recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit spritnye LG OLED dødt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er mit spritnye LG OLED dødt?

 Besvar Besvar Side  <1 1516171819 23>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


De har nu kun 2 muligheder, enten ombytning eller at ophæve købet - LG har jo konkluderet at TV'et ikke kan repareres.


Vi tager den lige med en bil frem for et tv.
Du køber en bil, efter 5 dage vil bilen ikke starte. Værkstedet finder en sprungen sikring, skifter den og lader dig køre videre. Efter to dage springer sikringen igen.

Vil du kræve ombytning til en ny bil, eller købet ophævet?

Klaus

TVét er ikke en bil. Jeg er flere gange fået skudt i skoene, at jeg ikke holder mig til den konkrete sag. Undre det nogen, hvorfor?
Bilen er oftest mere personligt købt til lige netop købers ønsker, end et simpelt TV er. TV er en standard komponent, om du vil.
Bilen er oftest en noget anden pris end et simpelt TV.
Biler er underlagt en helt anden form for købelov. Der findes reklamationret, men ikke en egentlig returret/fortrydelsesret, medmindre det er tydeligt defineret. Og så koster den som regl en net sum, netop jf ovenstående.
Ergo kan man ikke umiddelbart behandle den på samme måde. Oven i det vil det oftest være forbundet med en massiv mer-udgift for forhandleren, netop prisen på bilen.

Der er så meget der taler for, at sammenligningen er skidt i dette tilfælde. Så svaret må umiddelbart være, Nej, selvom jeg ville ønske disse forbrugsgenstande ville blive behandlet ens. For principielt bør det ikke være prisen der er afgørende for, hvad der er rigtigt eller forkert.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Øh nej, jeg mener præcis det jeg hele tiden har givet udtryk for.


Okay, nu citerer jeg så, hvad du selv skrev:
"At de fleste forbrugere vælger at reklamere og få repareret varen, det skyldes nok at det dels er det nemmeste for forbrugeren, samt at udgangspunktet var at beholde varen. Men personligt forventer jeg varen ombyttes. Alternativ er at man som forbruger sender varen retur uden at informere om manglen. Det sidste er ingen tjent ved."

Det er dig selv der kom med forslaget om blot at sende den defekte vare retur uden at fortælle om det.
 


Jada. Det er man jo nødt til, jf dig, hvis man ikke kan returnere en vare, man har fået leveret, som har en mangel ved leveringen, fordi den derved så ikke er i samme stand som ved leveringen. (Det er det rene ævl jeg skriver, men det er ikke desto mindre det du/andre har givet udtryk for).

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det var dig selv der begyndte at blande formodningsretten (ved reklamationer) ind i debatten!


ja, for den gælder fra dag 0 til og med 6 måneder efter købet. Ergo gælder den også i de første timer, dage, uger.. Whatever...
Det er gabende logik. 

Og forløbet vil give sig selv. Kan forbrugeren ikke returnere, igen jf dig, jf ovenstående, så ryger du ind i en reklamationssag i stedet, (det blev denne sag jo til), og så.. tadahh.wav, formodningsregl. Manglen har været der fra dag 0. Ergo er TVét blevet leveret med manglen..

Jeg fatter ikke, du ikke selv kan se, at det ender samme sted. TVét er leveret med manglen - Ergo kan man selvfølgelig returnere det med præcis samme mangel, og dermed i præcis samme stand. Præcis som hvis TVét havde været leveret med smadret skærm. Så returnere man det med smadret skærm.
Alt andet er helt ude af probationer. Og jeg er ikke et sekundt i tvivl om, at en given sag ville falde ud til fordel for forbrugeren.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Reklationsretten byde faktisk at man skal ombytte, med mindre at sælger kan dokumentere at en reparation koster væstenligt mere. Det sidste mener jeg ikke er noget problem for Elgiganten, idet at det ikke koster dem en krone at lade kunden ringe direkte til LG.


Jeg er ikke enig i at det ikke har kostet Elgiganten noget. Faktisk vil jeg tro, at det har kostet mere, end hvis Elgiganten havde sendt et nyt, fordi de alligevel tørre det defekte TV af på LG bagefter, (sandsynligvis).

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men igen er Elgiganten til at tale med, de ville sikkert også gerne ombytte, jvis kunden bragte det på tale.


Måske - men det lå ikke i kortene, fra Elgigantens side.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Personligt. Ille jeg da også foretrække at få et andet tv, men som jeg efterhånden har skrevet utallige gange, så taler man pænt med sælger og så løser problemerne sig oftest smertefrit.

Klaus


Underlig udtalelse at komme med, nu.
Som jeg forstår forløbet, så er der blevet talt pænt. Men problemet er sgu da ikke løst endnu.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nogen betaler vel LG, medmindre du mener de arbejder gratis.


LG betaler selv ud fra de penge de tjener på deres salg af produkter....


Klaus

Hold nu op Klaus - Nogen betaler LG, Elgiganten, din/min løn (medmindre du er selvstændig) osv osv..
Det er de færreste der arbejder gratis, producere vare osv gratis. Sidstnævnt kender jeg ingen af.
Selv supporteren som trådstarter har snakket med hos Elgiganten skal have løn, må vi gå ud fra.

I den konkrete sag, der har trådstarter kun betalt præcis det samme beløb som inden han modtog TVét. Ergo har han ikke betalt noget rent fysisk, (andet end tid og blevet en kedelig erfaring rigere).
Men nogen andre har været i gang i hans sag siden, og det har kostet på den ene eller den anden måde.

Er det til at forstå nu?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Citér Jeg finder det formålsløst at diskutere om Elgiganten vil ombytte eller ej.
 
Trådstarter ønskede ikke at køre ud med det defekte TV. Derfor accepterede han, at der kom en tekniker for at reparere det.

Hvis han havde ønsket ombytning, så skulle EL-Giganten stå for transporten af det defekte...

De har nu kun 2 muligheder, enten ombytning eller at ophæve købet - LG har jo konkluderet at TV'et ikke kan repareres.

Men i første omgang ønskede han ikke ombytning.

Du vil diskutere et tænkt eksempel.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Citér Jeg finder det formålsløst at diskutere om Elgiganten vil ombytte eller ej.
 
Trådstarter ønskede ikke at køre ud med det defekte TV. Derfor accepterede han, at der kom en tekniker for at reparere det.

Hvis han havde ønsket ombytning, så skulle EL-Giganten stå for transporten af det defekte...

De har nu kun 2 muligheder, enten ombytning eller at ophæve købet - LG har jo konkluderet at TV'et ikke kan repareres.

Men i første omgang ønskede han ikke ombytning.

Du vil diskutere et tænkt eksempel.

Eller så vil du bare partout negligere den mest oplagte mulighed, som ikke kom på tale, fordi Elgiganten valgte at henvise kunden til LG med det samme.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Citér Jeg finder det formålsløst at diskutere om Elgiganten vil ombytte eller ej.
 
Trådstarter ønskede ikke at køre ud med det defekte TV. Derfor accepterede han, at der kom en tekniker for at reparere det.

Hvis han havde ønsket ombytning, så skulle EL-Giganten stå for transporten af det defekte...

De har nu kun 2 muligheder, enten ombytning eller at ophæve købet - LG har jo konkluderet at TV'et ikke kan repareres.

Men i første omgang ønskede han ikke ombytning.

Du vil diskutere et tænkt eksempel.

Debatten startede omme på side 6, fordi jeg skrev til OP at hans returret ikke ophører fordi produktet er DOA eller går i stykker inden returrettens udløb. Det skrev jeg fordi OP antydede, at han ikke havde benyttet sig af den mulighed bla. pga. "problemet med at levere et defekt produkt tilbage."

Det er altså ikke en helt "tænkt" diskussion, men dog et sidespor til hvad der er foregået i forhold til ELgiganten.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


De har nu kun 2 muligheder, enten ombytning eller at ophæve købet - LG har jo konkluderet at TV'et ikke kan repareres.


Vi tager den lige med en bil frem for et tv.
Du køber en bil, efter 5 dage vil bilen ikke starte. Værkstedet finder en sprungen sikring, skifter den og lader dig køre videre. Efter to dage springer sikringen igen.

Vil du kræve ombytning til en ny bil, eller købet ophævet?

Klaus

Jeg formoder, at du kender det særlige regelsæt, når det drejer sig om biler.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:53
Klaus - Du er altså helt galt på den, uanset hvor meget du forsørger at forsvare din mening! Og du véd at man ikke kan sammenligne med en bil, da der altid vil være for stor ulempe (pris) for en forhandler, ved at ombytte.

1. Man vil aldrig kunne skubbe en 14 dages returret over på reklamationsretten, hvis produktet er DOA, eller bliver defekt indenfor 14 dage.

2. El-Giganten har tabt væsentlig mere end de 2 x 5 minutters telefontid i deres kunde service - nemlig good-will! Det man opnår, er en kunde som føler at det er besværligt og tidskrævende, at skulle ringe flere gange til El-Giganten, til LG, tilbage til EL-Giganten, afvente yderligere - nu på et nyt TV o.s.v.

3. Klaus har helt ret Kandersen - aftalegrundlaget med producenterne af fladskærme er, at producenterne tager sig af reperationshåndtering, og også kundeservicering i det omfang de kan. Det skyldes at avancen på fladskærme er så lav, så det simpelthen ikke kan dække, at en butik skal håndtere dette. Dertil kommer at det selvfølgelig er nemmere at en defekt skærm kommer fra kunde direkte til værksted, i stedet for til butik, og derefter til værksted. Og omvendt når det er rep'et.
Det har været således i ca. 10 år...

M.v.h.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det ændre jo ikke noget som helst, hvis du mener man har mistet returretten, og TVét ikke længere er det samme man sender tilbage, fordi det imellemtiden har fået en mangel. 
Du kan snakke nok så meget for din syge moster, det ændre ikke en pind, i såfald du skulle have ret.


Det afhænger jo af, om sælger har forståelse for kundeservice.

Mener du helt seriøst at, hvis du modtog et tv, hvor særmen var smadret, så ville du sende det retur (og betale fragten for det) uden at nævne overfor sælger at det tv du modtog var i stykker ved ankomsten?


Klaus


Øh nej, jeg mener præcis det jeg hele tiden har givet udtryk for.
Hvis et Tv får en mangel få timer efter man har fået det, og det i øvrigt ikke skyldes forkert brug, så forventer jeg det bliver ombyttet til et nyt TV helt uden nogen som helst former for krumspring, gener eller andet, for mig!

Om du/i vil kaldet det for en reklamationsret, returret, eller noget som helst andet, det er hammerende ligegyldigt for mig. Resultatet bliver det samme.

Enten får de præcis det samme TV retur, som i retur, i præcis samme stand, inkl præcis den samme mangel de har leveret det med. Eller så levere de et nyt asap, og tager TVét med manglen med retur. 
Der findes der ikke andre muligheder. 

Er der tale om specielle produkter,så kan situationen se anderledes ud. Men i den konkrete sag er der tale om et simpelt "standard" TV, som sandsynligvis er på lager.

Jeg kan slet slet ikke sætte mig ind i den tankegang du/andre har givet udtryk for her.  

Jeg finder det formålsløst at diskutere om Elgiganten vil ombytte eller ej.
 
Trådstarter ønskede ikke at køre ud med det defekte TV. Derfor accepterede han, at der kom en tekniker for at reparere det.
 
Jeg har skimmet tråden igennem. Så vidt jeg kan se har de aldrig nægtet at ombytte Tvet.
 
Hvorfor slår i så hinanden i hovedet med købeloven?

Som tidligere nævnt, Elgiganten ombytter tv uden problemer, når en fejl optræder på så nyt et tv. Men også som tidligere nævnt, beder de kunden tage en snak med producent/importør, for der kan jo være tale om en fejl 40.
Om kunden så ved en "fejl" aftaler reparation, eller om LG ikke er klare i spyttet omkring DOA, ved vi ikke. Men Elgigantens procedure er ombytning meget tidligt i forløbet, de havde nok ventet, at kunden ringede tilbage med besked fra LG om at tv er DOA.


Redigeret af JeTex - 16-Februar-2017 kl. 12:01
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 12:02
Sad lige og skimmede lidt faq igennem fra forbrug.dk "nyere" side igennem og faldt over denne her.. Bemærk afsnittet: Returnering ved fejl eller mangler



(Bemærk, punktet omhandler Webhandel, (formoder der menes fjernsalg).. Jeg er ikke helt klar over, hvordan trådstarter har købt TVét).

Men det er relevant i forbindelse med debatten, hvorvidt man kan returnere en vare som er behæftet med en fejl eller mangel, og ikke mindst, hvem der skal betale omkostningerne ved returneringen.
Jeg har ikke læst de efterfølgende mange eksempler/kommentarer.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


3. Klaus har helt ret Kandersen - aftalegrundlaget med producenterne af fladskærme er, at producenterne tager sig af reperationshåndtering, og også kundeservicering i det omfang de kan. Det skyldes at avancen på fladskærme er så lav, så det simpelthen ikke kan dække, at en butik skal håndtere dette. Dertil kommer at det selvfølgelig er nemmere at en defekt skærm kommer fra kunde direkte til værksted, i stedet for til butik, og derefter til værksted. Og omvendt når det er rep'et.
Det har været således i ca. 10 år...

M.v.h.

Sikkert, men pointen er nu mere, at nogen har været i gang, siden trådstarter henvendte sig til Elgiganten. Denne "i gang" har kostet nogen noget og dermed en eller anden form for pris.  
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

 
Som tidligere nævnt, Elgiganten ombytter tv uden problemer, når en fejl optræder på så nyt et tv. Men også som tidligere nævnt, beder de kunden tage en snak med producent/importør, for der kan jo være tale om en fejl 40.
Om kunden så ved en "fejl" aftaler reparation, eller om LG ikke er klare i spyttet omkring DOA, ved vi ikke.


Enig i, at det kan lige så vel være Lg som ikke har været nok opmærksomme her. 
Men vi kan ikke bruge Lg til noget som forbrugere, da al handel foregår via forhandlerne. Det må derfor være en sag mellem Elgiganten og Lg, at finde frem til en passende procedure fremover, så man bliver enige om, at kunden i hvertfald ikke skal stå med problemet længere tid end nødvendigt. Pt. 5 dage.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Men Elgigantens procedure er ombytning meget tidligt i forløbet, de havde nok ventet, at kunden ringede tilbage med besked fra LG om at tv er DOA.

Det er også min egentlige opfattelse af Elgiganten. Men jeg må erkende, jeg er måske lidt forundret over, at de (Elgiganten) ikke lyn hurtigt kan udelukke fejl 40, og dermed konkludere, at der skal en omlevering til. Og i værste fald, så har det ihvertfald ikke skadet nogen noget, hvis de havde taget denne beslutning med det samme.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1516171819 23>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu