recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mobil eller gps
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mobil eller gps

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbiler/new-astra-hatchback/index.html#connectivity

Og det gælder hele GM-gruppen. VW kommer til det, Mazda kommer til det, og mange, mange flere. Det er efterhånden meget lang tid siden, at de forskellige mærker meldte disse ting ud.

Det var kun i starten, hvor enkelte mærker meldte ud, at de kun satsede på den ene af dem.

Det er IntelliLink du er tale om, ikk?
Det er vist foreløbig kun GM gruppen og Opel som gider omtale det ved et hurtigt opslag på Google.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 17:05
http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbiler/new-astra-hatchback/index.html#connectivity

Og det gælder hele GM-gruppen. VW kommer til det, Mazda kommer til det, og mange, mange flere. Det er efterhånden meget lang tid siden, at de forskellige mærker meldte disse ting ud.

Det var kun i starten, hvor enkelte mærker meldte ud, at de kun satsede på den ene af dem.

Redigeret af lunddal - 30-November-2015 kl. 17:08
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Ja, enheden i bilen vil for de fleste mærkers vedkommende understøtte både CarPlay og Android Auto.

Bemærk dog, at udbredelsen pt. ikke er ret stor, men det er bl.a. til stede i den nye Opel Astra.

Kan du vise mig hvor det står. For jeg kan simpelthen ikke finde det nogen steder.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nu skriver jeg om Tomtom app på Android, ikke en dedikeret GPS enhed.

Ahh okay. Det misforstod jeg.

Der kender jeg kun til Navigon og Krak. Brugte Navigon på min Samsung tablet for et par år siden. Det fungerede fint, men var sløvt som bare fanden. Og en tur til tyskland gav problemer med dataforbindelsen. Men den virkede.
Krak er håbløst, efter min mening. Alt for mange fejl og nedbrud.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 TMC er dybt forældet og har været det i årevis, det er derfor Tomtom har lavet deres egen service,  som ikke bruges af andre.
Igen, jeg skriver om app'en, dvs. du har din dataforbindelse klar.

Yep, er jeg klar over nu Wink

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 Men Tomtom Go app + 150,-/år er i mine øjne en rigtig god pris for den bedste løsning (efter min mening)

Er villig til at give den et forsøg. Jeg gider dog ikke betale for at teste den. Har betalt rigeligt til Tomtom med min gamle GO 520, som egentlig virker, men batteriet er færdigt. Og så er den gabende langsom. 


Redigeret af Kandersen - 30-November-2015 kl. 17:02
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 16:54
Ja, enheden i bilen vil for de fleste mærkers vedkommende understøtte både CarPlay og Android Auto.

Bemærk dog, at udbredelsen pt. ikke er ret stor, men det er bl.a. til stede i den nye Opel Astra.

Redigeret af lunddal - 30-November-2015 kl. 17:02
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


]Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?


Yeps, det meste af det. Eneste forskel, det er to forskellige standarder, som mig bekendt ikke kan køre sammen. Dvs. du kan ikke tage en Android ind i en Car play bil, og omvendt, så vidt jeg forstår.


Selvfølgelig kan du det. Stort set alle bilmærker vil understøtte begge platforme.

Pointen er, hvis du har købt en bil med fx apple Carplay, virker den så med en Android, eller er du nødt til at holde dig til Apple?
Som jeg læser det, så kan du ikke umiddelbart skifte, hvis du skifter mobil platform. Og alle brugere af bilen er nødt til at have samme platform.
Jeg kan i hvertfald ikke umiddelbart læse mig til, at systemerne er neutrale på den måde. Det er et enten eller, når man køber ny bil. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Jeg syntes du skal overveje at købe en model med Live Trafik.
Det er meget rart at have opdateret trafik informationer med i rute planlægningen.


Har hørt mange sige at Live Trafik ikke virker ,men måske det blevet bedre ?
Mvh.
Jeg har kørt med Garmins 3D traffic, Google Traffic og Tomtom Live traffic.

Garmin synes jeg slet ikke virker særligt godt, sammenlignet med de andre.

Google klarer sig hæderligt, men har ikke alle de små veje med og den er ikke altid præcis nok.

Tomtom Live traffic er absolut toppen af poppen.
Men det er også en dyr løsning.

Køber man en Tomtom GO 5100 eller 6100, så får man kortopdateringer, Live traffic og fotofælder i hele enhedens levetid.
Grunden til at den er så dyr, er fordi der sidder et GSM modul i enheden, som står for at udveksle data omkring trafikken. Det virker så overalt i Europa i hele enhedens levetid.
Man skal ingenting gøre, andet end at køre bil.
Jeg bruger ikke selv noget fancy 3D map, det er efter min mening ikke derfor man skal købe så dyr en GPS. Men kører man langt og bruger man ofte en GPS, så er det bare bedre med en rigtig enhed.

Hvis du ikke bruger en GPS så meget, så vil jeg anbefale mobiltelefon, frem for at købe en billig GPS enhed, da de bare giver en dårlig oplevelse.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


]Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?


Yeps, det meste af det. Eneste forskel, det er to forskellige standarder, som mig bekendt ikke kan køre sammen. Dvs. du kan ikke tage en Android ind i en Car play bil, og omvendt, så vidt jeg forstår.


Selvfølgelig kan du det. Stort set alle bilmærker vil understøtte begge platforme.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Der er lidt for og imod på det hele.

Jeg havde en dedikeret gps på et tidspunkt, finfin garmin dims, men da den ikke havde fast opkobling kunne den ikke tage højde for trafiksituationen og den slags. 

Jeg har brugt google maps på android i lang tid, fungerer rigtigt godt men kræver en dataforbindelse. Man KAN godt downloade kortstumper offline, men det er bøvlet og du kan ikke bare hente hele Danmark som kort. Til gengæld er den god til at holde øje med den nuværende trafiksituation og kan guide dig udenom de værste trafikpropper. På en tur fra Roskilde til Sønderborg brugte jeg ca. 20 mb data, så selv om den kræver dataopkobling er det meget begrænset hvor meget der downloades.

Nu har jeg så en windows phone med Here som navigation. Det eneste positive jeg kan sige om Here er at man kan hente et komplet Danmarkskort ned og undvære at bruge data under kørslen, hold fast hvor er resten bare crap. Du får fx. ikke lov at vælge alternative ruter og de ruter den vælger er temmeligt håbløse. 

Personligt foretrækker jeg android og google maps.


Here maps på windows har jeg også haft problemer med. Det er super at man kan hente et helt land, men hvor er det dog lamt at bruge nogle gange. Har været ude for at skulle bruge det som fodgænger/cyklist, som man kan vælge i menuen, men så kunne appen ikke finde nogen rute over hovedet. Så måtte jeg sætte den til bilist, hvorefter den insisterede på at jeg -skulle- køre på en vej som hverken cykler eller fodgængere måtte benytte. Grrr!

Og mens jeg husker det: Here kan heller ikke voice navigere i fodgænger mode. Hvorfor dog ikke?!


Redigeret af Trumle - 30-November-2015 kl. 16:18
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 
- selve kortvisningen


Den ser ikke så "fancy" ud som en 3D på en dedikeret GPS. Men det er vel tydeligt nok på en Google Map?
Det har ikke noget med "fancy" 3D at gøre, jeg synes den virker langt bedre designet.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- søgefunktionerne

Google er din ven. Bedre søgemaskine fåes vel ikke?
Jo faktisk :)
Jeg har brugt begge og synes at Tomtoms fungerer bedre på flere måder.
F.eks. ved søgning efter campingpladser på ferien. Hvis man starter med at skrive "camping" kan man vælge det som kategori og søgning er derefter kun i den kategori.
Det er også muligt at søge efter f.eks. rastepladser fremadrettet på den eksisterende rute, kan Google Maps det (har ikke prøvet) ?
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- hastighed i app'en

Denne synes jeg langt overgår enhver dedikeret GPS. Men det er klart, at det er afhængig af mobilen.
Nu skriver jeg om Tomtom app på Android, ikke en dedikeret GPS enhed.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- ruterne

Er det samme, synes jeg.
Så bør du nok sammenligne noget mere, Tomtom er en del bedre.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Generelt er den mere designet som et vejvisningsprodukt baseret på kort, hvor Google Maps er et kortprodukt som har fået tilføjet vejvisningsmuligheder.

- endeligt slår Tomtoms Live Traffic Googles med mange længder, men er til gengæld en betalingsydelse.

Der hvor jeg bevæger mig mest, der synes jeg egentlig at Google har været  langt hurtigere opdateret, end min gamle Tomtom, som forøvrigt brugte TCM. Ja jeg ved det, den er ældre. Nyere live trafic kræver også mobil abb. så vidt jeg husker, og så er man jo lige vidt, da de får informationerne fra samme sted. (Trafik info).
TMC er dybt forældet og har været det i årevis, det er derfor Tomtom har lavet deres egen service,  som ikke bruges af andre.
Igen, jeg skriver om app'en, dvs. du har din dataforbindelse klar. Man kan i øvrigt købe dedikerede GPS enheder med indbygget SIM kort, som virker i hele Europa. Det er planlagt at kortopdateringer i fremtiden skubbes ud via denne, så man ikke længere behøver at tilslutte den til en computer.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Fordelen er, at man med en dedikeret GPS oftest får mulighed for (eller den vælger selv) at vælge alternative ruter, såfremt man ryger ind i trafik og trafiksituationen ændre sig. Google knokler bare derud af med den rute man har valgt. Men trafikændringer får man at vide via Google i form af tidsangivelse.
En Tomtom (app eller GPS) vil komme med en besked, hvis der er forsinkelser på ruten, hvor det kan er hurtigere at køre en anden vej. Du vælger så selv, om du vil acceptere alternativet.
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Taget i betragtning af, at Google er gratis - Så skal man have et rimeligt tilpas brug for disse ting, hvis man skal retfærdiggøre en dedikeret GPS. 
Enig.
Men Tomtom Go app + 150,-/år er i mine øjne en rigtig god pris for den bedste løsning (efter min mening)
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

 
- selve kortvisningen


Den ser ikke så "fancy" ud som en 3D på en dedikeret GPS. Men det er vel tydeligt nok på en Google Map?
 
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- søgefunktionerne

Google er din ven. Bedre søgemaskine fåes vel ikke?

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- hastighed i app'en

Denne synes jeg langt overgår enhver dedikeret GPS. Men det er klart, at det er afhængig af mobilen.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


- ruterne


Er det samme, synes jeg.

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Generelt er den mere designet som et vejvisningsprodukt baseret på kort, hvor Google Maps er et kortprodukt som har fået tilføjet vejvisningsmuligheder.

- endeligt slår Tomtoms Live Traffic Googles med mange længder, men er til gengæld en betalingsydelse.

Der hvor jeg bevæger mig mest, der synes jeg egentlig at Google har været  langt hurtigere opdateret, end min gamle Tomtom, som forøvrigt brugte TCM. Ja jeg ved det, den er ældre. Nyere live trafic kræver også mobil abb. så vidt jeg husker, og så er man jo lige vidt, da de får informationerne fra samme sted. (Trafik info).

Fordelen er, at man med en dedikeret GPS oftest får mulighed for (eller den vælger selv) at vælge alternative ruter, såfremt man ryger ind i trafik og trafiksituationen ændre sig. Google knokler bare derud af med den rute man har valgt. Men trafikændringer får man at vide via Google i form af tidsangivelse.

Taget i betragtning af, at Google er gratis - Så skal man have et rimeligt tilpas brug for disse ting, hvis man skal retfærdiggøre en dedikeret GPS. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2015 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

]Er det ikke Apple CarPlay og Android Auto du beskriver her ?

Yeps, det meste af det. Eneste forskel, det er to forskellige standarder, som mig bekendt ikke kan køre sammen. Dvs. du kan ikke tage en Android ind i en Car play bil, og omvendt, så vidt jeg forstår.
Bilen burde være "neutral" og køre med det som forbrugeren nu engang sætter i den. 

Dernæst så mener jeg at det stadigvæk kan udvides endnu mere med andet end blot navigation og sms/tale. Men det er klart den rigtige retning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu