recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af nas RAID eller ikke RAID
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning af nas RAID eller ikke RAID

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
caveguard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 12:23
Hej

Når der er brugt så mange penge på en Synology boks, ville jeg klart overveje at købe de sidste to diske, og så vælge raid5.

Så er dine disks ens (hvilket de muligvis ikke er hvis du venter), det betyder ikke det helt store selvfølgelig men alligevel.

Vad stripe vil du mistealt data blot en disk dør, og alle disks dør det er bare et spørgsmål om hvornår.

Good luck.

Til top
Sorte-knægt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Maj-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 17:32

I må undskylde, hvis det kommer til at lyde som om, at jeg fra starten havde besluttet mig for, hvilken opsætning jeg ville vælge. Det havde, og har jeg ikke endnu.

Jeg læste en del i bla. dette forum, inden jeg købte min nas, og undrede mig blot en del over, hvilken fordel jeg skulle have af en RAID opsætning, når det samtidig betyder, at jeg ofrer en hel del plads. Det er jo netop plads jeg har brug for, i det jeg skal kun bruge min nas til musik, film og billeder.

Til gengæld er jeg ikke så følsom overfor nedetid. Jeg kan sagtens vente på en ny disk, og på at jeg får genindlæst enten fra en ekstern back-up, som jeg jo alligevel har brug for, eller fra de originale cd’ere, dvd’ere mv. Jeg behøver heller ikke daglig back-up, men kan sagtens nøjes med back up en gang om måneden eller en gang pr. kvartal.   

Jeg har endnu ikke besluttet mig, men gennem læsning af svarene melder der sig  et par yderligere spørgsmål.

Hvis jeg vælger en RAID opsætning, vil jeg indkøbe yderligere 2 stk. 2 TB diske og opsætte det hele i RAID 5, hvorved jeg ”kun” mister 2 TB, og samlet stadig har 6 TB til rådighed. Er det rigtigt forstået, og lyder det fornuftigt?

Hvad er forskellen på basic og JBOD?

Hvis jeg vælger basic eller JBOD, belaster jeg sandsynligvis diskene uens, men er dette overhovedet et problem? og ville det på den baggrund være bedre at vælge en opsætning i RAID 0?



Redigeret af Sorte-knægt - 20-Juli-2011 kl. 18:00
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 22:37
Jeg har stået i den situation at mine billeder fra de sidste 10 år lå på en ikke tilgængelig disk :-( Det gav sved på panden så lige netop billeder ligger på top 10 over vigtige data for mig.
 
Jeg skrev lidt om RAID i en anden tråd tidligere i dag (fordele og ulemper) hvis du ikke har set denne vil jeg lige henlede opmærksomheden på denne ;-)
 
 
Jeg ville aldrig selv kunne leve med RAID0 eller JBOD, så hellere basic , endnu bedre med RAID1, allerhelst RAID5, men vi er jo forskellige.
 
Ang størrelse på RAID arrays findes der mange steder du kan beregne dette på nettet BLA.
 
 
Der siger at 4x2TB i RAID5 giver ~6TB som du selv skriver.
 
Det du belaster diskene med er ikke et problem. Skævt eller ens belastet (hvis du kører 24/7 eller hård virksomhedsdrift vælger du naturligvis enterprise diske ;-)
 
BS
 
EDIT med rødt
 


Redigeret af Bschmidt - 21-Juli-2011 kl. 11:38
Til top
Sorte-knægt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Maj-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg har stået i den situation at mine billeder fra de sidste 10 år lå på en ikke tilgængelig disk :-( Det gav sved på panden så lige netop billeder ligger på top 10 over vigtige data for mig.
 
Jeg skrev lidt om RAID i en anden tråd tidligere i dag (fordele og ulemper) hvis du ikke har set denne vil jeg lige henlede opmærksomheden på denne ;-)
 
 
Jeg ville aldrig selv kunne leve med RAID0, så hellere basic eller JBOD, endnu bedre med RAID1, allerhelst RAID5, men vi er jo forskellige.
 
Ang størrelse på RAID arrays findes der mange steder du kan beregne dette på nettet BLA.
 
 
Der siger at 4x2TB i RAID5 giver ~6TB som du selv skriver.
 
Det du belaster diskene med er ikke et problem. Skævt eller ens belastet (hvis du kører 24/7 eller hård virksomhedsdrift vælger du naturligvis enterprise diske ;-)
 
BS
 
 
Så først dit svar i den anden tråd efter, at jeg havde postet mit seneste indlæg Smile, og det gav svar på en de fleste af mine spørgsmål. Tak skal du have.
 
Gør det nogen forskel i forhold til opsætning af Zonos og Dune HD max, om jeg vælger RAID 5 eller BASIC?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 00:10
Den eneste forskel det gør for de nævnte enheder er hvor hurtigt NAS'en kan levere data. RAID5 har ca dobbelt så hurtig transfer rate som "ikke RAID" så hvis du kan køre med basic kan du også med RAID5. Der kan være andre faktorer der spiller ind i ligningen men RAID5 bliver ikke langsommere end "ikke RAID" under alle omstændigheder.
 
BS
Til top
Sorte-knægt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Maj-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg har stået i den situation at mine billeder fra de sidste 10 år lå på en ikke tilgængelig disk :-( Det gav sved på panden så lige netop billeder ligger på top 10 over vigtige data for mig.
  
BS
 
 
Jeg faldt her efterfølgende over denne formulering.
 
Skal det forstås sådan, at vælger jeg basic eller jbod, så er jeg ikke herre over, hvor data lander på nas'en, og kan dermed ikke nøjes med ekstern back up af eks.vis billeder og cd'er, men er tvunget til back up af det hele? 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Sorte-knægt Sorte-knægt skrev:

 
Skal det forstås sådan, at vælger jeg basic eller jbod, så er jeg ikke herre over, hvor data lander på nas'en, og kan dermed ikke nøjes med ekstern back up af eks.vis billeder og cd'er, men er tvunget til back up af det hele?


Ved basic skal du selv definere partitioner på de enkelte disks, og du kan så vælge hvilken disk den enkelte share skal ligge på.
+: Diskene er uafhængige og du kan skifte en enkelt ud som du vil.
+: Du ved hvilken disk hvad ligger på
-: Du ender med mange shares der maks kan antage størrelsen af den disk det ligger på

Ved JBOD syner alle diske som en stor disk, og den vil opføre sig som én stor disk.
+: En share kan bredde sig ud over så meget plads der er i hele JBOD'et
-: Du ved ikke hvilken disk hvad ligger på
-: Diskene er IKKE uafhængige, ryger én ryger dit JBOD

De forskellige RAIDS er vidst blevet diskuteret ret godt i tråden så dem holder jeg mig lige fra her.

/ask
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 09:25
Nja, det skal mest forstås som en lille bemærkning til at du skriver du ikke skal gemme vigtig data og så nævner du billeder, som jeg anser som vigtig data!
 
Med hensyn til Basic og JBOD så er det som følger:
 
Basic. Hvis du har 2 diske på 2 TB får du 2 netværksdrev på 2 TB og du bestemmer helt og holdent hvor dine data skal ligge.
 
JBOD. Med de samme 2 diske på 2 TB får du et netværksdrev på 4 TB men du ved reelt ikke på hvilken fysisk disk dine data ligger og om filer bliver spredt over 2 diske.
 
I en situation hvor der opstår nedbrud på en disk har du i Basic haft mulighed for at holde de vigtige data på den ene disk og de mindre vigtige data på den anden og der er naturligvis backup af den vigtige disk. Ved JBOD er der ikke den samme styring og du skal dermed styre hvilke filer der skal være backup af (og ikke bare en enkelt harddisk)
 
Så kom der lige et svar fra Jacob som forklarer det samme :-) men jeg poster alligevel og kommenterer så også lige jacob der skriver at når en disk ryger i JBOD så ryger dit JBOD (som er korrekt) men de data der ligger på de diske der er OK kan stadig reddes ud.
 
Uanset hvad du vælger er det vigtigt at have backup af dine >vigtige< data. Det er for sent når skaden er sket.
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 21-Juli-2011 kl. 11:39
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Så kom der lige et svar fra Jacob som forklarer det samme :-) men jeg poster alligevel og kommenterer så også lige jacob der skriver at når en disk ryger i JBOD så ryger dit JBOD (som er korrekt) men de data der ligger på de diske der er OK kan stadig reddes ud.


Ja, data der ligger på den ene disk kan reddes, men man kan ikke være sikker på at der ikke er mange filer der breder sig over begge diske, specielt efter noget tid med skrivning og sletning fra JBOD'et. Så vil det fungere som én disk hvor filerne godt fysisk kan være ret spredt ud på disken (og derved sagtens have dele på begge diske).

/ask
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:55
Jeg bliver nok nødt til at indrømme at jeg ikke har været helt skarp på sikkerhed med JBOD i denne og Muffes RAID tråd Jeg har rettet i mine indlæg så de er mere korrekte men har gjort det med rødt.
 
Det er jacobask der herover poienterer problemet med spredte filer over flere harddiske. Jeg har ikke været helt opmærksom på Embarrassed.
 
BS
Til top
Sorte-knægt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Maj-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 15:38
Tak for hjælpen.
 
Jeg har besluttet mig for en opsætning i basic. I den sidste ende vejer hensynet til plads mere end risikoen for nedetid, når jeg under alle omstændigheder skal have en ekstern back up af vigtige data (billeder eks.vis).
 
Jeg har forstået af andre tråde, at det ikke giver problemer for Zonos og Dune, at der er tilknyttet flere fysiske diske, hvilket her til sidst ellers fik mig til at hælde mod RAID 5.
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu