recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic 55VT30Y retention/burn-in
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic 55VT30Y retention/burn-in

 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 26>
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 12:31

Vi er i gang med at udføre en nogenlunde kontrolleret break-in-session (AKA kontrolleret burn-in jf. tidligere indlæg) for et 42VT30.

Det vil sige, at vi forsøger at ælde alle pixels i panelet på en ensartet måde, således at vi ret hurtigt kommer ned på det stykke af ældningskurven, hvor den røde, den grønne og den blå ældningskurve er fladet ud og (sekundært og forhåbentligt) parallelle.
 
Intentionen er dagligt at forsøge at måle ændring i hvidbalancen som funktion af ældningen og lade disse målinger være en indikator for, hvornår break-in er tilendebragt.
 
EDIT: Forsøgte at udtrykke kriteriet for (næsten) stoppet ældning tydeligere.


Redigeret af bantam - 21-Oktober-2011 kl. 23:13
/lars
Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Vi er i gang med at udføre en nogenlunde kontrolleret break-in-session (AKA kontrolleret burn-in jf. tidligere indlæg) for et 42VT30.

Det vil sige, at vi forsøger at ælde alle pixels i panelet på en ensartet måde, således at vi ret hurtigt kommer ned på det stykke af ældningskurven, hvor den røde, den grønne og den blå ældningskurve er parallelle (og nok tæt på at være fladet ud).
 
Intentionen er dagligt at forsøge at måle ændring i hvidbalancen som funktion af ældningen og lade disse målinger være en indikator for, hvornår break-in er tilendebragt.
 
Vi har jo skrevet om det tidligere og jeg er nysgerrig efter at høre hvad du bruger til denne burn-in? Er det bare rullebaren, eller noget andet? Den fylder jo kun 10-20% af skærmen, så jeg bliver lidt træt af at tænke på at den skal stå 1000+ timer, og vil derfor gerne benytte hele skærmen hver aften i 4 timer, men jeg er ikke nået så langt som til at benytte de billeder jeg fik i anden tråd endnu.Embarrassed
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 16:00
Målet er at komme med et reelt bud på gennemførsel (mht. nødvendig tid og opsætning) af break-in under kendte og rimeligt fastholdte betingelser.
 
Et forsigtigt gæt er, at der går mellem 100 og 200 drifttimer før forsøget stoppes. Herefter vil der blive holdt øje med skærmen i større intervaller for at vurdere, hvorvidt break-in-fasen har haft nogen positiv effekt.
 
Forsøget udføres også for at se, om måledata understøtter tidligere målinger (udført i meget større intervaller) på TX-P55VT30Y.
 
Dette er testopstillingen:
 
TESTGENERATOR
---------------------
BREAK-IN PLAYER: HTPC m/ VLC v.1.1.11
BREAK-IN SOURCE: EA_BREAKIN_DVD(12 første timer) + BURN-IN WASH (Anvendes resten af break-in-tiden. Jeg foretrækker denne frem for andre typer break-in-sekvenser, da den belaster PSU'en i TV'et jævnt mens den "motionerer" alle subpixels ensartet mht. understøttelse af måling af ældning med udgangspunkt i ændringer i hvidbalancen som ældningsindikator. Derudover belaster den panelet 25% til 30% mere f.eks. mønstrene fra highdefjunkies, samtidigt med at der arbejdes i det meste af panelets dynamikområde (fra sort til hvid), hvilket jeg vælger ud fra et forsigtighedsprincip, da jeg ikke ved, om der findes andre typer memory-effekter i plasmapanelet end retention, som måske/måske ikke kan give negative effekter på sigt)
MEASUREMENT PLAYER: HTPC m/ VLC v.1.1.11
MEASUREMENT SOURCE: ColorHCFR DVD (10-step grayscale, windowed patterns)
OUTPUT: HDMI
 
SENSOR
-----------
SENSOR=SPYDERTV (SPYDERII) colorimeter profiled to Eye-One Pro spectrumradiometer (for at få lidt højere stabilitet (sortniveaukalibrering unødvendig) og opnå lidt højere lysfølsomhed).
READ TIME=300ms
EXTEND READ TIME ON DARK MEASUREMENTS=NO
AVERAGE MANY READS ON DARK MEASUREMENTS=NO
 
DISPLAY
.............
TX-P42VT30Y
INPUT=HDMI
FIRMWARE VERSION=1.704
ASPECT=4:3 FULD
BILLEDINDSTILLING=THX
KONTRAST=45
LYS=0
FARVE=0
SKARPHED=5
LEVENDE FARVE=FRA
ECO-FORMAT=FRA
P-NR=FRA
INTELLIGENT FRAME CREATION=MAKSIMUM
FORBEDRING AF OPLØSNING=MIDDEL
SIDEGARDINER=LYS
16:9 OVERSCAN=TIL
PIXELORBITER=AUTOMATISK
 
DATA
------
Average power consumption w/ Burn-in Wash DVD = 270[W]


Redigeret af bantam - 22-Oktober-2011 kl. 14:21
/lars
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 16:14
@ Bantam

Hvad får dig ( jer?) til at tro at ældningen for de tre subpixel nogen sinde bliver parralelle? Jeg kalibrerede selv mit PZ85 første gang ved omkring 900 timer. Jeg gentog kalibreringen her ved ca 4000 timer, da hvidbalancen efterhånden var synligt ændret. Mine målinger synes at indikere det observerede: At R, G og B var gledet fra hinanden. Desværre har jeg ikke gemt målingerne, men som jeg husker det var det den grønne der var stukket af.

Bortset fra det vil parralel ældning da ikke forhindre fastbrænding af logoer eller lignende. Det vil da kun forhindre lokal ændring af hvidbalancen. Ikke?

MVH
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 16:39
Jeg _ved_ heller ikke, om ældningskurverne bliver parallelle - det må tiden vise. Men du har jo ret i, at det ikke vil betyde at burn-in-risikoen er fjernet - kun at hvidbalancen fasatholdes. De skal helst være så vandrette som muligt. Jeg tilretter indlægget ovenfor.
 
Ved at udføre testen over meget kort (kalender-)tid er håbet iøvrigt at ældning af f.eks. sensoren ikke spiller en rolle.
 
P.S.: Jeg anvender ordet "vi", fordi min makker ("Humperdink") og jeg udfører testen sammen.


Redigeret af bantam - 21-Oktober-2011 kl. 16:57
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 14:39
Første måling blev foretaget ved 11 drifttimer.
 
På de efterfølgende 24 drifttimer (jf. testopstillingen beskrevet ovenfor) er farvetemperaturen ændret i omegnen af 200[K] nedad(*). Udgangspunktet var temmelig tæt på 6500[K] (eller rettere "D65") ved 11 timers drift.
 
Det er svært at sige noget særligt interessant ud over dette lige nu. De følgende målinger vil hjælpe med at afgøre, om der tale om målefejl - eller om der måske er noget autokorrektion af hvidbalancen i spil. Det bliver først til allersidst, at jeg vil gå måledata mere efter i detaljer.
 
 
/lars
Til top
helloween Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 12:38
Er lidt spændt på det her, om 200 timer virkelig er nok.
Vil med stor intresse følge med i tråden/testen

bcd
-------------------
Samsung PS43D455A2W
Til top
taj59 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 16:01
Da jeg så fik fundet indstillingerne på Flatpanels,
Mvh Michael[/QUOTE]
 -
hej hvor på Flatpanels har du fundet indstillingerneQuestion
kan du ikke give et link til detteWink
Til top
taj59 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 16:22
jeg har selv et 65VT30Y og har ikke haft problemer efter de første 200 timer, men nu prøvede jeg lige efter det nok har rundet de 300 timer, igen at køre DVD Test Images og nu fik jeg på den hvide og den grønne baggrund et svagt TV2 logo i venstre hjørne, og cirke 23 cm ind fra venste side, og 23 cm ind fra højre side på skærmen har jeg små svage firkanter i resten af billedet, det har jeg ikke haft da jeg testtede min skærm efter 200 timer, jeg er nu ved at køre en Plasma Burn-In Wash, så jeg håber dette kan hjælpe.


Redigeret af taj59 - 13-November-2011 kl. 16:23
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 16:26
Til top
taj59 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Her!   http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1303893696
Hej Kampus det link har jeg jo læst, men der står ikke hvordan man skal indstille sit tvQuestion
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2011 kl. 16:48
Der står altid i Flatpanels testene hvordan han selv har indstillet det.

Billedprofil: Professional1
Kontrast 36
Lysstyrke +2
Farve: 30
Skarphed: 3
Color Remaster: Fra
Eco Fra
P-NR Fra
Gamma 2.2
Intelligent Frame Creation Til/Fra
Resolution Enhancer Fra
16:9 Overscan Fra
R-Gain -4
G-Gain -4
B-Gain +4
R-Cutoff 0
G-Cutoff 0
B-Cutoff +1

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1920212223 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu