recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken antenne til Boxer til 2 fjernsyn?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken antenne til Boxer til 2 fjernsyn?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken antenne til Boxer til 2 fjernsyn?
    Sendt: 08-April-2015 kl. 09:52
Hej, jeg søger lidt råd & vejledning.

Har bestilt et boxer abonnement, og har efterflg. forsøgt mig med indendørs antenner. Det gik ikke så godt Dead.. 

Så skal jeg prøve en alm. udendørs antenne. Men der er jo mildt sagt et kæmpe udvalg.

Jeg bor i Glostrup, her er info fra digi-tv:
Bedste sender: Hove (Lorry), kompasretning 291 grader (afstand 12.1 km)
Alternativ sender: Gladsaxe (Lorry), kompasretning 36 grader (afstand 8 km)

Hvor kraftig skal en antenne være, til at drive 2 TV igennem en splitter?

Hvilken type antenne anbefaler i? Der er "alm." antenner, "ufo" antenner og gitterantenner...?

P.t. tænker jeg mest en standard "old school" Triax Digi 14 DVB-T med 14 Elementer, passiv 13.5 dB. 

Men der er jo også et tab igennem splitteren. Gode råd modtages meget gerne.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

Hej, jeg søger lidt råd & vejledning.

Har bestilt et boxer abonnement, og har efterflg. forsøgt mig med indendørs antenner. Det gik ikke så godt Dead.. 

Så skal jeg prøve en alm. udendørs antenne. Men der er jo mildt sagt et kæmpe udvalg.

Jeg bor i Glostrup, her er info fra digi-tv:
Bedste sender: Hove (Lorry), kompasretning 291 grader (afstand 12.1 km)
Alternativ sender: Gladsaxe (Lorry), kompasretning 36 grader (afstand 8 km)

Hvor kraftig skal en antenne være, til at drive 2 TV igennem en splitter?

Hvilken type antenne anbefaler i? Der er "alm." antenner, "ufo" antenner og gitterantenner...?

P.t. tænker jeg mest en standard "old school" Triax Digi 14 DVB-T med 14 Elementer, passiv 13.5 dB. 

Men der er jo også et tab igennem splitteren. Gode råd modtages meget gerne.


Den ser fin ud, hvis den kan monteres med nogenlunde fri udsigt til en af de to sendere.

Hove  er så meget kraftigere, at den skulle give det bedste signal hos dig, men hvordan det er vil afhænge  meget af helt lokale forhold - fx blodbøgen hos naboen.

Skal du have mere end 2 fjernsyn på eller er kablerne meget lange, kan det blive aktuelt med en masteforstærker, men med en god placering og gode kabler, så er det et  godt bud også uden.

Lars  Smile 

PS!  Vær opmærksom på om du bor tæt på  mobilmasten. 
Ejer: TDC Mobil A/S
Adresse: Hvissingegade 13b ,2600 Glostrup
Teknologi: LTE800


Redigeret af reslfj - 08-April-2015 kl. 11:16
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 13:09
Tak for svaret.

Jeg bor ca. 300m fra den nævnte mobilmast Confused.. Er det noget skidt?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 13:37

Det kan godt være noget rigtigt lort, da LTE som bekendt kan og ofte forstyrre TV modtagelse, især hvis installationen ikke er HF tæt, LTE filter må nok siges at være nødvendigt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 13:43
Ja, det lyder nok rigtigt. Så vidt jeg kan se er den Antenne LTE beskyttet. Ligesom de fleste nye antenner reklamerer med LTE beskyttelse.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 18:34
Jeg har endnu til gode at høre om antennesignal der ødelægges af LTE.
 
Tror ikke problemet er stort hvis man køber en LTE sikret antenne.
 
Vær opmærksom på at LTE filteret er forskelligt alt efter hvor i landet man bor.
 
Ved ikke om det også gælder antenner.
 
 
 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 19:04
Jeg bor i Fredensborg, og har med mit udstyr ingen problemer.
Under eternittaget hænger en Triax antenne med 14 elementer ( en gammel uhf antenne ), som peger i retning af Hove senderen. Fra antennen løber et ca 8m langt kabel ned i stuen, som er tilsluttet en Triax IFA 219 antenneforstærker. Derfra trækkes kabler rundt til alrum, soveværelse og tv i stuen, altså tre tv ialt. Der er monteret to stk. Omni tech 2 way splitter ialt til fordeling, samt en sat combiner, så der kun skulle trækkes et kabel til soveværelse, med både tv og sat signal. Da børnene boede hjemme, var der yderligere trukket kabel til to værelser med endnu en Omni tech splitter monteret. Alle kabler er dobbeltskærmet med påsatte F connectors, da forstærker og splitter gør brug af denne stiktype. Tilslutning af kabel til tv, er udført med HF tætte stik.
Jeg har med denne installation ikke oplevet problemer med signalet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2015 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

Tak for svaret.

Jeg bor ca. 300m fra den nævnte mobilmast Confused.. Er det noget skidt?

Det er klart godt med en nyere beskyttet antenne (som bla den Triax du har linket til).   
Det er værst, hvis din sigtelinje til senderen går  tæt  på  samme retning som mod mobilmasten.   

Da du har to gode valgmulighed mellem Gladsaxe og Hove,  burde  du kunne vælge en retning der slet ikke giver 4G/LTE800 problemer.  Desuden er det kanal 60, som bruges ude på Sjælland, men ikke længere bruges i hovedstaden, der er langt mest udsat.

Hvis du skal forstærke (men det tror jeg nu ikke er nødvendigt så tæt på og med  kun 2 udtag), så bør du vælge en forstærker et lavt støjtal   med et K59 filter (løst eller sammenbygget) og montere forstærkeren nogenlunde tæt på antennen, hvis ikke på din antenne-mast så fx hvor antennekablet kommer ind i huset. 

Men brug godt skærmede  kabler og gode metal-fittings.   Brug  vægudtag af et kendt mærke, hvis du køber nyt.
    
Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 12:02
Problemet med LTE 800 er størst,hvis der er forstærker på anlægget idet det jo er en
tidligere UHF kanal og forstærkeren meget ofte forstærker denne også.
Er signalet fra LTE meget kraftigt kan forstærkeren overdstyrer og det kan gå ud over mange
af de multiplex som f.eks Bokser bruger.
Med venlig hlsen
ESPERSEN El & Antenne
2730 Herlev.
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2015 kl. 21:45
Hej.. Lige en update på denne tråd.

Jeg købte en billig, men efter hvad jeg kan se, overdimensioneret antenne til installationen.
(denne her)

Efter lidt fumlen med at finde retningen, har jeg nu fået et fint signal 90% signalstyrke 100% signalkvalitet på alle mux,
undtagen mux5 (6-10% / 20-30%) & Mux6 (ca. 70-80% / 90-95%)..

Så mux5 er som udgangspunkt mit problem nu.

Har prøvet at pege antenne lidt mere "korrekt" mod hove (den hænger lidt dumt på en gammel rør til parabol) Men det giver ikke rigtigt noget. 
Har også prøvet at pege mod Gladsaxe, det giver heller ikke noget.

Mit sidste forsøg og spørgsmål, er til kablingen. Kan det tænkes at det kabel jeg har fået brugt er så ringe at lige præcis mux5 bliver generet af udefra kommende støj?

Det er (indrømmet) billigt harald skrald kabel... F-connecktorer er alle Cablecon, så det burde være fint...
Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2015 kl. 08:50
Nu er du jo nået dertil, at en måling med en feltstyrkemåler til DVBT ville gøre underværker.
uden en sådan vil resten jo være et stort gæt. Jeg vil da foreslå,at skifte kabel og vær nu
opmærksom på, at samme f-con umuligt kan passe på begge kabler.
Med venlig hilsen
Espersen El & Antenne
2730 Herlev
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2015 kl. 09:05
Tjaah, så skiftede jeg kabel.

Har kun tilbage at sige at nu er jeg PÆNT TRÆT at boxer's mux 5 og LTE signaler...

Hvordan i hede hule helvede kan det være meningen at det skal være så svært at få et nogenlunde signal på mux 5. Når ALLE andre signaler banker ind på næsten 100%. Fatter ikke man bruger et frekvensområde der tilsyneladende stiller voldsomme krav til de mindste småting.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu