recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Copyright Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 09:04
Jeg skal selv have et lærred i en meget lys stue med hvide vægge, hvidt loft og lyse gulve. Dog er budgettet ikke stort og projektoren er en Epson 3200, som også er lysstærk. Syntes dog denne video fra youtube giver en skræmmende forskel på gråt og hvidt lærred.
Rated R



Panasonic TH-50PX70, JBL HT-1 THX System, B&W 603, NAD216 THX, Onkyo TX-NR807B, Epson TW3200, Panasonic DMP-BD65, Xbox360, Dune Smart HD D1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Copyright Copyright skrev:

Jeg skal selv have et lærred i en meget lys stue med hvide vægge, hvidt loft og lyse gulve. Dog er budgettet ikke stort og projektoren er en Epson 3200, som også er lysstærk. Syntes dog denne video fra youtube giver en skræmmende forskel på gråt og hvidt lærred.

Som skrevet i en anden tråd, dén video er meget langt fra at være retvisende overfor hvordan forskellen opleves i praksis.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hvis man skal have et high gain lærred som har de samme egenskaber som firehawk, er der desværre ingen alternativer, da kopierne lider voldsomt af "glimmer" og hotspotting.
Som lidt ekstra Info kan jeg fortælle at firehawken grå overflade har en gain på 0.5 - den indbyggede gain er på 0.8.........det er pænt meget.
 
Jeg har længe gået og undret mig over om dette kan være rigtigt...
 
Hvis man har en grå backing der i sig selv har gain svarende til 0,5 i forhold til referencen og man gerne vil have en samlet gain på 1.3, så skal der indbygges en hel del direktivitet i lærredet for at opnå dette.
 
Min tanke er at man ikke kan lægge lægge gain sammen sådan som det er skrevet her og mange andre steder ( bla. i en test som jeg ikke lige kan finde ). Hvis man sammenligner med at ganske almindeligt hvidt gain 1.0 lærred (uden indbygget direktivitet) og vi for eksemplets skyld vedtager at man i en given situation får en reflekteret lysstyrke på 100cd/m2 så vil man med et tilsvarende gain 0.5 lærred få 50cd/m2. Hvis man vælger et firehawk får man 130cd/m2. Det kan vi godt blive enige om tror jeg.
 
Nu er det efter hvad jeg kan forstå sådan at et firehawk netop er et gråt gain 0.5 lærred med pålagt direktivitet, så hvis vi vil øge den reflekterede lysstyrke fra 50cd/m2 til 130cd/m2 så skal der indbygges direktivitet der øger den reflekterede lysstyrke 130/50=2,6 gange. Dette ville svare til at et lærred med hvid backing havde et samlet gain på 2,6.
 
Jeg synes derfor at det er lidt villedende når et firehawk bliver anført til at have et samlet gain på 1.3 bestående af gain 0,5 plus 0,8, da lærredet sikkert vil have omtrent lige så begrænset synsvinkel og hotspotte lige så meget som et "almindeligt" hvidt gain 2,6 lærred.
 
Er jeg helt ude i hampen her eller er der noget om snakken???
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 14-Oktober-2011 kl. 13:15
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Er jeg helt ude i hampen her eller er der noget om snakken???
 



Mnja, både og Smile

Hvis du måler gain midt på lærredet, med perfekt placering af projektor og seer, så får du gain 1.25 på en Firehawk. Dette tal falder så efterhånden som du bevæger dig ud mod hjørnerne (det er dét der giver hotspottingen), og/eller hvis placeringen ikke er optimal. Og ja, dette fald svarer nogenlunde til det tilsvarende fald i et gain 2.6 "hvidt" lærred. Netop derfor er den samlede, oplevede lysstyrke fra et Firehawk på gain 1.25, reelt mindre end fra et matt white gain 1.0 lærred (hvilket p.las vil kunne snakke med om). Netop derfor er det omsonst at kigge på gain tallet i sig selv, du kan ikke alene ud fra gain tallet sige hvor meget lys du reelt totalt set får retur, for det drejer sig om hvordan det reelle gain-tal er opnået.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Er jeg helt ude i hampen her eller er der noget om snakken???
 



Mnja, både og Smile EDIT: Læste lige dit indlæg igen, og jeg tror du har rigtigt fat i det, for at gå fra 0.5 til 1.3 skal du lægge 2.6 "oveni" (fordi der skal ganges og ikke adderes)

Hvis du måler gain midt på lærredet, med perfekt placering af projektor og seer, så får du gain 1.25 på en Firehawk. Dette tal falder så efterhånden som du bevæger dig ud mod hjørnerne (det er dét der giver hotspottingen), og/eller hvis placeringen ikke er optimal. Og ja, dette fald svarer nogenlunde til det tilsvarende fald i et gain 2.6 "hvidt" lærred. Netop derfor er den samlede, oplevede lysstyrke fra et Firehawk på gain 1.25, reelt mindre end fra et matt white gain 1.0 lærred (hvilket p.las vil kunne snakke med om). Netop derfor er det omsonst at kigge på gain tallet i sig selv, du kan ikke alene ud fra gain tallet sige hvor meget lys du reelt totalt set får retur, for det drejer sig om hvordan det reelle gain-tal er opnået.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Mnja, både og Smile
 
Hvis du måler gain midt på lærredet, med perfekt placering af projektor og seer, så får du gain 1.25 på en Firehawk. Dette tal falder så efterhånden som du bevæger dig ud mod hjørnerne (det er dét der giver hotspottingen), og/eller hvis placeringen ikke er optimal. Og ja, dette fald svarer nogenlunde til det tilsvarende fald i et gain 2.6 "hvidt" lærred.
 
OK. Det bekræfter mig i det jeg var ude efter.
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Netop derfor er den samlede, oplevede lysstyrke fra et Firehawk på gain 1.25, reelt mindre end fra et matt white gain 1.0 lærred (hvilket p.las vil kunne snakke med om). Netop derfor er det omsonst at kigge på gain tallet i sig selv, du kan ikke alene ud fra gain tallet sige hvor meget lys du reelt totalt set får retur, for det drejer sig om hvordan det reelle gain-tal er opnået. 

 
Det havde jeg ikke tænkt over, men når nu du peger på det kan jeg godt se hvad du mener. Efter som det samlede gain varierer voldsomt med vinklen kan man ikke let sige noget om den samlede reflekterede lysmængde da beregningen kun gælder for den optimale palcering og det kompliceres af projektorens og tilskurerens afstand til lærredet. For at få en ide om det skal man ind og kigge på arealet under gainkurven og sammenholde det med den faktiske opstilling af møbler og projektor. Det bliver sku for langhåret.. :-)
 
MVH
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Mnja, både og Smile EDIT: Læste lige dit indlæg igen, og jeg tror du har rigtigt fat i det, for at gå fra 0.5 til 1.3 skal du lægge 2.6 "oveni" (fordi der skal ganges og ikke adderes)
 
Herligt :-)
 
MVH
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 14:42
jeg kan fortælle at jeg gik fra et 92" firehawk til 106" lissau true coler gain 1.0 . efter kalibrering havde firehawken 12 footlamps - Lissau 8 footlamps. alligevel er der mere "skræl" på lissau dugen. jeg prøvede med en lissau dugprøve at se , hvor langt ud til siderne på firehawken jeg skulle , før at gainen faldt under hvad lissau dugen kunne kaste af lys. ved ca 50 cm fra midten af dugen , har Lissau dugen overhalet firehawken på gain. 70cm længere ude er lissau dugen markant lysere.
Hvad er det så en firehawk kan?. Når man tænker på at den har et meget højt pålagt gain, er det imponernde at der ikke er mere hotspoting og "glimmer" i dugen. Ansi kontrasten er også noget man ser med det samme - evnen til at gengive hvid og sort på een gang ER imponerende. Indfrakommende lys fra siden er den ret upåvirket af. INGEN hvid dug kan gengive et billede som firehawken kan i ambient belysning . Sortniveaet er også meget bedre end på en hvid dug. Med min projektor og firehawk , kan min Pioneer plasma ikke være med når det drejer sig om helt sort......min projektor har ingen dynamiske iris eller lign. Så hvis man har hvide vægge , gulve og lofter ,ER firehawken en hvid overlegen. I et mørkelagt rum har firehawken nogle parameter hvor den slår en hvid dug.Ansi kontrast og sortniveau . men som helhed syntes jeg at en hvid dug er at foretrække - når det er mørklagt.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Copyright Copyright skrev:

Jeg skal selv have et lærred i en meget lys stue med hvide vægge, hvidt loft og lyse gulve. Dog er budgettet ikke stort og projektoren er en Epson 3200, som også er lysstærk. Syntes dog denne video fra youtube giver en skræmmende forskel på gråt og hvidt lærred.
 
Jeg er overbevist om at der er fusket med den video. Prøv at pause videoen ved 0 til 1 sekund og ved 14 sekunder. Der kan man se den magiske effekt ud på rammen også...
 
I øvrigt skal man tage det med at gram salt at en tw3200 er meget lysstærk. I biografmode er lysstyrken meget reduceret i forhold til livingroom. Biograf er efter min mening den eneste indstilling der dur til at se film i en ordentlig kvalitet og et 120" gråt lærred med biomode er efter min mening helt utænkeligt. Mine beregninger og målinger giver mig noget i omegnen af 92" på et gain 1.0 lærred. Specielt hvis man vil køre med lav lampe. Man kan sikkert slippe af sted med livingroom på fuld lampe på et 120" lærred, men det er direkte kontraproduktivt at købe et gråt lærred for at få bedre billedkvalitet hvis man så skal bruge livingroom, som har et skrækkeligt billede...
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 14-Oktober-2011 kl. 15:20
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 15:19
@ p.las
 
Du bekræfter sådan set lidt det jeg er kommet frem til. Det er en byttehandel hvor man ikke kan få det hele på een gang, så kunsten er tydeligvis at indgå det kompromis der passer bedst til omstændighederne. Du bekræfter også det med at den samlede reflekterede lysmængde fra et firehawk nemt kan være lavere end på et matt white gain 1.0, selvom det (korrekt) er angivet til gain 1.25. Det er lidt af en "ah haa" oplevelse for mig, som jeg ikke selv havde overvejet før du og Otto påpegede det.
 
MVH
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


 
I øvrigt skal man tage det med at gram salt at en tw3200 er meget lysstærk. I biografmode er lysstyrken meget reduceret i forhold til livingroom. Biograf er efter min mening den eneste indstilling der dur til at se film i en ordentlig kvalitet og et 120" gråt lærred med biomode er efter min mening helt utænkeligt. Mine beregninger og målinger giver mig noget i omegnen af 92" på et gain 1.0 lærred. Specielt hvis man vil køre med lav lampe. Man kan sikkert slippe af sted med livingroom på fuld lampe på et 120" lærred, men det er direkte kontraproduktivt at købe et gråt lærred for at få bedre billedkvalitet hvis man så skal bruge livingroom, som har et skrækkeligt billede...
 
MVH


Det er præcist min oplevelse af det, men uden at have projektoren ved hånden kan jeg ikke efterprøve hvad min hukommelse siger mig. Jeg har ikke målt på andet end biograf mode på Epson projektorer, udover ret hurtigt at konstatere med et visuelt check, det samme som du siger nemlig at alt andet er ubrugelig hvis man har en målsætning om god billedkvalitet. Og igen, så kan diverse anmeldere snakke om "acceptabel farvegengivelse" alt det de vil.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

@ p.las
 
Du bekræfter sådan set lidt det jeg er kommet frem til. Det er en byttehandel hvor man ikke kan få det hele på een gang, så kunsten er tydeligvis at indgå det kompromis der passer bedst til omstændighederne. Du bekræfter også det med at den samlede reflekterede lysmængde fra et firehawk nemt kan være lavere end på et matt white gain 1.0, selvom det (korrekt) er angivet til gain 1.25. Det er lidt af en "ah haa" oplevelse for mig, som jeg ikke selv havde overvejet før du og Otto påpegede det.
 
MVH
 


Utroligt så klog man kan blive af at stille spørgsmål Big smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu