recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LBA75 - hjemmebio projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LBA75 - hjemmebio projekt

 Besvar Besvar Side  <1 2425262728>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Nej, jeg har faktisk ingen erfaring med de "Acoustic Weaves" andet end her fra siden. De skulle evt montres lidt ud til siden skråt bag fronthøjtalerne for at bryde lidt på den pudsede murstensgavl.......ikke ret bag....... altså mere mellem venstre front / center og højre front / center.

Tror "acoustic Weaves" skal monteres umiddelbart der hvor lydbølgerne ramme første gang - ellers er der ikke den store effekt - men det må de være nogle der har størrer erfaring i?
Iøvrigt lidt i tvivl om hvor stor effekt de har i det hele taget. Egentlige diffusorer har vist større effekt.
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 14:08
Hej, hermed en lille billede update:










Redigeret af LBA75 - 28-Januar-2010 kl. 19:49
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 14:02
Hej

Tak for jeres svar!

@Nikodk: 
Nej, jeg har faktisk ingen erfaring med de "Acoustic Weaves" andet end her fra siden. De skulle evt montres lidt ud til siden skråt bag fronthøjtalerne for at bryde lidt på den pudsede murstensgavl.......ikke ret bag....... altså mere mellem venstre front / center og højre front / center.

Tjaaaa, koster vel ikke mange basser at fuge......skal se om jeg når det?

Gulv....yep, ville gerne have gulvtæppe på hele gulvet, men for helhedens skyld igennem hele hytten, så bliver der monteret aske plank......men der kommer et tæppe mellem sofa/højtalere.


@Vijnana:
Ville helst have fastramme selv.....billigere, bedre og større....specielt fordi de kassetter til rullelæreder tager meget plads oppe under mit skrå tag!!
Problemet her er at der nok skal monteres en fladskærm på væggen under vinduet, så det bliver ikke smart med fastramme Tongue
Skal dog se om jeg ikke kan overbevise fruen om at den 42" Pioneer skal hænge i soveværelset i stedet for, så jeg kan klemme et 100" fastramme ind....Wink

Angående pris, så skal du da bare spørge.....kan dog ikke give dig et bud på prisen for selve overetagen, da hele dette projekt jo også omfatter genopbygning efter branden....så dette er meget mere omfattende end udnyttelse at tagetagen og dermed også dyrere.....snøft!!!


@ Anima
Tak for dit svar, hvis ikke de bliver fastramme, så skal jeg tage dit råd med i overvejelserne. Dog ryger noget af WOW effekten lidt med et mindre lærred....men vel hellere det end et bulet der ikke er til at kigge på?



Mvh
 


Redigeret af LBA75 - 27-Januar-2010 kl. 14:03
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 22:15
2) ved ikke hvor meget forskel det giver at fuge, men så dyr er akrylfuge jo heller ikke, så det er da bare om at gøre det. 

kan du ikke lokke lillemor til I skal have et lækkert tæppe deroppe istedet for trægulve - det giver en meget mere hyggelig stue for hende, hvor hun kan gå med bare fødder (og du får meget bedre lyd)
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 20:49
Spændende projekt. Går selv og drømmer lidt om at fået lavet en lignende overetage med dedikeret hjemmebio. Det er dog min erfaring at man få størst glæde af at være lidt "ubeskeden" og gå til opgaven med passion selvom det måske bliver dyrere end  først planlagt. Køb et rigtig godt - og ikke for lille lærred når du nu har pladsen. i hejmmebio handler det meget om wow effekten. Med fastrammelærred får du mest for pengene.
 
Ved ikke om det er for upassende at spørge om hvad budgettet er for at få lavet sådan en overtage - bare så'n circa. Og hvor lang tid skal man regne med at byggeriet tager?
 
mvh
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 18:24
1) Mindre med tabtension
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Lige to spørgsmål til jer!!!

1) Hvornår anser I tab-tension for at være et must.... Da jeg skal have bio på en tagetage med skråtag, så begrænser det altså lærreds størrelsen hvis jeg skal have tabtension, med den store kassette der medfølger! Kan vel klemme et 100" - 102" fastramme ind, men det får jeg nok alligevel ikke lov til af madammen!! Men et 92"-96" normalt motorlærred eller et vel 86" tommer tab-tension........

Ville I tage et mindre tabtension eller et lidt større lærred, men så uden tabtension??


2) Jeg har pt kun gulvspånplader på gulvet oppe i hjemmebioen.....det er meningen at der skal kork-underlag og dernæst trægulv på. For at begrænse lyden i at forplante sig nedenunder, hvad kan jeg så gøre? Nedenunder kommer der 2 lag gips i loftet, ca 25-30 cm isolering i etagedækket, så gulvspånplade, korkunderlag og til sidst trægulvet........ er der noget med at jeg burde "fuge" ude i kanten af gulvspånpladerne for at fohindre lyd i at "sive" nedenunder?

Skal jeg fuge? Og har det en reel effekt......Og i så fald......hvad skal jeg fuge med?




Mvh

bump......nogen som kan hjælpe mig med gode råd?


mvh
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

 
Tænkte på at smække disse Acoustic Weaves bag højtalerne:



hvorfor vil du sætte disse bag højttalerne?
hvis de skal fungere som diffusorer, skal de vel netop anbringes der hvor lyden rammer først?

Har du hørt godt om disse Weaves nogle steder? - synes jeg læste fra en bruger herfra at effekten af dem ikke var så stor, men kan ikke huske hvem det var. 

Fedt at følge et så omfattende projekt, hvor rummet ikke er bygget endnu, og der virkelig er mulighed for at lave lækre løsninger

Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 14:25
Lige to spørgsmål til jer!!!

1) Hvornår anser I tab-tension for at være et must.... Da jeg skal have bio på en tagetage med skråtag, så begrænser det altså lærreds størrelsen hvis jeg skal have tabtension, med den store kassette der medfølger! Kan vel klemme et 100" - 102" fastramme ind, men det får jeg nok alligevel ikke lov til af madammen!! Men et 92"-96" normalt motorlærred eller et vel 86" tommer tab-tension........

Ville I tage et mindre tabtension eller et lidt større lærred, men så uden tabtension??


2) Jeg har pt kun gulvspånplader på gulvet oppe i hjemmebioen.....det er meningen at der skal kork-underlag og dernæst trægulv på. For at begrænse lyden i at forplante sig nedenunder, hvad kan jeg så gøre? Nedenunder kommer der 2 lag gips i loftet, ca 25-30 cm isolering i etagedækket, så gulvspånplade, korkunderlag og til sidst trægulvet........ er der noget med at jeg burde "fuge" ude i kanten af gulvspånpladerne for at fohindre lyd i at "sive" nedenunder?

Skal jeg fuge? Og har det en reel effekt......Og i så fald......hvad skal jeg fuge med?




Mvh
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Snavsi Snavsi skrev:

Hejsa...
ang. højtallere stik i vægen
Da jeg selv er i gang med bio projekt har jeg valgt og bruge et blænddæksel og så bare bore et hul i til kablet og føre det direkte ud i højtalleren uden samling.
 
ang. afstand til projektor så havde jeg også kigget på en jvc 350 ved 90" skulle den sidde 3,5 m fra.  du kan bruge dette værktøj.    http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-HD350BE-projection-calculator-pro.htm her findes stort set alle projektore.
Mvh Thomas



Yep, det var også denne løsning jeg havde tænkt mig..... tænkte også noget med at montere højtaler bøsninger på det blænddæksel, så det var plug and play..... men jo færre samlinger/stik dets bedre Wink

@ Sani : Ja, det med akustikken er vigtigt, og derfor venter jeg lige med indkøb af projektor til jeg har udgifter til akustik under kontrol..... min tømrer kigger pt på ekstra udgifter i projektet hvis jeg vil have akustiklofter....... kigger pt på at montere 40% af lotet med disse fra Gyptone Big Line 6 fra Gyproc:


I skunken foran hver højtaler kommer der en "skunklem" som bliver monteret med stof og noget isolering bag for at fjerne den første refleksion fra højtalerne, samt et tæppe foran højtalerne.
Tænkte på at smække disse Acoustic Weaves bag højtalerne:


Det burde hjælpe på akustikken!! der ud over kommer der en masse vinkler, nogle gardiner, en stor bogreol og en ordentlig flyder af en lounge sofa Smile


Andre gode ideer??


Mvh



Til top
Snavsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snavsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 22:56
Hejsa...
ang. højtallere stik i vægen
Da jeg selv er i gang med bio projekt har jeg valgt og bruge et blænddæksel og så bare bore et hul i til kablet og føre det direkte ud i højtalleren uden samling.
 
ang. afstand til projektor så havde jeg også kigget på en jvc 350 ved 90" skulle den sidde 3,5 m fra.  du kan bruge dette værktøj.    http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-HD350BE-projection-calculator-pro.htm her findes stort set alle projektore.
Mvh Thomas
Hjemme Bio
NAD T778
Blueray Dune HD Max
Front    B&W CM7
Center   B&W CM Centre 2
Sub B&W ASV 10CM
Bag/surr. Jamo Apollo 5
Projektor Sony VPL-HW40
Lissau 90" True Colour
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 20:54
husk akustiken den er MEGA vigtig... vi fik byget nyt hus sidste år... og pg af byge stres tænkte jeg ikke på akustiken i huset... nu bor vi i akustisk helveder og jeg komer at bruger ca 40.000 kr for at forbedre akustiket i  hjem.Angry  samt skal alle de dyre gips lofter laves om... og der har jeg alerede betalt en gang,,,,,,,,Angry.. så tænk på der fra starten...
 
hvad har du tænkt dig at du skal haver som loft bekladning ???
 
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2425262728>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu