recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skærmet netværkskabel - hvad gør skærmen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skærmet netværkskabel - hvad gør skærmen?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Brug Cat6 uden skærm. PoE har ikke noget med skærmen at gøre.
hvorfor sige 
Benjamin 
Så er der også noget POE udstyr som bruger skærmen. (Strøm via netkabel, eks IP kamera, access point)
Mvh
Svsommer
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?
Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 11:06
et Ipkamera med PoE bruger bare det ene lederpar i kablet som forsyning til kameraet - Skærmen har intet med det at gøre...

Et ganske almindeligt Cat6 er rigeligt til dit behov (medmindre kabeltrækket er meget langt (over 80-90 meter)


Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Brug Cat6 uden skærm. PoE har ikke noget med skærmen at gøre.
hvorfor sige 
Benjamin 
Så er der også noget POE udstyr som bruger skærmen. (Strøm via netkabel, eks IP kamera, access point)

Det kan jeg ikke fortælle dig hvorfor han gør. Men jeg kan fortælle at det ikke passer. 
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 12:53
Hej igen

Jeg har bare arbejdet med nået video overvågning, hvor der var en Poe standart som kunne bruge skærmen, og derved kunne man have varme i kameraet. mener at den brugte 4 leder på "+" og skærmen som minus eller sådan nået... Men det kan da være jeg husker forkert.. men kan da lige svinge forbi en af dagene og tjekke om jeg husker forkert, men er sku ret sikker.


Anyway, til dit eget forbrug derhjemme skal du ikke tænke så meget over STP installation, med mindre du vælger IHC Net.

Redigeret af Benjamin7 - 16-November-2014 kl. 12:53
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?
Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.
ja nu ved jeg ikke lige hvad du mener med tv signal.
Men jeg 4 mediacent der streamer fra en netværks server med hd tuner  
Mvh
Svsommer
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?
Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.
ja nu ved jeg ikke lige hvad du mener med tv signal.
Men jeg 4 mediacent der streamer fra en netværks server med hd tuner  

Som benjamin skriver, så skal eksempelvis et IHC net have skærmede kabler og det er fordi den kan sende et antennesignal til tv igennem.

Det har intet med ip at gøre, da ip kamera benytter sig af netværk interface
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2014 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej
Jeg kan se der er delte meninger om netværkskabel.
men jeg skal bruge noget kabel til poe ipkamera hvad skal det være?
og i forbindelse med de vil jeg skifte mine cat5 til et godt fremtid sikkert kabel hvad skal jeg vælge der?

Hvis du allerede har trukket cat5e kabel, så ville jeg ikke begynde at ændre det. Med nyt kabel vil jeg trække cat6 uskærmet, medmindre det skal bruges til specielle ting som tv signaler.

det med jeg vil skifte det cat5 kabel er fordi det ikke kan komme op på 1gb.
hvis nu jeg vælger et cat7
frem for et cat6
så for jeg vel ikke behov for nyt kabel langt ud i fremtiden?
og vil der være noget negativt i at vælge et skærmet kabel?
Mvh
Svsommer
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2014 kl. 00:38
10GBASE-T (netværkskort, kabel og switch) som kræver Cat7/Cat6a kabler er dyre end en fiber løsning (netværkskort, fiber kabel, switch og transceivers).

Hvis du skal havde fremtidssikret kabling, så skal du kigge på en fiber løsning (OS2 eller OM4).
Fiber lænke hastigheden (1/10/40/100 Gib/s) kan skalere ved at skifte transceiversne.

Cat6 kan nok bedst betale sig for dig.
Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2014 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

<span ="st">10GBASE-T (netværkskort, kabel og switch) som kræver Cat7/Cat6a kabler</span> er dyre end en fiber løsning (netværkskort, fiber kabel, switch og transceivers).

Hvis du skal havde fremtidssikret kabling, så skal du kigge på en fiber løsning (OS2 eller OM4).
Fiber lænke hastigheden (1/10/40/100 Gib/s) kan skalere ved at skifte transceiversne.

Cat6 kan nok bedst betale sig for dig.

nu siger du nok bedst betale sig jeg vil gerne sikre mig jeg ikke har nogle begrænsning på mit hjemme netværk og vil gerne offer lidt ekstra.
hvad med båndbredden hvor meget betyder det?
Mvh
Svsommer
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2014 kl. 14:22

Der er to parametre som betyder mest for et netværk. Den første og mest vigtige er latency (tiden det tager for en pakke at rejse gennem dit netværk) og den anden er båndbrede (hvor mange sport vejen har, og dermed hvor mange biler der kan køre parallelt).

De fleste hjemmenetværk vil i meget få tilfælde ramme bredbåndsloftet for en 1 Gib/s (1024 bit) ~ 128 MiB/s infrastruktur, det sker som regel ved fil overførsler fra en maskine til en anden.

Ved almindelig brug (gaming, streaming, internet surfen...) kommer man ikke i nærheden, det er dog her at latency er super vigtigt, da det har betydning for oplevelsen af hvor "langsomt" eller "hurtigt" pakkerne ankommer.

Jeg ved ikke hvordan dit LAN er opbygget, men her er et par tips:
1. Så simple som mulig netværks opbygning, undgå at daisychain switch på switch.
2. Træk kabler til "stationært udstyr".
3. Invester i en god router og hvis den ikke har nok porte, så anskaf en god switch.
4. Tjek at dine kabler ikke er beskadiget (knæk, moste, stikkene er intakte...), da det skaber støj på kablerne og dermed forsage netværks forstyrrelser.
5. Et godt WLAN især i større huse kræver et eller flere dedikerede Access Points som er placeret de rigtige steder. For at finde stederne APerne skal placeres, så bliver man nød til at sætte dem op midlertidigt og foretage målinger med et software som inSSIDer eller mere avanceret software som Ekahau.

Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2014 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

<!--if gte mso 9>
<o:OfficeSettings>
<o:AllowPNG/>
</o:OfficeSettings>
<!-->

<p ="Msonormal">Der er to parametre som betyder mest for et netværk. Den
første og mest vigtige er latency (tiden det tager for en pakke at rejse gennem
dit netværk) og den anden er båndbrede (hvor mange sport vejen har, og dermed
hvor mange biler der kan køre parallelt).



De fleste hjemmenetværk vil i meget få tilfælde ramme bredbåndsloftet for en 1
Gib/s (1024 bit) ~ 128 MiB/s infrastruktur, det sker som regel ved fil
overførsler fra en maskine til en anden.



Ved almindelig brug (gaming, streaming, internet surfen...) kommer man ikke i
nærheden, det er dog her at latency er super vigtigt, da det har betydning for
oplevelsen af hvor "langsomt" eller "hurtigt" pakkerne
ankommer.



Jeg ved ikke hvordan dit LAN er opbygget, men her er et par tips:

1. Så simple som mulig netværks opbygning, undgå at daisychain switch på
switch.

2. Træk kabler til "stationært udstyr".

3. Invester i en god router og hvis den ikke har nok porte, så anskaf en god
switch.

4. Tjek at dine kabler ikke er beskadiget (knæk, moste, stikkene er
intakte...), da det skaber støj på kablerne og dermed forsage netværks
forstyrrelser.

5. Et godt WLAN især i større huse kræver et eller flere dedikerede Access
Points som er placeret de rigtige steder. For at finde stederne APerne skal
placeres, så bliver man nød til at sætte dem op midlertidigt og foretage
målinger med et software som inSSIDer eller mere avanceret software som Ekahau.


tak for din forklaring TBK når vi er flere der benytter netværkstuner her så begynder der at komme stilbilleder er det så fordi der er mangl på båndbrede?
Mvh
Svsommer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu