recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dit smarthome
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dit smarthome

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 14>
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 12:52
Nej, men det var bare vand på min mølle, om at industrien svigter forbrugerne, manglende fælles standarder og at man ikke skal lade sig forblænde af oversmarte løsninger.

Det er også smart at lyset tænder/slukker når man trykker på en knap og persiennen åbner når man drejer på den. Samtidig får man lidt motion af at rejse sig fra sofaen 🙃

Peace!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 12:55
Letten - hvad er problemet?
Hvis du læser hele artiklen, så finder de faktisk frem til årsagen, samt løsning (skift til et andet systemet, Loxone).

"Husene blev oprindeligt bygget med et smarthussystem, hvor enhederne kommunikerede via elkabel. Dette viste sig at være ustabilt.

»Det viste sig at være sårbart over for produkter, som ikke overholder europæiske EMC-standarder (standard, som skal sørge for, at elektriske komponenter kan interagere, red.). "

Udover det, så finder jeg det mystisk, at komme med den konklusion. Fair nok hvis du havde sagt trådløst helt generelt, (inkl trådløst netværk). For det er det som det handler om, og ikke noget der er specifikt for smarthome systemer. Alt hvad der er trådløst kan "jammes" eller generes på anden vis. Og specielt hvis udstyr ikke overholder standarderne. 
 
Sidst men ikke mindst - Man kan sagtens bygge smarthomes der slet ikke har noget trådløst over sig. Det er i øvrigt også en af konklusionerne i artiklen. 
Så man bør simpelthen ikke lade sig skræmme af sådan en artikel. Derimod bør man tage den til sig som en lære, at sådan skal man bestemt ikke gøre det. 
Men først og fremmest, så skal man have en interesse for smarthome. Der starter de første erfaringer.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Nej, men det var bare vand på min mølle, om at industrien svigter forbrugerne, manglende fælles standarder og at man ikke skal lade sig forblænde af oversmarte løsninger.


Man skal slet ikke lade sig forblænde af noget i den her kategori, for i alt for mange tilfælde ender man ud i en stor skuffelse. Og man må også gerne være skeptisk, så længe det ikke går ud i overdrevet.

Tidligere i denne tråd smed jeg 3 film op fra Super House (mener jeg han kalder sig). Han belyser netop nogle af disse skeptiske punkter, (ja han nævner nærmest alt man bør tage stilling til). Han undgår også så vidt muligt de trådløse forbindelse. Jeg kan godt anbefale du ser de videoer, også selvom du måske ikke har den store personlige interesse.  

Edit.
Han kalder sig Super house. Og videoerne er på side 8 i tråden.


Redigeret af Kandersen - 31-Januar-2018 kl. 13:21
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 14:18
Sidst jeg skulle bruge mine persienner knækkede snoren.

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Sidst jeg skulle bruge mine persienner knækkede snoren.



Der er nok nemmere at fikse en snor, end problemer med elektronisk støj, dårlig firmware eller uens protokoller.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Sidst jeg skulle bruge mine persienner knækkede snoren.


Haha LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Sidst jeg skulle bruge mine persienner knækkede snoren.



Der er nok nemmere at fikse en snor, end problemer med elektronisk støj, dårlig firmware eller uens protokoller.

Uden tvivl.. 
Men prøv at tænk over det. Persienner med snor - Hvor mange årtier er det lige det har eksisteret? Hvor mange årtier synes du fortsat at det skal være sådan. 
For +100 år siden, der lavede mennesker mad på et komfur med bål og brand. Biler var nærmest ikke eksisterende. Mennesker døde som fluer i meget ung alder, (og sådan kan jeg blive ved).

Forestil dig alt skulle være sådan i dag, alene fordi det var "sikkert" eller begrænset, hvad der kunne gå galt. 

Udvikling og alternativer skal ikke holdes tilbage, det skal derimod gøres mere sikkert, eller mindst lige så sikkert. Fx elektrisk styret persienner kontra snor-styret. Den større sikkerhedsrisiko som der uden tvivl ikke vil kunne undgås, den skal omvendt afspejles i den mer-komfort og nemhed. Fx som at det elektrisk styret persienne risikere at løbe tør for strøm, eller den 'dims' der skal styre persiennen ikke længere kan få forbindelse. Det er den slags man skal arbejde på at minimere.
Dernæst skal man lægge et massivt fokus på den mere 'cyber'-agtige sikkerhed, så ikke uautoriseret kan få adgang til at styre det. 

Men hvis vi lever med den holdning, at alting altid skal være 100% sikkert, så lever vi ganske enkelt slet ikke. For det er fysisk umuligt at opnå.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 11:15
Sagt meget forenklet, så havde vi nok ingen klimaforandringer hvis vi var blevet ved det gamle komfur og persiennesnoren. Med den galoperende udvikling og udnyttelse af klodens resourser, nu går det stærkt når alle kineserne får købekraft til herlighederne. Det sker nok ikke i vores tid, men Jorden blir ubeboelig på sigt, hurtigere end den ellers ville være blevet.

Redigeret af Kampus - 01-Februar-2018 kl. 11:16
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 11:45
Det er ikke al teknik der er et fremskridt eller reelt nødvendigt.

Jeg vælger snoren.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sagt meget forenklet, så havde vi nok ingen klimaforandringer hvis vi var blevet ved det gamle komfur og persiennesnoren. Med den galoperende udvikling og udnyttelse af klodens resourser, nu går det stærkt når alle kineserne får købekraft til herlighederne.


Det er lidt søgt at kalde udvikling og klimaforandringer ind i samme mølle her. Udvikling har på mange måder også hjulpet på netop den konsekvens som du påpeger. Uden udvikling havde vi fx ikke haft nogle former for alternative energier. Vi havde muligvis heller ikke haft brug for det. Men pointen er, at ikke al udvikling er skadelige.  

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det sker nok ikke i vores tid, men
Jorden blir ubeboelig på sigt, hurtigere end den ellers ville være blevet.

"hurtigere end den ellers ville være blevet". Og det ved du, fordi?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Det er ikke al teknik der er et fremskridt eller reelt nødvendigt.

Jeg vælger snoren.

Hvad der er nødvendigt er på mange punker et vidt begreb og mest af alt et spørgsmål om, fra hvilken side man ser det og ikke mindst, hvad man ønsker at opnå med det. 

Eksemplet med elektriske persienner:
På min arbejdsplads (kontorbygning) har vi vel omkring et par tusinde vinduer, hvoraf 1/4 har elektriske persienner, (de som vender mod solen, når den ellers er fremme). Hvis ikke de var elektriske, så skulle man enten leve uden, eller de skal køres manuelt. I gamle dage havde man muligvis ville ansætte folk til at gøre det her manuelt, eller man vidste ganske enkelt ikke bedre, hvorfor bla folk døde som fluer. Men det koster jo også penge. Også i dag, hvis de ansatte i bygningen skal gøre det. Tid=penge. 
I stedet har man valgt elektriske persienner. 
Alternativet er ingen persienner. Ingen persienner resultere i overophedning af bygningen. En overophedning som omvendt skal køles ned rent fysisk (klima/køleanlæg). Det koster også penge, og i øvrig (som Kampus er inde på) usundt for miljøet, og samtidig arbejdsmiljøet, hvilket igen kan henføres til lovgivning på området, altså foruden den menneskelige påvirkning, der som nævnt, i gamle dage satte sig på helbredet, så folk ikke levede så længe. 

Mit eget private hjem. 
Jeg har et hus med 8 stk elektriske ovenlys vinduer siddende i ca. 4½ meters højde. Persienner/rullegardin og ikke mindst at de er elektriske på disse er faktisk ret meningsfyldt. Men manuelle persienner er en ret tåbelig ide pga tilgængelighed. 
Selvfølgelig kan man i dette tilfælde argumentere med, at det elektriske er et komfort mæssig spørgsmål. Men det er nu engang sådan, at jo nemmere noget er, desto mere bliver det også gjort. Så hvis de ikke havde været elektriske, så ville vinduerne sandsynligvis ikke blive åbnet nok, dvs udluftning. Og uden denne udluftning, så får vi mennesker omvendt et andet problem med tiden i form af vores velvære og/eller ligefrem helbred, som omvendt giver resten af samfundet problemer. 

Så spørgsmålet omkring nødvendighed bliver pludselig langt mere indviklet.

Når du vælger snoren (hvilket du gerne må), så husk konsekvensen af denne, ligesom du husker konsekvenserne af alternativerne. Det er oftest der man finder den væsentligste begrundelse for, hvornår noget er nødvendigt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2018 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sagt meget forenklet, så havde vi nok ingen klimaforandringer hvis vi var blevet ved det gamle komfur og persiennesnoren. Med den galoperende udvikling og udnyttelse af klodens resourser, nu går det stærkt når alle kineserne får købekraft til herlighederne.


Det er lidt søgt at kalde udvikling og klimaforandringer ind i samme mølle her. Udvikling har på mange måder også hjulpet på netop den konsekvens som du påpeger. Uden udvikling havde vi fx ikke haft nogle former for alternative energier. Vi havde muligvis heller ikke haft brug for det. Men pointen er, at ikke al udvikling er skadelige.  

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det sker nok ikke i vores tid, men
Jorden blir ubeboelig på sigt, hurtigere end den ellers ville være blevet.


"hurtigere end den ellers ville være blevet". Og det ved du, fordi?

Det er vist alm viden efterhånden, eller du har måske ikke oplevet Villy Søvndal med det berømte citat: “The ice is melting at the Poles”.
http://ocean.si.edu/ocean-photos/ice-melt-poles
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu