recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fradrag på bilradioer reduceres med 40%
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fradrag på bilradioer reduceres med 40%

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Kenneth.Wenzel Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem


Oprettet: 18-Juli-2009
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Wenzel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fradrag på bilradioer reduceres med 40%
    Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 13:14
Så har regeringen i fredags [9. oktober 2015] sammen med DF, S og RV besluttet at reducere fradraget på bilradioer på kr. 1.000 med 40% i forbindelsen med en ny aftale om at indfase registreringsafgiften på elbiler i Danmark:
http://www.skm.dk/media/1265173/091015_aftaletekst_elbiler.pdf

Digital-radio tæller som ekstraudstyr
Mens det er relativt nemt og billigt at skifte transistorradioen hjemme på køkkenbordet, er det straks langt vanskeligere og ikke mindst dyrere at lave samme øvelse i bilen.

Årsagen er de danske bilafgifter. I Danmark gør den værdibaserede registreringsafgift en DAB-radio til et dyrt ekstraudstyr, som de fleste bilkøbere derfor fravælger, hvis de overhovedet fås til bilen.

Fradrag for Digital Radio & TV i biler
Jeg synes, at regeringen med deres forligspartner i stedet for at reducere fradraget for bilradio skulle omlægge og endda forhøje fradraget på kr. 1.000 til kun at gælde digital radio/TV udstyr med DAB+ og/eller DVB-T2 | T2 Lite i biler.

Herved vil fradraget være med til at fremme udbredelse af digital radio og tv teknologier i biler, samtidigt med, at staten fortsat i de næste fem år får den nødvendige ekstra indtægt i forbindelsen med indfase af registreringsafgiften på elbiler i Danmark.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 13:47
De burde taget konsekvenser og sikre FM-båndets overlevelse, som de har det i Sverige.
http://www.svd.se/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 15:34
Drop ideen om DAB det bliver aldrig aktuelt alligevel. FM båndet bør forblive ihvertfald indtil 3/4g er landsdækkende og hovedparten af lytterne er på Internet Radio.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 15:36
Det er vel egentlig kun i nogle få dyre bilmærker at DAB radioer fås standardmonteret. Når det er sagt, synes jeg det er et stort tilbageskridt for el-bil teknologien at lægge registreringafgift på, nu hvor el-bilerne ligner "rigtige biler" og har fået længere rækkevidde.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 16:00
Så dyr er min nye Honda da ikke, den er udstyret med DAB, wifi og alskens lir.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 16:18
Ok, den er sikkert dyrere end min Skoda :-p
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Når det er sagt, synes jeg det er et stort tilbageskridt for el-bil teknologien at lægge registreringafgift på, nu hvor el-bilerne ligner "rigtige biler" og har fået længere rækkevidde.


Når de nu er ved at ligne rigtige biler, er det vel også okay at der kommer afgift på. på samme vis som alle andre rigtige biler?

Jeg ville da godt have haft købt min benzinbil uden afgifter, den forurener ikke som en diesel eller elbil.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 18:37
Din bil forurener Klaus. Det gør en el-bil ikke, den kører på vindstrøm.
Til top
Kenneth.Wenzel Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem


Oprettet: 18-Juli-2009
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Wenzel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 18:54
@dr_schlemer & fiskerendk

Jeg er helt enig i, at målet kan ikke være, at Danmark skal fastholde en forældet digital radio teknologi som DAB, som ingen vil have, og hvor vi skal tvinge forbrugerne dertil ved at slukke for FM båndet, som i øvrigt ikke kan bruges til andre formål.

Til gengæld hvis vi skal have plads til flere radioer, bedre lyd og bedre dækning på en og samme tid, så er tiden kommet til, at vi bør diskutere hvilken digital radio standard, som er egnet til at opfylde disse kriterier.

Det mest oplagte vil være, at vi på et tidspunkt digitaliserer FM båndet med DRM+ standard og/eller sender digital radio med samme standard, som vi er begyndt at sende tv med; DVB-T2 og T2 Lite. Det kan enten være på en såkaldt T-DAB frekvens eller sammen med tv på en tv-frekvens i VHF III og/eller UHF bånd IV/V.

For at komme tilbage til, at Regeringen sammen med DF, S og RV har besluttet at reducere fradraget på bilradioer med 40%, så hænger det ikke sammen med den seneste tillægsaftale til medieaftalen for 2015-2018 - om digital radio mv. af 28. april 2015. 

"Aftaleparterne er enige om at følge udviklingen i radiolytningen på de forskellige platforme. Der gøres hvert efterår status, og når 50 procent af lytningen, herunder lytningen i biler, finder sted på digitale platforme, træffes der beslutning om tidspunktet for FM-sluk."

Det er på den baggrund, at jeg synes, at bilradio fradraget på 1.000 kr skulle ændres til et fradrag på In-car Entertainment udstyr som digital radio med DRM+, DAB+, T2 Lite og/eller internet radio i stedet for blot at blive reduceret med 40%. Alle biler i dag er født med en FM radio, uanset om der er et fradrag eller ej. 

#T2Lite #digitalradio


Redigeret af Kenneth.Wenzel - 10-Oktober-2015 kl. 19:05
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Din bil forurener Klaus. Det gør en el-bil ikke, den kører på vindstrøm.


Tro på de, tro på det!

Jeg har arbejdet indenfor energisektoren med vindmøller og kender noget til strøm og fordeling af vindenergi.........


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 21:07
Der er kommet mange flere og større vindmøller siden du var aktiv.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/rekordaar-39-procent-af-elforbruget-er-nu-daekket-af-vindenergi
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Din bil forurener Klaus. Det gør en el-bil ikke, den kører på vindstrøm.
Ja og det skader slet ikke miljøet at udvinde en hel masse lithium for at kunne fylde sådan en elbil op med batterier og heldigvis ved vi jo fra bærbare og mobiltelefoner at batterier holder næsten evigt.. altså hvis evigt betyder et par år max.. Det er ret naivt at tro at elbiler ikke forurener.. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu