recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor mange megapixels?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor mange megapixels?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomasref Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor mange megapixels?
    Sendt: 08-Juni-2005 kl. 20:52
Jeg er ved at finde et billigt digitalkamera til en ven, som ikke skal kunne noget særligt udover at tage billeder. Det jeg er i tvivl om er hvor langt ned man skal gå ned i megapixels. Jeg har bla. fundet et med 3,2 MP. men vil det være nok til at tage respektive billeder med?
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2005 kl. 20:56

Ja det er nok til de fleste og de fås til rimelige priser, flere megapixels er som regel kun nødvendigt hvis man skal tage større billeder, men der andre ting som er vigtige, optical zoom, digitalt zoom er ikke anvendeligt,

der bør minimun være 3 x optical zoom på, gerne mere, der bør også være en ordenlig linse på. Netto har et tilbud i denne uge til 1499,- det er godt kamera med 8 x opt.Zoom og 3,2 megapixels.

Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2005 kl. 22:03
Korrekt !Glem alt om megapixel. Sørg bla for ,at der er opladelige batterier,at den ikke er FOR plastikagtig,rimelig kompakt osv.Prøv måske www.akamera.dk.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 07:52

8x optisk zoom er fint MEN tænk på hvad det er du skal bruge kameraet til. Hvis det ikke fylder noget stikker man det bare i lommem modsat hvis man skal slæbe rundt på en taske. Tænk også på hvor stor skærmen er - min 2"

Canon's IXUS serie er meget god - evt. IXUS 40 men ta lige et kik på www.akamera.dk en meget godt side som virklige laver noget ud af deres test - det er dybdegående tekniske test.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 08:23
Et billede taget med 3 megapixel har en størrelse på ca. 70*50 cm!!  Så det er rigeligt til almindelige billeder.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 09:17

[QUOTE=Lennon]Korrekt !Glem alt om megapixel. Sørg bla for ,at der er opladelige batterier,at den ikke er FOR plastikagtig,rimelig kompakt osv.Prøv måske www.akamera.dk.[/QUOTE]

Megapixel er da ikke noget man skal glemme.
Ved flere MP kan du bagefter selv beskære dit billede, ved få MP er der ikke meget at du kan beskære før det ser dårligt ud.

Desuden gør det jo heller ikke noget hvis billedet har en pæn opløsning hvis du gerne vil se det på din super fladskærm på 105" om 5 år.

Selvfølgeligt hjælper mange MP ikke hvis man har en elendig optik.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Men rækkefølgen er som så, Optik , Styrestystem/computter (i kamera) Og så megapixel, og kvalitent af chipen er vigtigere en antallet af pix'els. Men det vigtiste er at man vælger en kamera type til sit behov. Er det vigtigt at have kameraret med og klart er det oftes fedt med et lille kamera, jeg har sel det lille olympus og et nikon slr kamera, nikonen laver da bedre billeder men det er stort, og ligger som regel der hjemme, hvorimod det lille altid er med.

JA optik er det vigtigste. For kamera gælder det samme som recordere. Der er nogle som kan lave ordentligt optik og så dem der ikke kan. Mærkevarene koster lidt mere men de giver også det bedste resultat.
Med Canon, Nikon og Olympus går man ikke galt i byen.
FX et Canon IXUS tager gode billeder, samt har et lækkert design.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 18:23
Et Sony med Carl Zeiss optik er heller ikke så ringe endda! ...
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 19:50

Nu har de fleste en eller anden økonomisk smertegrænse,som udgangspunkt for køb af kamera.og så er det man må indgå nogle kompromiser.Her er det, jeg mener,at antal pixel er langt nede på prioritetslisten.Alene af den grund at de færreste førstegangskøbere nogensinde får brug for,at forstørre noget op til mere end A4.Prøvede engang via stativ,at teste et Ixus 2,1 megapixel mod et Bilka No Name 5 megapixel.Resultatet var rystende(-i Canon Ixus favør) !!Jeg har lavet en diasserie på DVD(Power Gold),som jeg fik lov,at se på 3 forskellige plasma 42" i EL-City.Det var forrygende!En del af billederne var fra Ixus 2,1,og absolut godkendte. Blæst op på 42".!!

 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2005 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

.Alene af den grund at de færreste førstegangskøbere nogensinde får brug for,at forstørre noget op til mere end A4.

Det går jo ikke kun ud på at forstørre et billede. Tænk på hvis du bagefter vil foretage lidt digitalt zoom på din pc. Ved bare 2x zoom, så minsker du MP med 4. Så har du et 2MP kamera, som du digital zoomer (2x) så er du nede på ½MP. 3x zoom så er du nede på  =0.22MP.

Du har helt ret i at et IXUS 2MP giver et bedre billede end et noname 5MP.

Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2005 kl. 11:26

Generelt er det vist sådan, at hvis du holder dig til de fabrikanter som i forvejen også laver analoge kamera (Canon, Nikon m.fl.) så går du vist ikke helt forkert i byen.

/Martin

We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu