recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 34567 14>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:


Min pointe er, at livscyklusen for IoT enheder måske bliver meget kortere en for de stand alone enheder vi kender. Og udskiftening kommer nok til at følge den komponent, der har den korteste levetid.

Så mit spørgsmål er, om det er noget andre har forholdt sig til. Hvor sikrer man sig bedst muligt på den lange bane?

Jeg har ikke forholdt mig til det, på den måde du lægger det op. Men jeg tror det nok skyldes, at jeg er blevet hjernevasket, og efterhånden har affundet mig med, at ting bare ikke længere holder ret længe, i forhold til i gamle dage. Samt det at, når der kommer nyt, så vil man gerne udskifte, uanset om det gamle fungere eller ej. 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!
PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?

Kort svar: Nej...

Langt svar:
Min kone har mere eller mindre sagt det samme hver gang nyt elektronik er kommet indenfor herhjemme.

Hvad skal vi med HUE, Sonos, Logitech Harmony, Vaskemaskine med WiFi, og senest Google Home.
Fælles for det hele er, hun ville ikke undvære det i dag, da det hele i sidste ende, giver os komfort..

Mon ikke hun også bare er sød ved dig? ☺️
Det vil jeg bestemt ikke afvise ;)
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


De ting du nævner har alle forskellige brugerinterface, meget lidt af det snakker sammen og intet af det er virkelig uundværlig.
Det er noget du misforstår, hele mit setup er integreret med hinanden, og snakker netop sammen.
Min vaskemaskine snakker sammen med Hue, eller Sonos bare lige for at bruge det nok mest "latterlige" scenarie.
Men det behøver ikke være latterligt, hvis man læser hvad jeg har skrevet tidligere.
det er kun fantasien der sætter grænser.
Min kone er yderst glad for at hun kan stå op om natten og amme, hvor at lyset er så meget dæmpet, og der kun er lys hvor det er nødvendigt, så det ikke forstyrre hende eller vores datter.og for 2 år siden da det galt vores søn.
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Det er nok bare vores familie der er ved at bevæge os den anden vej. Vi smider ud og forsimpler vores husholdning.
Nu har jeg prøvet lidt af hvert med hjemmestyring.
en 1 eksempel som oftest hurtigt giver mening er at spare strøm.
Jeg har før haft "smarte" stikkontakter, og sammen med mine PIR sensore, resulterede det i en besparelse på ca 2000 kroner om året, da mine el apparater slukkede, istedet for at gå på standby, og lyset slukkede de steder vi ikke var.
Jeg har stadig PIR over det hele, men solgte mine stikkontakter, da jeg skiftede mit system ud med noget som havde åbne API'er, og jeg indtil videre har været lidt for nærig med at købe nye stikkontakter.
Men Open Source besvarer det næste:
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Som jeg har skrevet nogle gange nu, køb produkterne som har nogle åbne API'er og evt. bruger open source communities til udvikling af deres produkter.


Redigeret af Blank - 30-August-2017 kl. 21:48
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!

Smart home handler ikke kun om at ikke ville bevæge sig. Smart home handler mest lige så meget om at spare og bruge resourcerne på en mere effektiv måde. Og ja, om at spare tid. Fx en robotplæneklipper kunne da spare mig mindst 2-3 timer om ugen. 2-3 timer jeg kunne bruge til at "lette røven" på en anden måde Wink

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år.

Det er nok ikke helt forkert. Der er folk der skifter TV hvert år, fordi der kommer et nyt, der pudsigt nok viser det samme indhold som det gamle (stort set). 

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Her er jeg til gengæld helt enig. Jeg står gerne forrest i køen, når vi skal uddele slag til dem. 
Mht til boykotte, så ser det noget mere vanskeligt ud, når alle gør det samme. Alternativet hedder ingenting. Og det er ingen tjent med. 
Det bedste ville være, hvis man kunne få nogle af de absolut mest toneangivende til at gå forrest i en standard. Desværre formår disse imbecile firmaer det heller ikke.

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?

Jo, men desværre af mange forskellige årsager. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men Open Source besvarer det næste:
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Som jeg har skrevet nogle gange nu, køb produkterne som har nogle åbne API'er og evt. bruger open source communities til udvikling af deres produkter.

Open source er desværre også smæk fyldt med ekstremt mange udfordringer, hvilket er primær årsag til at mange slet ikke kan/vil/gider bruge det. OpenHab (som du sandsynligvis kender, lyder det til), er ikke et system for hr og fru almindelig bruger. Tværtimod kræver det voldsom meget indgående kendskab til rigtig mange ting. 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det lyder smart og umiddelbart logisk. Men hvad hvis en person kommer den anden vej, samtidig med du er på vej i modsat retning? Wink
Så bytter de 2 personer plads, og PIR sensorene vil i de fleste tilfælde ikke trigge korrekt, og derfor blive ignoreret.
så systemet vil stadig tro at 1 er i køkken, og 1 er i stuen.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Derfor tester jeg pt OpenHab og zwave. 
Jeg har kun prøvet OpenHAB 1.0, som jeg ikke syntes om, er OpenHAB 2.0 blevet bedre.?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ikke nødvendigvis en skidt løsning, hvis man eksempelvis bruger en skridttæller, så synes jeg min oplevelse er at man har den på indtil man går i seng, så du kan allerede der blive sporet hvis skridttælleren konstant har bluetooth tændt.
Bluetooth er også den bedste løsning til at genkende om du er hjemme eller ej, da de fleste IP løsninger er basseret på en ping, ca. 1 gang i minuttet, og eksempelvis iPhone slukker for sin WiFi i perioder når den ikke er i brug, derfor sætter man oftest en buffer på, før man bruger IP til at genkende om man er hjemme eller ej.
derfor kan IP løsningen være mindre god til eksempelvis smart låse.

Skridttæller, mobil, armbånd, indbygget chip.. Altså sammen har i det her tilfælde alene til formål at stadfæste en persons færden. Men vi skal over i en løsning, hvor man slet ikke skal bruge noget/være afhængig af noget. Her tror jeg ansigts-genkendelse meget snart bliver langt mere aktuel.  Ja det betyder vi skal udskiftet vores PIR med kamera i stedet. Og så bruger vi kun mobil/skridttæller/armbånd osv i tilfælde af, at det primære system fejler. 

Ang bluetooth - hvordan løser du dækningen med det i et stort hjem? Jeg har tænkt meget på det, men det fungere ikke helt efter hensigten. Fx hvis jeg går ud i haven med mobilen, er det en skidt ide, at "huset" tror jeg har forladt det og evt aktivere alarmen eller andet.
udendørs har bluetooth en rimelig god dækning, og 30-50 meter er ikke uopnåeligt.
men løsningen er ganske simpel.
du skal ikke kun have 1 iBeacon, men mange.
Så udenfor sætter du 1 på hvert hjørne, det er nok til at kunne positionere dig temmelig præcist udenfor. har du en meget lang have, så sætter du 1 vandtæt iBeacon fast på et træ.
indenfor skal du så også have nogle stykker siddende.
Her skal du sætte dem strategisk, så at din mobil helst kan se 3 iBeacons af gangen, ligegyldigt hvor du er.


Redigeret af Blank - 30-August-2017 kl. 22:02
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men Open Source besvarer det næste:
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Nå men hovedpointen er at det er fandes ærgerligt at producenterne tager røven på os med alle deres lukkede "standarder". Det betyder at meget må kasseres hurtigt.
Som jeg har skrevet nogle gange nu, køb produkterne som har nogle åbne API'er og evt. bruger open source communities til udvikling af deres produkter.

Open source er desværre også smæk fyldt med ekstremt mange udfordringer, hvilket er primær årsag til at mange slet ikke kan/vil/gider bruge det. OpenHab (som du sandsynligvis kender, lyder det til), er ikke et system for hr og fru almindelig bruger. Tværtimod kræver det voldsom meget indgående kendskab til rigtig mange ting. 
Det er ikke super nemt nej, det kan vi godt være enige om.
men som udgangspunkt får du jo også elektrikeren til at lave dine el installationer.

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det, og det kan der være store fordele i, da det jo forhåbentligt er en person med erfaring som hjælper med opsætningen, og om ikke andet vil han jo som virksomhed stille en garanti for funktionaliteten, ligesom dit IHC dengang det var nyt. (Uden at jeg ved noget som helst om alderen på det)

BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det lyder smart og umiddelbart logisk. Men hvad hvis en person kommer den anden vej, samtidig med du er på vej i modsat retning? Wink
Så bytter de 2 personer plads, og PIR sensorene vil i de fleste tilfælde ikke trigge korrekt, og derfor blive ignoreret.
så systemet vil stadig tro at 1 er i køkken, og 1 er i stuen.

Hvis begge er på vej imod samme rum (fx køkkenet) fra hver sin retning, så ender de jo i et "dødt" område i køkkenet, hvis du siger PIR systemet bliver ignoreret.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har kun prøvet OpenHAB 1.0, som jeg ikke syntes om, er OpenHAB 2.0 blevet bedre.?

Kender ikke openhab1, men det siges den er blevet meget bedre.
Hvad bruger du i dag? 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

udendørs har bluetooth en rimelig god dækning, og 30-50 meter er ikke uopnåeligt.
men løsningen er ganske simpel.
du skal ikke kun have 1 iBeacon, men mange.
Så udenfor sætter du 1 på hvert hjørne, det er nok til at kunne positionere dig temmelig præcist udenfor. har du en meget lang have, så sætter du 1 vandtæt iBeacon fast på et træ.
indenfor skal du så også have nogle stykker siddende.
Her skal du sætte dem strategisk, så at din mobil helst kan se 3 iBeacons af gangen, ligegyldigt hvor du er.


Man kan de så regne ud præcist hvor man befinder sig, hvis man fx er i et område med 3 ibeacons?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2017 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det er ikke super nemt nej, det kan vi godt være enige om.
men som udgangspunkt får du jo også elektrikeren til at lave dine el installationer.

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det, og det kan der være store fordele i, da det jo forhåbentligt er en person med erfaring som hjælper med opsætningen, og om ikke andet vil han jo som virksomhed stille en garanti for funktionaliteten, ligesom dit IHC dengang det var nyt. (Uden at jeg ved noget som helst om alderen på det)


Elektriker arbejdet laver jeg selv LOL
Mht til at betale sig fra det, så er det vist ret sjældent at man ser professionelle virksomheder benytte sig af open source produkter. Og så ender man med, at man skal kende nogen der kender nogen, der mod en mønt kan lave noget, uden dog at nødvendigtvis tage et seriøst ansvar for det. 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det er ikke super nemt nej, det kan vi godt være enige om.
men som udgangspunkt får du jo også elektrikeren til at lave dine el installationer.

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det, og det kan der være store fordele i, da det jo forhåbentligt er en person med erfaring som hjælper med opsætningen, og om ikke andet vil han jo som virksomhed stille en garanti for funktionaliteten, ligesom dit IHC dengang det var nyt. (Uden at jeg ved noget som helst om alderen på det)


Elektriker arbejdet laver jeg selv LOL
Mht til at betale sig fra det, så er det vist ret sjældent at man ser professionelle virksomheder benytte sig af open source produkter. Og så ender man med, at man skal kende nogen der kender nogen, der mod en mønt kan lave noget, uden dog at nødvendigtvis tage et seriøst ansvar for det. 
Men de findes *Hint* *Hint* ;)
BaaaaaH
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det.

Af ren og skær nysgerrighed. Kan du ikke prøve at liste hvilke produkter du har brugt for at gøre dit hjem. Det lyder som om du har dit hjem voldsom meget automatiseret. Så hvad har du valgt?
Bruger du fx Z-Wave, Hvilken controller styre dit smarte hjem? Har du selv programmeret controlleren og hvilket sprog er det i? 

Så engang en video med Nikolaj Sonne hvor han var hjemme ved en dansker der havde fuld automatiseret det meste i hans hjem. Men det var sådan noget gør det selv noget hvor han selv måtte lave løsninger for at integrere diverse ting og sager. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men de findes *Hint* *Hint* ;)

Vil gerne høre mere om dine hints Wink
Til top
binne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Vallensbæk, KBH
Status: Offline
Point: 435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér binne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år. 

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Vi danskerne bliver alligevel federe og federe. Så drop smart home og "let røven", når du vil tænde lyset eller lave kaffe, dit helbred og moder jord vil takke dig for det Wink

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?


Altså vi alle skaber jo et behov ud fra interesse eller nødvendighed. Det kan være du køber en båd fordi du synes det er hyggeligt at sejle, nok ikke fordi du skal sejle til arbejde, det samme gælder ved valget af bil osv. Går vi ned på elektronik niveau, så opfylder en billig smartphone nok også behovet hos mange, alligevel render børn rundt med Iphone 6s nu, og snart Iphone 7, når mor nu skal have en 7s.
Så jeg tænker ikke vi skal kigge på hvad der er livsnødvendigt når vi snakker om dette, men hvad vi selv synes er smart og interessant. Min gamle far kunne ikke se ideen med HUE da jeg købte det, men lå selv på knæ hvergang de skulle på ferie for at sætte tænd og sluk ure op. Dette er jo nemt med HUE, og det har han nu. Så vores grænser rykkes hele tiden, nogen er "first movers" andre venter. Dem som er teknologi interesseret synes det meste er fedt, og tror de fleste som har læst tråden her, er inspireret til nye og andre ting man kan, og det er vel det som trigges hos os. Det fede er jo så, når det design mæssigt går i et med funktion og komfort, og det er her udfordringen ligger. For I min verden er der ikke meget smart home i at skulle have en APP til at tænde HUE lys og APP til rødalarm, osv. Fint de kan, og typisk har de produkter der har en APP også en API så de kan tale sammen, og det er det som skaber et smarthome.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu