recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Bærbare medie afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå kom ipad'n på markedet, og hvad så nu..

 Besvar Besvar Side  <1 34567 28>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ja ja - eksperter mig her og der - der er INGEN af dem der er brugbare i sollys og det er selvfølgelig fordi ingen af dem har en overflade der kompenserer for reflekserne. e-ink har jo stadig en overflade -
du bør kikke på video'n fra den Adam nævnt lige ovenover, den ser ud til at fungere fint i sollys.
 
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 19:13

Personligt kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skal bruge en Ipad til.

At nogle kan finde anvendelse for den er super. Ideen bag Ipad er meget fed, men som nævnt andetsted så mangler den nogle af de ting som jeg kunne finde på at bruge.

Som Ebook er den ude. Jeg kan ikke side og læse en hel bog på en lcd skærm og derfor heller ikke en Ipad. Jeg har prøvet Sony's ebook og den fungere rigtig godt.
Som "sofa"maskine gider jeg den ikke. Den er formentlig god til rigtig mange ting, men når jeg ikke kan bruge eks. Flash så er den bare ikke for mig. Bruger ofte sites som Kongregate.com til hygge spil og det er bare ikke godt nok at et helt nyt produkt (og forholdsvis dyrt) ikke kan tilbyde en fuldendt browsing oplevelse. Jeg kan sagtens se at nogle vil synes den opfylder deres krav og jeg kan egentlig også se nogle brugbare områder inden for erhverv, men til mig - nope. 





Redigeret af Wuffer - 04-April-2010 kl. 19:15
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

En iPad er ikke bedre eller dårligere til at læse bøger på end den gennemsnitlige bærbare. Må indrømme at jeg ikke helt forstår hypen :)


Præcis - jeg kan se formålet, som en tidligere har nævnt, med en iPad til at være i køkkenet som en (interaktiv?) kogebog, hvor man kan få instrukser til hvordan man laver mor's hjemmelavede tunmousse.

Jeg kan dog ikke se hvad jeg skal med en stor mobiltelefon - uden telefondelen. Men hey, det er Apple, og så er det fedt. For mig er det bare en ting som koster for meget ift. hvor lukket den er, og hvor kastreret den er fra Apple's side.  Apple laver fantastiske ting. De har et virkelig flot design og de kan finde ud af, som nogle få kan, at lave et intuitivt brugerinterface. Hvad man ser i Windows 7 har været i OSX i et stykke tid og det siger ikke så lidt. Apple er Microsoft's inspiration (omend jeg ville kalde det for en P2P server, da Microsoft stjæler med arme og ben..). Jeg kan se et formål med deres iPod, deres iphone og deres komputere - som jeg godt selv ville eje -  men jeg har svært ved at se hvad en iPad kan tilbyde hvis man i forvejen har en bærbar og en iphone, som langt de fleste har i dag.

iPad? - nej tak.
Til top
kasper-n Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 22:56
iPad er alt for hyped. Det er den første fuldblodige tablet, men  det er også det eneste. Den er ikke særlig kraftig og specifikationerne er også ringe. Til gengæld gør den jobbet som den bliver købt til. Men helt ærlig så er det vel også kun det man kan forvente når man køber en ny gadget.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 01:57
Oprindeligt skrevet af kasper-n kasper-n skrev:

iPad er alt for hyped. Det er den første fuldblodige tablet, men  det er også det eneste. Den er ikke særlig kraftig og specifikationerne er også ringe. Til gengæld gør den jobbet som den bliver købt til. Men helt ærlig så er det vel også kun det man kan forvente når man køber en ny gadget.
Jeg synes du modsiger dig selv. Du skriver den er hyped (underforstået: du synes ikke at den kan nok), men samtidigt medgiver du at den gør det job som den er købt til. Hvordan hænger det sammen?
Hvis jeg køber en mobiltelefon for at ringe og skrive sms'er og aldrig bruger smartphone-features, kan jeg så ikke nøjes med en Nokia 3210? Er en Nokia 3210 så en dårlig telefon? Den opfylder mine behov og dermed det job som den er købt til.

En helt anden ting er specifikationerne. Jeg har efterhånden læst dette forum en del år, og er der noget jeg har lært, så er det at et stykke papir med specifikationer kan bruges til absolut ingenting. Det gælder indenfor både indenfor TV og HiFi.
Og i tilfældet iPad (og generelt Apple produkter) vil jeg også mene at det ikke kan bruges til noget som helst. Apple har en speciel evne til at skræddersy hardware og software og få det til at smelte sammen i noget nær perfektion. De to ting udnytter hinanden i en grad som det ikke er muligt at opnå på fx. windows (når vi snakker computere) eller Windows Mobile/Android (når vi snakker telefoner). De sidstnævnte har den store ulempe, at de skal understøtte et utal af forskellige hardware-enheder og -sammensætninger. De kan derfor ikke optimere deres software.
Apple har fuld kontrol over hardwaren og kan derfor optimere og tweake deres software ned til mindste detalje (startende allerede fra første designkoncept) til at udnytte det bedst muligt.
Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne specifikationer - ikke hvis man vil lave en retfærdig sammenligning ihvertfald.

Ydelsesmæssigt ser det også ud til at iPad klarer sig forrygende. Fra hvad jeg har læst, så fungerer den lynende hurtigt og programmer åbnes med det samme (endda endnu hurtigere end på en iPhone 3GS).
Hvis den kan køre alle de programmer som ligger på den (og som man kan hente i App Store), hvorfor behøver den så være kraftigere? Kraftigere hardware har det med at betyde større/dyrere komponenter og mere strømforbrug/varmeudvikling som giver lavere batteritid.

iPad klarer 10 timers video/surfing/musik/whatever (nok ikke spil) på en opladning - og fra de anmeldelser jeg har læst har de endda nævnt at den holder længere end de 10 timer Apple selv har oplyst.

Jeg kan ikke se hvorfor den skulle være kraftigere, når dens hardware nu uden problemer kan klare det som den er beregnet til.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 02:15
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?  
1. Hurtig adgang til en fantastisk browser, direkte fra min sofa.
Det har jeg allerede på min iPhone, men browsing bliver bare hæmmet for meget af den lille skærm, til at jeg gider benytte den i længere tid. Mobile Safari med Touch som jeg kender fra iPhone er måske den bedste browser jeg har oplevet, alene i kraft af Touch interfacet. Det giver så meget mere mening at browse på den måde, end at sidde med en mus og lave fagter horisontalt på bordet, for at få en lille markør til at bevæge sig på skærmen som er placeret vertikalt.
Jeg kan også browse fra min Macbook, men den er ikke specielt nem at sidde med i sofaen.

2. En lettilgængelig digital kalender og adressebog (som ser übernice ud), som kan benytte af husstanden til hurtigt at indtaste eller checke aftaler. Jeg har min iPhone, kæresten har sin HTC Hero og vi har vores Mac Computere, alle synkroniserer med den samme Google Kalender, men vi har ikke vores telefoner på os altid og computeren skal tændes først.
iPad kan jeg samle op fra sofabordet og 3 sekunder efter har jeg opdaget at jeg har 10 minutter til at komme hjem til svigerforældrene fordi svigerfar holder fødselsdag.

3. Hurtig adgang til at programmere optagelser på TV-serveren uden at skulle tænde computeren eller tv'et, via Webinterface. Også nemt lige at få et overblik over de  kommende dages film og tvprogrammer, er der noget der skal optages, ses mm.

4. En lækker (ekstra) touch fjernbetjening Sonos. Vi har allerede CR200, men endnu en remote vil være dejligt. Desuden er jeg spændt på om vi på et tidspunkt får en Sonos App der udnytter det store skærmareal til at lave en superlækker og overskuelig betjening og interaktion med musikbiblioteket.

5. En fælles adgang til en online indkøbsliste, som sync'er til min iPhone og kærestens HTC Hero. Jeg har endnu ikke fundet det perfekte program, men har et par stykker under test.

6. En lækker fotoramme. Udover at den at den har en dejlig størrelse og en superlækker skærm, så ser den også ud til at være en fantastisk fremviser af billeder. Bare se på eksemplerne med overgangen "Origami" og alle andre fotorammer vil blegne og ligne sorthvid udprint på almindeligt, tyndt papir der har ligget krøllet sammen i en bukselomme i 3 uger.
Den sync'er med iPhoto, så vi får alle vores albums, inkl. Faces og Places med over.

7. Hurtig adgang til diverse online tjenester via native apps (rejseplan, fodboldresultater, Youtube, Facebook, IMDB mm.). Kan jeg også gøre på min iPhone, men jeg har den ikke altid på mig. Kan jeg også gøre på min computer, men så skal jeg tænde den.

8. En enhed hvor jeg kan spille nogle af de tonsvis af spil som findes i App Store og hvor en stor del af dem underholdnings- og interfacemæssigt ligger et godt stykke over diverse online flash spil. 

9. Udover det kommer den også til at kunne bruges som e-bogslæser (men jeg ved ikke hvor meget jeg vil bruge det). Om den er god eller dårlig vil jeg (modsat mange andre) vælge ikke at vurdere før jeg rent faktisk har prøvet den. iBooks kommer ikke til DK med det samme, så det er absolut ikke derfor jeg køber den - det er bare bonus.

10: Og man kan rode med regneark, tekstdokumenter og "powerpoint" præsentationer på den (via iWork-programmer der koster $9,99).


Den er det perfekte redskab til casual-computing - ting der sagtens kunne klares fra sofaen, men som vi idag ikke gør fordi vores computere bare ikke er designet til det.
Alle ovenstående ting kan jeg også gøre på min Macbook eller min iPhone, men ingen af dem kan gøre det på samme måde: Henslængt i sofaen, med en dejlig stor skærm i hånden præcis når jeg har brug for det.

Ovenstående liste er også grunden til at jeg er bedøvende ligeglad med hvad andre mener om iPad. Jeg skal eje den, fordi den opfylder nogle behov jeg har.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 09:56
@jonas - du har fuldkommen ret med hensyn til casual computing. Det er bare så meget lettere. Jeg vil næppe bruge den ret meget til ebøger heller, men til nyhedslæsning overalt er den helt afgjort det ultimative værktøj. Jeg plejer at flagge indlæg i google reader som jeg skal læse rigtigt, til når jeg kommer på en stor skærm, med denne behøver jeg ikke vente til jeg kommer på en stor skærm. og den vil selvfølgelig klart være det bedste værktøj til lookumslæsning!!! :)

Hvad angår spil, så gør jeg det ikke meget, men kan da godt lide at spille lidt bejeweled 2 på min itouch, og det er virkelig så meget federe der selvom skærmen er mindre end på en desktop/bærbar med en mus. måden man interagerer med spillet på er bare det sjovere på den måde.

Nå ja og jeg går også og håber lidt meget på at xbmc teamet får lavet ikke bare en remote men en decideret klient til den. så man kan se video på den. - xbmc er jo i fuld gang med også at integrere blandt andet PVR funktionalitet til eksempelvis mediaportal server backends. og selvfølgelig skal elgato da ud med en native klient til ipad'en også når de nu har det på en iphone. :-)
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 10:32
Citér Alle ovenstående ting kan jeg også gøre på min Macbook eller min iPhone, men ingen af dem kan gøre det på samme måde: Henslængt i sofaen, med en dejlig stor skærm i hånden præcis når jeg har brug for det.
 
Altså opsummeret:  Lettilgængelighed og (mere eller mindre) dovenskab/utålmodighed. Fair nok. Jeg kan heller ikke se hvilke andre primære behov iPad'en skulle opfylde end disse to. Du siger selv at din Macbook og din Iphone begge kan udføre din ovenstående liste af praktiske behov - og så skaber du IMO på en måde selv det behov der hedder lettilgængelighed fra sofaen "for det kunne da være lækkert".
 
Iøvrigt:
Det giver dog bare stadig ingen mening når Jobs i præsentationen af iPad sagde noget lignende dette:  "Better than a laptop, better than a smartphone" .  Og så bliver det helt sikkert tyveknægtenes foretrukne udbytte når man sidder i tog, café og andre steder med en bling-bling Ipad, som ikke lige kan stoppes i lommen for sværere tyve-tilgængelighed. 
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?

Koster en iPhone og en MacBook 3.500 samlet?
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Citér Alle ovenstående ting kan jeg også gøre på min Macbook eller min iPhone, men ingen af dem kan gøre det på samme måde: Henslængt i sofaen, med en dejlig stor skærm i hånden præcis når jeg har brug for det.
 
Altså opsummeret:  Lettilgængelighed og (mere eller mindre) dovenskab/utålmodighed. Fair nok. Jeg kan heller ikke se hvilke andre primære behov iPad'en skulle opfylde end disse to. Du siger selv at din Macbook og din Iphone begge kan udføre din ovenstående liste af praktiske behov - og så skaber du IMO på en måde selv det behov der hedder lettilgængelighed fra sofaen "for det kunne da være lækkert".
Sådan kan man godt sige det, hvis man er absolut vil dreje det negativt (og du har jo ikke andre intentioner i tråden). Jeg vælger at opfatte det positivt. Min iPhone kan godt ovenstående ting, men gør ikke alle tingene voldsomt godt, fordi skærmen er for lille. Tilgengæld er den mobil og jeg har den med mig overalt. Jeg har ingen planer om at iPad nogensinde skal forlade mit hjem, det er for mig ikke et mobilt device.
Min Macbook kan også alle de ting og mere til. Hvis jeg skulle skrive en roman ville jeg aldrig overveje iPad. Hvis jeg skulle spille nogle "rigtige" spil så kan iPad heller ikke være med. Skal jeg sidde foran skærmen i lang tid og skrive masser af e-mails, forumindlæg mm. så kan iPad nok heller ikke være med.
Men til alt andet, er den langt bedre end min Macbook, simpelthen fordi den er der hvor jeg er - i stuen. Jeg forventer at kunne flytte noget der ligner 50-70% af mit nuværende computerforbrug ud af kontoret og ind i stuen, hvor det er lidt sjovere at sidde når kæresten sidder og ser sine tøse-serier, for det er da hyggeligere at sidde sammen.
Hvis jeg sidder stuen og tænker: "Hvad sender de i tv i aften?" så kan jeg (hvis jeg ikke har iPad): vælge at:
1: Gå ind i kontoret, tænde min Macbook (som starter hurtigt hvis den kun er på vågeblus, men stadigvæk) og gå på nettet.
2: Jeg kan tage min iPhone (hvis jeg har den i lommen og den ikke ligger et eller andet sted) og gå på nettet.
3: Jeg kan tænde for 42" skærmen og slå op i EPG'en.
4: Jeg kan droppe tanken fordi jeg ikke gider rejse mig eller tænde for skærmen når jeg ikke skal bruge den til andet.
Samme eksempel kan bruges hvis jeg sidder og pludseligt får lyst til at slå et eller andet op på et kort eller i et leksikon (det kan dog ikke gøres fra EPG'en på tv'et).
Med iPad kan jeg gøre det på 5 sekunder, uden at skulle rejse mig. Lyder det dovent? Måske. Lyder det behageligt? Javist. Lyder det som en nem og integreret digital verden? Absolut.


Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Iøvrigt:
Det giver dog bare stadig ingen mening når Jobs i præsentationen af iPad sagde noget lignende dette:  "Better than a laptop, better than a smartphone" . 
Det er heller ikke det han siger, for du fejl-citerer. Han siger bedre end laptop og smartphone "On some key features". Ikke overall, men på nogle meget specifikke områder. Og det mener jeg den er. Den er ikke et arbejdsredskab. Den er et casual device og skal opfattes som sådan.
Skal du lige checke et par hjemmesider? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige se din kalender? Gør det på iPad, den er lige foran dig.
Skal du lige se hvor den restaurant du skal mødes på senere ligger? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige checke din e-mail, og måske besvare to mails fra familien? Gør det på iPad, den ligger lige foran dig.
Fik du lige lyst til et hurtigt spil kabale? Spil på iPad, den ligger lige foran dig.
Skal du lige rette til i det budget du har liggende i et regneark? Gør det på iPad den ligger lige foran dig.

Til alt ovenstående kan tilføjes: Den har en stor nok skærm til at du ikke føler det begrænsende (som det kan på en smartphone), er lille nok til at være nem at sidde/stå med alle steder og kræver ikke at du sætter dig på din "computerplads" og tænder din almindelige stationære/bærbare.
Hvis man ikke kan se en fordel ved det, så er iPad jo tydeligvis ikke et produkt for dig.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvorfor er det altid standard argumentet når Apple lancerer noget nyt eller der diskuteres Apple produkter? Bare fordi du ikke forstår det, betyder det ikke at der ikke kan være masser af mennesker som kan have et reelt behov for den.
 
Jeg har nogle helt konkrete behov, som iPad opfylder til fulde og gør det på en usandsynligt brugervenlig måde - derfor skal jeg have en iPad.
 
Tjaa..hvilket behov får du dækket af en iPad som du ikke kan få dækket af en Iphone og en Macbook?

Koster en iPhone og en MacBook 3.500 samlet?
Ganske udemærket pointe.
Dog ikke i mit tilfælde, når jeg i forvejen har både iPhone og MacBook.
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 12:11
lunddal, jeg henviser mest til den del af ipad målgruppen der i forvejen har en smartphone/iphone og en macbook/anden laptop.
 
jonas, af ren nysgerrighed - har du din Macbook (en bærbar) fast udstationeret på dit kontor?  Alle dem jeg kender sidder da i deres sofaer med deres laptop (uanset mærke og størrelse) og arbejder, surfer, spiller osv. for at være lidt social.
 
Desuden er der forskel på at dreje alt om ipad til noget negativt og komme med konstruktiv kritik og gode argumenter.  Havde iPad'en haft ganske få features ekstra (flash, java og usb/sd porte ville næsten være nok) havde jeg sgu nok selv købt en iPad som en sofagadget.
 
Det ærger mig bare grænseløst at Apple mangler disse basale ting som alle andre produkter har og som folk rent faktisk bruger. Jeg hader at de skal bestemme/styre hvad der er godt og hvad der er skidt for forbrugerne - og at de skal bestemme hvad jeg må have på min telefon/tablet - og det er måske derfor at jeg kan lyde en anelse for kritisk indimellem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 28>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu