recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bilka (Meldt til forbrugerstyrelsen)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bilka (Meldt til forbrugerstyrelsen)

 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 30>
Forfatter
Besked
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sigida Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 12:59
gposch. kræv købet hævet. da produktet ikke opfylder dine krav, da det ikke er modstandsdygtig mod kryb.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:03
Der er jo så heldigvis reklamationsret på en reparation... Og eftersom fejlen er den samme, burde det være til højrebenet.
Men det er vigtigt at disse sager kommer frem.
Alt alt for mange kunder roser forhandlere, udelukkende fordi en handel er gået efter bogen, eller fordi en vare kom frem som aftalt. Åltså jeg mener at det må da være minimum af det man kan forvente..
Men det der er interessant at høre, er jo hvad forhandleren gør når der opstår et problem hos forbrugeren..
Det er der forskellen ligger i sidste ende.
Om en vare er presset ned i pris, kan jeg slet ikke se er relevant for for denne debat. Med lov skal land bygges står der over Landsretten i København, og forbrugeraftaleloven (i daglig tale købeloven) dækker heldigvis både dyre og billige varer, og tager i sagens natur naturligvis ikke hensyn til producentens eller forhandlerens avance.
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

Ja det synes jeg også, særligt når Panasonic selv skriver at panelet skal være bygget tæt til at modstå kryb udefra. Ergo kommer der noget ind i panelet, så er det en defekt fra fabrikken, altså en fabriksfejl. Så altså udefrakommende årsag opstået pga. indefrakommende fabriksfejl.

Det "sjove" er nu. AngryAngryAngry Jeg har en tordenflue siddende i panelet igen, og man tør jo ikke oprette en ny sag hos dem, for tænk hvis Panasonic ikke tager den på "goodwill" igen. Så er transport til og fra værkstedet osv. for egen regning, og det er IKKE billigt! Lorte situation!

 
Det må de da kunne fortælle dig uden at det skal sendes Danmark rund. Der er jo ingen tvivl om hvad problemet er. Om ikke andet kan du vel tage et billede som dokumenterer at der sidder en flue i Panelet og så må de kunne give en forhånds tilkendegivelse af hvordan de har tænkt sig at forholde sig til det. I øvrigt er det jo også lige gyldigt om Panasonic dækker det på goodwill. Det er en reklamationsberettiget fejl som forhandleren skal tage sig af. Vil han ikke det må du så oprette en sag på det.


Redigeret af Trumle - 19-August-2015 kl. 13:08
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, voldsomme priser, set med danske øjne.


Ja, fordi danskerne har et forskruet syn på, hvad ting koster. Et 50" tv til 5.000 kroner er "mange penge", set i øjnene af at du kan få et til 4000.
Et tv til 15.000 er jo nærmest som om man har købt hele butikken og det halve af fabrikken.

Sådan for at sætte det lidt i relief:
I 1984 købte jeg et 15" tv til 3295 kroner. Det var den bløde mellemvare og blev erstattet af et "øvre mellemklasse" 25" tv i 1994, der dengang kostede 10.000 kroner. Det var et kæmpe skridt opad i lyd, billestørrelse og kvalitet.
I 2007 købte jeg mig så et 42" tv til 20.000 kroner, faktisk billigt i forhold til mit 25", når jeg ser på, hvor meget ekstra billede jeg fik, mere lækker menusystem, en fjernbetjening i alu der er en helt anden oplevelse end den plasticting fra Philips der havde tjent mig godt i 12-13 år.

Nu taler vi så om et 46" tv til noget der ligner 7000 i salgspris. Ved sådan en pris er der bare ikke penge til hverken at producere et ordentligt tv, eller fortjeneste til at lave ordentlige reklamationer.

Og forbrugerne ligger som de selv har redt - billigt, billigt, billigt - det er det eneste der tænkes på (ved hovedtallet af forbrugerne)


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lige præcis dette eksempel påviser jo direkte, at du er gal på den. Dansk Supermarked har da om nogen i allerhøjstegrad råd til reparationer?


Som koncern, ja det har de. Som "tv-salgsafdeling", nej der er de i fuldstændigt samme skuffe som alle andre. Derfor gør de alt for at feje "lorten" over på andres dørmåtte.

Angående Bilka, så har Henrik skrevet et ganske rammende indlæg som svar til det indlæg jeg svarer på her.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det var den bløde mellemvare og blev erstattet af et "øvre mellemklasse" 25" tv i 1994, der dengang kostede 10.000 kroner.


Hvilket endda så svarer til ca. 15.000 i dag.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu taler vi så om et 46" tv til noget der ligner 7000 i salgspris. Ved sådan en pris er der bare ikke penge til hverken at producere et ordentligt tv, eller fortjeneste til at lave ordentlige reklamationer.

Så må producenterne lade være med at sælge dem så billigt!

Der er nogle krav de skal opfylde. Tager de "for lidt" for deres produkter til at kunne opfylde disse krav, så er det bare "tough luck" for dem! De må så lade være med at sælge det så billigt.

Er der andre, der sælger det så billigt, OG kan opfylde disse krav, så må de se sig konkurreret ud af markedet.

Så simpelt kan det faktisk stilles op...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

så koster det Bilka penge, når f.eks. Samsung afviser en rep. som garanti. For så er det pludselig Bilka selv, som skal betale for en garantirep. Og det er de selvfølgelig ikke interesseret i, da det jo koster butikken penge..

Se mit svar ovenfor.

Hvis der ikke er penge til at kunne håndtere reklamationer, så sælger de tingen for billigt. Hvis der er andre, der kan sælge det til den pris og stadig overholde regler, så må Bilka trække sig ud af det marked, for så kan de ikke tjene penge der, eller også må de acceptere en negativ avance på det produkt...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu taler vi så om et 46" tv til noget der ligner 7000 i salgspris. Ved sådan en pris er der bare ikke penge til hverken at producere et ordentligt tv, eller fortjeneste til at lave ordentlige reklamationer.

Så må producenterne lade være med at sælge dem så billigt!

Der er nogle krav de skal opfylde. Tager de "for lidt" for deres produkter til at kunne opfylde disse krav, så er det bare "tough luck" for dem! De må så lade være med at sælge det så billigt.

Er der andre, der sælger det så billigt, OG kan opfylde disse krav, så må de se sig konkurreret ud af markedet.

Så simpelt kan det faktisk stilles op...

 
Det er faktisk forhandlerne, der skal lade være med at sælge deres varer så billigt at de ikke lan leve op til deres forhandleransvar i tilfælde af fejl eller mangler.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Kim.

Du misforstår fuldstændig sagens sammenhæng, m.h.t. pris/avance.
Jo, Bilka har råd til at erstatte skærmen/betale for rep. Men det er sgutte fordi de tjener kassen, på at sælge skærme. De skal i så fald tage pengene fra det de har tjent, på mælk, brød og ketchup!

Nej jeg misforstår det ikke. Jeg vil bare ikke sættes lighedstegn mellem det. For på selve produktet og for forbrugeren er det irrelevant.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 For så er det pludselig Bilka selv, som skal betale for en garantirep. Og det er de selvfølgelig ikke interesseret i, da det jo koster butikken penge..

M.v.h.

Det er, som nævnt irrelevant for forbrugeren, hvilke aftaler der er indgået mellem producent og forhandler. Jeg har ingen som helst forståelse for de her argumenter, for de tjener intet andet formål, end at forsøge give forbrugeren dårlig samvittighed, på et punkt forbrugeren ingen indflydelse har, end ikke for de såkaldte "anerkendte" forhandlere.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, voldsomme priser, set med danske øjne.


Ja, fordi danskerne har et forskruet syn på, hvad ting koster. Et 50" tv til 5.000 kroner er "mange penge", set i øjnene af at du kan få et til 4000.
Et tv til 15.000 er jo nærmest som om man har købt hele butikken og det halve af fabrikken.

Det må stå for din egen regning, at have det generelle syn på danskerne. 
Jeg ser det mere som, at der er nogle der har større krav til produkterne end andre. Eksempelvis min gamle mor er hammerende ligeglad med om TVét kan det ene eller det andet, eller om billedekvaliteten er så god/dårlig. Er hun tilfreds køber hun det billigeste.
Og lad os lige huske på, at det selv samme TV sælges til forskellige priser forskellige steder. Det i sig selv vil i nogle tilfælde hagle dit argument til jorden.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 Sådan for at sætte det lidt i relief:
I 1984 købte jeg et 15" tv til 3295 kroner. Det var den bløde mellemvare og blev erstattet af et "øvre mellemklasse" 25" tv i 1994, der dengang kostede 10.000 kroner. Det var et kæmpe skridt opad i lyd, billestørrelse og kvalitet.
I 2007 købte jeg mig så et 42" tv til 20.000 kroner, faktisk billigt i forhold til mit 25", når jeg ser på, hvor meget ekstra billede jeg fik, mere lækker menusystem, en fjernbetjening i alu der er en helt anden oplevelse end den plasticting fra Philips der havde tjent mig godt i 12-13 år.

Nu taler vi så om et 46" tv til noget der ligner 7000 i salgspris. Ved sådan en pris er der bare ikke penge til hverken at producere et ordentligt tv, eller fortjeneste til at lave ordentlige reklamationer.

Produktionsomkostninger er i samme periode faldet, ikke bare fordi komponenterne er dårligere, men fordi de masseproduceres samt at selve teknikken er billigere. Så hvor er dit argument?

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og forbrugerne ligger som de selv har redt - billigt, billigt, billigt - det er det eneste der tænkes på (ved hovedtallet af forbrugerne).

Igen må det stå for egen regning.
Prøv at se "billigt billigt billigt" som, ikke dyrere end nødvendigt.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nu taler vi så om et 46" tv til noget der ligner 7000 i salgspris. Ved sådan en pris er der bare ikke penge til hverken at producere et ordentligt tv, eller fortjeneste til at lave ordentlige reklamationer.

Så må producenterne lade være med at sælge dem så billigt!

Der er nogle krav de skal opfylde. Tager de "for lidt" for deres produkter til at kunne opfylde disse krav, så er det bare "tough luck" for dem! De må så lade være med at sælge det så billigt.

Er der andre, der sælger det så billigt, OG kan opfylde disse krav, så må de se sig konkurreret ud af markedet.

Så simpelt kan det faktisk stilles op...

Præcis! 
Det er sgu ikke så svært.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2015 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, voldsomme priser, set med danske øjne.


Ja, fordi danskerne har et forskruet syn på, hvad ting koster. 

Giv mig bare eet eneste godt argument for, at jeg skal købe et Samsung model X hos forhandler Y,
når jeg kan købe samme model X hos forhandler Z, til mindre pris?
Bare eet enkelt lille godt argument, som selvfølgelig skal tjene det formål, at give mig en form for garanti for, at pengene er bedre givet ud?
Bare et lille bitte argument? Tiny? micro?

Mig bekendt er jeg ikke best-pal med forhandleren. Jeg deler ikke mit liv med ham/hende. Det er muligt han/hun har nogle udgifter til hans virksomhed, men jeg har så absolut ingen som helst indflydelse på dem. Han/hun er sandsynligvis også en yderst kompetent person rent teknisk, han/hun er måske endda ganske flink uden for butikken. Hun kan endda se rigtig godt ud. Butikken kan være helt fantastisk, pæn, gulvtæppet er støvsuget hvergang, belysningen perfekt.. Blablabla, (find selv på mere). 
Alle disse argumenter er hammerende ligegyldige for selve handlen. INTET af det giver mig nogen som helst garanti, når jeg få måneder efter finder en sværm af fluer i mit TV, at jeg så står i en bedre situation. Tværtimod viser tiden set i bakspejlet, at jeg med overvejende stor sandsynlighed ser en helt anden side af sagen/handlen/butikken, uanset hvor jeg handler, uanset hvad jeg betaler for produktet.

Og skal vi så ikke lige huske på. Vi snakker om sager, som sker i "meget sjælden tilfælde". Ergo er det ikke sager som dette, der burde være en stor belastning for forhandlerne. Medmindre det er løgn, og det faktisk sker i meget ofte tilfælde, eller måske endda endnu værre, forhandlerne REGNER med det sker meget ofte, og derfor har i allerede taget højde for det i prisen. De kender jo faktum (sammen med producenterne). Men kan de slippe for det, så prøver de hellere end gerne det.

Det er DEN opfattelse som folk først mærker, bagefter, når skaden ER sket.. Det er det marked som detailbranchen har skabt, og tilsyneladende fortsat får lov til at skabe.

Det er det der sker, når du begynder at bruge den slags argumenter og forklaringer, på noget der slet ikke er relevant. Og beskylder danskerne for at have et forskruet syn på, hvad ting koster. De/vi har det syn vi har mulighed for at have, som detailbranchen giver os mulighed for og viser os.

Og det her er et af dem:
Finansielle nøgletal201420132012
Omsætning57,07456,85755,610
EBITDA3,1513,1342,508
EBIT2,4022,4011,730
Resultat før skat2,3502,5431,988
Resultat efter skat1,8191,9381,476
ROIC11 %11 %8 %
   
Tal i mia. DKK. For at sikre sammenlignelighed med de seneste års afrapporteringer fra A.P.Møller – Mærsk er tallene udarbejdet i henhold til IFRS og omfatter Dansk Supermarked Gruppen og F. Salling A/S.

Ovenstående er taget fra Dansk Supermarked egen side.
1,8 milliard i overskud i 2014, efter skat - Og så vil man forsøge at undgå at betale noget, der sker i "meget få tilfælde". Det hænger ganske enkelt ikke sammen med dit argument.
Beklager meget!

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 30>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu