recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gemmer du dine film på harddisken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGemmer du dine film på harddisken?

 Besvar Besvar Side  <12
Afstemningsspørgsmål: Gemmer du dine film på harddisken?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
31 [53.45%]
27 [46.55%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 21:45
Til leje af film, der kan jeg godt se download som en
mulighed, men ikke til køb. Der er for mange potentielle
problemer med kvalitet og især DRM. Hvis jeg skal købe
en film via download så skal den fil jeg får ud af det
være kvalitetsmæssigt på højde med en DVD og jeg skal
kunne flytte rundt på den, afspille den og kopiere den
så tosset jeg vil. Jeg kan ikke bruge en DRM beskyttet
fil der kun kan afspilles i MediaPlayer til noget når
jeg bruger MediaPortal.
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 21:48
Hvorfor skulle der være problemer med kvalitet ved download, det kan jeg ikke lige se.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:

Hvis  man kunne downloade den så den ligger fast på harddisken, og ikke hver gang man skulle se den. Og eftersom folk har hurtigere og hurtigere net forbindelser, og de er vist ved at udbygge fibernettet med op til 100Mbit, og samtigtig køres der vist test på det eksisterende kobbernet, med hastigheder op til 100mbit. Så skulle det ikke være noget problem at hente sin film ned, når man har købt den online. Jeg ville personligt hellere have muligheden for at kunne downloade dem, og så håbe på der kunne spares penge, ved at undgå hele produktionen og distribueringen af filmen på skiver.


Hvad tror du det vil koste at have en serverpark stående som kan levere 50 Mbps video streaming til et stort antal kunder? Derudover skal kunderne investere i specielle boxe som kan modtage disse streams. P.t. er et af problemerne en manglende standard for VOD, og du risikerer som kunde at din box er låst til en bestemt leverandør. Det ville svare til at du skulle have to forskellige Blu-Ray afspillere for at afspille film fra Fox og Warner.

Bottom line: jeg tror ikke at du kommer til at spare penge med VOD. Derimod kan det blive mere bekvemt end at skulle rende ned i Blockbuster når det regner.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:

Hvorfor skulle der være problemer med kvalitet ved download, det kan jeg ikke lige se.


Det behøver der heller ikke at være, men alle kendte VOD løsninger er karakteriseret ved lavere bitrate end hhv. DVD og Blu-Ray. Indtil videre er det begrænset hvor mange i dette land der kan modtage en 50 Mbps video stream (og uanset hvor mange fiberkabler der lægges, skal der være en matchende serverpark i den anden ende for at levere streamen; VOD kommer ikke af sig selv, og filmselskaberne er næppe tilfredse med en BitTorrent-baseret løsning).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 21:56
Potentielt. Jeg frygter lidt at distributørerne vil
springe over hvor gærdet er lavest og komprimere dem så
de fylder mindre = sparet lagerplads = sparet båndbredde
= højere fortjeneste for dem.
Jeg ved ikke om det sker, men jeg frygter bare at det er
en mulighed.
Hvis de skal kunne servicere alle deres kunder med en
fornuftig hastighed på download af en film, så skal der
bruges enormt høj båndbredde. Ellers bliver der enten
ventetider i kø for at få lov at downloade eller også
bliver der skruet ned for hastigheden så det tager
rigtigt lang tid at downloade. Så hvis de kan spare 4-
8GB på en HD film i forhold til Blu-ray størrelse, så
vil det betyde en del i det lange løb. Og de fleste vil
ikke bemærke det fordi de enten har så dårlige
(indstillede) tv eller bare generelt er ligeglade. Og
det kommer til at gå ud over os som gerne vil have den
fulde kvalitet.

Det er skrækscenariet, og jeg håber inderligt jeg tager
fejl.
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 22:00

Så vidt jeg ved, så tilbyder tvselskaberne (stofa/yousee) da allerede muligheden for at leje film via deres bokse, og på bilka hjemmeside, kan man vist allerede købe film til download. Så kan ikke følge dig i den problem stilling, tror ikke det vil være så indviklet og besværligt som du gøre det til.

Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 22:04
Kan godt følge dig i det med kvaliteten, men så må man formode at de  store selskaber følger lidt med i hvad folk ønsker, hvis der er flere og flere der invistere i bluray, må det give et prej om at folk ønsker kvalitet frem for den lidt billegere dvd udgave. Om hvor lang tid det ville tage for at downloade, ved jeg ikke om har den store betydning. Folk er villigt til meget hvis man kan sparer penge.
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 22:07
Man kan måske også se muligheden i at fremtidens filmshop ikke sælger film via et medie, men følger udviklingen og muligvis tilbyder at man kan købe filmen og downloade den fra deres shop. Derved får man jo somsagt sprædt det mere ud downloadingen... Ligesom bibliotekerne er ved at komme med på teknologi vognen.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:

Man kan måske også se muligheden i at fremtidens filmshop ikke sælger film via et medie, men følger udviklingen og muligvis tilbyder at man kan købe filmen og downloade den fra deres shop. Derved får man jo somsagt sprædt det mere ud downloadingen... Ligesom bibliotekerne er ved at komme med på teknologi vognen.


Du har stadig problemet med en manglende standard... Problem #2 er at filmselskabernes våde drømme om DRM (der alligevel ikke virker) gør den slags næsten umuligt. Pladeselskaberne har begået kollektivt selvmord på den konto, og først nu i 2008 (eller 2009?) er det gået op for dem at DRM skader deres forretning. Nok for sent, men det er en anden sag...

Som forbruger skal du også være opmærksom på at dine rettigheder er langt ringere når vi forlader fysiske medier som optiske diske. Du må gerne sælge dine købefilm når du ikke gider eje dem længere, og du må låne hos og udlåne til naboen. Ophavsretsloven sikrer dig disse rettigheder. Hvis der er tale om download forsvinder disse rettigheder som dug for solen. Du har kun de rettigheder som aftales med leverandøren, og det er typisk ingenting (read the fine print).


Redigeret af JesperLund - 10-December-2008 kl. 22:21
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 22:24

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Du har stadig problemet med en manglende standard... Problem #2 er at filmselskabernes våde drømme om DRM (der alligevel ikke virker) gør den slags næsten umuligt. Pladeselskaberne har begået kollektivt selvmord på den konto, og først nu i 2008 (eller 2009?) er det gået op for dem at DRM skader deres forretning. Nok for sent, men det er en anden sag...

Manglende standard kan jeg godt se, men så må de sku for en gang skyld tage sig sammen og blive enige om noget, noget ala mkv eller wmv filer, og så evnt vedlægge et codec til forskellige afspillere så man kan afspille den købte film. Og den licens beskytning må tages op til revurdering, og se at det bare ikke dur i den form den findes i nu. Var det ikke i kina at flere af de store selskaber ville tage kampen om imod piratkoperingen og tilbyde download af deres film til vantigtig lave priser.

 

Til top
Auri Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 10:10

Hej

Jeg har også film på min NAs, men jeg kan aldrig se dem med undertekster. hvordan får jeg dem på, når der bare ligger en masse VOB filer?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu