recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hård "digital" lyd - hvad kan jeg gøre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hård "digital" lyd - hvad kan jeg gøre?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 22:46
Ja, så kan du ikke lige teste det. Jeg holder dog på, at fejlen ligger i din DAC. Hvorfor den så gør det, er det du skal prøve at finde ud af. Kører du med et optisk kabel mellem Bluesound og DAC, så prøv at skifte til et Coax eller omvendt. Det er et long shot, men et forsøg værd.
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 22:41
Hmmm...gratis tweaks er altid velkomne Wink
Nej der er desværre stadig et væld af variabler, men kan konstatere at MBP - Irdac - forstærker setuppet i kontoret virker.
Jeg eksperimentere videre de næste par dage.
Nagash, digital fra Bluesound til forstærkeren? Jeg har desværre ingen ingen digitale ingange på Arcam forstærkeren og Fiioen har kun USB.  
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Der jo kun en fase i en normal stikkontakt.

Har godt hørt at der er der kan hentes noget ved at vende stikket rigtigt.
 
Meeeeen.......
 
Tænker ikke at det er her lyden kan ændres radikalt.
 
 

Jep. Vi bruger nu engang vekselstrøm, så det pjat med at vende sine stik rigtigt.. Tsk tsk!
Det er IKKE der, du finder fejlen med garanti.
Men hvis du synes, at problemet forsvinder, når du ikke bruger din DAC, men bruger den indbyggede i Bluesound, så lyder det jo unægteligt til, at det er din eksterne DAC, der skaber problemet.
Men prøv lige for en god ordens skyld, at køre digital fra Bluesound til forstærkeren, så du benytter forstærkerens DAC. På den måde kan du finde ud af, om fejlen skulle lægge i Bluesounds digitaludgang.
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 22:20
ja det er måske ikke meget man henter... men det er "nemt" og gratis :-) og mange små forbedringer giver måske meget ;-)
Her er noget http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99763&KW=fase
mere http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97899&KW=fase



Redigeret af rotelman - 19-Maj-2015 kl. 22:21
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 22:06

Der jo kun en fase i en normal stikkontakt.

Har godt hørt at der er der kan hentes noget ved at vende stikket rigtigt.
 
Meeeeen.......
 
Tænker ikke at det er her lyden kan ændres radikalt.
 
 
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 20:03
Jeg må indrømme at her er jeg total på udebane! jeg har forsøgt at google lidt på "korrekt fase hifi", men synes der kommer så meget forskelligt og det bliver hurtigt så nørdet at jeg ikke er blevet meget klogere. Så for lige at tage den for total el ukyndige. Altså der er fase og nul i min stikkontakt og det er smart af det passer med stikket som jeg stikker i stikkontakten (det er målet ikke?). Dertil skal jeg bruge en polsøger, da den kan fortælle mig hvad der er hvad i stikkontakten... Her fra er jeg tabt...hvordan tjekker jeg hvad der er hvad på stikkene?
Jeg kan læse mig til en mere pragmatisk løsning hvor man slutter et apparat til af gangen (uden signalkabler) og køre en finger henover kabinettet. Det giver fin mening med min forstærker og min dac, men hvad men den stikdåse som er mellemled, den skal vel også vende rigtig? Eller er det ligemeget?
Jeg har i øvrigt ikke jord på nogle af mine stik.
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2015 kl. 08:07
Den korrekte fase? Hvis man f.eks. har et stik med alle tre faser til rådighed, så er jeg ret sikker på at man får lige meget stød fra hvilken som helst af de tre faser på dac'en. Den må du lige forklare nærmere.
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 22:40
Hej... Jeg har selv kæmpet med hård digital lyd (som lød som diskant "problemer")... hos mig var det netop strøm løsninger som gav MEST... dvs. gode gamle liniear PSU'er (strømforsyning) til Streamer (bluesound) + DAC hjælper meget.
Desuden kan det betale sig at "finde" den bedste fase på dine ting... prøv at søge under korrekte fase... man skal "bare" finde den fase på 220v hvor f.eks. din DAC giver mindst "stød".
Man kan også med held bruge en strøm renser på alle mindre 220v kilder men ikke på forstærkeren da den sikkert vil blive begrænset og der er mange andre muligheder ;-)
Til top
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 22:29
Tak for jeres inputs, det er så fedt!!!!
Jeg beklager at dette bliver endnu et langt indlæg -  jeg har markeret det vigtige med fed, så I behøver ikke nødvendigvis at kæmpe jer igennem hele smøren.

Nagash, jeg tror alligevel du har ledt mig i den rigtige retning (cliffhanger :0).

I forhold til valg af bitrate, har jeg afprøvet med Wimp i 320, Flac fra NAS i 16/44 og i 24/96.

Jeg har fået testet forskellige muligheder, så her kommer lige hvad jeg har oplevet indtil videre.
Når jeg skriver "hård lyd", er det en lyd, hvor det nærmest virker som om at forstærkeren får mere strøm end den kan trække, lidt samme effekt som Loudness funktionen på billige av receivere, hvor alt bliver for højt og dermed forvrænger. F.eks. har Mew lavet et nummer der hedder Snow brigade, hvor guitaren ca 50 sekunder inde i nummeret har et lækkert riff, hvor man kan høre plekteret køre op og ned, på mit anlæg (når det er skidt) bliver det til larm. De forskellige instrumenter er ikke ordentlig adskilt, men falder underligt sammen, eller er helt forkert placeret, f.eks. kan trommerne ligge helt til venstre istedet for bagved vokalen. 

Nå til de forskellige tests:

MBP - Irdac (via usb) - Forstærker = hård lyd 

samme setup, men hvor jeg slukkede for modem, router, computerskærm, fjernsyn, NAS og hvad jeg ellers tænker der muligvis kunne sende støj ind (dog ikke fryser, køleskab og vaskemaskine). Derudover fjernede jeg antenneledning og netkabel fra yousee boksen = ingen forskel fra ovenstående.

Jeg har forsøgt med andre signalkabler (lille, men ikke nævneværdig forskel - og nej det er ikke et oplæg til en kabel debat).

Jeg har forsøgt med Bluesound - Irdac (via toslink) - forstærker - hovedtelefoner = hård lyd
Dog synes jeg at lyden bløder lidt op efter ca 30 minuter, hvor dynamikken bliver bedre og bassen bliver markant dybere.
Jeg tænkte at det måske var et spørgsmål om at forstærkeren skal have lov til at blive ordentlig varm, så den har været tændt natten over (dog uden musik), men da jeg satte musik på i morges var den hårde lyd tilbage.

I eftermiddags har jeg forsøgt Bluesound - Forstærker (via RCA) - hovedtelefoner.
Mere ren lyd, de forskellige elementer er på plads, men bassen er mere flad, lidt kedelig, men i det mindste ikke en oplevelse af at der er noget galt AHA! Problemet kunne altså meget vel være dac'en. Eller måske selve strømforsyningen, da jeg har købt en linær til den, det er sådan en fætter.
Når jeg kører en finger hen over dac'en giver den en lille bitte smule stød, så måske vender stikket forkert i stikdåsen (eller i den stikdåse, som stikdåsen sidder i, som måske vender forkert i kontakten) - Kunne det være en del af forklaringen?

I aften har jeg flyttet forstærkeren og dac'en ind i kontoret - WOW!!!! Det spiller fantastisk, jeg tror indtil videre godt jeg kan udelukke at problemet er valg af komponenter. Her får jeg i øvrigt ikke et lille stød.

Nu hvor jeg har fået forstærkeren op på bordet lige ved siden af mig og stå, kan jeg høre en svag summen, kan det betyde noget?

Jeg har tidligere haft en oplevelse af at problemet var værre om morgenen/formiddagen, så det bliver spændende med en hurtig lytter i morgen tidlig.

Tak for jeres tålmodighed!
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 19:36
Når jeg hører musik herhjemme fra fx Tidal, og enkelte numre er i 320 kbit istedet for flac/hifi kvalitet, så oplever jeg lyden som væsentligt hårdere og tyndere.. Prøv at se om en højere bitrate gør forskellen.
Jeg oplever også lyden på samme kedelige måde over airplay i forhold til en kablet forbindelse/cdkvalitet
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

 Til info.BlueSound opsampler ikke 16 bit til 24. Den sender det ud den får ind.
Tak for info, så er det i hvert fald ikke der, det går galt.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 12:17
Hvad sker der, hvis du klapper i hænderne i stuen ?

Lyder det som en kirke eller dør lyden hurtigt ud ?

For det kan jo også være akustikken i rummet den er gal med.

.....Ahh..sorry. Du havde det også i hovedtelefonerne. Så er det jo ikke akustikken.

Til info.BlueSound opsampler ikke 16 bit til 24. Den sender det ud den får ind.


Redigeret af Tweaky - 18-Maj-2015 kl. 12:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu