recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny harddiskoptager: Hvilken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy harddiskoptager: Hvilken?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 21:37
Hej eXeel,

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Og jeg vil langt hellere have kvalitet, jeg ved hvor jeg
har, end noget der kan lidt ekstra, men som der så er mange
dårlige erfaringer med.

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...

Jeg har svært ved at se din løsning med en analog HDD/DVD optager fungere - måske speciel for den lidt ældre generation

Hvis du forventer at kunne bruge DVB-C tuneren i TV'et, skal du være opmærksom på
  1. Dit TV skal være tændt på den rigtige kanal når du starter optagelse (du kan dog godt slukke TV'et efterfølgende - altså når optagelsen er i gang).
    Det betyder også at der *ingen* timer-mulighed er med den løsning(!) - og den dermed bliver svær at anvende i praksis (ferie mv.)
  2. Optager og TV skal være forbundet med Scart for at der kan optages fra DVB-C tuner i TV'et (står beskrevet i manualen til TV'et).
Jeg mener ikke det nødvendigvis er et problem at bruge Scart til forbindelsen mellem TV og HDD/DVD optager så længe du alligevel kun ser SD kanaler - optagelsen sker, uanset Digital /  Analog forbindelse, i SD opløsning (det gælder også på DVB-C optagerne).
Med hensyn til opskalering, skal du ikke se så meget efter optagernes evner i den henseende - de fleste TV klarer opgaven langt bedre, så lad dit/dine forældres TV klare det!

For mig at se vil en bedre løsning, med den analoge HDD/DVD optager, være at have en ekstern DVB-C modtager med timermulighed (jeg tvivler lidt på at Samsung SMT-H3106 har den mulighed). Fordelen med en timer på DVB-C modtageren er, at HDD/DVD optageren kan sættes til at afvente at DVB-C tuner udsender signal - og optagelsen dermed kan sættes i gang. Måske andre har erfaring med dette og forslag til konkrete DVB-C tunere!?

Jeg synes dog ikke helt du skal afskrive Yousee HD optageren - du kunne jo give den en chance en måneds tid, for derefter at købe den eller returnere den.

/Lars


Redigeret af laursen - 01-Oktober-2009 kl. 21:39
Redaktør, recordere.dk
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 22:28

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Hvorfor buggy? Min Vantage HD8000C ( http://www.vantage-digital.de/index.php?a=produkte&pid=1 01) er ikke mere buggy end min analoge Pioneer DVR-433H HDD-recorder.

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...

Jeg ventede et stykke tid på min HDTV-receiver ovenfor, og i det tidsrum så jeg på det analoge signal på mit TV (50" Pioneer KRP-500A). Jeg kom fra et 28" B&O MX6000, så jeg havde ret lave forventninger til analogt TV på så stor en skærm. Men jeg blev super positivt overrasket - det stod mindst lige så "ugrumset" som på MX6000'eren, selv taget langt større skærm i betragtning - og den havde et langt mere naturligt billede. Så fik jeg mulighed for at se digital TV, og jeg vender ikke tilbage. Det er bedre, og nu ser analogt sløjt ud - selv de digitale kanaler med ringe kildemateriale (hvilket desværre er ret mange af dem) ser bedre ud end en ret god analog (sammenligningn besværliggøres en smule af at fejlene er forskellige i de to signaltyper).

Og MTV HD (som jeg kan modtage gratis af én eller anden årsag) står bare rigtigt fint. Men når DR tager sig sammen og sender noget der er optaget i ordentlig kvalitet, så står det næsten lige så godt som MTV HD. Så, som det er sagt så mange gange før, så er kildekvaliteten langt vigtigere end den absolutte opløsning på signalet.

Men, har du set digital på en fladskærm, vil du ikke have analogt igen.

Mvh Steen



Redigeret af Sschmidt - 02-Oktober-2009 kl. 06:48
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Betjeningsmæssigt og editeringsmæssigt er en HDD-recorder bedre end en PVR, som blot kan gemme udsendelser, altså ikke noget med at klippe reklamerblokke ud mv.

Jeg kan sagtens editere i det jeg har optaget på min PVR (klippe-klistre). Og den kan optage 2 DVB-C kanaler af gangen (3, hvis de ligger rigtigt frekvensmæssigt, men der er kun to tunere). Og så er der en 1 TB harddisk i, og optagelser kan tages ud af maskinen med et USB-kabel til PC eller via en ekstern USB-disk. Via samme interface kan man også ligge filer maskinen, som så kan afspilles. Og den kan via netværk kobles til DLNA-servere. EPG fungerer rigtigt godt derpå, men der er lidt bøvl med at få den til at fatte æ, ø & å, selvom der er dansk sprog på den.

Og den er absolut lige så simpel at betjene som min tidligere analoge HDD/DVD-optager (Pioneer DVR-433H).

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

I dit tilfælde, hvor du vil optage analogt fra yousee, er du ligeså godt tjent med din gamle 710'er, da det eneste der stort set er sket siden, at tunerne nu også inkludere DVB-T, men hvad vil du bruge det til?

Jeg tror ikke man skal vente på deciderede HDD-optagere. Der findes jo allerede nogen (endda BD-optagere), men de kommer ikke til DK foreløbigt, da der angiveligt er bøvl med licensforholdene omkring det optagede.

Køb en PVR, og se dig ikke tilbage. Kan du undvære Yousee's services som Cinema, Start Forfra og Arkiv, så er der langt stærkere produkter på markedet. De er ikke perfekte, men det bedste man kan få lige nu (medmindre du ligger nørde-mængder af timer i at sætte en HTPC op). Jeg er svagstrømsingeniør, og meget IT-kyndig, men jeg gider ikke bruge den tid, der er nødvendig, for at komponere mig den perfekte HTPC. Jeg er 95% af vejen med min PVR.

Mvh Steen

Den lyder bestemt interessant og meget anvendelig. Nu har jeg jo Yousee boks, dog den uden harddisk og ikke mindst blæsere (gider dem ikke), og har en gammel Sony 910 HDD-optager, og som du skriver senere, når man har set digital gider man ikke rigtig analog mere-

mvh Christian
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 23:06
Blot en kommentar til det med det analoge....

Det er jo ikke analog udsendelser i PAL B/G format eXeel planlægger at optage - men DVB-C signaler, overført med analog S-Video el. RGB signal-type. Jeg mener derfor ikke I helt kan sammenligne en analog udsendt og optaget udsendelse gennem HDD/DVD optagerens tuner, med det RGB signal eXeel stiler efter her.

Jeg har selv imponeretnde god (Yousee) analog signal-kvalitet, men kan selvfølgelig stadig godt se visse forbedringer med det digitale signal (primært skarpheden). Dog er der, som nævnt, mange andre kedelige gener ved det digitale - så jeg planlægger at vente og se Sony's RDR-DC serie an...

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
eXeel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 23:52
Radiomanden,
Ja, det bliver evt. et problem med det opscalede analoge
signal.

E. Larsen,
Panasonic DMR-EX88EN-K er i en helt anden prisklasse, og
udover større harddisk kan jeg ikke lige læse mig til
hvad den mere kan... Tror det er mere end jeg har brug
for, men tak :)

laursen,
Det skal lige gøres klart, jeg tænker ikke på at bruge
710'eren permanent. Men den kan måske gøre, jeg kan vente
et år eller to og se på, hvornår HDD recievere kommer ud
med DVB-C tunere til en god pris.

Mine forældre har dog kun en VHS optager og har også lige
købt et 42" X10 TV, så derfor skal de vælge om de vil
have Yousee boksen eller HDD optager. Og jeg hjælper dem
med at finde frem til, hvad der er bedst for dem.

Det med at bruge TVets DVB-C tuner til at optage digitalt
på HDD recorderen, det regner jeg slet ikke med at gøre.
Det er for kompliceret. Så det er enten et analogt
optaget signal, eller at købe Yousees boks til dem.

Skal og kan jeg slå opskalering fra i HDD recorderen,
eller sørger "setuppet" selv for at bruge TVets hvis det
er bedst?

God idé med at prøve at leje Yousee boksen for en måneds
tid, men kan man bare det? Og der eri kke andre udgifter
end lejen? Så er det jo en meget god mulighed, for at
finde ud af det.

Sschmidt,
Du linker til en bil, forstår ikke :) Yousee boksen har
det med at blive meget laggy i kanalskifte funktionen for
nogle, samt program guiden på den har nogle også oplevet
var meget ukomplet og mangelfuld. Dermed "buggy".

Kan godt forestille mig, at vænner man sig først til
digital, kan man ikke nøjes med analogt :)
Problemet er, at vi jo ikke behøver noget for at kunne se
digitalt, da der er tuner i TVet. Så det er kun
optagelserne, hvor vi må nøjes med analogt. Og så ofte
optager de måske heller ikke.
Det gør jeg dog, 90% af det jeg ser er optaget. Så for
mig bliver det måske noget bøvl og spild af mit tv...

laursen,
Ved ikke om jeg forstår dig ret. Fordi jeg får digital
ind gennem tv'et, siger du så at det optagede "analoge"
signal bliver bedre end rent analogt? Eller hvordan skal
jeg forstå dig?

Hvad er dit bud på en tidshorisont for en god digital HDD
recorder til max 3.000 kr?

Redigeret af eXeel - 01-Oktober-2009 kl. 23:53
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 03:11
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej eXeel,

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Ja, det lærte jeg i dette topic, men valget står mellem en
buggy digitaloptager, og så en velfungerende analogoptager.

Og jeg vil langt hellere have kvalitet, jeg ved hvor jeg
har, end noget der kan lidt ekstra, men som der så er mange
dårlige erfaringer med.

Jeg er dog ikke klar over hvor meget dårligere signalet er.
HDD optagerne kan jo opskalere signalet, så hvor grimt
bliver det lige? Aner det ikke...

Jeg har svært ved at se din løsning med en analog HDD/DVD optager fungere - måske speciel for den lidt ældre generation

Hvis du forventer at kunne bruge DVB-C tuneren i TV'et, skal du være opmærksom på
  1. Dit TV skal være tændt på den rigtige kanal når du starter optagelse (du kan dog godt slukke TV'et efterfølgende - altså når optagelsen er i gang).
    Det betyder også at der *ingen* timer-mulighed er med den løsning(!) - og den dermed bliver svær at anvende i praksis (ferie mv.)
  2. Optager og TV skal være forbundet med Scart for at der kan optages fra DVB-C tuner i TV'et (står beskrevet i manualen til TV'et).
Jeg mener ikke det nødvendigvis er et problem at bruge Scart til forbindelsen mellem TV og HDD/DVD optager så længe du alligevel kun ser SD kanaler - optagelsen sker, uanset Digital /  Analog forbindelse, i SD opløsning (det gælder også på DVB-C optagerne).
Med hensyn til opskalering, skal du ikke se så meget efter optagernes evner i den henseende - de fleste TV klarer opgaven langt bedre, så lad dit/dine forældres TV klare det!

For mig at se vil en bedre løsning, med den analoge HDD/DVD optager, være at have en ekstern DVB-C modtager med timermulighed (jeg tvivler lidt på at Samsung SMT-H3106 har den mulighed). Fordelen med en timer på DVB-C modtageren er, at HDD/DVD optageren kan sættes til at afvente at DVB-C tuner udsender signal - og optagelsen dermed kan sættes i gang. Måske andre har erfaring med dette og forslag til konkrete DVB-C tunere!?

Jeg synes dog ikke helt du skal afskrive Yousee HD optageren - du kunne jo give den en chance en måneds tid, for derefter at købe den eller returnere den.

/Lars


Det forstår jeg ikke. Jeg har også en ældre RDR-HX910 Sony recorder, som jeg havde tænkt mig at bruge via Yousee. Jeg havde forstået det således, at nu hvor yousee sender både det analog og det digitale signal  i antennekablet, at jeg så "bare" kunne smide antenne kablet i recorderen, og derfra videre op til LCD TV'et?! Og så optage analog signaler jeg alt har kunnet?

Det med scart stikket er da kun ved playback det bruges, eller?

For mig at se, skulle der ikke være nogen forskel på analog timer optagelse nu, og så før da vi kun havde analog i byen, eller har jeg misforstået noget.. så bliver jeg ked af det :-)

En anden ting er, at jeg snakkede med en radio og TV mand som sagde, at godt nok bliver analog optagelsen som skal vises/opskaleres på digitalt TV værre, men det er altså ikke direkte grimt at se på (alt er jo relativt afhængig af hvem man snakker med, og hvor kritisk man er). Der er jo også diverse støjfiltre indbygget i digitale TV'er, til at fjerne det værste støj, eller?

Hvis man ikke kan optage uden at TV'et skal være tændt, og på samme kanal... så bliver jeg meget ked af det

moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 06:56

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Sschmidt, Du linker til en bil, forstår ikke :)

Det med linket forstår jeg ikke, men det er redigeret nu, og det virker hos mig. Men under alle omstændigheder kom du ind på siden, og burde have været i stand til selv at finde HD8000C via sidens produktmenu.

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Yousee boksen har
det med at blive meget laggy i kanalskifte funktionen for
nogle, samt program guiden på den har nogle også oplevet
var meget ukomplet og mangelfuld. Dermed "buggy".

Hvorfor bliver du ved med at fokusere på den Yousee kasse, når jeg viser dig et alternativ der ikke er buggy?

Oprindeligt skrevet af eXeel eXeel skrev:

Kan godt forestille mig, at vænner man sig først til
digital, kan man ikke nøjes med analogt :)
Problemet er, at vi jo ikke behøver noget for at kunne se
digitalt, da der er tuner i TVet. Så det er kun
optagelserne, hvor vi må nøjes med analogt. Og så ofte
optager de måske heller ikke.
Det gør jeg dog, 90% af det jeg ser er optaget. Så for
mig bliver det måske noget bøvl og spild af mit tv...

Det har ikke noget at gøre med om man vænner sig til digitalt - har du set det én gang ved du hvad du går glip af. Men det er op til dig selv, alt hvad der skal siges er skrevet i denne tråd, jeg har ikke mere at bidrage med.

Mvh Steen

Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 07:05

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Blot en kommentar til det med det analoge....

Det er jo ikke analog udsendelser i PAL B/G format eXeel planlægger at optage - men DVB-C signaler, overført med analog S-Video el. RGB signal-type. Jeg mener derfor ikke I helt kan sammenligne en analog udsendt og optaget udsendelse gennem HDD/DVD optagerens tuner, med det RGB signal eXeel stiler efter her.

Det er da ikke simplere at have to kasser (DVB-C receiver + analog HDD-recorder) end én (PVR). Det er sikkert heller ikke billigere. Og så er du afhængig af at DVB-C receiveren har et rigtigt godt analogt output (min PVR er klart bedst på HDMI, skulle jeg bruge analog out, ville det give mig lige så godt billede at optage det analoge antennesignal fra starten).

Og ja, man går glip af meget ved at bruge det analoge signal; der kan være noget med aspect ratio, men helt sikkert kvaliteten (også ved fremvisning), samt muligheden for HDTV.

Jeg så kun to valgmuligheder da jeg skulle beslutte mig om samme for 1 måned siden: leje en Yousee 3126 eller købe en PVR. Det sidste var klart den bedste løsning for mig, men nu betød prisen heller ikke det store...

Mvh Steen

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Jeg har også en ældre RDR-HX910 Sony recorder, som jeg havde tænkt mig at bruge via Yousee. Jeg havde forstået det således, at nu hvor yousee sender både det analog og det digitale signal  i antennekablet, at jeg så "bare" kunne smide antenne kablet i recorderen, og derfra videre op til LCD TV'et?! Og så optage analog signaler jeg alt har kunnet?

Det har du forstået korrekt.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Det med scart stikket er da kun ved playback det bruges, eller?


Ved playback og hvis man vil optage på recorderen fra tv'ets tuner i stedet for at optage fra recorderens egen tuner.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

For mig at se, skulle der ikke være nogen forskel på analog timer optagelse nu, og så før da vi kun havde analog i byen, eller har jeg misforstået noget.. så bliver jeg ked af det :-)


Nej der er ingen forskel, hvis du bare vil optage fra analoge kanaler som før. Forskellen er der kun, hvis du vil optage fra digitale kanaler.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

En anden ting er, at jeg snakkede med en radio og TV mand som sagde, at godt nok bliver analog optagelsen som skal vises/opskaleres på digitalt TV værre, men det er altså ikke direkte grimt at se på (alt er jo relativt afhængig af hvem man snakker med, og hvor kritisk man er). Der er jo også diverse støjfiltre indbygget i digitale TV'er, til at fjerne det værste støj, eller?

Det er selvfølgelig en smags-sag og afhænger af kildemateriale og skærm, men resultatet kan være ganske godt. Det bliver dog ikke ligeså godt som med et digitalt signal og godt kildemateriale.

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Hvis man ikke kan optage uden at TV'et skal være tændt, og på samme kanal... så bliver jeg meget ked af det

Der er ingen grund til at blive ked af det; her får du lige en småkage og et glas saftevand!
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
eXeel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 16:22
Yousee 3126 troede jeg var Yousee Boksen, og troede Yousee
boksen var en PVR. Men så misforstår jeg nok PVR?

Mine forældre skal have to bokse alligevel, da en Yousee
boks ikke har DVD drev, hvilket en recorder har.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 16:52

 

 En Samsung 3126 og en DVD afspiller, så har man hvad der skal bruges.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 En Samsung 3126 og en DVD afspiller, så har man hvad der skal bruges.

Hvad så med DVD kopi?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu