recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 1011121314>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 21:14
Hvis tyven vil ind, kommer han ind uanset tyverisikringer. Det eneste der effektivt hindrer at han render med noget, er en tågekanon! I løbet af et split sek kan han ikke se en hånd for sig, og vil uvægerligt søge mod at komme ud så hurtig som muligt. En tågekanon er godt nok en effektiv tyveribeskyttelse.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 21:54
Korrekt. En tågekanon er nok den mest effektive komponent.
En tågekanon er til gengæld også en forholdsvis dyr komponent. Både i indkøb men også i drift. Selvfølgelig kan det ikke gøres op i pris, hvis tyven suser afsted med noget der ikke kan dækkes. Men det er værd at tage med. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 22:31
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2018 kl. 23:47
5000,- er da til at leve med. Det er dog ikke umiddelbart tydeligt, hvor mange m2 den dækker. Udover det, så er der ikke batteri backup i den, hvilket der har været i de andre jeg har kigget på. De ligger på 7-9.000 kroner for ca. 25 m2.

Til de priser, og ikke mindst hvordan de dækker, der skal man altså tænke sig lidt om, om investeringen er god. Hylen, blink med lyset, nabohjælp osv, det kan være mindst lige så effektivt til, at tyven vælger at forlade stedet, ligesom hvis der sad en tågekanon.

Men det er ikke et punkt jeg ved så meget om. Har læst lidt artikler, og har en en kollega som fik det installeret. Det koster ham en stor sum, (12K mener jeg). En sum han var villig til at betale, kort tid efter han havde indbrud, og hvor man sandsynligvis er mere modtagelig til nærmest at betale for hvad som helst.

Mht til at købe brugt, der lyder det ikke umiddelbart tiltalende. Hvordan ved man om den virker, altså uden at afprøve den?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 10:32
Jeg tror, correct me if I’m wrong, at de fleste vil betale hvadsomhelst for at slippefor den grænseoverskridende oplevelse det er at komme hjem til et gennemrodet hus, hvor alle skabe og skuffer er tømt ud på gulvet i deres søgen efter værdigenstande. Arvestykker og smykker mangler. Computere og tablets med personlige billeder og oplysninger er fjernet. Vindue/dør er brækket i stykker, eller der ligger glasskår overalt hvor de er kommet ind. Jord fra støvler på tæpper og møbler.

Jeg ville, og jeg har ingen som helst forbindelse til forhandlere eller branchen i det hele taget.
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Selvfølgelig er der miljømæssige muligheder i et smarthome.

Men vi lader os ofte forblænde at nye teknologiske muligheder.

For noget tid siden var jeg i elgiganten. En sød dame viste en ny nespresso maskine frem. Den var udstyret med Bluetooth, således at man kunne fjernstyre den. Smart tænke jeg. Nu kunne man tænde for maskinen med sin telefon. Dog skulle man lige sætte kapsel i og fylde vand på og placere koppen. Hvad var det smarte så? Jo man kunne sætte maskinen til at brygge kaffe på et bestemt tidspunkt, eller bare starte den med det samme.



For mig giver det ingen mening at fiske telefonen frem for at tænde for kaffen. Og det er på ingen måde smart.......

På samme måde skal et smarthome ikke være styret af en mobil. Jeg kan godt acceptere at man bruger mobil og tablet til indstilling og opsætning.

Man må også acceptere at de fleste mennesker ikke har interesse eller teknisk indsigt i at få forskellige systemer til at snakke sammen. Tingene skal bare fungere.

Og man skal ikke gå og vente på den næste opdatering for slukke lyset.

Ellers er jeg enig med Kandersen.



Hvis det er sådan du opfangede den samtale så er smart home IKKE for dig.
Hvis det var en Siemens espresso maskine så er den jo Netop en del af smart home som du har overser fuldstændig.. appen er en side ting. Det er home connect programmet der er smart til feks alexa, google home, athom homey osv...


Og hvor får du den fra at du skal vente på en opdatering for at ku slukke lyset?? Man skal virkelig gøre alt forkert hvis det er en problem stilling det du skriver der..

Appen er f.eks smart hvis man skal lave bestemte opsætninger og en enkelt smart home kaffe maskine står jo ikke alene.. et smart home er jo netop flere ting og ikke kun en enkelt device i sit hjem.. jeg bruger feks Fitbit flex 2 til løb.. den opfanger når jeg vågner om morgenen og står op(og det virker) og ikke kun når jeg vågner og ligger lidt.. derefter går min kaffemaskine i gang når jeg er vågen og det lys der er relevant for mig om morgenen tænder.. når jeg kører hjemmefra så fanger min nest protect at jeg jar forladt hjemme og slukker lyset og kaffemaskinen kan rense sig selv..

Det er kun en af få ting jeg har... men et smart home kræver at man kan tænke selv og ikke kun forholder sig til svadaen om at man skal have sin telefon op af lommen... Lol :)
der er nu nogle af disse smart produkter som ikke er så brugbare. Har pænt svært ved at se der smarte i min Siemens opvaskemaskine med wifi. Det er fint at den kan sende en besked når den er færdig, er ved at løbe tør for salt osv, men giver det den store værdi. Når jeg tager en ny kapsel så kan jeg jo se om æsken er ved at være tom. Det eneste smarte jeg kan komme på er denne kommando “opvaskemaskine start når strømmen er billig”
Det lyder lidt som det samme som med nespresso maskinen, hvorfor skal den kunne styres Remote ? Den kan jo ikke styres 100% remote, så går det smarte jo lidt af. Det kræver stadig at man stiller en kop under den, samt vælger en kapsel.


så lad mig give dit et eksempel.
Din vaskemaskine/tørretumbler osv osv som er på nettet er ideel til folk som f.eks har solceller eller tænke grønt.
Dvs du vasker når du producerer og ikke når du ikke producerer strøm.-
I dit "smart" home kan du netop sørge for at sætte disse ting i gang når du producerer strøm selvom du ikke er hjemme men er på arbejde som normale folk er fra 8-16 :)
og det er jo det der er hele ideen i det. eller til folk som evt skal have tøjet til at passe til når man kommer hjem så man ikke kommer hjem til tøj der er jordslået.
alle de andre små gimmicks er bare en "bivirkning" som man får med...


den med kapsel aner jeg ikke helt. De kaffemaskiner jeg tænker på er fuld automatiske.. og der bruger JEG personligt selv en kande under...

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror, correct me if I’m wrong, at de fleste vil betale hvadsomhelst for at slippefor den grænseoverskridende oplevelse det er at komme hjem til et gennemrodet hus, hvor alle skabe og skuffer er tømt ud på gulvet i deres søgen efter værdigenstande. Arvestykker og smykker mangler. Computere og tablets med personlige billeder og oplysninger er fjernet.


Den del er vi rimelig enige om. Dog ikke prisen, hvad som helst. Det afhænger meget af, hvad det er vi forsøger beskytte. 
Som sagt, så er min viden og tågekanoner ret begrænset. Men jeg kan se priser og jeg kan se det deres datablad. Når jeg holder det op imod et hus på ca. 300kvm med 10 rum, så synes jeg man skal begynde at overveje, om det er den retning man vil til den pris som det koster. Eksempel. Hvorfor fx forsøge beskytte genstande som dækkes af forsikringen, såfremt de bliver stjålet, til en højere pris en det genstandene løber op i. 
Vi er helt enige om, at uersattelige genstande ikke kan prissættes højt nok. Det er også derfor, at de der sælger tågekanoner anbefaler, at man opsætter dem der, hvor genstandene har en tilpas høj værdi. 

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Vindue/dør er brækket i stykker, eller der ligger glasskår overalt hvor de er kommet ind. Jord fra støvler på tæpper og møbler.


Den del kan du ikke undgå, heller ikke med tågekanoner. Tågekanoner kan måske begrænse denne form for skader, men ikke undgå dem. Som jeg skrev tidligere, tyvene skal nok komme ind. Derfor skal fokus ligge på, at generer dem bedst muligt, gøre livet surt for dem, når de er kommet ind. 

Vi er ikke ubetinget uenige. Men når prisen er/kan blive så høj, så er der måske andre og bedre tiltag man kan gøre, inden man klistre hele sit hjem til med tågekanoner til en prise der ligner noget nær 100.000,- kroner for mit vedkommende. 
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror, correct me if I’m wrong, at de fleste vil betale hvadsomhelst for at slippefor den grænseoverskridende oplevelse det er at komme hjem til et gennemrodet hus, hvor alle skabe og skuffer er tømt ud på gulvet i deres søgen efter værdigenstande. Arvestykker og smykker mangler. Computere og tablets med personlige billeder og oplysninger er fjernet. Vindue/dør er brækket i stykker, eller der ligger glasskår overalt hvor de er kommet ind. Jord fra støvler på tæpper og møbler.
Nej. Mange vil ikke betale hvad som helst, fordi mange vil også gerne have et hjem der føles som et hjem og ikke en fæstning. Derudover har mange heller ikke uanede økonomiske midler til at befæstige deres bolig.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror, correct me if I’m wrong, at de fleste vil betale hvadsomhelst for at slippefor den grænseoverskridende oplevelse det er at komme hjem til et gennemrodet hus, hvor alle skabe og skuffer er tømt ud på gulvet i deres søgen efter værdigenstande. Arvestykker og smykker mangler. Computere og tablets med personlige billeder og oplysninger er fjernet. Vindue/dør er brækket i stykker, eller der ligger glasskår overalt hvor de er kommet ind. Jord fra støvler på tæpper og møbler.
Nej. Mange vil ikke betale hvad som helst, fordi mange vil også gerne have et hjem der føles som et hjem og ikke en fæstning. Derudover har mange heller ikke uanede økonomiske midler til at befæstige deres bolig.

Nå det vil DU ikke. Jeg skrev heller ikke ALLE
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror, correct me if I’m wrong, at de fleste vil betale hvadsomhelst for at slippefor den grænseoverskridende oplevelse det er at komme hjem til et gennemrodet hus, hvor alle skabe og skuffer er tømt ud på gulvet i deres søgen efter værdigenstande. Arvestykker og smykker mangler. Computere og tablets med personlige billeder og oplysninger er fjernet. Vindue/dør er brækket i stykker, eller der ligger glasskår overalt hvor de er kommet ind. Jord fra støvler på tæpper og møbler.
Nej. Mange vil ikke betale hvad som helst, fordi mange vil også gerne have et hjem der føles som et hjem og ikke en fæstning. Derudover har mange heller ikke uanede økonomiske midler til at befæstige deres bolig.


Du har tydeligvis ikke forsøgt at have et indbrud i dit hjem og så kone og børn samtidig :)

Det skaber utryghed.
og selvom overvågning ikke nødvendigvis skubber tyven væk så KAN det afskræmme og uanset om det gør, så giver det en effekt overfor beboeren. de FØLER sig mere trygge, og efter et indbrud handler det i de fleste tilfælde faktisk om følelsen af tryghed.




Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg tror, correct me if I’m wrong, at de fleste vil betale hvadsomhelst for at slippefor den grænseoverskridende oplevelse det er at komme hjem til et gennemrodet hus, hvor alle skabe og skuffer er tømt ud på gulvet i deres søgen efter værdigenstande. Arvestykker og smykker mangler. Computere og tablets med personlige billeder og oplysninger er fjernet. Vindue/dør er brækket i stykker, eller der ligger glasskår overalt hvor de er kommet ind. Jord fra støvler på tæpper og møbler.
Nej. Mange vil ikke betale hvad som helst, fordi mange vil også gerne have et hjem der føles som et hjem og ikke en fæstning. Derudover har mange heller ikke uanede økonomiske midler til at befæstige deres bolig.
Nå det vil DU ikke. Jeg skrev heller ikke ALLE
Du skrev "correct me if I'm wrong" - og du tager fejl. Hvis de fleste ville betale hvad som helst, så havde de gjort det, men det har de jo ikke. Ergo tager du fejl. Du kan sagtens smide en halv million og få sikret dit hjem i hoved og røv, men det gør folk jo ikke. Jeg anser ikke lidt overvågning, sikring af vinduer og døre osv som at "betale hvad som helst".
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Du har tydeligvis ikke forsøgt at have et indbrud i dit hjem og så kone og børn samtidig :)

Det skaber utryghed.
og selvom overvågning ikke nødvendigvis skubber tyven væk så KAN det afskræmme og uanset om det gør, så giver det en effekt overfor beboeren. de FØLER sig mere trygge, og efter et indbrud handler det i de fleste tilfælde faktisk om følelsen af tryghed.
Du tager fejl. Det har jeg. Har du?
Der er selvfølgelig mange penge i at sælge tryghed og det er jo meget individuelt, hvor meget man vil betale/ofre for at (for-) sikre sig mod verden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1011121314>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu