recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til "billig" sorround til hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til "billig" sorround til hjemmebio

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til "billig" sorround til hjemmebio
    Sendt: 13-Maj-2023 kl. 02:33
Er ved at lave en hjemmebio. Har styr på projektor, lærred, siddepladser og det er i et dedikeret rum.
Men skal have noget lyd, og jeg ved ikke rigtig noget om det. Er heller ikke særlig audiofil, min første plan var faktisk at bruge et sæt Logitech z5500 jeg havde liggende, men selvom det er udemærket lyd til mine øre, så må jeg nok indse at PC-speaker sæt ikke er optimalt. Bare for at sige lidt om hvor jeg kommer fra! Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig på vej.
Vil heller ikke have noget imod brugt hvis det er...
Jeg har søgt lidt, og fundet et par mulige options. Igen, jeg ved intet om det, så vil gerne høre hvad i mener om det.... Vil helst ikke have det meget dyere, hvis det kan undgås, og billigere er altid godt :)

Et Yamaha sæt, yamaha har jeg hørt om, og ved de laver "lyd ting"

Et Onkyo sæt, lidt dyere, men jeg har set Onkyo recivere nævnt som "gode begynder options"
Det er lidt til den dyre side, men måske også bedre?

Og så fandt jeg dem her, der har en masse awards (ihvertfald ifølge dem der sælger dem), men så skal jeg have en reciever oveni?


Er der ellers noget jeg skal sørge for at have hvis jeg køber et af de sæt?
Kan de anbefales? Hvad mener i?
Er der noget andet, samme pris eller billigere der måske kunne være noget for mig?
Håber der er nogen der kan tage mig i hånden og hjælpe :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 07:33
Først og fremmest skal du vide at du får MEGET mere for pengene, hvis du køber brugt.

Hvis du er ved at bygge biograf, så køb nogle ordentlige højttalere.

Og skal det være super billigt og du i første ombæring kan leve med en forstærker med lidt skavanker, så er der en kræftpakke til salg her https://forum.recordere.dk/slges-vurderes-integra-dtr50-4_topic165806.html


Eller hvad med et aldrende samlet sæt, du måske kan klemme lidt på prisen?



Højttalerne her er ej heller så ringe


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Magnusrex Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2023
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Magnusrex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 08:17
Køb brugt, køb noget med en fremtid i.  Gode højtalere forblir ofte gode. Som ovenstående, så kan du få nogle rigtig fede dali modeller brugt til overkommelige priser. Lektor, zensor, mentor modeller og sådan. Bare sørg for at have mulighed for at lytte. 

Hvis det er hvad du vil kalde biograf, så ville jeg hvertfald gå efter noget stort godt brugt, frem for de små HTiB systemer
Newbie
5.1.2
Dali oberon 7 og Oberon vokal LCR. Oberon 3 surrounds, Alteco c-1 og E-12f
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Først og fremmest skal du vide at du får MEGET mere for pengene, hvis du køber brugt.

Hvis du er ved at bygge biograf, så køb nogle ordentlige højttalere.

Og skal det være super billigt og du i første ombæring kan leve med en forstærker med lidt skavanker, så er der en kræftpakke til salg her https://forum.recordere.dk/slges-vurderes-integra-dtr50-4_topic165806.html


Eller hvad med et aldrende samlet sæt, du måske kan klemme lidt på prisen?



Højttalerne her er ej heller så ringe


Klaus
Skal vi ikke lade AUH om kræftpakker, og nøjes med at kigge på en kraftpakke Wink
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Skal vi ikke lade AUH om kræftpakker, og nøjes med at kigge på en kraftpakke Wink

😀

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 11:06
Hvad med det her, som en herinde har til salg?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Krydolph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Februar-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krydolph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 12:15
Jeg kan godt se det måske er brugt det giver mest mening at gå, sidder og kigger på det nu.
Men der er jo også lidt med hvor det er i landet, er fra "nordlig sønderjylland" så djævleøen er ikke aktuel, og jeg synes også det begynder at blive langt når vi er nord for århus (ikke at det er udelukket hvis det er "det rigtige")
Men sådan af nysgerrighed, ville det så være helt åndsvagt med noget af det jeg selv fandt? Er der nogle kommentare der kan knyttes til det?

Og hvis noget finder flere god tilbud på brugt, så tøv ikke med at tænke på mig :)
Til top
Magnusrex Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2023
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Magnusrex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 12:23
Isoleret set er de udemærket, problemet er ofte at de ikke tillader stor mulighed for forbedring. Rent prismæssigt kan man få bedre til samme med brugt ikke HTiB, men ja placering betyder en del for de gode handler.
Fordelen ved dem er nemheden. 
Så det nok noget du må vægte. Whaferdale sætter er nok det bedre af dem. Men skal siges jeg har aldrig lyttet til nogen af dem. Kun læst. Så igen hvis muligt få lytter til dem og eventuelt tage forbi en hifiklubben eller tilsvarende for at lytte til et "rigtigt" system. Sammenlign selv og vurder om det er værd at bruge tiden til at finde en fornuftig brugt handel kontra box systemet
Newbie
5.1.2
Dali oberon 7 og Oberon vokal LCR. Oberon 3 surrounds, Alteco c-1 og E-12f
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Krydolph Krydolph skrev:

Jeg kan godt se det måske er brugt det giver mest mening at gå, sidder og kigger på det nu.
Men der er jo også lidt med hvor det er i landet, er fra "nordlig sønderjylland" så djævleøen er ikke aktuel, og jeg synes også det begynder at blive langt når vi er nord for århus (ikke at det er udelukket hvis det er "det rigtige")
Men sådan af nysgerrighed, ville det så være helt åndsvagt med noget af det jeg selv fandt? Er der nogle kommentare der kan knyttes til det?

Og hvis noget finder flere god tilbud på brugt, så tøv ikke med at tænke på mig :)
De anlæg du har linket til er for svage. Med et dedikeret rum skal du tænke større højttalere og kraftigere forstærkere. En god filmoplevelse er mindst 50/50 % lyd/billede.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Krydolph Krydolph skrev:

Men der er jo også lidt med hvor det er i landet, er fra "nordlig sønderjylland" så djævleøen er ikke aktuel, og jeg synes også det begynder at blive langt når vi er nord for århus (ikke at det er udelukket hvis det er "det rigtige")

I din profil, kan du angive, hvor du bor.
Så er det også lettere at finde “tilbud” til dig ;-)

Jeg kender alt for godt det med afstanden, for i København står et sæt højttalere jeg gerne vil have fingre i.
Højttalerne koster 400 kr, men turen derover for at hente dem, koster en bondegård.

Klaus
(P.s. er der nogen der skal fra København til Jylland og har plads til 2x 10 kg højttaler, så giv lyd)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2023 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Krydolph Krydolph skrev:

Men sådan af nysgerrighed, ville det så være helt åndsvagt med noget af det jeg selv fandt? Er der nogle kommentare der kan knyttes til det?


Jeg vil godt kommentere på de pakker du har fundet, hvorfor jeg syntes at de er for ringe i forhold til pengene.

Yamaha - forstærkeren er okay, men højttalerne, puuuh.
Den "store" centerhøjttaler vejer knapt 800 gram og har en 2,75" (bas)enhed.
Det kommer der ikke stor lyd ud af.

Onkyo - samme historie, forstærkeren er okay, men højttalerne kommer der ikke sammenhængende lyd ud af.
Satellithøjttalere med en 3" enhed og en bashøjttaler med en 6,4" enhed.
Et membranareal der til sammen knapt overgår membranarealet i en enkelt Dali Concept 6 (fra et af de brugte sæt jeg linkede til - og som var Dalis entry level højttalere). Hvis der ikke er noget til at flytte luft, er der ikke noget til at lave lyd.

Wharfedale - nok de mest kapable højttalere du har fundet. Centerhøjttaleren vejer sågar 2,7 kg og har ikke mindre en to 3" enheder.
Men igen, en Dali Concept center vejer 6,6 kg og har to 5 " enheder.

Kort fortalt, så kan du lige så godt fortsætte med dit Logitech sæt.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2023 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Krydolph Krydolph skrev:

Men der er jo også lidt med hvor det er i landet, er fra "nordlig sønderjylland" så djævleøen er ikke aktuel, og jeg synes også det begynder at blive langt når vi er nord for århus (ikke at det er udelukket hvis det er "det rigtige")

I din profil, kan du angive, hvor du bor.
Så er det også lettere at finde “tilbud” til dig ;-)

Jeg kender alt for godt det med afstanden, for i København står et sæt højttalere jeg gerne vil have fingre i.
Højttalerne koster 400 kr, men turen derover for at hente dem, koster en bondegård.

Klaus
(P.s. er der nogen der skal fra København til Jylland og har plads til 2x 10 kg højttaler, så giv lyd)

Der er jo ret stor forskal på hvor i Jylland :-)
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu