recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik! Kan skumgummihynder bruges?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik! Kan skumgummihynder bruges?

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2014 kl. 23:14
Flyttes op i isoleringen siger du? Altså vi er enige om at dampspærren stadig er på samme side af isoleringen som troldtekten, og at lyden stadig skal passere dampspærren inden den når isoleringen?
Til top
Chromax Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chromax Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvis skumgummi hynder beklædt med stof kan være hyggelig indretning, så kan GIK paneler "vist" også. Og art panelerne er da super flotte, alt efter hvilket motiv du vælger. Hvis det er budgettet der trykker, er det selvfølgelig en anden sag.

Hvis ikke det var så besværligt at betrække, kunne det være fedt med andre formater end firkanter, bare for at tage studie-looket fra dem.

Prisen er en væsentlig faktor. Er lige flyttet, og skal lige hilse og sige at det koster kassen. Hynder er blevet i overskud, så vil gerne bruge dem hvis det hjælper noget på akustikken.


Hvorfor prøver du ikke bare at placere hynderne der hvor du havde tænkt dig at bruge dem? Du bør ret hurtigt kunne vurdere hvor stor en dæmpning du får.

Kunne du evt. lægge et billede op af din stue?

mht. GIK paneler, så vil jeg også stemme på, at art panelerne kunne være en løsning. De koster lidt penge ja, men ser du det i lyset af, hvad folk er parate til at kaste efter tvivlsomme "opgraderinger" i form af kabler, DAC, effekttrin, og hvad dine samlede udgifter på nuværende setup er, så virker det pludselig ikke så voldsomt.

GIK Artpanel
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 08:57
Prøve ting selv i stedet for at spørge internettet? Crazy talk!!!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 09:32
Det er rigtigt! Før internettet hoppede man bare ud i løsninger på opgaver, og rev det ned igen, hvis det ikke virkede. Derfor er det skønt at dele viden og erfaring, inden der laves fejl.
Til top
Chromax Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chromax Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

hvordan tolker man så på room er wizard, og hvor juster man ind for at få forbedringer? Meget rookie spørgsmål, men jeg ved intet om det:) jeg kunne godt tænke mig at prøve det. Men ved da ikke hvor jeg skal starte, og hvilken mig skal man anvende? Kan den mig der fulgte med min marantz bruges, eller skal man lover i special udstyr?


Her har du en glimrende gennemgang af installation og opsætning af REW: Room EQ Wizard Det kan være lidt en stor mundfuld første gang, men når først du har været igennem den et par gange, burde det være til at finde ud af.

Denne mikrofon er billig og løser opgaven: Behringer ECM8000

Og denne video burde alle se og forstå: Bass Traps and Understanding Low Frequencies Den burde være del 1 i: "Go' lyd 101" Om ikke andet, så fik jeg selv et lille eureka øjeblik efter at have set den.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det korte svar er ja. Det lange er nej. Skum kan godt bruges men pga den lave densitet skal det være ret tykt for at fungere ordentligt. Det er langt bedre at bruge rockwool, hvor absorbtionen er langt højere pr cm.  Køb fx terrænbatts og beklæd dem med stof. Den teknik bruges i rigtig mange lydstudier både til bredbåndede absorbenter og bastraps. 

Hynderne er 10 cm tykke og er en blød mellemvare i skum. Jeg er ikke meget for at bruge rockwool, der drysser hvis det ikke er lukket inde i plastik. Og jeg går ikke ud fra at de dæmpende egenskaber virker med plastikfolie udenom.


Der er ingen sundhedsskadelige risici ved at bruge rockwool. Desuden foreslog jeg at du pakkede det ind i stof, så der ikke er noget der drysser. Og ja, det skal være luftgennetrængeligt, så plastic duer ikke. Mange vælger desuden at tilføje et lag pladevat for at gøre det mere jævnt. 

Rockfon er jo netop rockwool pakket pænt ind. 

Du vil formentlig også opleve en effekt med skum, men mest for høje frekvenser. 

Du kan med fordel søge inspiration her http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=27649 
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 14:30
tak for de 3 fine og nyttige links. jeg har lige et tillægsspørgsmål til det første link omkring Room EQ Wizzard. i videoen fortæller gutten noget om at lave et loop for at undgå forsinkelser. dette forstår jeg simpelthen ikke, hvor er det lige jeg skal lave et loop, og hvad pokker er det?
Til top
Chromax Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chromax Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2014 kl. 15:17
Jeg kan ikke på stående fod huske forklaringen, men kan lige vende tilbage når jeg har fået set videoen igen.

Jeg har også et par andre links som måske kan hjælpe dig.
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/11707-room-eq-wizard-rew-information-index-links-guides-technical-articles-please-read.html
http://emotivalounge.proboards.com/thread/31713/quick-video-tutorial-room-wizard
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2014 kl. 07:54
Kampus: Min erfaring er at du lærer meget mere og når frem til meget bedre resultater, ved at lave fejlene selv og lære af det. Især når det gælder akustik.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2014 kl. 09:04
https://www.youtube.com/watch?v=raAyF5ksbkk
https://www.youtube.com/watch?v=i_DQWB0mAOo
https://www.youtube.com/watch?v=DFbqJkjfABQ&list=UU7UTd0UR2WJc4TUSWLywRJQ

Jeg synes disse tre videoer er meget brugbare og sjove
Til top
Chromax Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chromax Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2014 kl. 09:34
Fantastisk, de lander lige på min playliste til senere!

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2014 kl. 09:55
Her skulle der så ha været klikbare links til youtube videoerne. Men et eller andet med flashplayer forhindrede det Confused

Redigeret af Kampus - 26-November-2014 kl. 09:57
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu