recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken antenneforstærker ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken antenneforstærker ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken antenneforstærker ?
    Sendt: 06-Februar-2016 kl. 16:39
Hej 

Håber på lidt input her:
Efter lidt fejlfinding kan jeg konstatere at min antenneforstærker er kaput, og jeg skal have en ny.
Mit signal kommer således:
Antenne på loft->antenneforstærker m. 6 udgange. 4 udgange betjener direkte antennestik rund omkring i huset. 2 Udgange går til mindre forstærker/splitter som så igen har 2 udgange der går til stik rundt omkring i huset. 
Antenneforstærker får strøm, de mindre forstærker/splitter (eller hvad det nu er) får ikke strøm.

Mit anlæg er sat op udfra at jeg har brugt kabel tv men nu bruger jeg tv via antenne og jeg kommer aldrig tilbage til kabel. Har læst at der er forskel på forstærker alt efter hvordan man modtager signal men er der noget om det ? 

som en midlertidig løsning har jeg kørt antennekabel fra loft direkte på en af de små forstærker/splitter og det virker fint på de 2 fjernsyn der betjenes.

Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 20:30
Den er lidt svær, p.g.a manglende oplysninger. Nuværende antennetype,-afstand til sender og gerne hvor i landet. - Alt for at få en ide om hvor kraftigt signal,der kommer ud af din antenne.
Min mangeårige erfaring siger, at en antenneforstærker,kan vise sig at være aldeles unødvendig.
Jeg ville forbinde lidt om,hvorved jeg nærmer mig en signalværdi,der er ca lige stor på alle dåser.

Fra antenne til en 3-fordeler, De 2 afgange til de fjernere liggende (2-fordeler?)   Den 3 udgang til en
ny 4 fordeler. Til de nærmeste stik.
Skulle dette ikke give signal nok, kan den billigste bredbåndforstærker sættes efter antenne og  DKT,Triax
eller Comega har hvad der skal bruges.
Med venlig hilsen
Espersen El & Antenne
2730 Herlev




Håber på lidt input her:
Efter lidt fejlfinding kan jeg konstatere at min antenneforstærker er kaput, og jeg skal have en ny.
Mit signal kommer således:
Antenne på loft->antenneforstærker m. 6 udgange. 4 udgange betjener direkte antennestik rund omkring i huset. 2 Udgange går til mindre forstærker/splitter som så igen har 2 udgange der går til stik rundt omkring i huset. 
Antenneforstærker får strøm, de mindre forstærker/splitter (eller hvad det nu er) får ikke strøm.

Mit anlæg er sat op udfra at jeg har brugt kabel tv men nu bruger jeg tv via antenne og jeg kommer aldrig tilbage til kabel. Har læst at der er forskel på forstærker alt efter hvordan man modtager signal men er der noget om det ? 

som en midlertidig løsning har jeg kørt antennekabel fra loft direkte på en af de små forstærker/splitter og det virker fint på de 2 fjernsyn der betjenes.

[/QUOTE]
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 11:10
Lyder interessant og ikke dyrt :)

Min antenne er sådan en:
Triax Digi 10 W DVB-T LTE antenne, 10 elementer, købt ved av cables. 
Jeg bor i Hammel og tager signal fra Hadsten sender. Jeg bor lidt højt så jeg kan faktisk se senderen, afstand er 9-10 km.
Som du skriver det kan jeg prøve at forbinde om og se om signalet er ok i den fjerneste ende af huset, kabellængde er vel ca. 25 m. hvis det giver problemer så forstærker jeg signalet fra antennen og kører det så videre til de forskellige splittere, så jeg kan nøjes med en forstærker med en indgang og udgang ?

Til top
Elmand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2012
Sted: 2730 Herlev
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 11:54
Med den afstand og højde du beskriver, tror jeg ikke på at der skal bruges forstærker,hvis dine kabler
ikke er noget tyndt pjat.

Mvh. ESPERSEN EL & Antenne

PS: Vil være glad for tilbagemelding.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 11:59
Hammel og bor højt = glem forstærker.
Køb sådan en her og prøv det af.
http://www.av-connection.dk/?PGr=6304&gclid=CK3XzoG_5coCFewW0wodlccEew
Du bør have masser af signal, selvom den dæmper 10db. Køb den via netbutik, så kan du returnere, hvis du oplever for svagt signal.

Hvad har du af signalniveauer på dine tv lige nu?

Klaus (som bor nede midt i byen)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 13:24
Hej 
Jeg skal nok opdatere tråden med mine erfaringer. Jeg aner ikke hvad mine signalniveauer er nu, hvordan finder jeg ud af det ? synes ikke lige jeg kan se det på mit tv..


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 14:18
Som regel findes det inde under kanalsøgning.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Elmand Elmand skrev:

 
....
Skulle dette ikke give signal nok, kan den billigste bredbåndforstærker sættes efter antenne ...

Nu har du Hadsten i fin afstand og med fri udsigt, men
  • Uden måleudstyr, kan man anskaffe  dæmpningsled på   3, 6 og 10/12 dB fx  fra Triax eller Comega  http://www.av-connection.dk/?PGr=7712  eller http://www.dktcomega.de/Files/Filer/PDF/Datasheets/att_hpft.pdf  og teste dæmpede signaler med bare et  alm. fjernsyn.  Med bare de tre dæmpningsled, kan du teste alt fra 3 dB til 19/21 dB dvs  2 til 80 gange dæmpning.
  • Det er godt, med en vis margin på signalstyrken
  • Du kan overveje en større antenne som alternativ til en god forstærker, hvis der mod forventning alligevel ikke er signal nok fra din gode udsigt til toppen af Hadsten-masten.  Antenner bruger ikke strøm og tilfører kun mere signal og ikke mere støj, som en forstærker gør.   

Lars  Smile



Redigeret af reslfj - 07-Februar-2016 kl. 15:27
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 17:03
Kan ikke finde signalstyrke på mit samsung tv...
Jeg anskaffer dennneher som anbefalet http://www.av-connection.dk/?PGr=6304&gclid=CK3XzoG_5coCFewW0wodlccEew
og hvis det giver problemer må jeg købe en forstærker eller en bedre antenne..
Tak for iput jeg vender tilbage med en opdatering ;)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 17:30


Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Kan ikke finde signalstyrke på mit samsung TV


Nyere.? Ældre.? Er par generationer tilbage. Menu/support/selvdiagnose.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2016 kl. 17:54
fejl


Redigeret af reslfj - 07-Februar-2016 kl. 17:55
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 17:49
En opdatering.

Jeg har monteret nævnte splitter og det ser ud til at virke.
pt er kun forbundet et tv som har relativt kort kabel mellem splitter og tv, dvs. 12 m. 
i den anden ende af huset er kabel vel 25 m. 
Fandt signal styrke på mit Samsung tv. 
Styrke på 80-85 for DR1 og DR2, ca 55 for resten af dr kanalerne. Kvaliteten opleves ikke dårlig, jeg er så heller ikke ekspert og mit tv er 4-5 år.

Splitter er denne:
https://www.av-cables.dk/antennefordeler/triax-high-end-hf-taet-antennefordeler-6-vejs.html

Udfra ovenstående vil i så forvente problemer hvis kabel mellem splitter og tv kommer op på 25 m ?

Hvis ja er løsning så en inline antenneforstærker i stil med denne:?
(tænkes monteres på antennekabel mellem antenne og splitter.)
https://www.av-cables.dk/Mini-Inline-forstaerker/mini-antenneforstaerker-18db-dvb-t.html


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu