|
Er mit spritnye LG OLED dødt? |
Besvar | Side <1 1516171819 23> |
Forfatter | ||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
TVét er ikke en bil. Jeg er flere gange fået skudt i skoene, at jeg ikke holder mig til den konkrete sag. Undre det nogen, hvorfor? Bilen er oftest mere personligt købt til lige netop købers ønsker, end et simpelt TV er. TV er en standard komponent, om du vil.
Bilen er oftest en noget anden pris end et simpelt TV. Biler er underlagt en helt anden form for købelov. Der findes reklamationret, men ikke en egentlig returret/fortrydelsesret, medmindre det er tydeligt defineret. Og så koster den som regl en net sum, netop jf ovenstående. Ergo kan man ikke umiddelbart behandle den på samme måde. Oven i det vil det oftest være forbundet med en massiv mer-udgift for forhandleren, netop prisen på bilen. Der er så meget der taler for, at sammenligningen er skidt i dette tilfælde. Så svaret må umiddelbart være, Nej, selvom jeg ville ønske disse forbrugsgenstande ville blive behandlet ens. For principielt bør det ikke være prisen der er afgørende for, hvad der er rigtigt eller forkert. |
||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Jada. Det er man jo nødt til, jf dig, hvis man ikke kan returnere en vare, man har fået leveret, som har en mangel ved leveringen, fordi den derved så ikke er i samme stand som ved leveringen. (Det er det rene ævl jeg skriver, men det er ikke desto mindre det du/andre har givet udtryk for).
ja, for den gælder fra dag 0 til og med 6 måneder efter købet. Ergo gælder den også i de første timer, dage, uger.. Whatever... Det er gabende logik. Og forløbet vil give sig selv. Kan forbrugeren ikke returnere, igen jf dig, jf ovenstående, så ryger du ind i en reklamationssag i stedet, (det blev denne sag jo til), og så.. tadahh.wav, formodningsregl. Manglen har været der fra dag 0. Ergo er TVét blevet leveret med manglen.. Jeg fatter ikke, du ikke selv kan se, at det ender samme sted. TVét er leveret med manglen - Ergo kan man selvfølgelig returnere det med præcis samme mangel, og dermed i præcis samme stand. Præcis som hvis TVét havde været leveret med smadret skærm. Så returnere man det med smadret skærm. Alt andet er helt ude af probationer. Og jeg er ikke et sekundt i tvivl om, at en given sag ville falde ud til fordel for forbrugeren.
Jeg er ikke enig i at det ikke har kostet Elgiganten noget. Faktisk vil jeg tro, at det har kostet mere, end hvis Elgiganten havde sendt et nyt, fordi de alligevel tørre det defekte TV af på LG bagefter, (sandsynligvis).
Måske - men det lå ikke i kortene, fra Elgigantens side.
Underlig udtalelse at komme med, nu. Som jeg forstår forløbet, så er der blevet talt pænt. Men problemet er sgu da ikke løst endnu. |
||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Hold nu op Klaus - Nogen betaler LG, Elgiganten, din/min løn (medmindre du er selvstændig) osv osv.. Det er de færreste der arbejder gratis, producere vare osv gratis. Sidstnævnt kender jeg ingen af. Selv supporteren som trådstarter har snakket med hos Elgiganten skal have løn, må vi gå ud fra. I den konkrete sag, der har trådstarter kun betalt præcis det samme beløb som inden han modtog TVét. Ergo har han ikke betalt noget rent fysisk, (andet end tid og blevet en kedelig erfaring rigere). Men nogen andre har været i gang i hans sag siden, og det har kostet på den ene eller den anden måde. Er det til at forstå nu? |
||||||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4901 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Men i første omgang ønskede han ikke ombytning. Du vil diskutere et tænkt eksempel. |
||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Eller så vil du bare partout negligere den mest oplagte mulighed, som ikke kom på tale, fordi Elgiganten valgte at henvise kunden til LG med det samme. |
||||||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1608 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Debatten startede omme på side 6, fordi jeg skrev til OP at hans returret ikke ophører fordi produktet er DOA eller går i stykker inden returrettens udløb. Det skrev jeg fordi OP antydede, at han ikke havde benyttet sig af den mulighed bla. pga. "problemet med at levere et defekt produkt tilbage." Det er altså ikke en helt "tænkt" diskussion, men dog et sidespor til hvad der er foregået i forhold til ELgiganten.
|
||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3771 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Jeg formoder, at du kender det særlige regelsæt, når det drejer sig om biler. |
||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||
Bruger udmeldt 38
-- Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Klaus - Du er altså helt galt på den, uanset hvor meget du forsørger at forsvare din mening! Og du véd at man ikke kan sammenligne med en bil, da der altid vil være for stor ulempe (pris) for en forhandler, ved at ombytte.
1. Man vil aldrig kunne skubbe en 14 dages returret over på reklamationsretten, hvis produktet er DOA, eller bliver defekt indenfor 14 dage. 2. El-Giganten har tabt væsentlig mere end de 2 x 5 minutters telefontid i deres kunde service - nemlig good-will! Det man opnår, er en kunde som føler at det er besværligt og tidskrævende, at skulle ringe flere gange til El-Giganten, til LG, tilbage til EL-Giganten, afvente yderligere - nu på et nyt TV o.s.v. 3. Klaus har helt ret Kandersen - aftalegrundlaget med producenterne af fladskærme er, at producenterne tager sig af reperationshåndtering, og også kundeservicering i det omfang de kan. Det skyldes at avancen på fladskærme er så lav, så det simpelthen ikke kan dække, at en butik skal håndtere dette. Dertil kommer at det selvfølgelig er nemmere at en defekt skærm kommer fra kunde direkte til værksted, i stedet for til butik, og derefter til værksted. Og omvendt når det er rep'et. Det har været således i ca. 10 år... M.v.h. |
||||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3771 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Som tidligere nævnt, Elgiganten ombytter tv uden problemer, når en fejl optræder på så nyt et tv. Men også som tidligere nævnt, beder de kunden tage en snak med producent/importør, for der kan jo være tale om en fejl 40. Om kunden så ved en "fejl" aftaler reparation, eller om LG ikke er klare i spyttet omkring DOA, ved vi ikke. Men Elgigantens procedure er ombytning meget tidligt i forløbet, de havde nok ventet, at kunden ringede tilbage med besked fra LG om at tv er DOA. Redigeret af JeTex - 16-Februar-2017 kl. 12:01 |
||||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Sad lige og skimmede lidt faq igennem fra forbrug.dk "nyere" side igennem og faldt over denne her.. Bemærk afsnittet: Returnering ved fejl eller mangler
(Bemærk, punktet omhandler Webhandel, (formoder der menes fjernsalg).. Jeg er ikke helt klar over, hvordan trådstarter har købt TVét). Men det er relevant i forbindelse med debatten, hvorvidt man kan returnere en vare som er behæftet med en fejl eller mangel, og ikke mindst, hvem der skal betale omkostningerne ved returneringen. Jeg har ikke læst de efterfølgende mange eksempler/kommentarer. |
||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Sikkert, men pointen er nu mere, at nogen har været i gang, siden trådstarter henvendte sig til Elgiganten. Denne "i gang" har kostet nogen noget og dermed en eller anden form for pris.
|
||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Enig i, at det kan lige så vel være Lg som ikke har været nok opmærksomme her. Men vi kan ikke bruge Lg til noget som forbrugere, da al handel foregår via forhandlerne. Det må derfor være en sag mellem Elgiganten og Lg, at finde frem til en passende procedure fremover, så man bliver enige om, at kunden i hvertfald ikke skal stå med problemet længere tid end nødvendigt. Pt. 5 dage.
Det er også min egentlige opfattelse af Elgiganten. Men jeg må erkende, jeg er måske lidt forundret over, at de (Elgiganten) ikke lyn hurtigt kan udelukke fejl 40, og dermed konkludere, at der skal en omlevering til. Og i værste fald, så har det ihvertfald ikke skadet nogen noget, hvis de havde taget denne beslutning med det samme.
|
||||||
Besvar | Side <1 1516171819 23> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |