recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 14>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:



For noget tid siden var jeg i elgiganten. En sød dame viste en ny nespresso maskine frem. Den var udstyret med Bluetooth, således at man kunne fjernstyre den. Smart tænke jeg. Nu kunne man tænde for maskinen med sin telefon. Dog skulle man lige sætte kapsel i og fylde vand på og placere koppen. Hvad var det smarte så? Jo man kunne sætte maskinen til at brygge kaffe på et bestemt tidspunkt, eller bare starte den med det samme.

For mig giver det ingen mening at fiske telefonen frem for at tænde for kaffen. Og det er på ingen måde smart.......



Jeg kan nu godt se det smarte i løsningen:

Inden du går i seng, forbereder du alt og næste morgen når du ligger i sengen, så sætter du det igang via mobilen, så din kaffe er færdig med det samme du kommer ud af sengen.

Der findes nu flere løsninger, hvor mobilen er overflødig og hvor det kan styres med stemmen. 

Det er i min optik totalt overflødigt.

Fra du trykker på maskinen til du har en kop kaffe går der 30 sek.

Og jeg har ikke min mobil i soveværelset.
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Selvfølgelig er der miljømæssige muligheder i et smarthome.

Men vi lader os ofte forblænde at nye teknologiske muligheder.

For noget tid siden var jeg i elgiganten. En sød dame viste en ny nespresso maskine frem. Den var udstyret med Bluetooth, således at man kunne fjernstyre den. Smart tænke jeg. Nu kunne man tænde for maskinen med sin telefon. Dog skulle man lige sætte kapsel i og fylde vand på og placere koppen. Hvad var det smarte så? Jo man kunne sætte maskinen til at brygge kaffe på et bestemt tidspunkt, eller bare starte den med det samme.



For mig giver det ingen mening at fiske telefonen frem for at tænde for kaffen. Og det er på ingen måde smart.......

På samme måde skal et smarthome ikke være styret af en mobil. Jeg kan godt acceptere at man bruger mobil og tablet til indstilling og opsætning.

Man må også acceptere at de fleste mennesker ikke har interesse eller teknisk indsigt i at få forskellige systemer til at snakke sammen. Tingene skal bare fungere.

Og man skal ikke gå og vente på den næste opdatering for slukke lyset.

Ellers er jeg enig med Kandersen.



Hvis det er sådan du opfangede den samtale så er smart home IKKE for dig.
Hvis det var en Siemens espresso maskine så er den jo Netop en del af smart home som du har overser fuldstændig.. appen er en side ting. Det er home connect programmet der er smart til feks alexa, google home, athom homey osv...


Og hvor får du den fra at du skal vente på en opdatering for at ku slukke lyset?? Man skal virkelig gøre alt forkert hvis det er en problem stilling det du skriver der..

Appen er f.eks smart hvis man skal lave bestemte opsætninger og en enkelt smart home kaffe maskine står jo ikke alene.. et smart home er jo netop flere ting og ikke kun en enkelt device i sit hjem.. jeg bruger feks Fitbit flex 2 til løb.. den opfanger når jeg vågner om morgenen og står op(og det virker) og ikke kun når jeg vågner og ligger lidt.. derefter går min kaffemaskine i gang når jeg er vågen og det lys der er relevant for mig om morgenen tænder.. når jeg kører hjemmefra så fanger min nest protect at jeg jar forladt hjemme og slukker lyset og kaffemaskinen kan rense sig selv..

Det er kun en af få ting jeg har... men et smart home kræver at man kan tænke selv og ikke kun forholder sig til svadaen om at man skal have sin telefon op af lommen... Lol :)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 22:41
Jeg henviser til artiklen her, som er linket til tidligere.

https://ing.dk/artikel/norske-intelligente-hjem-gik-amok-lysene-blinkede-persienner-kontakter-slukkede-210076

Kort sagt. Klap hesten når der kommer smart løsninger til boligen.

Selvfølgelig er der mange brugbare smarthome løsninger.

Men der er mange flere ubrugelige.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Selvfølgelig er der miljømæssige muligheder i et smarthome.

Men vi lader os ofte forblænde at nye teknologiske muligheder.

For noget tid siden var jeg i elgiganten. En sød dame viste en ny nespresso maskine frem. Den var udstyret med Bluetooth, således at man kunne fjernstyre den. Smart tænke jeg. Nu kunne man tænde for maskinen med sin telefon. Dog skulle man lige sætte kapsel i og fylde vand på og placere koppen. Hvad var det smarte så? Jo man kunne sætte maskinen til at brygge kaffe på et bestemt tidspunkt, eller bare starte den med det samme.



For mig giver det ingen mening at fiske telefonen frem for at tænde for kaffen. Og det er på ingen måde smart.......

På samme måde skal et smarthome ikke være styret af en mobil. Jeg kan godt acceptere at man bruger mobil og tablet til indstilling og opsætning.

Man må også acceptere at de fleste mennesker ikke har interesse eller teknisk indsigt i at få forskellige systemer til at snakke sammen. Tingene skal bare fungere.

Og man skal ikke gå og vente på den næste opdatering for slukke lyset.

Ellers er jeg enig med Kandersen.



Hvis det er sådan du opfangede den samtale så er smart home IKKE for dig.
Hvis det var en Siemens espresso maskine så er den jo Netop en del af smart home som du har overser fuldstændig.. appen er en side ting. Det er home connect programmet der er smart til feks alexa, google home, athom homey osv...


Og hvor får du den fra at du skal vente på en opdatering for at ku slukke lyset?? Man skal virkelig gøre alt forkert hvis det er en problem stilling det du skriver der..

Appen er f.eks smart hvis man skal lave bestemte opsætninger og en enkelt smart home kaffe maskine står jo ikke alene.. et smart home er jo netop flere ting og ikke kun en enkelt device i sit hjem.. jeg bruger feks Fitbit flex 2 til løb.. den opfanger når jeg vågner om morgenen og står op(og det virker) og ikke kun når jeg vågner og ligger lidt.. derefter går min kaffemaskine i gang når jeg er vågen og det lys der er relevant for mig om morgenen tænder.. når jeg kører hjemmefra så fanger min nest protect at jeg jar forladt hjemme og slukker lyset og kaffemaskinen kan rense sig selv..

Det er kun en af få ting jeg har... men et smart home kræver at man kan tænke selv og ikke kun forholder sig til svadaen om at man skal have sin telefon op af lommen... Lol :)
der er nu nogle af disse smart produkter som ikke er så brugbare. Har pænt svært ved at se der smarte i min Siemens opvaskemaskine med wifi. Det er fint at den kan sende en besked når den er færdig, er ved at løbe tør for salt osv, men giver det den store værdi. Når jeg tager en ny kapsel så kan jeg jo se om æsken er ved at være tom. Det eneste smarte jeg kan komme på er denne kommando “opvaskemaskine start når strømmen er billig”
Det lyder lidt som det samme som med nespresso maskinen, hvorfor skal den kunne styres Remote ? Den kan jo ikke styres 100% remote, så går det smarte jo lidt af. Det kræver stadig at man stiller en kop under den, samt vælger en kapsel.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 23:40
Du rammer hovedet på sømmet.



Redigeret af Mufti - 04-Februar-2018 kl. 07:46
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:07
Kandersen, så blev sidste del færdig
Det smarte hjem har et problem

Redigeret af Blank - 04-Februar-2018 kl. 10:08
BaaaaaH
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Kandersen, så blev sidste del færdig
Det smarte hjem har et problem

Må vi andre også kigge? Big smile
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Kandersen, så blev sidste del færdig
Det smarte hjem har et problem


Må vi andre også kigge? Big smile

NEJ.. kun for særligt inviterede :-P
Ej.. gi den gas. Giv også gerne lidt kritik med på vejen.
BaaaaaH
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:45
Det er virkelig interessant læsning, som gør en klogere på udfordringerne og omkostningerne. Som regel hører man jo kun om fordelene.

Med det sagt, så har vi jo forlængst anerkendt udfordringerne og de økonomiske omkostninger ved at ha en bil f.eks., for at gøre livet nemmere. Sammenligningen ligger i at den også serviceres, skiftes dele på, og i det hele taget bruges tid på at passe og pleje.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 10:58
Helt enig med at udfordringen ligger i brugbarhed vs gadgetness. Telefon som controller er ikke godt i dagligdagen. 

Men vi har f eks et sommerhus med flex-control strømstyring og en varmepumpe med SMS modul. Super smart med styring og overvågning via et par apps, når man er på afstand. Det fungerer og giver mening.

Hue pærerne er lækkert i stuen, hvor der er mange lamper placeret i hjørnerne på mange forskellige stikkontakter. Men en fysisk switch/dimmer er så meget mere brugbar end en telefon. En trådløs motion trigger kan også være genial til f eks tænde lys om natten, hvor man ikke ønsker aktivering i dagtid.

Voice control til sonos kan være genialt, men mangler at prøve det.

Desuden er der også hele problemstillingen vedr. sikkerheden, hvor smart devices kan udgøre en farlig bagdør for it kriminelle.

I takt med, at hjemmet har fået smart tv, internetopkoblede mediebokse, tablets, smartphones, NAS-server samt f.eks. HUE smartpærer samt temperaturmålere koblet på Apple Home Kit - så er der stort behov for en god firewall mellem LAN og WAN. Hjemme hos os anvender vi PFsense som router og firewall - og så undgår vi bluetooth-baserede devices, da sikkerheden her formentlig er noget ringere.

Det er dog positivt med f.eks. "Apple Home Kit", så der efterhånden kommer en standardisering på "smart-home-devices", så de kan "tale sammen" og kombineres på tværs.

Bliver da lidt fristet af f.eks. Danfoss' smarte termostater til radiatorer - men også temmelig træls, hvis det fejler - eller bliver hackede :-/ For slet ikke at tale om "smart-locks" på hoveddøren. Det bliver ALDRIG i vores hjem.


Redigeret af dr_schlemer - 04-Februar-2018 kl. 12:51
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Jeg kan nu godt se det smarte i løsningen:

Inden du går i seng, forbereder du alt og næste morgen når du ligger i sengen, så sætter du det igang via mobilen, så din kaffe er færdig med det samme du kommer ud af sengen.

Det er muligvis smartere. Men smart som i smart, det er det ikke, i min optik. Årsagen til findes i den forberedelse du selv siger der skal til. Den eneste forskel er, at du forbereder dit resultat på et andet tidspunkt. Den forberedelse kunne du lige så vel gøre om morgenen, når du er stået op. Det hele afhænger dog primært af, hvor lang tid det tager at nå målet. Med en expresso maskine som den omtalte, så tager det ganske få sekunder. Ergo er det det du opnår ved din "smartere" måde, kontra hvis du brugte ressourcerne et andet sted, end der hvor du kunne gøre det endnu smartere. 

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Der findes nu flere løsninger, hvor mobilen er overflødig og hvor det kan styres med stemmen. 

Stemmestyring - Se det er et helt andet univers, som kan udnyttes ufatteligt smart.
Stemmestyring i et smarthome er at betragte som, at du fx får en anden person til at udføre det som du vil opnå. Fx at du vågner, og så beder du denne "anden person" om at lave din kaffe. 
Men den er stadigvæk ikke helt optimal, for denne anden person er en virtuel person, som ikke er i stand til at forberede kaffebrygningen. Og førend vi når dertil, så er stemmestyring, i dette tilfælde, også kun en "smartere" løsning. Det som mangler, i forbindelse med kaffebrygning og mangle andre gøremål. Det er en maskine/noget, som hele tiden ER forberedt til at modtage kommandoerne.
Stemmestyring er ufatteligt stærkt til at udføre noget, der ikke kræver en fysisk tilstedeværelse. Fx tænd/sluk funktioner, fordi det kan gøres helt uden fysisk kontakter og (nok vigtigst) uden man skal have en mobil/tablet klistret på sit korpus 24/7.

En vaskemaskine er heller ikke rigtig smart, selvom producenten kalder dem for smart. Bosch´s I-dos system er lidt smartere. Men også idiotisk, fordi maskinen ikke selv kan fylde tøj i maskinen. Så man skal alligevel hen til maskinen, smide tøj i.. Ja så kan man sgu lige så godt også selv fylde sæbe på.  
Men det smarte i i-Dos består i, at den kun dosere det som skal bruges, hvor vi mennesker oftest har tendens til, at bare fylde "noget" der ligner i, specielt hvis det er blevet en vane for os. Næste skridt i den process ville være, hvis maskinen så også var i stand til at se, hvad det var for noget tøj, og hvor beskidt det egentlig er. Og så dosere ud fra det. 
En smart detalje med en nyere "smart" vaskemaskine, det er ikke et ukendt fænomen, men det er derimod blevet udvidet i de "smarte" vaskemaskiner. Udskudt start. 
Det kan på mange punkter også udnyttes når man er ude af huset. Fx at man har forberedt vaskemaskinen når man tager hjemmefra og morgenen. Hvis man ved hvor længe denne vaske er om at blive færdig, så ved man også hvornår man skal starte vasken. Ved at kunne gøre det ude fra, så er man ude ovre det problem med, at man lige tager en "omvej" på vejen hjem end dag, som man normalvis ikke ville gøre eller som man ikke vidste om morgenen. Dvs "what if..."

"What if..."
Det er et helt kapitel for sig selv i forbindelse med smarthomes, når vi, (fordi vi er mennesker), afviger fra vores vaner, kalender osv.. Vi skal lade være med at bilde os selv ind, at vi ikke gør det. Tværtimod skal vi styrke vores smarthome ud fra det spørgsmål. "What if.." eller "Hvad nu hvis..". Et smarthome der ikke kan kapere dette, det vil lyn hurtigt vise sig at være usmart, og særdeles upraktisk.
Hvor mange har fx ikke brugt den traditionelle "udskudt start" funktion i en vaskemaskinen. Og det viste sig at man alligevel ikke var klar, da den nu var færdig. Altså det er en funktion som IKKE tager højde for "hvad nu hvis..." Og det er møg irriterende. Her er de "smarte" vaskemaskiner netop blevet smartere, på det punkt.  

Philips hue i sine tidligere dage, hvor alle synes det var vanvittig smart, det led i den grad af manglen på "what if..". Det var nærmest 100% sat op til vores vaner. Og afveg vi fra vanerne en dag, så opdagede Philips hue det aldrig. Det eneste reelle "what if.." Philips Hue havde, det var deres geo-fencing.. Men den del var også stærkt begrænset, specielt hvis man var flere personer i husstanden, for det kan/kunne Philips Hue ikke håndtere. Så Philips hue var sådan set heller ikke skide smart alligevel. Jo, for de mennesker som kørere efter en helt bestemt rutine, hver dag, og ikke afviger fra den. Philips forklaring var, at hvis man en dag afveg, så kunne man jo manuelt gribe sin mobil og selv deaktivere. Men det er jo lige præcis det som "What if.." skal være smart nok til at håndtere. 
Med Philips Hue motion sensor er det blevet lidt bedre.. Nu kan der komme lidt mere kontrol over "what if..". Det kom bare meget sent.  

Vi kan hurtigt blive enige om, at vi er forskellige, og derfor er der også ting vi hver i sær synes er smartere end noget andet. Men begrebet "smart" bør bygges op ud fra en grundsten eller grundlæggende princip. Og det er i store træk det der mangler, både i opfattelse hos os almindelige forbrugere, men i den grad også hos producenterne, der nærmest har mere travlt med at overgå hinanden, med præcis de samme "smarte" ting. I stedet for at fokusere på at få lavet et grundprincip og bygge et helt koncept op på det.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:


Bliver da lidt fristet af f.eks. Danfoss' smarte termostater til radiatorer - men også temmelig træls, hvis det fejler - eller bliver hackede :-/ For slet ikke at tale om "smart-locks" på hoveddøren. Det bliver ALDRIG i vores hjem.

Smarthome er ikke specifikt mere udsat for hack/indbrud end ikke-smarthome. Men det er klart, at det i øjeblik vi begynder at tilføje ting som kan styres eksternt fra, så skal vi have det med i vores tanker.
Som udgangspunkt bør man dog undgå at kunne styre sit hjem udefra. Og i stedet fokusere på sensorer og procedure. 

Smart-locks er et område, der efter min mening er alt alt for udsat for den frygt som du også giver udtryk for. Hvis du vidste hvor nemt og hurtigt det er at bryde en traditionel (ældre) lås op, så tror jeg du ville blive splittet i dit syn.
Så det er altså ikke selve låsen som sådan, der er usikkerheden, uanset om den er traditionel eller "smart"/elektronisk. Derimod skal man se/tænke lidt længere ind i systemet (hjemmet). 

Så Faktum:
Tyven kan få låsen op. Det kan vi ikke gøre noget ved. Ligesom vi heller ikke kan gøre noget ved, at tyven baldre et vindue. Altså skal vi acceptere:
Tyven KAN og VIL komme ind
Vi skal derfor lægge vores fokus et andet sted, på det næste trin, når tyven ER kommet ind.

Personligt kunne jeg godt finde på at vælge en smart-lock som er fingeraftryk styret (samt en mulighed for nøgle i tilfælde af..). Eller en ansigtsgenkendelse/Iris skanner. Det er den form jeg synes giver mening. Det giver på ingen som helst måde mening med en lås, hvor man skal have sin mobiltelefon frem for at kunne låse op. Så kan jeg lige så godt bruge en nøgle, kode eller lign.
Og så skal det være en lås jeg kan integrere med flere låse. Så den låser alle døre i huset, både hoved- bryggers, terrassedøre osv, og ligeledes låser alle døre i huset op, når man låser op.
Når/hvis man har elektriske vinduer, så kan den passende køres inde over dette også.

Dvs forlader man huset, og låser døren. Så lukkes og låses alle vinduer automatisk, og huset er dermed "armeret". (kravet er en tilbagemelding om dette, inden låsen kan låse og tilkoble alarmen).   

Det må IKKE være en lås der frakobler alarmen, for så er vi tilbage til det punkt beskrevet herover, at vi skal sikre tyven ikke må komme ind. Og det kan vi ikke.

Derfor:
LÅSEN MÅ IKKE KUNNE FRAKOBLE ALARM SYSTEMET PÅ NOGET SOM HELST TIDSPUNKT! Og det gælder uanset hvilken slags lås det er. Selvom det kan virke smart og oplagt, så er det katastrofalt at gøre det.

Låsen må altså godt tilkoble alarmen, når den bliver låst. Det er smart. Men frakobling af alarmen skal foregår med en anden process, og skal ske under nogle forhold der presser tyven på tid.
Dvs. når/hvis tyven (eller en beboer) har fået åbnet låsen/døren, så skal der starte en tid, hvor alarmen skal slås fra i. Den tid må gerne angives som en meget tydelig bip/hylen, der skifter interval og bliver hurtigere og hurtigere. På den måde stresses tyven som bliver mere eller mindre klar over, hvornår det er forsent. Beboerne bliver ikke på samme måde stresset over det, da det vil være en ganske almindelig vane.

Når alarmen går, så kan man gøre alle mulige tiltag. (jo flere jo bedre).
 
1. Hylen fra en sirene/sirener. Både inde og udendørs. 
2. Lys der blinker i hele huset/eller omkring huset, udendørs. Det stresser
3. Røgkanon. Det stresser tyven voldsomt.
4. Besked til husets ejere, (evt også vagtværn (Husk dog Kontant fornylig) /nabohjælp osv). 

Alle disse tiltag skal til en hver tid udløses, og muligheden for at manipulere med dem skal have et meget højt fokus. En tyv må IKKE kunne afbryde noget af det. Der er kun een ting der må afbryde det. og det er den rette process for at frakoble alarmen (fx en kodekombination på et tastatur).

Jeg har ikke smart-lås idag. Det skyldes dog primært, at der ikke rigtig findes nogle ordentlige låsesystemer, som passer til vores døre, hvor man skal trække op i håndtaget før man kan låse. Selvfølgelig kan man sige, at jeg står alligevel ved døren, så det betyder ikke så meget om jeg lige skal gøre den del manuelt. Men huset har flere døre. Og hvis det skal være smart, så skal jeg jo netop ikke rende rundt og hiver op i dem alle inden. Det skal smart-låsen sørge for at gøre. 

Mht alarm, så har jeg alarm, næsten beskrevet som foroven.
Ved siden af dette arbejder jeg lidt med en alternativ skald-sikring. Alternativ fordi jeg overvejer at lave en form for sensoren overvågning uden for huset, som indrammer hele huset ind ca. 10-20cm fra huset. På den måde vil skald-sikringen aktiveres, hvis nogen bare bevæger sig tæt nok på huset.
Den type skald-sikring betyder, at man faktisk både kan have døre og vinduer åbne hvis man vil, uden at alarmen aktiveres.
På den anden side, så stiller det en udfordring omkring frakobling af alarmen, hvis man kommer udefra. Dvs. skal-sikringen skal derfor kun bruges når man er hjemme. IKKE når man er ude. 

Hvis jeg nogensinde kommer i mål med det, så skal jeg nok skrive lidt om det et eller andet sted Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu