recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLEDs mørkeste gråtoner blev sorte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOLEDs mørkeste gråtoner blev sorte

 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Tænk hvilket forum det her ville være hvis man utrætteligt oprettede tråde med (for at sige det pænt) ulemper ved lcd.
Hvem er det du gerne vil "oplyse" i virkeligheden Bent? Jeg har aldrig forstået en lyd af det?


Jeg vil - og muligvis også andre - gerne læse om ulemper ved LCD, der ikke tidligere har været nævnt. Eller andet interessant om LCD. Men helst nyheder som mit link også viser.
Jeg ser fremt til at læse disse indlæg. Tak.


"Som ikke tidligere er nævnt?" Hvis det er præmissen, så skulle dit indlæg oprindeligt vel aldrig være postet?
Det er jo det samme du anfægter gang på gang?
Vi skal langt tilbage, for ulemper på lcd er old news og snart så veldokumenteret at de fleste vel uanset ser det som overflødigt?
De tråde der idag postes (omhandlende lcd) kører generelt på ulemper eller mulige mangler på oled, hvor få lcd modeller skal fremhæves, som værende oled sammenlignelige eller overlegne.

I den sammenhæng sammenlignes de absolut dyreste lcd modeller med eks entry-level oled. (Og falder stadig igennem, på vel al materiale?).

Det kan da meget vel være der kan være problemer med nærsort på nogle oled modeller, det skal jeg ikke kommentere yderligere på. Men igen, hvem er det der har brug for liiiige den oplysning?
De samme folk som til hver en tid fra vælger SAMTLIGE lcd skærme fordi er uegnet til hdr og end ikke kan leve op til et Dolby vision prædikat?
Eller er det til dem der mener at oled er fejlfrie (det er der vel heller ikke mange der gør i sidste ende)?
Jeg gætter på at for langt de fleste har oled bare det bedste kompromis og tilmed til en god pris og med en overlegenhed der er markant, der hvor oled nu engang er overlegen.

For mig selv er det eks betragtningsvinkel, som ingen lcd kan måle sig med oled og kvaliteten af Dolby vision og hdr, hvilket naturligvis er mere udtalt på nogle titler fremfor andre, hvor lcd også gør det godt - trods sine skavanker som betragningsvinkler og clouding osv osv osv


Desværre læste du ikke ordene i mit svar.

Ihvertfald citerer du kun det som du vil skrive om. Det er det, man benævner som "fanden læser Bibelen".

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 12:41
Altså grundlæggende er der ingen egentlige fejl i den artikel som der bliver linket til. Man kan sagtens lave en korrekt artikel om TV - selvom det er på et lavere niveau end de mere "anerkendte" testere.

Man skal huske på, at ikke alle får så meget ud af at læse mere nødede tests.  


Redigeret af Hother - 20-August-2017 kl. 12:42
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Sjovt som Bents navlepillerier og tilfældige observationer helst bare skal tages for pålydende, mens kritik af andres yndling mærke straks bliver udfordret med henvisninger til dit og dat ... Smile

Bent, med mindre man har vurderet udstyrets evne til at vise near black med en kendt, korrekt formatteret kilde, så er observationen >værdiløs<. Det du har gjort svarer til at se DR HBB og konkludrere, at den teknologi man tilfældigvis ser det på er ubrugelig.

Jeg skal ikke udelukke, at der har være OLED modeller ude der ikke kan vise de aller nederste gråniveauer, men det er der også utallige eksempler på ved LCD. Der er ikke OLED eller LCD der er noget i vejen med. Det er den konkrete implementering i de modeller der har problemet, der er problematisk.

I forhold til OLED har LCD den ulempe, at sort eller næsten sort bliver forurenet med restlys fra bagbelysninge. Det kan LCD ikke rende fra eller implementere sig ud af, men mindre man opdeler skærmen i 8 mio. zoner. Foreløbigt er de oppe på ca. 1000 så er der laaang vej hjem. Det er også værd at bemærke, at OLED over en bred kam, allerede nu er betydeligt bedre end LCD, selvom LCD har 15-20 års forspring.



Hvis det kun er navlepilleri, kan jeg ikke helt forstå, at du laver et indlæg😀

Efter min mening er OLEDteknologien ikke ubrugelig. Den er tværtimod nok den bedste skærmteknolog på nuværende.
Desværre har jeg - ligesom de fleste - ikke haft mulighed for at se QLED i den udgave, som nogle anmeldere blev så begejstret over på udstillingen, idet modellen som tidligere nævnt ikke er udsendt som model til brugere.

Omkring restlys som lys fra bagbelysningen ( er du sikker på det?) så findes der som regel i naturen baggrundslys eller hvad man kalder det, der tilføres det sorte.

Uanset hvor sort "det" nu er, findes der i virkeligheden (bortset fra laboratorieforsøg og lign.) en naturlig gråtoning af den sorte farve.

Desuden gør øjets opbygning, at alle katte virker grå i mørket. At LCD viser det på grund af sin teknologi, gør ikke synsoplevelsen dårligere. (Jo. på low-endmodeller ses dette efter min mening ofte uheldigt, hvorimod high-endmodeller virkelig er i stand til at vise sort (omend ikke på små målingscifre), hvilket nogle ikke tror på. Desværre møder disse personer heller ikke op til de mange invitationer, som jeg har givet på fora.

At OLED kan vise et kunstigt billede med helt sort, gør ikke OLED teknologien dårligere. OLED er fremragende, men det viser desværre ikke den forskel, der for mig endnu begrunder en udskiftning.

Det var egentlig mest til dem der læser med.

QLED, er bare et smart marketingord, lige som LED TV også er det og det er som vanligt Samsung der "genopfinder" den dybe tallerken. Altså kalder LCD noget andet. Denne gang blev det så QLED, for at lede tankerne hen på OLED, selvom det ikke har noget med det at gøre.

Omkring restlys. Ja, jeg er 105% sikker. OLED er den eneste tilgængelige teknik der ned på enkelt-pixel niveau kan regulere lysstyrken fra nul og op. På LCD, LED, QLED kan man vælge mellem at at slukke en hel zone eller leve med, at restlys fourener de sorte eller næsten helt sorte områder. Det ses tydeligt på billder af en stjernehimmel, en måne på sort baggrung, rulletekster mm, og der er intet naturligt ved at der kommer lysende glorier rundt om lysende objekter. Det har jeg alt samme skrevet til dig tidligere og vist eksempler på hvorfor zone bagbelysning ikke virker ordentligt. At du så ikke VIL tro på det, må være op til dig.

Man kan gøre sig alle mulige overvejelser om hvor meget eller lidt LCDs ulemper betyder i praksis, men uanset for meget man bortforklarer, så er det netop dét: Bortforklaringer. OLED er teknisk set bedre uanset om du kan se det eller vil tro på det.

EDIT: Det er i øvrigt helt rigtigt, som Bromberg bemærker, at det kun er de aller bedste og dyreste LCD tv der kommer i nærheden af OLED. Det er ret sikkert fordi LCD har nogle naturlige begrænsninger, som man kun (delvist) kan komme uden om ved at iværksætte alverdens hundekunster. > Når OLED kommer længere ned i pris (5-10.000), så vil forskellen mellem OLED og LCD blive endnu mere markant, fordi OLED af natur ikke lider af de samme ulemper som traditionelle LCD TV.


Redigeret af Mefisto - 20-August-2017 kl. 13:18
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 13:23
Jeg har desværre ikke ordet i min magt som mange af jer andre herinde heldigvis har. Min mening er tilkendegivet tidligere, så vil blot sige denne tråd er fantastisk weekendlæsning for os nørder. Jeg gætter på mange læser med uden login og får et godt grin :-)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 13:34
@ Mefisto,

Du skrev:
EDIT: Det er i øvrigt helt rigtigt, som Bromberg bemærker, at det kun er de aller bedste og dyreste LCD tv der kommer i nærheden af OLED. Det er ret sikkert fordi LCD har nogle naturlige begrænsninger, som man kun (delvist) kan komme uden om ved at iværksætte alverdens hundekunster. > Når OLED kommer længere ned i pris (5-10.000), så vil forskellen mellem OLED og LCD blive endnu mere markant, fordi OLED af natur ikke lider af de samme ulemper som traditionelle LCD TV.

Jeg må erkende, at jeg den dag i dag (14 dage før jeg modtager mit første OLED), er meget i tvivl om hvorvidt jeg gør det rigtige ved at udskifte mit DX900. Og det er jeg fordi at der faktisk til mit brug ikke er den store forskel mellem et OLED og mit DX900. Der er forskel til sort i specielt film (BD/HDR BD), men om det viste sorte så gør en film oplevelse så meget bedre for mig, er jeg i tvivl om, og specielt når mit TV viser et så godt sortniveau.

OLED har en ret stor udbredelse af f.eks. banding. Jeg tror ikke at jeg har læst en eneste test der ikke beskriver banding. Jeg har ingen banding. Jeg har i sjældne tilfælde lidt DSE, og det er så det. Alle de andre ofte fremhævede LCD billedefejl har jeg ikke observeret på mit DX900.

Nu ved jeg jo godt at spørgsmålet kommer om hvorfor jeg så skifter TV? Jeg har selv stillet mig det spørgsmål rigtigt mange gange. Det nærmeste jeg kan komme til et svar er, at jeg bedre kan se HDR på et OLED (fordi lysstyrken ikke er særlig stor), og ren og skær nysgerrighed. Jeg må da finde ud af hvor godt OLED reelt er.

Man skal nok huske på, at alle TV teknologier har deres fejl. Hvilken teknologi der så er bedste må man afgøre med sig selv. 




B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 13:46
Banding, problemer med gråtoner mv. er aldrig noget jeg har observeret, og jeg har været igennem en del testbilleder, man er vel teknikinteresseret... Det eneste issue jeg har haft er dårlig motion, og det blev "semiløst" ved trumotion på lavt blus. Der kom så en ny firmware og siden da har motion været fin og trumotion disabled. 

Jeg testede et 4k 0-255 og 16-235 gråtone billede /video på youtube i går aftes og kan slet ikke se der er problemer med at vise det grå i de sidste meget mørke grå toner.


Redigeret af claussor - 20-August-2017 kl. 13:50
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er intet nyt og spændende ved det Bent skriver om.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1465360043
"Ligesom på EG960, ser vi igen i år en anelse black crush ved standard lysstyrken og hæves denne, introduceres der støj i de sorte nuancer, så man må nok leve med at mangle de sidste trin på skalaen."

Klaus


Du anser det ikke for en nyhed, at 1) LG har nævnte forbedringer.
2) Eller at der nu indrømmes at der har været og stadig findes problemer.

Jeg kan desværre ikke finde dette i din linkhenvisning.
Vil du venligst kopiere dette og lægge det ud,så jeg lettere kan finde det? Tak.


Han har citeret sætningen LIGE under linket, men her er det igen:

"Ligesom på EG960, ser vi igen i år en anelse black crush ved standard lysstyrken og hæves denne, introduceres der støj i de sorte nuancer, så man må nok leve med at mangle de sidste trin på skalaen."

Og det er fra en over ét år gammel artikel, så hvorfor er det en nyhed?

Redigeret af lunddal - 20-August-2017 kl. 13:53
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Omkring restlys som lys fra bagbelysningen ( er du sikker på det?) så findes der som regel i naturen baggrundslys eller hvad man kalder det, der tilføres det sorte.

Uanset hvor sort "det" nu er, findes der i virkeligheden (bortset fra laboratorieforsøg og lign.) en naturlig gråtoning af den sorte farve.


Intet LCD-panel kan lukke 100% af for lyset, så derfor slukkes lyset, hvis billedet er helt sort. Er der bare en smule billede i den pågældende zone (eller et eller andet sted på skærmen for tv uden zoner), tændes lyses, og sort er ikke længere sort.

Men du argumenterer vel ikke helt seriøst for, at det er OK, fordi der også er baggrundslys i naturen?

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

At OLED kan vise et kunstigt billede med helt sort, gør ikke OLED teknologien dårligere. OLED er fremragende, men det viser desværre ikke den forskel, der for mig endnu begrunder en udskiftning.


Hvis et mørkt område i f.eks. en film er helt sort, så er det hensigten. Hvis det var meningen, at det skulle være lidt gråt, så var det lidt gråt.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Artiklen stammer fra een af Danmarks mest anerkendte aviser. Så det er til denne kilde en "hating" naturligvis må gå.


Det er dig, der vælger at fremhæve én sætning ud af mange, så nej, artiklen skal ikke stå for skud.

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg refererer ret uskyldigt artiklen.




Lunddal - tak for dine interessante indlæg.



Det var så lidt - gider du så forholde dig til det, jeg skrev?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 14:03
Hother

Hvis du får et med synlig banding, så må du returnere det. Længere er den ikke. Jeg har dog ikke bemærket det på nogle af de OLED jeg selv har set. Om den bedre kontrast gør en væsentlig forskel for dig, kan du kun selv bedømme, men en egenskab ved OLED som næsten aldrig bliver nævnt, er hvor lidt de reflekterer. I et oplyst, eller delvist oplyst, lokale er fordelen til OLED ofte endnu større, fordi de bedre kan bevare kontrasten, der ellers bliver ødelagt/udvasket af reflektioner. Jeg synes det er noget pjat at påstå, at det er subjektivt hvad der er bedst, fordi intet er helt perfekt. OLEDs fordele er for store til at lade som om at det er hip som hap.

Redigeret af Mefisto - 20-August-2017 kl. 14:09
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Artiklen stammer fra een af Danmarks mest anerkendte aviser. Så det er til denne kilde en "hating" naturligvis må gå.


Det er dig, der vælger at fremhæve én sætning ud af mange, så nej, artiklen skal ikke stå for skud.

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg refererer ret uskyldigt artiklen.




Lunddal - tak for dine interessante indlæg.



Det var så lidt - gider du så forholde dig til det, jeg skrev?


Jeg synes, at dine indlæg desværre ikke overholder dette forum regler. Du er velkommen til at ringe, besøge mig eller skrive personligt til mig. Så kan vi uddybe nærmere.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2017 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hother

Hvis du får et med synlig banding, så må du returnere det. Længere er den ikke. Jeg har dog ikke bemærket det på nogle af de OLED jeg selv har set. Om den bedre kontrast gør en væsentlig forskel for dig, kan du kun selv bedømme, men en egenskab ved OLED som næsten aldrig bliver nævnt, er hvor lidt de reflekterer. I et oplyst, eller delvist oplyst, lokale er fordelen til OLED ofte endnu større, fordi de bedre kan bevare kontrasten, der ellers bliver ødelagt/udvasket af reflektioner. Jeg synes det er noget pjat at påstå, at det er subjektivt hvad der er bedst, fordi intet er helt perfekt. OLEDs fordele er for store til at lade som om at det er hip som hap.
Vi er nok ikke helt enige. Jeg ved mere om en måneds tid.

Omkring dit hip som hap, så er der formentlig nogle brugeres anvendelses mønster hvor man måske er bedre tjent med et godt LCD.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu