recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilbygning af ny stue. Et par spørgsmål…
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilbygning af ny stue. Et par spørgsmål…

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Højttalere bag Troltekt loft er ikke noget man bare lige gør. Der er en tømrer herinde, der har lavet det hos sig selv. For at lyden kan komme igennem, har han fræst ud i bagsiden af Troltekt pladen.

Jeg kan desværre ikke huske hans brugernavn. Han har lagt billeder op af udførelsen.

Det må være Fausing du mener? Jeg fandt i hvert fald hans tråd, og han skriver om det på side 48/49:

Det virker godt nok til at være en større omgang Confused
Jeg havde nu ikke forventet at det ville bliver så besværligt at få et par højttalere op i loftet...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Højttalere bag Troltekt loft er ikke noget man bare lige gør. Der er en tømrer herinde, der har lavet det hos sig selv. For at lyden kan komme igennem, har han fræst ud i bagsiden af Troltekt pladen.

Jeg kan desværre ikke huske hans brugernavn. Han har lagt billeder op af udførelsen.


Det må være Fausing du mener? Jeg fandt i hvert fald hans tråd, og han skriver om det på side 48/49:

Det virker godt nok til at være en større omgang Confused
Jeg havde nu ikke forventet at det ville bliver så besværligt at få et par højttalere op i loftet...

Yes, det er ham! Jeg mener han fandt ud af at lyden ikke kom ordentlig igennem en fuld tykkelse på Troltekt pladen.

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.

Redigeret af Kampus - 06-Oktober-2017 kl. 10:37
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.

Det er egentlig også bare det jeg gerne vil. Der var aldrig planer om at de skulle ind bag ved Wink

Men det virker til at det ikke er helt så nemt, fordi troldtekt ikke slutter helt tæt. For hvis der er en eller anden der helt 100% kan sige at det bestemt ikke er et problem så længe man bare gør det rigtigt, så er det bare det jeg gør.

Det sidste punkt jeg så bare skal have afklaret er om det giver problemer at højttalerne bliver vinklede pga loft til kip. Både ifht baghøjttalere og et sæt atmos højttalere.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.


Det er egentlig også bare det jeg gerne vil. Der var aldrig planer om at de skulle ind bag ved Wink

Men det virker til at det ikke er helt så nemt, fordi troldtekt ikke slutter helt tæt. For hvis der er en eller anden der helt 100% kan sige at det bestemt ikke er et problem så længe man bare gør det rigtigt, så er det bare det jeg gør.

Det sidste punkt jeg så bare skal have afklaret er om det giver problemer at højttalerne bliver vinklede pga loft til kip. Både ifht baghøjttalere og et sæt atmos højttalere.

Nej uanset synlig /usynlig montering skal der sidde en krydsfiner plade til at holde højttaleren + evt kabinnet. Troltekt er for porøst til at sætte noget fast i. Man kan få indbygnings højttalere der er vinklede. Om det er justerbar vinkling kan jeg ikke huske. Der var også indbygget subwoofere på det billede kan jeg huske.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alternativet er vel at sætte højttaler med rundt metalgitter synligt i loftet. Det er vel ikke værre end at sætte synlige spots i loftet.


Det er egentlig også bare det jeg gerne vil. Der var aldrig planer om at de skulle ind bag ved Wink

Men det virker til at det ikke er helt så nemt, fordi troldtekt ikke slutter helt tæt. For hvis der er en eller anden der helt 100% kan sige at det bestemt ikke er et problem så længe man bare gør det rigtigt, så er det bare det jeg gør.

Det sidste punkt jeg så bare skal have afklaret er om det giver problemer at højttalerne bliver vinklede pga loft til kip. Både ifht baghøjttalere og et sæt atmos højttalere.

Nej uanset synlig /usynlig montering skal der sidde en krydsfiner plade til at holde højttaleren + evt kabinnet. Troltekt er for porøst til at sætte noget fast i. Man kan få indbygnings højttalere der er vinklede. Om det er justerbar vinkling kan jeg ikke huske. Der var også indbygget subwoofere på det billede kan jeg huske.

I Hifiklubben fik jeg også at vide at der bare skulle sættes en plade ind bag ved hvor højttaleren så skal monteres. Og hvis det bare kan gøre det, så er det også fint med mig. Jeg kunne bare godt tænke mig en løsning der også er god, dvs at der ikke er en masse kompromiser med lyd eller udseende eller holdbarhed eller andet...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 13:08
Jeg ville indkøbe MDF plader i 120x60 cm, lave udskæring til højttalerenheder (og vinkle dem i den retning jeg ville have dem), fjerne to trodtekt plader fra loftet og montere MDF pladerne der.
MDF pladerne kan betrækkes med højttalerfrontstof i samme farve som loftet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 13:17
Det kan godt være at jeg måske har overset noget.

Men du skriver at du vil have din sofa til at stå helt op ad væggen.

Så kan du efter min mening godt droppe alt andet end 5.1, da du ikke kan placere surround højttalerene noget fornuftigt sted.

Dine surround højttalere skal sidde 90 grader ud for dine ører, for at få maksimal udbytte. Når du begynder at sætte dem i loftet, så mister du allerede en smule af positioneringen i lyden.
Du kan slet ikke få plads til decideret baghøjttalere, da de ikke kan kommer længere bagud end surround højttalerne.

Mit forslag vil være at flytte sofaen 1,5 meter frem.
Hvis du har en åbning imellem de to stuer og der er plads over åbningen. Så vil jeg foreslå at du hænger din højttaler på denne ud for det højre øre.
Din væg til venstre for lytte positionen kan fint have den venstre surround hængende i samme højde. Baghøjttalerne kan du så placere i forhold til 7.1 reference.

Hvis du går efter Atmos, så tror jeg du får svært ved at placere 4 lofthøjttalere korrekt. Så jeg ville gå efter 7.1.2 og få plads til de 2 højttalere foran og ind imod midten.

Jeg har prøvet at skitsere, ved hjælp af din tegning:




Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg ville indkøbe MDF plader i 120x60 cm, lave udskæring til højttalerenheder (og vinkle dem i den retning jeg ville have dem), fjerne to trodtekt plader fra loftet og montere MDF pladerne der.
MDF pladerne kan betrækkes med højttalerfrontstof i samme farve som loftet.

Klaus

Jeg har ingen planer overhovedet om at skulle lave noget selv. Jeg kunne godt tænke mig et ordentligt resultat, derfor holder jeg bare fingrene for mig selv Wink

Men derfor kunne det da godt være en mulighed, så må jeg bare se hvad jeg kan få håndværkerne til. Det er helt sikkert noget jeg vil have i baghovedet. 
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det kan godt være at jeg måske har overset noget.

Men du skriver at du vil have din sofa til at stå helt op ad væggen.

Så kan du efter min mening godt droppe alt andet end 5.1, da du ikke kan placere surround højttalerene noget fornuftigt sted.

Dine surround højttalere skal sidde 90 grader ud for dine ører, for at få maksimal udbytte. Når du begynder at sætte dem i loftet, så mister du allerede en smule af positioneringen i lyden.
Du kan slet ikke få plads til decideret baghøjttalere, da de ikke kan kommer længere bagud end surround højttalerne.

Mit forslag vil være at flytte sofaen 1,5 meter frem.
Hvis du har en åbning imellem de to stuer og der er plads over åbningen. Så vil jeg foreslå at du hænger din højttaler på denne ud for det højre øre.
Din væg til venstre for lytte positionen kan fint have den venstre surround hængende i samme højde. Baghøjttalerne kan du så placere i forhold til 7.1 reference.

Hvis du går efter Atmos, så tror jeg du får svært ved at placere 4 lofthøjttalere korrekt. Så jeg ville gå efter 7.1.2 og få plads til de 2 højttalere foran og ind imod midten.

Jeg har prøvet at skitsere, ved hjælp af din tegning:



Umiddelbart er det planen at sofaen skal stå mere eller mindre helt op ad væggen. Det er også derfor jeg umiddelbart var kommet frem til at lofthøjttalere var den bedste løsning, da disse så kan sidde "på linje med" siddepladserne. Det har aldrig været meningen at få 7.1. Hvis jeg har antydet det ved at jeg har skrevet baghøjttalere, så er det min fejl. Min overvejelse går lige nu på om det skal være 5.1 eller 5.1.2. Alt efter hvad der giver mening ifht det rum jeg får bygget.

Angående det med at placere right/left surround over åbning mellem stuer og over vindue ude til højre, så ved jeg ikke om det kan lade sig gøre mellem stuerne, da jeg ikke ved hvor meget plads der bliver. Yderligere, så bliver der ingen plads over vinduet ude til højre, da det bliver vindue hele vejen op til loftet, helt op til kip i en spids. (Jeg ville gerne have tegnet på min egen tegning for at illustrere, men jeg er på arbejde lige nu, så det må vente til jeg kommer hjem).

Jeg har også helt overvejet om man bare skulle gå stereovejen, og så bruge ca. de samme penge kun på fronter fronter/stereoforstærker, men jeg er bange for at jeg kommer til at savne surround/sub ved film.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 15:18
Du kan hænge sådan et par ned fra loftet til surround højttalere, på hver sin side af sofaen:



Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Du kan hænge sådan et par ned fra loftet til surround højttalere, på hver sin side af sofaen:




Hahaha den skal helt sikkert vendes med konen inden den kommer op! Tongue

Det ligner en B&W, har du et modelnavn?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2017 kl. 15:40
Det er Podspeakers the Drop fra HFK

Redigeret af Kampus - 06-Oktober-2017 kl. 15:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu