recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 45678 14>
Forfatter
Besked
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af binne binne skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Drop smart home og let røven!

Jeg forudser at det meste af al det issenkram i omtaler i denne tråd ender som elektronikskrot inden for 2-3 år. 

Elektronikproducenterne skulle have slag for ikke at gå sammen om én "standard" og vi forbrugere burde helt boykotte det skrammel så længe de ikke snakker sammen.

Vi danskerne bliver alligevel federe og federe. Så drop smart home og "let røven", når du vil tænde lyset eller lave kaffe, dit helbred og moder jord vil takke dig for det Wink

PS. ved godt jeg lyder som en sur gammel mand, men vil i ikke give mig ret i at der produceres sindsyg meget unødvendig lorte-elektronik i disse år?
typisk har de produkter der har en APP også en API så de kan tale sammen, og det er det som skaber et smarthome.

Ofte ja, men bestemt ikke altid desværre!
nogle eksempler (Kan have ændret sig siden sidst jeg tjekkede)

IKEA traadfri, ingen API, den er blevet reverse engineered.

ZWave (Noget er frigivet for nyligt, men ikke alt) Der findes open z wave på github som har reverse engineered ZWave protokollen, og de sørger for at blandt andet OpenHAB kan styre ZWave.
Desværre er det ikke særlig mange ZWave producenter som hjælper med at få lagt deres produkter ind i Open Z wave, så derfor er det community som står med den opgave.

Logitech Harmony har for nyligt frigivet en API, men den er stadig meget begrænset, og du skal spørge om at få adgang.
Der findes dog en reverse engineered version, som de fleste hjemmestyringsprogrammer benytter sig af.

Sonos har også kun for nyligt frigivet deres API.

Der findes også en anden form for API, som mange desværre kun tilbyder i dag.
Det er en API som ikke giver dig direkte adgang til produktet, men en API som giver dig adgang til deres cloud.
ulemperne er naturligvis en ekstra forsinkelse på en besked, eller at de en dag slukker serverne
Eller hvis man ikke er interesseret i at f.eks sine røgalarmer skal være på nettet.

Af eksempler på produkter som bruger denne form for API
Nest
Ring.com
Tado
Netatmo
Netgear Arlo
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men de findes *Hint* *Hint* ;)

Vil gerne høre mere om dine hints Wink

Jeg ved ikke om man må reklamere på den måde herinde, så hvis det har interesse, må det blive en PM
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2017 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Man kan jo betale sig fra tingene, hvis man ikke selv vil gå i krig med det.

Af ren og skær nysgerrighed. Kan du ikke prøve at liste hvilke produkter du har brugt for at gøre dit hjem. Det lyder som om du har dit hjem voldsom meget automatiseret. Så hvad har du valgt?
Bruger du fx Z-Wave, Hvilken controller styre dit smarte hjem? Har du selv programmeret controlleren og hvilket sprog er det i? 

Så engang en video med Nikolaj Sonne hvor han var hjemme ved en dansker der havde fuld automatiseret det meste i hans hjem. Men det var sådan noget gør det selv noget hvor han selv måtte lave løsninger for at integrere diverse ting og sager. 

De produkter jeg bruger, er produkter man kan købe sig til, jeg er ikke i gang med Arduino eller mysensors, med løse ledninger hængende overalt.

Jeg har en kombi af ZWave og Zigbee til PIR og Vindues kontakter.
Bruger blandt andet en del Fibaro, og Aeotec.

Controlleren er i Python og YAML (Home assistant)
Om mit hjem er voldsomt automatiseret ved jeg ikke om jeg vil mene.
Jeg bruger det der, hvor jeg synes det giver mening.
dvs. tyverialarm, pir sensorere til tænd og sluk af lys,
Varme/Kulde styring, standby forbrug og komfort sluk af alt når vi forlader boligen.
Det er det obligatoriske.
At min vaskemaskine kan snakke med mig, eller jeg kan vælge musik ved at snakke med Google Home er nice to have, men ikke nødvendig en stor komfort i hverdagen.
Jeg har også haft strømmåler på køleskabet, men jeg har efterfølgende skiftet system, og ikke fået sat måler på igen, men det er fornuftigt hvis man gerne vil advares om behov for afrimning, eller om køleskab er ved at dø.
Nogle af tingene har jeg allerede skrevet om andre steder i tråden,
Jeg gider ikke nævne det hele, men jeg har en del, men jeg har også været i "gamet" i mere en 5 år, og har haft mulighed for at prøve en del.

af hjemmebryggede løsninger, på produkter uden wifi eller API, er eet af mine næste mål at måle strømmen på tørretumbler (til besked om at den er færdig). og køleskab (igen)
og så har jeg et projekt i gang, som bliver stort indenfor dette felt.
Men ellers holder jeg mig nogenlunde til standard løsninger, da det andet er for tidskrævende og dyrt.

En anden ting som der ikke bliver skrevet så meget om, er hvordan man håndtere sin software installationer, opdateringer osv.
Det er så også et sted jeg har meget fokus, og noget jeg har brugt en del tid.

Udover det er der heller ikke mange som tænker over sikkerheden i alle disse IOT enheder.
Som jeg før har skrevet, så er mange API f.eks kun tilgengælige som cloud API, og alle enheder med WiFi, har som udgangspunkt fat i internettet.
dette er en forholdsvis stor sikkerhedsrisiko, da stortset ingen tænker på at sikre sit hjemmenetværk, så din computer snakker direkte sammen med dit Sonos og din printer, uden nogen reel beskyttelse imellem.
Dette bør også fylde en del hos forbrugerne, specielt i de her dage hvor at der nærmest kommer en ny ransomware ud 1 gang om måneden, hvis ikke mere.
Så med hjemmeautomatik og alarm, bør der også følge et godt netværk med, med firewalls imellem udstyret.
Og det behøver ikke gøre man går konkurs, og netværk, alarm (Med kamera) og hjemmestyring, kan efter behov laves for en femtedel af hvad bare alene IHC koster.


Redigeret af Blank - 31-August-2017 kl. 22:02
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Jeg har en kombi af ZWave og Zigbee til PIR og Vindues kontakter.
Bruger blandt andet en del Fibaro, og Aeotec.

Controlleren er i Python og YAML (Home assistant)


Home assistant er også Open source, og skulle have en rimelig heftig brugerflade. Desværre har Home assistant også nogle begrænsninger. En væsentlig begrænsning for mig, det er desværre den manglende binding til IHC. Jeg ved godt IHC er mest udbredt i norden (og måske primært Danmark). Men det er mig en gåde, at de der laver disse systemer, at de ikke netop fokusere noget mere på integrationsmuligheder med tunge eksisterende systemer, fremfor at fokusere på, at folk skifter hele grundfladen ud. IHC er ekstremt stærkt på mange punkter. Har man IHC, så har man en stærk grundbase, som bare lige mangler at snakke sammen med fx zwave og/eller zigbee, for at kunne fuldende og gøre det helt gennemført. 
LK kom for nogle uger siden med en ny IHC controller. Desværre fejlede de igen på integration med andre systemer. Den nye controller rummer minimalt med ændringer, så det er nærmest til grin at den blev frigivet.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Om mit hjem er voldsomt automatiseret ved jeg ikke om jeg vil mene.
Jeg bruger det der, hvor jeg synes det giver mening.
dvs. tyverialarm, pir sensorere til tænd og sluk af lys,
Varme/Kulde styring, standby forbrug og komfort sluk af alt når vi forlader boligen.
Det er det obligatoriske.


Det er også voldsomt automatiseret, i forhold til mange andre. Det er faktisk kun de tung kommercielle systemer som kommer i nærheden, fx IHC, KNX osv. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Så med hjemmeautomatik og alarm, bør der også følge et godt netværk med, med firewalls imellem udstyret.

Her ryger en stor del af forbrugerne fra. Alene kendskab til firewall/routere osv. er stærkt begrænset. Og det er et skræmmende billede, efter min mening. Omvendt er det også rimelig forståeligt, da det kan være en strid affære at sætte sig ind i, hvis man slet ingen baggrundsviden har. 

Men husk også - Open source er i sig selv en risiko, som kan medfører nogle risici din firewall ikke redder. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Og det behøver ikke gøre man går konkurs, og netværk, alarm (Med kamera) og hjemmestyring, kan efter behov laves for en femtedel af hvad bare alene IHC koster.


Mja.. På mange punkter er jeg enig. Men der er også nogle punkter hvor jeg, indtil nu, er nået frem til. At det kan godt være, at zwave kan give mig noget. Men indtil nu er det med en ekstrem blandede følelse, hvor jeg fx til tider sidder og føler, at jeg har købt et billigt kinesisk produkt, men det burde have været et produkt med en langt større kvalitet. 

Pt sidder jeg med en Aeotec Multisensor 6. Een ting er hvad jeg havde af forventinger til denne og ikke mindst zwave i sig selv, ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til. En anden er virkeligheden. Mht til at konfigurere selve enheden, der er jeg decideret rystet over det. Allerede fra produktets vejledning sidder man med en voldsom følelse af, at dette er et produkt som kræver en rimelig stor baggrundsviden. Opdatering af firmware er IKKE noget man bare lige gør. Konfiguration og kalibrering af enheden er IKKE noget man bare lige gør. Det skal gøres via en gateway og controller software, eller et specielt program, som enten koster knaster, hvis man overhovedet kan finde det. Alternativ skal man igennem et helvede med noget unix/linux noget.. Og det her er bare en lille simpel sensor. 

Så hvis en enhed som denne nærmest kræver man er nørd, vant til at kode selv, og ikke mindst med en stor baggrundsviden. Så er det lordret op af bakke for zwave, efter min mening. 

Jeg er stadigvæk ved at lære, så det er muligt jeg i den nærmeste fremtid skifter mening, eller ser mindre negativt på det. Men efter den sidste måned med dette, så må jeg erkende, at nok er IHC begrænset, men det er langt mere håndterbart end det zwave jeg har set indtil nu. Til gengæld koster det så også kassen, (IHC altså).
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 11:40
Til de der mener, at automation handler om at sidde på sin flade og ikke røre sig, er her en lille video, som både understøtter den mening, men også giver et lille indblik i, hvorfor det kaldes et smart hjem. 


Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til de der mener, at automation handler om at sidde på sin flade og ikke røre sig, er her en lille video, som både understøtter den mening, men også giver et lille indblik i, hvorfor det kaldes et smart hjem. 


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til de der mener, at automation handler om at sidde på sin flade og ikke røre sig, er her en lille video, som både understøtter den mening, men også giver et lille indblik i, hvorfor det kaldes et smart hjem. 


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.


Derfor jeg ligger vægt på at netværket skal være sikkert!
Så jo færre cloud basserede produkter, jo bedre, for så kan du have hjemmeautomatik som ikke er på internettet.
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.


Er din bolig tilsluttet internettet i en eller anden forstand, så har hackerne en mulighed. Men det er (er blevet) utopi at tænke sig et hjem isolereret fra internettet. Derfor er det mindst lige så vigtigt, at man tænker over, hvad det er man gør, og om det overhovedet er nødvendigt at gøre, eller evt kan gøres på andre måder. Det sidste indbefatter, at man ved præcist, hvad det er man har med at gøre, hver gang men tilslutter noget, uanset om det er en smartenhed eller andet.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Kommer til at tænke på et afsnit af Mr robot hvor en gruppe hacker en fuld automatisk lejlighed og fjernstyre det hele.


Er din bolig tilsluttet internettet i en eller anden forstand, så har hackerne en mulighed. Men det er (er blevet) utopi at tænke sig et hjem isolereret fra internettet. Derfor er det mindst lige så vigtigt, at man tænker over, hvad det er man gør, og om det overhovedet er nødvendigt at gøre, eller evt kan gøres på andre måder. Det sidste indbefatter, at man ved præcist, hvad det er man har med at gøre, hver gang men tilslutter noget, uanset om det er en smartenhed eller andet.

Hvis dit smart hjem ikke har nogen cloud komponenter (f.eks hvis du kun har hue, og nogle zwave enheder) så er der intet til hindre for at du har en switch til de enheder, som ikke går til din router.

Men når det er sagt, Så kan man sikre sig rimelig fint med noget fornuftigt netværksudstyr.

Jeg har mine IOT enheder på et netværk, mine windows maskiner på et andet osv. for at min windows skal kunne snakke med mine IOT enheder skal de igennem en temmelig striks firewall.

Softwaren sikre jeg også, ligesom hvis jeg har brug for at komme ind på mit netværk udefra, så er der ikke nogen direkte forbindelse, uden certifikater.

selvfølgelig kan jeg hackes, ingen tvivl om det, men jeg gør hvad jeg kan for at give hackerne en udfordring.


Redigeret af Blank - 01-September-2017 kl. 15:41
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2017 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Home assistant er også Open source, og skulle have en rimelig heftig brugerflade. Desværre har Home assistant også nogle begrænsninger. En væsentlig begrænsning for mig, det er desværre den manglende binding til IHC. Jeg ved godt IHC er mest udbredt i norden (og måske primært Danmark). Men det er mig en gåde, at de der laver disse systemer, at de ikke netop fokusere noget mere på integrationsmuligheder med tunge eksisterende systemer, fremfor at fokusere på, at folk skifter hele grundfladen ud. IHC er ekstremt stærkt på mange punkter. Har man IHC, så har man en stærk grundbase, som bare lige mangler at snakke sammen med fx zwave og/eller zigbee, for at kunne fuldende og gøre det helt gennemført. 
LK kom for nogle uger siden med en ny IHC controller. Desværre fejlede de igen på integration med andre systemer. Den nye controller rummer minimalt med ændringer, så det er nærmest til grin at den blev frigivet.
Jeg har ikke selv IHC, men medmindre at LK kryptere, så kan wireshark anbefales ;)
Alternativt, Sætte en anden controller parallelt på deres IO kort.
f.eks arduino eller mysensors, det kan gøres for nogle få hundrede kroner.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Her ryger en stor del af forbrugerne fra. Alene kendskab til firewall/routere osv. er stærkt begrænset. Og det er et skræmmende billede, efter min mening. Omvendt er det også rimelig forståeligt, da det kan være en strid affære at sætte sig ind i, hvis man slet ingen baggrundsviden har. 

Men husk også - Open source er i sig selv en risiko, som kan medfører nogle risici din firewall ikke redder. 
igen, man kan betale sig fra det.
undskyld.. man BØR betale sig fra det.
Det koster ikke alverden, og er billigere en at få ransomware på alle sine billeder af børnene osv.

Jeg ved ikke om open source er mere ramt end closed source.

Det er uhyr sjældent at f.eks Linux bliver ramt, kontra Windows.

Mange virksomheder støtter også i stor grad open source.
Microsoft, Google og intel er nogle af de store.!
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Mja.. På mange punkter er jeg enig. Men der er også nogle punkter hvor jeg, indtil nu, er nået frem til. At det kan godt være, at zwave kan give mig noget. Men indtil nu er det med en ekstrem blandede følelse, hvor jeg fx til tider sidder og føler, at jeg har købt et billigt kinesisk produkt, men det burde have været et produkt med en langt større kvalitet. 

Pt sidder jeg med en Aeotec Multisensor 6. Een ting er hvad jeg havde af forventinger til denne og ikke mindst zwave i sig selv, ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til. En anden er virkeligheden. Mht til at konfigurere selve enheden, der er jeg decideret rystet over det. Allerede fra produktets vejledning sidder man med en voldsom følelse af, at dette er et produkt som kræver en rimelig stor baggrundsviden. Opdatering af firmware er IKKE noget man bare lige gør. Konfiguration og kalibrering af enheden er IKKE noget man bare lige gør. Det skal gøres via en gateway og controller software, eller et specielt program, som enten koster knaster, hvis man overhovedet kan finde det. Alternativ skal man igennem et helvede med noget unix/linux noget.. Og det her er bare en lille simpel sensor. 

Så hvis en enhed som denne nærmest kræver man er nørd, vant til at kode selv, og ikke mindst med en stor baggrundsviden. Så er det lordret op af bakke for zwave, efter min mening. 

Jeg er stadigvæk ved at lære, så det er muligt jeg i den nærmeste fremtid skifter mening, eller ser mindre negativt på det. Men efter den sidste måned med dette, så må jeg erkende, at nok er IHC begrænset, men det er langt mere håndterbart end det zwave jeg har set indtil nu. Til gengæld koster det så også kassen, (IHC altså).

Det er helt klart et problem, men omvendt, så kan du købe dyre LK PIR sensore, som ikke kan tilpasses i samme omfang, eller ofte med samme præcision. (min sidste LK PIR havde 3 hjul jeg skulle dreje på, og var uhyr upræcis)

KNX har lidt større åbenhed, men er vidst heller ikke perfekte.

ZWave produkter plejer at frigive noget dokumentation, og plejer at være rimelig let læseligt, man skal bare venne sig til det.

Men.
At det hele er lidt besværligt kan vi nok godt blive enige om.
men grunden til at homekit, eller HUE er utrolig simpelt, er fordi de også er utroligt simple.
funktionerne er få, for kommer der for mange funktioner, så bliver det også sværere at sætte op for den almene bruger.
tænk på IFTTT, som har nogle stærke funktioner, men fejler på de selv samme begrænsninger.


Redigeret af Blank - 01-September-2017 kl. 16:00
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2017 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har ikke selv IHC, men medmindre at LK kryptere, så kan wireshark anbefales ;)
Alternativt, Sætte en anden controller parallelt på deres IO kort.
f.eks arduino eller mysensors, det kan gøres for nogle få hundrede kroner.


IHC har allerede et "åbent" interface. Med det kan man med en anelse programmering (binding) kan få direkte adgang til ind og udgange, inkl i de ekstremt stærke funktions blokke. Det er den måde Openhab fx virker. Der er bare ikke lavet en binding til Home assistant.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

igen, man kan betale sig fra det.
undskyld.. man BØR betale sig fra det.
Det koster ikke alverden, og er billigere en at få ransomware på alle sine billeder af børnene osv.


Du får aldrig hr og fru danmark til at betale for det.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men.
At det hele er lidt besværligt kan vi nok godt blive enige om.
men grunden til at homekit, eller HUE er utrolig simpelt, er fordi de også er utroligt simple.
funktionerne er få, for kommer der for mange funktioner, så bliver det også sværere at sætte op for den almene bruger.
tænk på IFTTT, som har nogle stærke funktioner, men fejler på de selv samme begrænsninger.

Seriøst? Aeotec Multisensore 6, kan du ikke engang kalibrere via et simpelt interface.. Bemærk, jeg er ikke engang nået til funktionerne i den, når jeg nævner det her. Når du endelig finder noget der kan kalibrere den, så er der mindst 2 forskellige opskrifter på, hvordan du gør det. Begge er prøvet både via Domoticz og Openhab. Begge ender i ingenting (og i øvrig ingen fejl). 
Igen - Jeg har slet ikke nævnt funktionerne. Så selvom de "andre" (Homekit og Hue) er simple, så fungere de i det mindste. Multisensor 6 fungere også. Men hvad er en sensor værd, hvis man ikke kan kalibrere den?

Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2017 kl. 05:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Seriøst? Aeotec Multisensore 6, kan du ikke engang kalibrere via et simpelt interface.. Bemærk, jeg er ikke engang nået til funktionerne i den, når jeg nævner det her. Når du endelig finder noget der kan kalibrere den, så er der mindst 2 forskellige opskrifter på, hvordan du gør det. Begge er prøvet både via Domoticz og Openhab. Begge ender i ingenting (og i øvrig ingen fejl). 
Igen - Jeg har slet ikke nævnt funktionerne. Så selvom de "andre" (Homekit og Hue) er simple, så fungere de i det mindste. Multisensor 6 fungere også. Men hvad er en sensor værd, hvis man ikke kan kalibrere den?


Hvad er det du vil kalibrere? følsomheden?
Det er config class 5 vidst.

husk at hvis den køre på batteri, så skal du vække den, før du kan programmere den.
jeg kan ikke huske om du skal triple klikke, eller enkelt på den model.

Domoticz har ellers et fremragende ZWave interface, specielt hvis du skal rode med associationer.

Noget så simpelt at sætte 2 hue pir sensore til at styre een lysgruppe, til f.eks en trappe,
understøttede HUE ikke sidst jeg tjekkede.
Det burde ellers være en simpel funktion.
BaaaaaH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu