recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.35:1 på w1070 UDEN linse. Er det muligt ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2.35:1 på w1070 UDEN linse. Er det muligt ?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
press_play Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-September-2015
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér press_play Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2.35:1 på w1070 UDEN linse. Er det muligt ?
    Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 14:19

Jeg har købt en w1070 og har haft svært ved at vælge lærred.
Nu er jeg så blevet enig med mig selv om at jeg ikke kommer til at bruge
projektoren til 16:9 materiale. Kæresteserierne bliver set i sofaen på tv, så derfor handler det kun 
om 2.35:1 materiale i form af film og 21:9 spil fra pc'en. 

Nu er jeg imidlertid blevet forvirret om w1070 overhovedet kan vise det format uden sorte bjælker.
Jeg forstår at man kan investere i en anamorfisk linse som så ændrer lyset fra w1070'eren, men er det virkelig den eneste mulighed ? 

Er det ikke muligt at ændre aspect ratio på w1070'eren og så stille den et godt sted i forhold til at kaste et 2.35:1 billede op på lærredet ?


Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 14:21
det kan den ikke. Du må leve med lysspild for oven og for neden.
Til top
press_play Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-September-2015
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér press_play Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 14:25
Ok. Er det så slemt egentlig ? Jeg mener den ene sorte bjælke kommer vel til at gå i et med den sorte topafmaskning, og den anden sorte bjælke, kommer til at være relativt tæt på gulvet. Og overgangen fra billed til nederste sort bjælke, kan vel ikke være så tydelig, når lærredet jo også har lidt sort afmaskning i bunden ?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 14:30
det kommer an på hvor bred din ramme er . Og i givet fald. Hvad lyset under og over lærredet rammer. Hvis det er en hvid væg , vil jeg personligt blive træt af det
Til top
press_play Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-September-2015
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér press_play Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 14:34
Du har sikkert ret. Jeg tænker bare at mængden af lys der sendes ud er jo den samme. Så om det ekstra lys i form af sorte bjælker rammer lærredet direkte og forværrer kontrasten, eller om det forværrer kontrasten ved at ramme væggen lidt længere bagved. kommer det ikke næsten ud på et. Og hvis man så forsøger at tæmme lyset yderligere ved at montere et nd2 filter på projektoren, så er forskellen vel ikke så stor ? Det kan dog sagtens være jeg tager fejl.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 14:39
fokus kommer væk fra lærredet.
Jeg har en helt mørk væg. Så jeg vil på ingen måder kunne leve med det
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 11:11
Jeg hægter mig lige på tråden her. Vi har også en 1070, og så sent som i går tog vi beslutningen om at lave vores nye kommende lærred i scope i stedet for 16:9, når vi bygger om. Men nu er jeg da kommet i tvivl, om det er en dum idé!

Har jeg forstået det korrekt, at 1070'eren uanset hvad vil kaste sådan et billede her op:



Jeg er helt med på, at alt som er i 16:9 (menuer på afspillere, spil på PS3 osv.) vil flyde ud over lærredet, medmindre man zommer ind, men hvis "overskudslyset" (i mangel af bedre udtryk) fra linsen altid vil gøre det, betyder det så, at en 1070'er er en direkte uanvendelig projektor til et scope-lærred?

EDIT: jeg fik lige for mig, at dyrere projektorer måske havde mulighed for at skifte ratio til ægte scope, men det virker jo ikke til at være tilfældet. Så næste dumme spørgsmål: hvad gør I andre, som kører med scope-lærred??


Redigeret af jacobe - 28-Januar-2016 kl. 11:31
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
debunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Januar-2016
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér debunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 11:17
Når man ser en scopefilm på en 16:9 projektor kommer der brede bjælker over og under billedet. Alt efter hvor god projektoren er vil de bjælker blive mere eller mindre grå. Hvis du laver lærredet i scopeformat rammer bjælkerne uden for rammen sådan som du har tegnet og vil reflektere mere eller mindre fra væggen. Du kan minimere problemet ved at male væggen sort der hvor restlyset rammer eller beklæde væggen med sort lysabsorberende stof.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 11:34
debunk, tak for svar! Det vil sige, at der er ingen "tricks"til at undgå lysspildet, men at det handler om at absorbere lyset så godt som muligt?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
debunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Januar-2016
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér debunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 11:43
Ja det vil jeg mene. Som "trick" har jeg eksperimenteret med at blænde bjælkerne af oppe ved projektorlinsen, for at gøre bjælkerne mere sorte på et 16:9 lærred, men det blev aldrig rigtig godt. Overgangen blev underligt ulden og udefineret. Tror det nemmeste er at absorbere.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 11:46
Jeg har hængt et stort stykke sort stof bag lærredet, der rækker over og under lærredet
Det er low tech, men det virker
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 17:04
For ligesom gøre tingene mere mudrede, på et tidspunkt var der et forslag oppe at vende angående HDTV.

 Det var at ligesom acceptere størrelsen 18:9, ihvorved man kunne leve med strække 16:9 billeder og vel tilsvarende ændre formatet 2,33 : 1 ned til 2:1 eller 18:9.
  Dette løb dog ud i sandet af flere årsager ______ men jeg mener bestemt det har været luftet.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu