recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laptop til hobby brug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laptop til hobby brug

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Laptop til hobby brug
    Sendt: 19-November-2017 kl. 01:51
Hey!

Jeg er i den situation, at jeg skal have mig en ny laptop til hobby brug. Jeg bruger den primært til de normale hverdagsting som surf på nettet, mail og opbevaring af familie fotos, men derudover redigerer jeg også billeder på hobby niveau fra mit Canon EOS i Photoshop og After Effects, og jeg redigerer film fra mit GoPro HD kamera. Alt sammen som sagt på hobby niveau, men derfor vil jeg gerne alligevel have en god skærm, godt tastatur, god trackpad (på farten) og nem at transportere.

Jeg har overvejet en 13” MacBook Pro 2017 model med touch, men for nyligt prøvede jeg så en ThinkPad T470s og der var sgu virkelig et godt tastatur på den. Dog kan jeg tvivle på, om den er god nok til redigering af film og billeder? Det var den normale 1080p version, så ikke med den dyre skærm.

En MacBook Pro koster vel ca. 16 klik så det er mit budget. Bør jeg overveje andre modeller til mit behov?

Tak!
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Hey!

Jeg er i den situation, at jeg skal have mig en ny laptop til hobby brug. Jeg bruger den primært til de normale hverdagsting som surf på nettet, mail og opbevaring af familie fotos, men derudover redigerer jeg også billeder på hobby niveau fra mit Canon EOS i Photoshop og After Effects, og jeg redigerer film fra mit GoPro HD kamera. Alt sammen som sagt på hobby niveau, men derfor vil jeg gerne alligevel have en god skærm, godt tastatur, god trackpad (på farten) og nem at transportere.

Jeg har overvejet en 13” MacBook Pro 2017 model med touch, men for nyligt prøvede jeg så en ThinkPad T470s og der var sgu virkelig et godt tastatur på den. Dog kan jeg tvivle på, om den er god nok til redigering af film og billeder? Det var den normale 1080p version, så ikke med den dyre skærm.

En MacBook Pro koster vel ca. 16 klik så det er mit budget. Bør jeg overveje andre modeller til mit behov?

Tak!
der er lidt bedre grafik chip i mac'en. Når det er sagt. Hvis du ikke skal redigere på farten. Ville jeg klart køber en okay stationær, og en alm. Kontor bærbar, fx Lenovo ThinkPad serien til at have med på farten. Da det du laver kræver plads. Så er hunde dyr i en bærbar.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 09:45
Det er korrekt, og jeg har også overvejet om jeg skulle skaffe mig en stationær, problemet er bare, at jeg ret ofte er ude, og kan godt lide og besøge veninder osv., hvor vi redigerer sammen og lære fra hinanden.

Jeg har en veninde der også har en MacBook Pro 13" fra 2017 og hun har købt sådan en ekstern skærm til sin, som hun så bruger når hun er hjemme ved sit skrivebord, og det fungerer faktisk OK? Selvom jeg var lidt skeptisk om en MacBook Pro var kraftig nok til at trække en ekstern skærm, så gør den det faktisk ret fint.

Men jeg må jo lige tænke igen.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Det er korrekt, og jeg har også overvejet om jeg skulle skaffe mig en stationær, problemet er bare, at jeg ret ofte er ude, og kan godt lide og besøge veninder osv., hvor vi redigerer sammen og lære fra hinanden.

Jeg har en veninde der også har en MacBook Pro 13" fra 2017 og hun har købt sådan en ekstern skærm til sin, som hun så bruger når hun er hjemme ved sit skrivebord, og det fungerer faktisk OK? Selvom jeg var lidt skeptisk om en MacBook Pro var kraftig nok til at trække en ekstern skærm, så gør den det faktisk ret fint.

Men jeg må jo lige tænke igen.
Både lenovoen og macbooken kan trække eksterne skærme
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2017 kl. 12:26


Hej Chrizzy.

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg straks på hvornår du vil ønske at opgradere dit GoPro HD kamera til et i 4K?
Min mening er, at man godt kan rerigere HD på en laptop, men absolut ikke 4K.

Så jeg vil foreslå dig at kigge på en meget lille stationær med en separat skærm. Det findes nogle få kabinetter til ITX motherboards
og et fuld dobbelt størelse grafikkort.

RVZ01: Dimension 382mm (W) x 105mm (H) x 350mm (D), 14 liters

Her er et link:


Og et review med billeder:


Du skal bemærke at det vil kræve en SFX PSU, men her har SilverStone nogle gode.

Hvis du skulle følge mit forslag kan du få en god PC med en lækker skærm til en pris under dit budget.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 20-November-2017 kl. 14:14
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 13:54
Tja Carsten - det er nu faktisk ikke noget problem at lege med 4K video. - Nuuu er det nogle ganske professionelle applikationer hun snakker om, og der arbejder man temmelig ofte med det der kaldes for proxyvideo. - Altså at man rent fysisk arbejder med nedskalerede versioner af videoerne i editeringsdelen, og selve redigeringen så efterfølgende bliver påført det originale materiale. Det kan langt de fleste professionelle videoapplikationer i dag.

@Chrizzy. - Enhver bærbar kan i dag klare eksterne skærme - også i 4K. Udfordringen er hvad man laver på dem, men som jeg også skriver ovenfor, så kan man sagtens arbejde med 4K materiale på selv forholdsvis "små" (performancemæssigt) maskiner afhængig af workflow. Men workflow skal være optimeret. - NÅR det så er sagt, så er lige netop after effects så voldsomt grafikafhængigt at du vil have enorm stor fordel af så hurtigt et grafikkort som overhovedet muligt (og cpu). - havde det bare været Adobe premiere, så havde det ikke været så slemt, men after effects er decideret beregnet til effektkreation, og der kræves altså noget saft. Når det så er sagt så er Apple's egne produkter voldsomt meget hurtigere end Adobe's produkter på apple platformen, så havde du anvendt Final cut X, så havde det ikke været noget problem at bruge en mac.
en T470s kan SAGTENS klare billederne. Med mindre du render rundt med et phase One, eller hasselblad modul til kameraet og leger med 100vis af lag på de billeder. Til gengæld vil den have samme udfordring omkring after effects som en 13" macbook pro.

den er faktisk noget nær perfekt til din hobby, men det er med windows, og ikke en mac!
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2017 kl. 21:06
Hej Claus,

Tak for dit svar - beklager sent svar, men har haft lidt meget om ørerne.

Jeg er godt klar over, at jeg skal bruge Apples eget software, hvis jeg anvender en MacBook, og det har jeg også overvejet - jeg er dog flasket op med After Effects og andre Adobe Programmer, så det bliver en omvæltning at skulle lære, men alt er jo muligt.

Jeg har dog bestemt mig for, at slå koldt vand i blodet og vente med at se efter ny computer til Q1 2018 - rygterne siger jo, at den ny 8. generation af Intels CPU skulle komme ud der, altså Coffee Lake og ikke bare den hurtigere version af 7. generation der også blev kaldt 8. generation, så jeg vil lige se, hvad der sker. Derudover får jeg alligevel ikke tid til at lege med billeder i december, så kan godt vente. 

Tak for svar! 

Og ja, har set på XPS, den virker utrolig lækker designmæssigt, og er sikkert også god at arbejde med, men nej det er ikke en Mac. Dilemma Smile
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2017 kl. 13:04
Der er ingen der siger du SKAL bruge Apple's egne produkter. MAn skal bare være klar over at de er markant hurtigere end Adobe's produkter. - Men du er flasket op med after effects, og så skal du jo bare være klar over konsekvenserne. - Hvis du vil køre After Effects på en mac, så er det IKKE CPU'en der er det største problem. - Det er grafikken. Så du skal helst over i 15" MBP med diskret grafik (og diskret grafik er Alfa og omega uanset win/mac - diskret grafik=nvidia/amd grafik og ikke Intel.) 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2017 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Der er ingen der siger du SKAL bruge Apple's egne produkter. MAn skal bare være klar over at de er markant hurtigere end Adobe's produkter. - Men du er flasket op med after effects, og så skal du jo bare være klar over konsekvenserne. - Hvis du vil køre After Effects på en mac, så er det IKKE CPU'en der er det største problem. - Det er grafikken. Så du skal helst over i 15" MBP med diskret grafik (og diskret grafik er Alfa og omega uanset win/mac - diskret grafik=nvidia/amd grafik og ikke Intel.) 
Kan se du kender en del til forskellige videoprodukter.

Ved du om iMovie er godt eller dårligt på en mac mht til brug af resourcer.
Jeg benytter selv programmet til GOPRO 4K video redigering, men min gamle iMac (mid 2011)har lidt problemer med 4K video. Vil et andet program være bedre, eller er det maskinen som er for gammel / sløv.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2017 kl. 17:20
Det kommer helt og holdent an på dit "niveau" :) som basal videoredigering er det ganske fint (ikke at jeg bruger det, og min mac mini er fra 2010, så jeg har samme problem som dig :)) Men imovie kan så IKKE arbejde med proxyvideo, ej heller Gopro's eget værktøj. Så der kræves en hel del for bare at komme igennem redigeringsdelen. - Prøv at hente davinci resolve. Helt og aldeles gratis "op til 4K Video" - det koster først penge når du skal arbejde i opløsninger over 4K :) Det tager lige lidt tid at have den til at generere video'erne hvis du har mange klip, til gengæld arbejder du så efterfølgende reelt kun i 720p video indtil du skal rendere skidtet :) Det hjælper gevaldigt på "arbejdsfornøjelsen" Du kan lave alt det colourgrading, og alle de effekter du vil i stort set realtime, netop fordi du reelt kun arbejder på video der er 720p. Men al redigering bliver så efterfølgende påført dit 4K materiale når du renderer projektet.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2017 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Prøv at hente davinci resolve.

Hej.

Jeg bruger ikke MAC versionen af DaVinci Resolve. Men jeg har læst at der er forskel på den MAC version der kan hentes på iTunes og den MAC version der kan downloades fra deres egen hjemmeside.
Her er et link  til download af MAC versionen af 14.1.1:

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2017 kl. 19:36
hmmm var ikke engang klar over der var en app store udgave. - men ja den er "neddroslet" på grund af apple's retningslinjer. - så ren download fra deres egen hjemmeside. - jeg bruger den på en win-maskine, så har aldrig testet den på en mac. (min mini er sg for klejn til at lave noget som helst video på :-))
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu