recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laptop til hobby brug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laptop til hobby brug

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2017 kl. 19:22
DaVinci ser spændene ud, men også pænt advanceret.
Det ser ikke så brugervenligt ud.

Men må hellere give det et forsøg, for videoredigering på den gamle mac er lidt af en prøvelse.
En ny highend mac koster jo desværre kassen.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2017 kl. 20:22
@Lahan 
Det er såmænd ikke så slemt endda. - bare husk på følgende mantra, organiser, rediger, færdiggør. :-)

Organiser: - filer, strukturer, clips etc.
rediger: - clips, effekter, lyd, overgange etc. farveredigering
færdiggør: - rendering af det færdige produkt.

Der ligger tonsvis af tutorials på youtube på alle niveauer. - en "moderne" nonlinear editor ser sådan ud i dag. MEN - det du henter er altså også den FULDE udgave af produktet. altså et fuldt produktionsklart produkt. så ja - det skal også være liiiidt mere avanceret end imovie/gopro :-) Nå ja - og blackmagic lever jo af at lave tilbehør til softwaren :-) jeg kunne godt tænke mig at prøve at lege med det sammen med en surface studio eller bare en wireless space navigator :-)

Er selv begyndt at lege en smule med kdenlive som er KDE's default videoeditor, men som nu kan køre på win og mac også (Crash-prepared :-) ) har den installeret på en m93p tiny med ubuntu hvor det kører ret godt, men leger ikke med 4K. og på en i5-3470 med 960gtx og win10.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2017 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Der er ingen der siger du SKAL bruge Apple's egne produkter. MAn skal bare være klar over at de er markant hurtigere end Adobe's produkter. - Men du er flasket op med after effects, og så skal du jo bare være klar over konsekvenserne. - Hvis du vil køre After Effects på en mac, så er det IKKE CPU'en der er det største problem. - Det er grafikken. Så du skal helst over i 15" MBP med diskret grafik (og diskret grafik er Alfa og omega uanset win/mac - diskret grafik=nvidia/amd grafik og ikke Intel.) 

Det var også det jeg mente - at jeg godt er klar over, at Apples software er hurtigere på Apple... Det siger mine veninder i øvrigt også, men som sagt, så er jeg bare så meget mere "home safe" i Adobe AE, men er da nysgerrig efter at sætte mig 100% ind i Apples software, og ikke bare de 50% jeg har givet det en chance p.t.

Men ja, skal man over i en 15" MacBook Pro, så begynder det jo og blive lidt et andet budget, medmindre jeg kan finde noget brugt - men som sagt, så har jeg tænkt mig at slå koldt vand i blodet mht. ny computer, da jeg gerne vil se hvad der sker på CPU markedet og hvad der kommer med 8. gen. i næste år. Er det umiddelbart dumt at vente med at købe, nu hvor jeg godt ved, at jeg ikke får brug for billederedigering det næste stykke tid, og kan godt klare mig med det jeg har, eller bør jeg kigge alligevel? Selvom de nye 8. gen CPU fra Intel nu er Quad, så er en i7-7700HQ vel stadig kraftigere end i7-8550U?

Jeg ved godt, at man altid kan vente til det næste, eller til det næste, men nu er vi jo så tæt på, så kan jeg godt trække vejret lidt. Problemet er dog bare, at Apple nok er ekstremt langsomme til at komme med en ny MacBook Pro der har en 8. gen CPU fra Intel???

Måske jeg bør kigge efter en Dell XPS 15, som jo kommer med et dedikeret GFX kort, det mener jeg ikke en XPS 13 gør?

Så er spørgsmålet så igen, om Windows 10 er bedre til mit behov end MacOS eller omvendt? Det er vel mere end religion i dag end hvad der reelt set er bedst? 

Tak for svar
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2017 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

  Er det umiddelbart dumt at vente med at købe, nu hvor jeg godt ved, at jeg ikke får brug for billederedigering det næste stykke tid, og kan godt klare mig med det jeg har, eller bør jeg kigge alligevel?

Hej.

Jeg syntes at man skal vente.  Desktop Geforce GTX 1070 og 1080 er fra juni 2016. Det må snart være tid for næste serie af Grafikkort.
Og i følge Intels roadmap kommer der nye Desktop CPU'er i 2018 med op til 8 kerner og 16 tråde. Mon ikke at det vil også vil smitte af på de mobile Cpu'er.

Hilsen Carsten.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@Lahan 
Det er såmænd ikke så slemt endda. - bare husk på følgende mantra, organiser, rediger, færdiggør. :-)

Organiser: - filer, strukturer, clips etc.
rediger: - clips, effekter, lyd, overgange etc. farveredigering
færdiggør: - rendering af det færdige produkt.

Der ligger tonsvis af tutorials på youtube på alle niveauer. - en "moderne" nonlinear editor ser sådan ud i dag. MEN - det du henter er altså også den FULDE udgave af produktet. altså et fuldt produktionsklart produkt. så ja - det skal også være liiiidt mere avanceret end imovie/gopro :-) Nå ja - og blackmagic lever jo af at lave tilbehør til softwaren :-) jeg kunne godt tænke mig at prøve at lege med det sammen med en surface studio eller bare en wireless space navigator :-)

Er selv begyndt at lege en smule med kdenlive som er KDE's default videoeditor, men som nu kan køre på win og mac også (Crash-prepared :-) ) har den installeret på en m93p tiny med ubuntu hvor det kører ret godt, men leger ikke med 4K. og på en i5-3470 med 960gtx og win10.
jeg fik installeret og testet DaVinci i går.
Umiddelbart har det en masse smarte funktioner, brugervenligheden er dog ikke super god.
Jeg fik ikke proxy video til at fungere, så måtte efterfølgende youtube mig til en fremgangsmåde.
På nogle af disse videoer kunne jeg se / høre at folk med væsentligt bedre hw har samme problem med 4k. Så virker som om det er en bedre løsning at bruge DaVinci eller final cut på mac da de har disse proxy fremfor at købe en hurtigere maskine.
En hurtigere maskine er selvfølgeligt ikke en ulempe men det løser ikke problemet med 4k.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 12:59

Hej.

DaVinchi Resolve findes i to udgaver. Den ene er gratis og den anden koster 300 USD og hedder Studio.
De findes så begge til 3 platforme Mac, Windows og Linux.
Alle har mulighed for proxy.

Men hvilen GoPro bruger du, og hvilket format?
For du skal vide at den Gratis version ikke suporterer h265 på Windows.

Jeg regner selv med at bygge en ny Desktop PC i 2018, hovedsagelig til brug for DaVinchi Resolve Studio på Windows.
Til mit formål er jeg på deres forum blevet anbefalet af kigge på en AMD Threadripper CPU og et nVidea grafikkort med mindst 8 GB ram.

Så jeg forstår ikke helt, hvad du skriver til sidst 'at det ikke løser problemet med 4K'

Hilsen Carsten.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 13:55
Jeg benytter et Gopro 5 Black med 4k optagelse.

Jeg så nogle videoer hvor redigeringen også hakker når man ikke kører med proxy video.
Det var på en maskine med 32gb ram og 4gb på grafik kort.
Denne maskine var ligeså hakkende som min gamle med 1/2 GB ram på grafik kortet.
Videoen viste hvordan det kørte med og uden proxy video.

Hvad er fordelen ved studio ?

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 14:57
Fordelen ved studio= man har betalt penge for produktet. - og så er der fuld integration af plugins - det er her de gratis udgaver får udfordringer.

4K video er et problem uanset hvad, der er i høj grad også lige disk-læsningerne som man skal tænke på. Afhængig af i hvilken henseende det hakkede, så kan det meget vel være storagedelen som gør man ikke kan læse hurtigt nok. Vi taler jo ganske store bitrater, og dermed pænt store mængder data der skal læses ind - især hvis man begynder at scrubbe på tidslinjen (altså previewe med musen kørende frem og tilbage, så manuel previews igennem et 4K clip kan gøre ondt på de fleste maskiner :-))

PS - nu er det heldigvis komprimeret på forhånd men et 4K clip uncompressed ligger omkring 1GB/s som performancekrav. et 1080p uncomressed ligger omkring 220MB/s. Er begyndt at kigge på filmic pro på iphone, og den kan lave 150mbit/s video. Så begynder det faktisk at stresse en alm harddisk hvis man scrubber.


Redigeret af claus_jac - 28-November-2017 kl. 15:03
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 15:06


Hej.

Jeg fik Studie versionen med, da jeg købte et Black Magic Video Kamera, men jeg vil sige at den giver flere hardware muligheder, som for eks 2-4 grafikkort osv.

Men en af forskellene er dekodning af mp4. I den gratis version bruges en ældre freeware decoder mens
der i Studie versionen bruges en mp4 decoder som Black Magic har købt licens til.

Godt at høre at du fandt en god youtube video. I mens har jeg fundt Reference Manualen. Fra side 118 - 125 står om proxy filer:


Hilsen Carsten.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 15:20
OG jeg undskylder Chrizzy - det er vist et stykke ude over din tråd nu.

Hvad angår det med at vente. Tja der kommer altid en sporvogn og en pige til. (jup bor i århus!) Du kan vente dig selv til døde, men vær opmærksom på at en i7-7700hq er en strømsluger af rang. får du sådan en fætter i kassen, så vil du kunne høre blæsevejret fra din computer. når du begynder at arbejde. Og jo der kommer en ny "sø" på et tidspunkt en gang næste år. men jeg har på fornemmeren intel kommer til at holde hesten en smule. Med AMD's genfødsel, så har intel opdaget de måske ikke har helt det forspring de tidligere havde, og jeg kunne godt forestille mig at de liiiige skal hen og revurdere situationen en smule inden de smider næste generation på gaden. Af ren og skær frygt for at tabe det umiddelbare kapløb. (og Apple har i forvejen AMD grafikkort i deres maskiner, så det kunne også meget vel være der pludselig kommer amd i æblemaskinerne.)

men en i7-8550u er faktisk utroligt tæt på i7-7700hq i performance. vi taler en 8-900 på cpubenchmark.net (hvilket så ikke giver en tøddel info om hvordan den fungerer til videoredigering). De har lige mange kerner/tråde, der er dog lidt ting internt omkring båndbredde og deslige som taler mod at de skulle kunne performe lige så godt, https://ark.intel.com/compare/122589,97185 men næppe noget du vil kunne mærke i nævneværdig grad.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 16:46

Hej Chrizzy.

Jeg vil godt uddybe, hvorfor jeg syntes at det er en god ide at vente. En af måderne at finde ud af hvike nye CPU'er der kommer er at læse Release Notes for dianostic software. Her er nævnt en mobil i9-8950HK med 6 cores:



Og ny Desktop:



Er anden ting jeg syntes at du skal vide er at der kommer nye desktop iMac PRO maskiner til december:


Men jeg er bange for at du syntes, at de er meget dyre.

Hilsen Carsten




Redigeret af csell - 28-November-2017 kl. 16:48
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2017 kl. 17:08

Hej Lahan.

Jeg kan godt forstå alle dine spørgsmål, men jeg tror at det rigtige er, at foreslå dig at læse de relevante afsnit af DaVinci Resolve 14 Configuration Guide:


Den har desværre mange gamle afsnit fra de forrige generationer. Men den vil give dig en  grundlæggende viden om f.eks hvor vigtig nok PCI-e Lanes er.

Og så vil jeg citere hvad Peter Chamberlain fra Blackmagic Design skrev om AMD Threadripper. Han er Product Magager for DaVinchi Resolve:

'I plan to update the Config guide to inc the AMD Threadripper as we now have one here are as the note says, performance looks ok.'

Hilsen Carsten



Redigeret af csell - 28-November-2017 kl. 17:11
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu