recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T2 et krav fra 2012 i alt nyt udstyr/Teracom
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVB-T2 et krav fra 2012 i alt nyt udstyr/Teracom

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kenneth.Wenzel Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem


Oprettet: 18-Juli-2009
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Wenzel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Der er et hul i det. Det er jo meningen, at der så hurtigt som muligt efter overgangen i 2012 kun vil være DR i HD (DR1 og 2). SD udgår og ligeledes den nuværende DRHD.
 
Ja det er hul i hovedet, hvis man fortsat kun ønsker at have knap 20 Mbit/s på en mux, når man kan få hele 37 Mbit/s.
 
Det er også hul i hovedet, at DR skal bruge penge på distributionsudgifter, hvis DR i stedet for kan bruge pengene til at lave flere gode programmer til gavn for licensbetaler. Hvem kan ikke bruge 20. millioner kr om året. 
 
Kenneth
 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

 Jeg tror, at MUX 6 er ledig allerede fra 1. november i år.
 
Deromkring - det tror jeg også. Derfor tænkte jeg - Boxer opretter 8-10 nye SD kanaler  på mux6 til november i år.
 
Disse 8-10 kanaler kan man så flyttes til mux1+2 pr.  1 januar 2012 og sende dem  sammen med DR's  kanaler i SD.  Da DVB-T2 udstyr  til den tid vil have været på markedet i 12-15 mdr., vil der allerede være solgt mellem 500.000 og 1 mill  nye tv, der kan - eller burde kunne - modtage DVB-T2. (der blev solgt over 700.000 nye tv i 2009 ifølge branchen).    
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Jeg tror ikke, at Boxer TV vil lancere DVB-H,
På et TDC pressemøde vedr. deres LTE måtte man konstatere at tre af koncernens direktører slet ikke viste hvad DVB-H er.
 
Naturligvis starter Boxer  ikke DVB-H  - Så store idoter kan ingen være.
Boxer har brug for flere indtægter,  og ikke nye udgifter i 'Amagerbank størrelse'. 
 
Men det er nu alligevel noget til grin med TDC's direktører - Er det den slag mennesker politikerne kalder "Stakeholders" og som de spørger, hvad de - politikerne - skal mene ?  - I guder -  Dead
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Jeg synes slet ikke, at dit forslag er særlig ambitiøs.
Nu var jeg blandt de allerførste,  der skrev om DVB-T2 i Danmark - ja helt tilbage i forsommeren 2007 -  så det må stå for din egen regning.   Men for at udsendelser skal have nogen mening, så må der også være modtagere, der virker. Det synes jeg, de kommende 15-17 måneder fint kan bruges til at fortælle branchen og forbrugerne.
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Til gengæld kan jeg godt lide dine forslag, hvorledes Danmark kan få to i stedet for kun en DVB-T2 mux i VHF båndet ved at lave en lille koordinering med nogle af vores nabolande. Jeg tror, at det var et høringsforslag du sendte til IT- og Telestyrelsen eller var det til Kulturministeriet?
Ja, til  mux8* høringen!  Det helt afgørende i dette forslag er, at Bornholm med DVB-T2 kan dækkes ganske godt  af ret meget svagere UHF signaler.  Årsagen er at øen er ret lille ~30 km og  fordi man allerede har bygget hjælpesendere ved Rønne, Nexø og på Hammeren.
 
Men jeg er ikke sikker på, at 'RF folkene' fra den analoge tid helt forstår, hvor meget bedre og mere flexibel DVB-T2 er i forhold til DVB-T.  Naturligvis er den analoge RF del grundlaget  for modtagelsen og det er over vand mod Polen og mod Rügen.  Det dæmper jo ikke signalerne særligt godt - hverken indgående eller udgående.  Men der er fx  175 km fra Rø til tv-masten for Koszalin og næppe over 12-13 km til nærmeste mast noget sted på Bornholm.  
 
Faktisk kan man i   notatet fra Teracom side 6 (link i første post )  se, at man i Sverige normalt vil anvende  en DVB-T2 mode, der giver 31 Mbit/sek i en 7MHz VHF kanal.   En tilsvarende UHF kanal  vil pga de 8 MHz båndbredde og muligheden for at anvende et guardinterval på kun 1/32 (33.6 km, 32k-extended mode) kunne få samme kapacitet, medens signalet vil være næsten 3dB mere robust (eller sendes med lige over halv styrke)
 
Jeg havde derudover forestillet mig, at hjælpesenderne skulle sende vandret  og i MISO mode.  Det vil kraftigt øge muligheden for at modtage signalet. Nogle steder vil man pga den nuværende antenneretning få signal fra både Rø og en hjælpesender, mange steder vil Rø eller den nærmeste hjælpesender være kraftig nok alene,  medens man  evt. må installere en ekstra UHF antenne i  områder med det dårligste signal.
Bornholm vil imidlertid derved helt kunne undgå VHF antenner - så det vil være  en ombytning af  en VHF antenner til alle  med en ekstra UHF antenne til  rimeligt få husstande - skulle jeg tro.
(Og mange i Rønne vil uden tvivl kunne klare sig med en indendørs antenne)
 
Det er  kedeligt, synes jeg, at man ikke anvender lidt krudt på at teste og måle på Bornholm, inden MUX 6 går i luften.     
 
Oprindeligt skrevet af Kenneth.Wenzel Kenneth.Wenzel skrev:

Desuden arbejder Open Channel på, at de nye DVB-T2 bokse også kan håndtere 1080p50 .... Derfor kommer 1080p50 først i 2. generation af DVB-T2 bokse, som kommer i år 201x.
 
Ja, den manglende MPEG-4 støtte til 1080p50 er er ca den eneste grund jeg kan se til, evt at holde igen med at gøre DVB-T2 modtagere til et krav.  Da det mest er et problem med lidt mere hukommelse i og lidt mere fart  på de anvendte  MPEG-4 'chips', så skulle det nu være et ret løseligt problem. 
 
Det er faktisk helt fantastisk, at alle på fabrikant- og salgs-siden i 2007-2008 mente, at MPEG-4 var helt klar til HD, og at det var ret dumt at  bla Ofcom og den svenske regering  ville afvente DVB-T2,  før der kom HD via antennen.
  
Og  så står vi her i 2010 med super DVB-T2 support, medens MPEG-4 dekoderne  alligevel ikke kan klare udpakningen af  1080p50 FullHD.  
Det var vist igen den samme type direktører, som  du skrev om ovenfor, der fremturede som rådgivere i 2007-2008 ?
 
Lars Smile
 
PS! Jeg glemte lige, at jeg faktisk tror, man kunne lave en MUX-Ø(resund) på kanal 8.  der dækker fra Malmø /Dragør og nordpå, men er helt skærmet mod syd. Men det fandt jeg alligevel var lidt for eksotisk som høringssvar. Og så er der jo også  pt. kanal 35. 


Redigeret af reslfj - 13-Juli-2010 kl. 19:50
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilhelm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Der er et hul i det. Det er jo meningen, at der så hurtigt som muligt efter overgangen i 2012 kun vil være DR i HD (DR1 og 2). SD udgår og ligeledes den nuværende DRHD.

Fuldstændig rigtigt!

Det ville gavne debatten hvis Lars og Kenneth forholdt sig realistisk til det der allerede er vedtaget og sidst fastslået ved det politiske forlig af 26. maj 2010. Det indebærer (hvad alle har kunnet forberede sig på gennem de seneste år), at DR1 og DR2 sendes i DVB-T MPEG4 HD-format (i MUX1). De omtaler nogle muligheder som efter min mening er politisk urealistiske og heller ikke er ønskelige.

Jeg er på ingen måde tilhænger af deres forslag om at lade Danmarks førende public servicekanaler, DR1 og DR2, sende i HD-kvalitet i den nye standard DVB-T2, og i SD-kvalitet til de borgere der ikke anskaffer sig nyt DVB-T2 modtagerudstyr. Borgerne har berettigede forventninger om at kunne modtage DR1 og DR2 i HD-kvalitet med DVB-T MPEG4 HD-modtagere.

Jeg ser heller ikke noget aktuelt behov for at indføre DVB-T2 i MUX 2 (Kenneth). Med DVB-T MPEG4 bliver der plads nok til DR1 HD og DR2 HD i MUX1. Og når den eksisterende DR HD samtidig ophører i MUX2, er der ledig plads i MUX2, som der endnu ikke er taget stilling til.

Det forekommer mig rigtigt at bruge de endnu ubrugte sendemuligheder i MUX6 og MUX8 til den nye standard DVB-T2. Her er der som i Sverige plads til 8-9 HD-kanaler. Efter nogle år vil DVB-T2 så være almindeligt udbredt i husstandenes udstyr, og derefter kan man uden det store bøvl gå over til DVB-T2 i MUX 1-5.



Redigeret af Vilhelm - 13-Juli-2010 kl. 21:57
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 14:12
Når der tales om 7MHz sendt i VHF båndet, da bliver det spændende fordi det gør det.
Skulle NorDig og Teracom have fundet de vises sten, overfor alle andre parter som har med digital komprimering af tv at gøre.
Har desværre ikke læst bogen af Joel Brinkley om netop HDTV.
The Masked Engineer "Mario Orazio" har vel også nogle ting at tilføje; dog har jeg ikke direkte spurgt samme person.
I bund og grund troede jeg det var Fibre som skulle skaffe mere plads, det gjorde jeg virkeligt.  Når nu alle var vænnede til modtage via kabler, og så gradvist gå over til Fibrene. Jeg tænker ikke fiber ude på landet men i byernes kabelnet, hvor pladsen bliver mere trængt.  Wink 
 
Politikere og dette her ______ Censored Politikere har også talt om kunne vælge imellem enkelt betalbare programmer, så hvem er lige de meste troværdige.


Redigeret af moho - 14-Juli-2010 kl. 14:19
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 14:23
Efter jeg gik over til nøjes med analoge Grundpakke, fortæller min erfaring af man ville kunne modtage via et separat coax net som anvendte digitale programmer.
Hvis nogen siger det ikke er muligt!  Hvorfor er det da så effektivt dæmpet/skærmet at jeg ikke kan modtage noget, som siver ud fra naboen, altså af fuldpakken.
Hvis dette lyder tåbeligt _____ så tænk på hvordan jeg reagerer når jeg hører om Fibre, parallelt til mit oprindelige COAX.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bibihest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 14:24
Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 14:24
 
 Komprimering, hvad er det lige det har med de 7 Mhz kanaladskillelse at gøre som anvendes på VHF.
Nu vrøvler du igen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Strange Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.
ClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClap
 
Hvem starter en underskriftindsamling og får den sendt afsted Wink
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Startrek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Det vilel være rart hvis de fik fingeren ud herhjemme og kom med en udmelding om hvornår man regner med at indføre det. Der er ingen der gider købe et tv og så få at vide at det kun holder 1½ år. Det kan godt være mange herinde skifter tv så ofte, men det er stadig langt fra størstedelen der gør det.
ClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClapClap
 
Hvem starter en underskriftindsamling og får den sendt afsted Wink

DVB-T2 komme som en tyv om natte, for pludselige har alle nye TV indbygget DVB-T2 tuner LOLLOLLOL
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Strange Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:17
Ja, men hvornår er "pludselig"... Det er jo det der ikke er i orden... Kan ikke passe at folk skal "snydes" på denne måde hvert andet år.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Ja, men hvornår er "pludselig"... Det er jo det der ikke er i orden... Kan ikke passe at folk skal "snydes" på denne måde hvert andet år.
 
Nå går udviklingen jo med sin egen fart. Man kan som person eller som samfund  grundlæggende ikke undlade - over det lange forløb - at holde samme fart.   Når man så - også af mange gode grunde - vil lade folk selv bestemme hvad og hvornår, så vil der naturnødvendigt være nogen  'der lige har købt nyt' og ' bliver sure' næsten ligegyldigt, hvornår man skifter en standard.  
 
Hver gang man evt. skal beslutte en ny standard, er der mange, der har særinteresser, mange der ikke har nogen større indsigt hverken økonomisk eller teknisk og mange der  skal have et færdigt produkt i hånden,  før de kan tage stilling. 
 
Der er også mange forbrugere, der er 'her og nu shopping syge' og ikke vil afvente det nye. Det  uanset de er blevet orienteret om at nyt er på vej. Ja, utallige er de indlæg jeg har læst - også her på recordere - om at noget ikke var endeligt vedtaget og derfor kunne man se helt bort fra det.
 
Eller bare i få indlæg ovenfor, hvor Kenneth og jeg end ikke måtte foreslå at bruge DVB-T2 til DR1-HD i 2012. Jo, fordi politikerne havde jo godkendt DR's forslag om at sende DR1-HD og DR2-HD med brug af kun DVB-T.  
Men det kan da let ændres og kan ændres mange gange inden 2012.   Hvis det samlet set er godt for samfundet og især samfundsøkonomien, så skal det da overvejes og en dårligere beslutning  evt. ændres.  Om det så betyder lidt afsavn for nogle enkelte  eller at disse enkelte skal betale nogle få tusinde til et nyt tv -  det kan man ikke gøre meget ved.  
Man kan nok ret beset kun overflytte ulempen til nogle nye købere næste år, som så vil blive sure i stedet for de nuværende.
 
Når man skal indføre noget nyt, er det en gylden regel, først at finde ud af, hvordan det nye skal og bør se ud. Dernæst kan så man overveje hvordan man samlet set kommer 'herfra hvor vi står' på den mest rimelige måde.  Gør man det omvendte, så  indbygger man alt for ofte alt for meget af 'det gamle lort' i det nye.
 
I dette tilfælde har det offentligt og i flere år været påpeget, at elektronikindustrien betragter hele Europa som ét samlet marked, hvortil ENS produkter bygges og sejles i ENS containere fra Kina.
Det har også været klart, at  DVB-T2 'chips' ville blive indført som standard. Eneste uskikkerhed har været tidspunktet og især tidspunktet for discount modeller og små billige skærme.
 
Det er ikke nogen tyv om natten, men en fornægtelse af og manglende realisme i at bedømme sådanne udmeldinger.  
   
Lars   Smile
   


Redigeret af reslfj - 14-Juli-2010 kl. 17:16
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 17:50
Håbet er lysegrønt, men jeg tror ikke, at der er meget realisme i, at DR1/DR2 kommer på DVB-T2 i 2012. De mange vælgere, der blev lovet, at hvis de investerede i en MPEG4 tuner (men ellers ikke havde noget ønske om Boxer, DR Ramasjang, DR K eller DR HD), så ville de fortsat kunne se DR fra 2012, vægter sikkert tungt. Derimod vil nye HD kanaler under Boxer sagtens kunne gå over på DVB-T2, og der vil sikkert komme ny dato for, hvornår DR-kanalerne også skal flyttes til DVB-T2 (sikkert 2015-17), og først når denne dato er meldt ud, vil  radiobranchen skulle oplyse om, at DVB-T modtagere er en forældet teknologi med begrænset levetid.

Redigeret af miri - 14-Juli-2010 kl. 17:52
miri
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu