2,5mm^2 i stedet?

Selvfølgelig skal en forstærker have en god strømstærk strømforsyning, men det er altså ikke noget problem at "fylde" lytterne op igen efter et peak i musikken. Kig bag på din forstærker, der står det maksimale effektforbrug. Den hverken kan eller må trække mere strøm end det. Divider med 230, og så kan du se hvor få ampere det faktisk er. Og husk så at langt de færreste nogensinde kommer i nærheden af det effektforbrug, med mindre man spiller testtoner ved fuld styrke. 1mm^2 netledning er rigeligt til selv den kraftigste forstærker til hjemmebrug. Selv PA-forstærkere på 2x 1000 watt har 1mm^2 strømkabel, fordi det er rigeligt til at levere den ønskede effekt.

Men nu kommer du efterhånden meget langt ud på det audiofile overdrev. Du siger at du kan høre forskel på sikringer, og på om strømskinner er lavet af plastik. Det er meget fint at du tror du kan høre en forskel, men kan du forklare hvorfor? Har du testet det korrekt, med blindtest? Har du nedskrevet beviset og fået det efterprøvet? Har du fået testet din hørelse ved en hørelæge for at konstatere hvad du reelt kan høre?

For det du siger strider imod fysikkens love, alt hvad vi ved og kan måle ned til mindste picovolt, og helt almindelig sund fornuft. Placebo-effekten er stærk, men den er også dyr. Hvis man helt seriøst sidder og lytter efter forskellige strømkablers effekt på lyd, så er man allerede dybt blandet ind i plat og svindel.


Redigeret af HenrikStevn - 18-April-2014 kl. 11:45
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2014 kl. 12:12
Nå men for lige at hoppe en smule tilbage i tråden mht bi-amping, så tror jeg ikke der er noget at hente ved bi-amping hvis begge udgangstrin for strøm/spænding fra samme strømforsyning (trafo og lytter)
Det vil svare til at sætte et ekstra sæt udgangstransistorer i en forstærker der allerede kan klare jobbet.
Hvis hver udgangstrin har hver sin lytbank kan der muligvis være lidt at hente.

Men har man et par stumper kabel at ligge, er det jo bare at afprøve det Big smile


Redigeret af Bastianboxer - 18-April-2014 kl. 12:12
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu