recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - GB istedet for i TB?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

GB istedet for i TB?

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2014 kl. 13:48
@Strandvasker

Det bliver hurtigt en øvelse i spådomme, da ingen af os i praksis ved, hvilken betydning de nye betegnelser vil få i fremtiden. Jeg giver dig dog ret i, at it-folkene sandsynligvis vil blive ved med at bruge det binære talsystem, da det teknisk er mest praktisk. Jeg kan heller ikke afvise, at kibibyte blive den dominerende betegnelse i fremtiden, og at man simpelthen "skrotter" den gamle betegnelse, men det vil jeg i givet fald heller ikke have noget problem med. Så har vi trods alt opnået det, at man ikke misinformerer med ordet kilo, som jo er en almindelig, velkendt standard.

Branchen kommer ganske rigtigt til at jonglere med to begreber, men det er i min optik et bedre alternativ, end at producenterne anvender de samme begreber som udtryk for noget forskelligt. For det er helt sikkert uholdbart! Det eneste alternativ er således, at harddiskproducenterne skal tvinges til at kvalificere 1 kilobyte som 1024 bytes, og det forekommer ikke videre realistisk, når ordet kilo jo er defineret som en standard, der betyder 1000. Hvem skal tvinge harddiskproducenterne til at rette ind og på hvilket grundlag?

Jeg tror ikke, der kommer så meget nyt i denne diskussion. Det er som om, at den går i tomgang. Som I nok kan gætte, så er jeg fan af ensretningen og det nye begreb, mens I tilsyneladende helst vil bevare den traditionelle betegnelse. Længere kommer vi det nok ikke.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

De nye begreber har også allerede skabt forvirring for datafolket. Tidligere var det ikke noget problem som datamand at hitte ud af, at kilo betyder en ting når vi snakker IT og en anden ting når vi snakker alt muligt andet. Det var nemt og ligetil og gav nul forvirring.


Når du taler netværk, har kilo altid været 1.000, så det har aldrig været ligetil.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2014 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Igen, der er ingen tvivl om, at datafolk vil blive ved med at bruge faktorer af 1024, uanset hvad man ender op med at kalde dem - 1000 er ganske enkelt en håbløs størrelse til rigtigt mange IT relaterede ting, så hvis datafolkene tager de nye betegnelser til sig vil udtrykkene kilobyte, gigabyte og terabyte på sigt forsvinde fuldstændigt og almenheden skal til at vænne sig til at købe tebibyte diske, gibibyte ramklodser og have mebibit internetforbindelser.


To af de tre ting benytter i dag SI-betegnelserne, så hvorfor skulle de pludselig gå over til kibi, gibi, tebi?

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Du kan så bruge tiden på at spekulere over om den 5 gibibyte film du optog igår aftes kan brændes ned på den 4,7 gigabyte dvd skive du har puttet i din brænder, mens du ikke helt ved hvor lang tid det vil tage at kopiere 10 mebibyte ud gennen din 10 megabit internetforbindelse.


Hvis dit OS benyttede SI-betegnelserne, så vil din film stå korrekt i GB i forhold til DVD-skiven, der har 4,7GB plads, og så ville du nemt kunne se at den ikke ville kunne være der.

I dag er der forvirring, fordi dine filer står som MB, men er i MiB, og din internetforbindelse er i MB, og betegnes korrekt i MB.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2014 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Når du taler netværk, har kilo altid været 1.000, så det har aldrig været ligetil.
Det undrer mig hvis det altid har været sådan, taget i betragtning at hele ideen med kilo = 1000 (indenfor IT) først blev indført i 1998. Så hvis man allerede i fx. 1990 havde et coax baseret, 10base2, 10 Mbit netværk var det allerede dengang 10 millioner bits? Desværre ser det ud til at IEEE vil have betaling for at lade mig se standarden, så det er slet ikke umuligt at du har ret, det ville bare forbløffe mig - altså ikke at du har ret, men at man allerede dengang brugte mega som en million.. Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu