recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så sidder mit nye OLED på væggen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå sidder mit nye OLED på væggen

 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 25>
Forfatter
Besked
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Jeg håber, jeg må bryde ind med et spørgsmål vedr. ABL på OLED. 

Jeg har tidligere haft en plasma, som ved meget hvide og lyse scener tydeligt dæmpede lysstyrken pga. begrænsningerne i kredsløbet (hedder det ikke ABL?). Det var så generende, at jeg faktisk leverede skærmen tilbage. Har man ikke samme problematik med OLED? 


Det har intet med begrænsning i kredsløbet at gøre. Hvis der ingen ABL var, havde du konstant sprunget en sikring i huset, idet begrænsningen ligger i strømudtaget.

Alle OLED-modeller har ABL. LGs 2017 modeller er lidt mindre aggressive end SONY A1. Jeg ved ikke helt med Panasonic. Nogen bemærker det, andre gør ikke. Det kommer også helt an på, hvor høj lysstyrke du kører med i indstillingerne.

Jeg har ikke bemærket det på min B7.

Redigeret af A.M. - 04-Oktober-2017 kl. 10:51
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Jeg håber, jeg må bryde ind med et spørgsmål vedr. ABL på OLED. 

Jeg har tidligere haft en plasma, som ved meget hvide og lyse scener tydeligt dæmpede lysstyrken pga. begrænsningerne i kredsløbet (hedder det ikke ABL?). Det var så generende, at jeg faktisk leverede skærmen tilbage. Har man ikke samme problematik med OLED? 

Det var da en god idé.

Det er i det mindste ikke noget som jeg har observeret på det OLED som jeg har her.


Det er da positivt at høre, for det har indtil nu afholdt mig fra at købe OLED, og du er trods alt rimelig kritisk mht. billedkvalitet Wink

Jeg kunne bare læse i anmeldelserne på Flatpanels, at det var synligt på både LG B6 / B7 og især på Phillips POS9002. Enkelte nye ejere af Phillips - som kunne købes til 10.000 til åbningsfest hos Elgiganten i Tilst - oplever det som meget forstyrrende. 


Så ved man da hvor Philips har sparet...

M.v.h.
Til top
Tjald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af A.M. A.M. skrev:

Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Jeg håber, jeg må bryde ind med et spørgsmål vedr. ABL på OLED. 

Jeg har tidligere haft en plasma, som ved meget hvide og lyse scener tydeligt dæmpede lysstyrken pga. begrænsningerne i kredsløbet (hedder det ikke ABL?). Det var så generende, at jeg faktisk leverede skærmen tilbage. Har man ikke samme problematik med OLED? 


Det har intet med begrænsning i kredsløbet at gøre. Hvis der ingen ABL var, havde du konstant sprunget en sikring i huset, idet begrænsningen ligger i strømudtaget.

Alle OLED-modeller har ABL. LGs 2017 modeller er lidt mindre aggressive end SONY A1. Jeg ved ikke helt med Panasonic. Nogen bemærker det, andre gør ikke.

Jeg har ikke bemærket det på min B7.

Tak for uddybning og for at dele din erfaring! 

Jeg må ud og kigge på nogle udstillinger i butikkerne Smile
Til top
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Jeg håber, jeg må bryde ind med et spørgsmål vedr. ABL på OLED. 

Jeg har tidligere haft en plasma, som ved meget hvide og lyse scener tydeligt dæmpede lysstyrken pga. begrænsningerne i kredsløbet (hedder det ikke ABL?). Det var så generende, at jeg faktisk leverede skærmen tilbage. Har man ikke samme problematik med OLED? 

Det var da en god idé.

Det er i det mindste ikke noget som jeg har observeret på det OLED som jeg har her.


Det er da positivt at høre, for det har indtil nu afholdt mig fra at købe OLED, og du er trods alt rimelig kritisk mht. billedkvalitet Wink

Jeg kunne bare læse i anmeldelserne på Flatpanels, at det var synligt på både LG B6 / B7 og især på Phillips POS9002. Enkelte nye ejere af Phillips - som kunne købes til 10.000 til åbningsfest hos Elgiganten i Tilst - oplever det som meget forstyrrende. 


Så ved man da hvor Philips har sparet...

M.v.h.


Nej, det gør du egentlig ikke. ;)
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 13:39


....Jeg kunne bare læse i anmeldelserne på Flatpanels, at det var synligt på både LG B6 / B7 og især på Phillips POS9002. Enkelte nye ejere af Phillips - som kunne købes til 10.000 til åbningsfest hos Elgiganten i Tilst - oplever det som meget forstyrrende. 

Hvor læser du det med POS 9002 henne? Jeg mener jeg har læst det meste om det tv og er ikke faldet over den problemstilling?


Redigeret af Ehlz - 04-Oktober-2017 kl. 13:41
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 13:42
ABL? tænker i mener APL (Average Picture Level)  

Redigeret af ferrarimik - 04-Oktober-2017 kl. 13:43
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 13:49
Nej. APL og ABL er ikke det samme.

ABL (Automatic Brightness Limiter) er det kredsløb, som begrænser lysstyrken i TV'et, så strømtrækket ikke går amok. Det er rigtigt, at ABL således bliver afhængig af APL (Average Picture Level), som er andelen af hvid på skærmen, men de to ting betyder ikke det samme.

Og selvom Hother ikke har bemærket det, så ER det nu altså til stede på hans TV også. Ellers ville relæet konstant slå fra fordi strømtrækket blev for stort.

OLED-modellerne fra i år kan holde ca. 140 nits på en fuld hvid skærm. Når du kalibrerer skærmen kan du jo skrue ned for lyset på den flade du kalibrerer på (som typisk har en APL på noget ala 18%) og så vil skærmen kunne holde samme lysstyrke. I HDR sættes OLED-lys typisk til max. og så vil du opleve, at lysstyrken svinger op og ned, da peak lyser i så fald rammer næsten 800 nits på de helt små områder.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Tjald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:



....Jeg kunne bare læse i anmeldelserne på Flatpanels, at det var synligt på både LG B6 / B7 og især på Phillips POS9002. Enkelte nye ejere af Phillips - som kunne købes til 10.000 til åbningsfest hos Elgiganten i Tilst - oplever det som meget forstyrrende. 

Hvor læser du det med POS 9002 henne? Jeg mener jeg har læst det meste om det tv og er ikke faldet over den problemstilling?

Det står i anmeldelsen af PO 9002 på Flatpanels:
Under testen havde vi også et eksemplar af 65” LG B7 OLED, så vi havde mulighed for at teste side-om-side. En af forskellene, ud over Dolby Vision, er, at Philips har en mere aggressiv ABL (Average Brightness Limiter) end LG, hvilket i praksis betyder, at jo mere lys/hvid, der er i en scene, desto mere og hurtigere dæmpes belysningen i panelet. Ikke desto mindre så er POS9002 dog egnet til at stå i selv meget oplyste stuemiljøer.
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:



....Jeg kunne bare læse i anmeldelserne på Flatpanels, at det var synligt på både LG B6 / B7 og især på Phillips POS9002. Enkelte nye ejere af Phillips - som kunne købes til 10.000 til åbningsfest hos Elgiganten i Tilst - oplever det som meget forstyrrende. 

Hvor læser du det med POS 9002 henne? Jeg mener jeg har læst det meste om det tv og er ikke faldet over den problemstilling?

Det står i anmeldelsen af PO 9002 på Flatpanels:
Under testen havde vi også et eksemplar af 65” LG B7 OLED, så vi havde mulighed for at teste side-om-side. En af forskellene, ud over Dolby Vision, er, at Philips har en mere aggressiv ABL (Average Brightness Limiter) end LG, hvilket i praksis betyder, at jo mere lys/hvid, der er i en scene, desto mere og hurtigere dæmpes belysningen i panelet. Ikke desto mindre så er POS9002 dog egnet til at stå i selv meget oplyste stuemiljøer.

Ja det har jeg fundet, men jeg kan ikke finde nogle brugere der siger at det er meget forstyrrende. Jeg opfatter heller ikke nødvendigvis aggresiv ABL som noget negativt?
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:

Oprindeligt skrevet af Tjald Tjald skrev:

Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:



....Jeg kunne bare læse i anmeldelserne på Flatpanels, at det var synligt på både LG B6 / B7 og især på Phillips POS9002. Enkelte nye ejere af Phillips - som kunne købes til 10.000 til åbningsfest hos Elgiganten i Tilst - oplever det som meget forstyrrende. 

Hvor læser du det med POS 9002 henne? Jeg mener jeg har læst det meste om det tv og er ikke faldet over den problemstilling?

Det står i anmeldelsen af PO 9002 på Flatpanels:
Under testen havde vi også et eksemplar af 65” LG B7 OLED, så vi havde mulighed for at teste side-om-side. En af forskellene, ud over Dolby Vision, er, at Philips har en mere aggressiv ABL (Average Brightness Limiter) end LG, hvilket i praksis betyder, at jo mere lys/hvid, der er i en scene, desto mere og hurtigere dæmpes belysningen i panelet. Ikke desto mindre så er POS9002 dog egnet til at stå i selv meget oplyste stuemiljøer.

Ja det har jeg fundet, men jeg kan ikke finde nogle brugere der siger at det er meget forstyrrende. Jeg opfatter heller ikke nødvendigvis aggresiv ABL som noget negativt?

Enig her, har endnu heller ikke faldet over de udtalelser og har et POS9002 på vej, så håber ikke det er slemt. Er mere nervøs for deres mangel på Dolby Vision/HDR10+.
Til top
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 14:23
Jeg synes en del er begyndt at se spøgelser, når det kommer til OLED. Og det er endda fra folk som ikke end ejer en OLED-skærm.

Hothers grad af yellow tint er ikke tilfredsstillende. Det forekommer, men der sidder altså en hel del derude, som ikke har disse problemer.

Men ABL er altså ikke en fejl, og den ses yderst sjældent "in action".
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2017 kl. 14:30
Og se så bare, sagen er løst. Var forbi Panasonic Center Rødovre, hvor der hænger et 65EZ1000 med et panel så hvidt som det hvideste. så det kommer hjem til mig om nogle dage.

Opfat det gerne som reklame, for det fortjener min forhandler. Det er knageme god service.

Tak Jimmy og co.Smile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 25>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu