recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.
    Sendt: 12-April-2024 kl. 21:58
Hej Jeg står og skal vælge imellem Fastspeed eller Hiper, begge for Fiber 1000/1000 forbindelse (Bruttolønsordning via arbejde) Jeg tænker selve forbindelserne leverer i praksis det samme omkring hastigheder, ping, osv. Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres oplevelser er for Fastspeed og Hiper, for ting som: - Den router man får med (Fastspeed:Icotera i4850, Hiper: Zyxel EX3600-T0. Hiperser vist er nyeste - har ihvertfald Wifi-6) - Oplevet Kundeservice - Begrænsninger og bøvl? - Andre ting af relevans. Med hensyn til begrænsninger og bøvl læste jeg i en gammel tråd, at Fastspeed hver nat reset'er deres Router. For nogle af mine devices er det ikke godt at forbindelsen ryger om natten (smart home). Gør de stadig det? Kan man frit tilgå indstillinger i routeren og bruge al funktionalitet, og andre af den slags ting der kan opleves som bøvl og mangler. Er det rigtigt antaget, at der ikke er forskel i oplevethastighed og ping, mv? Særligt godt kunne det være at høre fra en der har prøvet både Fastspeed og Hiper på samme adresse, for at høre hvad oplevede forskeller er. Både for forbindelsen og øvrigt som udstyr, support, daglig brug, etc. Bonus-info: Jeg har allerede Fiber trukket ind i huset, og en indvendig fiberboks model: Icotera i5801-05. Det er fra tidligere ejere af huset og installationen er nok 10 år gammel, måske endda lidt mere. Bruges Icotera i5801-05 stadig i nye installationer?, eller vil jeg (forventeligt) få skiftet Icotera i5801-05 til noget nyere? Selve fiber-installationen mener jeg er ejet af Norlys. Icotera i5801-05 har wifi kan jeg læse. Er den kapabel nok som Wifi router? Og er det rigtigt, at den på LAN siden kun kan bruge een port, selv om den har 4 Lan-porte. Jeg skal nemlig bruge 4 Lan-porte i mit setup. Jeg vil jo egentlig gerne undgå at have 2 strømforbrugere, hvis det kan undgås. Det vil jeg jo få med en separat router og en "indvendig boks". Men det virker ikke til at være normalt for en fiberinstallation. Tak på forhånd
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2024 kl. 20:31
Jeg havde også valget mellem de 2. Har valgt hiper også på bruttoløn ordning.
Har fået den flyttet 2 gange pga flytning, har ikke oplevet nogle problemer.

Jeg bruger ikke deres medfølgende router, den ligger stadig i æsken jeg modtog fra dem.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2024 kl. 18:28
Jeg har selv i en årække kørt med fastspeed, men skiftede i februar over til Kvinket.

Fastspeed magter ikke at holde en vedvarende stabilt forbindelse.
Jeg havde typisk 5-10 minutters nedetid hver eneste dag - Specielt om natten, hvor mine smartenheder så begyndte at sende alarmer. F.eks. alarmen sendte SMSer at nettet var gået, og div. kamera sendte notifikationer om samme på LAN.
Oplevede også rigtig tit udfald i teamsmøder, hvor forbindelsen lige forsvandt 1-2 sekunder.

Efter mit skifte til Kviknet, har jeg endnu ikke haft nogen former for nedetid.

Det er begge på samme TDC fiber.

Har også en Nordlys fiber, som jeg kørte test med sidste efterår, da jeg overvejede dem som alternativ, inden jeg skiftede til kviknet. Men Nordlys sælger mere kapacitet end de kan leverer. Så deres 1GBit/s maxer typisk ud ved 300-400Mbit, med mindre det er midt om nattet. Så det er lige på kant til svindel den måde de sælger deres produkt på. Så den af fiberne bruger jeg ikke mere.

Alle 3 forbindelser er testet med deres egen router, men så snart en forbindelse er "valgt", køre jeg på egen router og pakker deres ned. De medfølgende routere og ikke mindst indbygget AP, er generelt ret ringe.

Redigeret af ZackGem - 15-April-2024 kl. 18:29
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2024 kl. 10:01
Kviknet er i dag overtaget af EWII - og prisen er blevet hævet.
Til top
Fisher65 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2021
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fisher65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2024 kl. 07:28
Har lige oprettet et fiber-abonnement hos Fastspeed 1000/1000. Modtog en Icotera i4880 - en wifi6-router. Kablet måler jeg ca. 940 mbit, WiFi ca 450 mbit, hvis jeg står lige ved siden af router. Den dækker min murermestervilla ganske dårligt, men der er jo en del tykke mure og tre etager (kælder, stue og 1. sal). Min gamle Airport Extreme, tilsluttet Telia kobber-forbindelse, klarede WiFi-dækningen i hele huset meget bedre.

Tre ting jeg er ganske skuffet over:
- Man kan ikke sætte Icotera-router i Bridgemode
- Den har kun to LAN-porte
- Lang ventetid i telefon til kundeservice

Nu har jeg investeret i et Mesh netværk, som dækker alle hjørner af huset.

Oplever også nedetid om natten (tak for info, ZackGem), så jeg har også et spørgsmål jeg håber nogen kan svare på:
Ville det hjælpe på nedetid, at bruge min egen router (Airport Extreme) i stedet for Icotera?




Redigeret af Fisher65 - 19-April-2024 kl. 07:40
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2024 kl. 04:29
Der er desværre en del af de danske internet udbydere som elsker at genstarte udstyr om natten.

Jeg er selv lige skiftet væk fra Hiper fordi de blev ved med at lave timelang maintenance hver mandag nat (og jeg er en natteravn som ofte spiller om natten).

De fleste gør det, jeg tror kun de helt store fiberudbydere (som Waoo og Norlys) prøver at undgå dette.  Hver gang jeg har kørt på TDC's netværk, så har der været nogle minutters nedetid hver mandag kl. 01.

Kviknet VAR gode, men de er nu desværre blevet optaget i Ewii.

Det korte af det lange er, jeg er helt overbevist om at din egen router ikke vil hjælpe på nedetid.  Selv hvis det blot er Icotera routerens firmware der bliver opdateret, så ryger du af i nogle minutter.
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2024 kl. 15:59
Jeg har Fastspeed og der er sjældent problemer hvor jeg bor, har dog tilsluttet min egen router, og jo du for en fiber - medie converterboks som skal strømforsynes, udover en passiv boks som fiberen terminernes i til at side på væggen.
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
Fisher65 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2021
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fisher65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2024 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af Tbent Tbent skrev:

Jeg har Fastspeed og der er sjældent problemer hvor jeg bor, har dog tilsluttet min egen router, og jo du for en fiber - medie converterboks som skal strømforsynes, udover en passiv boks som fiberen terminernes i til at side på væggen.

Så du mener, at det kan være en god idé at prøve egen router, for at undgå nedetid om natten?
Til top
uhrskov Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-August-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uhrskov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2024 kl. 10:59
Forsøgte at skifte til Hiper. Der gik noget galt i processen, med det resultat at Hiper opsagde mit abonnement hos Waoo inden inden de selv var klar at overtage det. Der skulle en teknikker ud og skifte fiberboksen/modem hvilket ville tage 14 dage (hvor jeg ikke havde internet). Jeg forsøgte at forklare dem at når de nu havde fucket op og jeg stod uden forbindelse så måtte de kunne gøre det hurtigere da jeg som spmmange andre er afhængig internet i mit daglige virke og arbejde 
Men nej det var 14 dages ventetid på en tekniker - jeg kan ikke vente 14 dage på internet pga et mindre teknisk problem. Jeg har ikke Hiper idag.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 09:31
+1 for egen router. 

Så slipper du også for genstart af DHCP hver nat, at blive tvangsindlagt til alle mulige barnepige indstillinger på dit eget netværk og du kan vælge den hardware, der passer bedst til dine behov.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu